Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

28/05/2025 - 10:00

Derfor fylder parfume pludselig meget i unges liv

Parfume boomer på sociale medier, hvor især unge bliver påvirket af influencere, der anmelder og anbefaler dufte.

Kirill Kudryavtsev/Ritzau Scanpix

Af: Af Murat Tamer, Ritzau Fokus

Anmeldelser af parfumer er eksploderet på sociale medier som TikTok, Instagram og YouTube. Her går alt fra dyre nichedufte til billigere kopier viralt på kort tid.

Og det er ikke helt tilfældigt, fortæller Jacob Holst Mouritzen, som er medstifter og partner i konsulenthuset Holst Mouritzen, der rådgiver om blandt andet marketing og branding.

- Influencere på TikTok og andre sociale medier laver en masse indhold om parfumer, fordi de kan se, at det er noget, som folk interesserer sig for, siger han.

Og Jacob Holst Mouritzen vurderer, at interessen for parfume især er vokset betydeligt blandt unge de seneste år. Influencere griber hurtigt sådan en tendens for at få flere visninger og likes.

- Sommetider kan især vi voksne godt få det til at lyde, som om TikTok eller et andet socialt medie skaber et problem.

- Men sociale medier er blot gode til at vise netop det indhold, som interesserer en bruger, siger Jacob Holst Mouritzen, der også er en af livsstilseksperterne i DR's program "Kender du typen?".

Flere udenlandske medier har den seneste tid beskrevet fænomenet kaldet "smellmaxxing", der er opstået på sociale medier.

Det er en trend, der især har fat i generation Z, altså unge født fra midten af 1990'erne til 2012, som vil maksimere deres personlige duft for at fremstå mere attraktive.

Forældre og bedsteforældre til årets konfirmander har måske også bemærket, at parfume er et populært gaveønske.

Ifølge Jacob Holst Mouritzen er der tale om en større bølge, hvor særligt unge bruger dufte som en aktiv del af deres identitet og udtryk.

- Det er vel næsten en form for hævnparfume. Forældre til de børn og unge, der nu er på TikTok, har i årevis pakket dem ind i produkter, der er fri for parfume og parabener. Nu vil de unge selv bestemme, hvordan de dufter, siger han.

Også digital pædagog Eva Fog Noer, der følger børn og unges forbrug af digitale medier, kan genkende, at parfume fylder mere blandt de unge.

- Børn og unge bliver meget påvirket af, hvad de bliver eksponeret for på de sociale medier, hvor skønhed og selvforkælelse generelt fylder en del, siger hun.

- Selv om unge gør meget for at skille sig ud og genopfinde sig selv, er de ikke immune over for tidens trends, og de ender derfor ofte med at ligne hinanden.

Men økonomi spiller også en meget stor rolle, da parfumeindustrien er blandt de brancher med de højeste avancer på produkterne, fortæller Jacob Holst Mouritzen.

- Man kan tjene rigtig mange penge på at producere og sælge parfume. Derfor er der også lidt en parfume-guldfeber, siger han.

Mange opslag på sociale medier handler om, at en kopiparfume til et par hundrede kroner dufter næsten som en parfume til flere tusinde kroner.

Men andre parfumer bliver fremhævet af helt andre årsager.

- Der er også lidt mystik og fascination blandet ind i det. Nogle parfumer indeholder angiveligt duftstoffer kaldet feromoner, der åbenbart tænder pigerne. Det er nem storytelling, der nærmest sælger sig selv på sociale medier, siger han.

/ritzau fokus/

København, 29/05/2025 - 13:30

Anmeldere roser Netflix' skotske version af Afdeling Q

Scott A Garfitt/Ritzau Scanpix

Særligt hovedrolleindehaver Matthew Goode får ros i Netflix's udgave af "Kvinden i Buret".

Ord som fremragende og medrivende går igen i både danske og internationale anmeldelser af Netflix's serieudgave af Jussi Adler-Olsens Afdeling Q-serie, som har fået titlen "Dept Q".

Fra torsdag kan serien, hvor handlingen er flyttet fra Danmark til Edinburgh i Skotland, ses på Netflix.

Serien tager udgangspunkt i den første Afdeling Q-bog, "Kvinden i Buret", og en række navne og dele af plottet er ændret til serien ifølge anmeldelserne.

Hos avisen The Guardian høster serien fire ud af fem stjerner. Her bliver særligt Matthew Goodes præstation i hovedrollen, der er blevet omdøbt til Carl Morck, fremhævet.

Også hos Filmmagasinet Ekko i Danmark får Matthew Goode ros med på vejen. Mediet, som giver serien fem ud af seks stjerner, kalder ham "aldeles glimrende".

Skuespillerinden Chloe Pirrie, der har rollen som kvinden i buret, og som i serien er blevet til en anklager i stedet for en politiker, får ros med på vejen fra Ekkos anmelder.

Avisen Danmark hæfter sig dog ved, at handlingen ikke følger "Kvinden i Buret" slavisk, men at der flere steder tilføjes nye historier, som ifølge anmelderen trækker historien ud.

