Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Washington D.C., 09/05/2025 - 00:39

Indien beder X om at blokere over 8000 konti

Ifølge X har Indien bedt om at få tusindvis af X-konti i landet blokeret - i mange tilfælde uden begrundelse.

Af: /ritzau/

Indien har bedt det sociale medie X om at blokere mere end 8000 konti.

Det melder X torsdag i en udtalelse, skriver nyhedsbureauet AFP.

Ifølge X drejer det sig om profiler tilhørende internationale nyhedsorganisationer og profiler, der på andre måder er fremtrædende på platformen.

- X har modtaget en ordre fra den indiske regering, som kræver, at X blokerer over 8000 konti i Indien, lyder det i udtalelsen fra X's globale afdeling for offentlige anliggender.

Indien mener ifølge X, at indhold fra profilerne er ulovligt.

Ifølge X har Indiens regering i de fleste tilfælde ikke oplyst, hvilke opslag for kontiene, som overskrider landets love.

I mange andre tilfælde har regeringen ikke fremlagt nogen beviser eller begrundelse for, hvorfor den pågældende profil skal blokeres, lyder det.

Anmodningen fra Indien er tilsyneladende et forsøg på at slå ned på konti tilhørende pakistanske politikere, kendisser og medieorganisationer i en tid, hvor spændingerne mellem de to nabolande er vokset, skriver AFP.

De sidste dage har været præget af dødelige sammenstød mellem de to atommagter.

/ritzau/

København, 28/05/2025 - 14:12

Caroline Fleming: Mit soveværelse er mit frirum

Jorge Herrera/Ritzau Scanpix

Slut med vin og medicin, ud med mobilen og ind med naturligt lys. Sådan undgår Caroline Fleming, at turen til drømmeland bliver et mareridt.

På under tre uger har mediepersonligheden og tidligere baronesse Caroline Fleming gennemgået en stor livsændring.

Hun sover simpelthen.

Det fortæller den 49-årige jetsettet i et længere opslag delt på Instagram, og her deler hun hvordan.

Hun er stoppet med at tage sovemedicin efter lange perioder med behov for det, og hun er stoppet med at drikke alkohol.

- Det har gjort en kæmpe forskel for min søvn ikke at drikke vin hver dag, skriver hun blandt andet.

Ifølge Caroline Fleming har det også påvirket hendes fordøjelse, som hun fokuserer meget på.

Hun spiser tre måltider om dagen - hverken for sent eller for tungt - og hver mundfuld tygger hun 20-30 gange, hvilket hun beskriver som en gamechanger.

- Min søvn blev kompromitteret, fordi mine tarme var på overarbejde gennem hele natten, hvor de - samt resten af kroppen - skal have ro til at restituere og ikke arbejde, skriver hun ydermere i opslaget.

Om aftenen er det slut med telefonen og andet såkaldt blåt lys fra skærme. Det er også slut med det, hun kalder for store samtaler.

- Samtidig dæmper jeg lyset omkring mig. Mit soveværelse er mit sanctuary (fristed, red.).

Hun laver vejrtrækningsøvelser både morgen og aften.

Om morgenen åbner hun alle gardiner og lader dagslyset komme ind, imens hun laver en halv solhilsen - en klassisk yogaøvelse.

Derudover er hun blevet anbefalet at trække stikket to-tre gange i løbet af dagen. Her lader hun tankerne flyve, imens hun laver vejrtrækningsøvelser.

- Jeg har sovet i 11 dage efterhånden på denne vis, og jeg føler mig som et nyt menneske.

Som datter af lensbaron Niels Krabbe Iuel-Brockdorff, som frem til sin død i 2017 ejede Valdemars Slot på Tåsinge i det sydfynske øhav, blev Caroline Fleming født baronesse.

Titlen mistede hun, da hun giftede sig med den engelske rigmand Rory Fleming, der er nevø til James Bond-skaberen Ian Fleming.

Sammen fik de to børn.

Caroline Fleming har også en søn fra forholdet med den tidligere fodboldspiller Nicklas Bendtner.

I dag danner hun par med plastikkirurgen Frederik Kølle, som hun har åbnet en skønhedsklinik med nord for København.

Derudover har Caroline Fleming lagt navn til en serie af strømpebukser. Hun har skrevet kogebøger og medvirket i forskellige realityprogrammer. Og endnu et er på vej.

Tidligere på året afslørede den 49-årige jetsetter, at hun får sit eget program på Viaplay.

/ritzau/

Læs Mere >>

Sydney, 28/05/2025 - 13:36

Grev Nikolai lander job på den anden side af jorden

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Grev Nikolai og hans kæreste, Benedikte Thoustrup, har for nylig understreget, at Danmark forbliver deres base, selv om de drømmer om at udforske Australien.

Grev Nikolai trækker i arbejdstøjet down under.

Greven, der er barnebarn af dronning Margrethe, nevø til kong Frederik og søn af prins Joachim, har fået job i den australske storby Sydney.

Et job, som er relevant i forhold til hans uddannelse, bekræfter grev Nikolais agentur over for Billed-Bladet uden at uddybe nærmere.

Grev Nikolai fik sidste sommer sin kandidatgrad i Economics and Business Administration - Sales Management fra Copenhagen Business School (CBS).

Grev Nikolai er nummer seks i den danske tronfølge. Selv om den 25-årige greve indgår i arvefølgen, er det kun kong Frederiks ældste søn, kronprins Christian, der i den generation vil modtage apanage.

De andre skal selv forme deres fremtid.

Under uddannelsen på CBS læste grev Nikolai et semester i Australien sammen med sin kæreste, Benedikte Thoustrup, som han lærte at kende i gymnasietiden på Herlufsholm.

De har begge været indskrevet på University of Technology Sydney som en del af deres respektive uddannelser på CBS.

Parret blev så glade for den australske livsstil, at de forlængede deres ophold. Og siden er de rejst tilbage flere gange.

I et stort fællesinterview med modemagasinet Elle tidligere i maj fortæller parret om deres store kærlighed til Australien, hvor grev Nikolais royale tante, dronning Mary, er født.

Derudover fortæller grev Nikolai i interviewet også om sit særlige tilknytningsforhold til Hongkong, hvor hans mor, grevinde Alexandra, oprindeligt er fra.

Benedikte Thoustrup drømmer om den anden side af verdenskortet og kunne godt tænke sig at bo i den amerikanske metropol New York. Men først vil parret gerne udforske mere af Australien.

Parret understreger samtidig over for modemagasinet Elle, at Danmark for altid vil være deres base.

- Det er fra det udgangspunkt, at vi rejser ud i verden, siger de til mediet.

Ud over jobbet i Australien arbejder grev Nikolai også som model, og så er han tilknyttet marketingbureauet Social Works.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 28/05/2025 - 10:00

FAKTA: Hvad er smellmaxxing?

* Tweens og teenagere er begyndt at bruge en del penge på parfumer. Samtidig er der øget interesse for nichedufte fra luksusmærker, som kan koste over 1000 kroner for en flaske.

* Fænomenet kaldes "smellmaxxing", og det handler om at maksimere sin personlige duft for at virke mere tiltrækkende og moden.

* Trenden drives især af TikTok, hvor brugere inspireres af influencere, der anmelder og anbefaler dufte.

* De unge sparer selv op eller ønsker sig parfumerne i gave, og konfirmander bruger gerne konfirmationspenge til dufte.

Kilder: The New York Times, Business Insider og DR.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 28/05/2025 - 10:00

Derfor fylder parfume pludselig meget i unges liv

Kirill Kudryavtsev/Ritzau Scanpix

Parfume boomer på sociale medier, hvor især unge bliver påvirket af influencere, der anmelder og anbefaler dufte.

Anmeldelser af parfumer er eksploderet på sociale medier som TikTok, Instagram og YouTube. Her går alt fra dyre nichedufte til billigere kopier viralt på kort tid.

Og det er ikke helt tilfældigt, fortæller Jacob Holst Mouritzen, som er medstifter og partner i konsulenthuset Holst Mouritzen, der rådgiver om blandt andet marketing og branding.

- Influencere på TikTok og andre sociale medier laver en masse indhold om parfumer, fordi de kan se, at det er noget, som folk interesserer sig for, siger han.

Og Jacob Holst Mouritzen vurderer, at interessen for parfume især er vokset betydeligt blandt unge de seneste år. Influencere griber hurtigt sådan en tendens for at få flere visninger og likes.

- Sommetider kan især vi voksne godt få det til at lyde, som om TikTok eller et andet socialt medie skaber et problem.

- Men sociale medier er blot gode til at vise netop det indhold, som interesserer en bruger, siger Jacob Holst Mouritzen, der også er en af livsstilseksperterne i DR's program "Kender du typen?".

Flere udenlandske medier har den seneste tid beskrevet fænomenet kaldet "smellmaxxing", der er opstået på sociale medier.

Det er en trend, der især har fat i generation Z, altså unge født fra midten af 1990'erne til 2012, som vil maksimere deres personlige duft for at fremstå mere attraktive.

Forældre og bedsteforældre til årets konfirmander har måske også bemærket, at parfume er et populært gaveønske.

Ifølge Jacob Holst Mouritzen er der tale om en større bølge, hvor særligt unge bruger dufte som en aktiv del af deres identitet og udtryk.

- Det er vel næsten en form for hævnparfume. Forældre til de børn og unge, der nu er på TikTok, har i årevis pakket dem ind i produkter, der er fri for parfume og parabener. Nu vil de unge selv bestemme, hvordan de dufter, siger han.

Også digital pædagog Eva Fog Noer, der følger børn og unges forbrug af digitale medier, kan genkende, at parfume fylder mere blandt de unge.

- Børn og unge bliver meget påvirket af, hvad de bliver eksponeret for på de sociale medier, hvor skønhed og selvforkælelse generelt fylder en del, siger hun.

- Selv om unge gør meget for at skille sig ud og genopfinde sig selv, er de ikke immune over for tidens trends, og de ender derfor ofte med at ligne hinanden.

Men økonomi spiller også en meget stor rolle, da parfumeindustrien er blandt de brancher med de højeste avancer på produkterne, fortæller Jacob Holst Mouritzen.

- Man kan tjene rigtig mange penge på at producere og sælge parfume. Derfor er der også lidt en parfume-guldfeber, siger han.

Mange opslag på sociale medier handler om, at en kopiparfume til et par hundrede kroner dufter næsten som en parfume til flere tusinde kroner.

Men andre parfumer bliver fremhævet af helt andre årsager.

- Der er også lidt mystik og fascination blandet ind i det. Nogle parfumer indeholder angiveligt duftstoffer kaldet feromoner, der åbenbart tænder pigerne. Det er nem storytelling, der nærmest sælger sig selv på sociale medier, siger han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek

Privatliv