- Man kan sagtens holde af Netflix’ Afdeling Q. Men man sidder også med en længsel efter den skarpt fortalte historie, Jussi selv lagde for dagen. Mindre kan ofte mere, skriver anmelderen og kvitterer med fire ud af seks stjerner.

Omvendt mener amerikanske Variety, at serien er medrivende, fordi dens struktur viser den detaljegrad og tålmodighed, der er nødvendig for at færdiggøre en efterforskning.

Det amerikanske underholdningsmedie giver ikke stjerner i sin anmeldelse.

Netflix's udgave af Afdeling Q er instrueret af Scott Frank, som tidligere har stået bag serien "Dronninggambit".

Afdeling Q-bøgerne er også tidligere blevet filmatiseret i Danmark. Først med Nikolaj Lie Kaas og siden Ulrich Thomsen i hovedrollen.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 29/05/2025 - 13:03

Anmeldere roser Netflix' skotske version af Afdeling Q

Særligt hovedrolleindehaver Matthew Goode får ros i Netflix's udgave af "Kvinden i Buret".

Ord som fremragende og medrivende går igen i både danske og internationale anmeldelser af Netflix's serieudgave af Jussi Adler Olsens Afdeling Q-serie, som har fået titlen "Dept Q".

Fra torsdag kan serien, hvor handlingen er flyttet fra Danmark til Edinburgh i Skotland, ses på Netflix.

Hos avisen The Guardian høster serien fire ud af fem stjerner. Her bliver særligt Matthew Goodes præstation i hovedrollen, der er blevet omdøbt til Carl Morck, fremhævet.

Herhjemme hæfter Avisen Danmark sig ved, at handlingen ikke følger den første roman i serien, "Kvinden i Buret", slavisk, men at der flere steder tilføjes nye historier, som ifølge anmelderen trækker historien ud.

- Man kan sagtens holde af Netflix’ Afdeling Q. Men man sidder også med en længsel efter den skarpt fortalte historie, Jussi selv lagde for dagen. Mindre kan ofte mere, skriver anmelderen og kvitterer med fire ud af seks stjerner.

Omvendt mener amerikanske Variety, at serien er medrivende, fordi dens struktur viser den detaljegrad og tålmodighed, der er nødvendig for at færdiggøre en efterforskning.

Det amerikanske underholdningsmedie giver ikke stjerner i sin anmeldelse.

Netflix's udgave af Afdeling Q er instrueret af Scott Frank, som tidligere har stået bag serien "Dronninggambit".

/ritzau/

Læs Mere >>

, 29/05/2025 - 10:00

FAKTA: Alkoholfri er ikke ensbetydende med nul procent

* Produkter, der markedsføres som "alkoholfri", er ikke nødvendigvis helt uden procenter. De må indeholde op til 0,5 procent alkohol og stadig kaldes alkoholfri.

* Vil du sikre dig, at produktet er helt frit for alkohol, er du derfor nødt til at tjekke emballagen. Der findes produkter med 0,0 procent alkohol.

* Det er særligt vigtigt at være opmærksom på, hvis du eksempelvis tager antabus eller anden medicin, som man fraråder at tage sammen med alkohol, er gravid eller prøver at blive det.

Kilde: Alkohol & Samfund.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 29/05/2025 - 10:00

Her er sommerens tendenser uden procenter

Annette Riedl/Ritzau Scanpix

Den alkoholfri bølge brager frem og er ifølge etnolog udtryk for en megatrend. Se her, hvad vi kommer til at fylde i glasset under sommersolen.

Høj sol på en hverdag eller festligt lag uden behov for procenter - eller for tømmermænd dagen derpå. Der kan være grunde nok til at række ud efter de alkoholfri drikkevarer. Og det bliver der i stigende grad gjort.

Det alkoholfri er en megatrend, fortæller Julia Lahme, som er etnolog, forfatter og direktør i kommunikationsvirksomheden Lahme.

- Alkohol markerer i dag et tilvalg, siger Julia Lahme og uddyber:

- Mange vil gerne deltage i en masse fællesskaber - fra løbeklubber til livearrangementer - hvor det ikke er en fordel at være fuld eller sløret. Man vil gerne have hovedet med sig.

Megatrends fremstår typisk så stærke, fordi de er knudepunkter for mange kulturelle strømninger på en gang.

Julia Lahme peger på, at det alkoholfri trækker tråde til trends, som at koncentration i dag glorificeres, at vi dyrker et væld af fællesskaber, longevity-bølgen med fokus på at ældes med ynde, et øget fokus på mentalt helbred og young professionals, som er unge med høje ambitioner.

Der er ikke officielle opgørelser over det samlede salg af alkoholfri alternativer i Danmark. Flere forhandlere melder dog om stigende efterspørgsel. Der er et voksende udvalg af færdigblandede produkter - kaldet RTD, som står for ready-to-drink - samt alkoholfri versioner af alkohol.

Hos vinhandlen Kjær & Sommerfeldt, som har fokuseret på at have et kurateret alkoholfrit udvalg, vokser kategorien alkoholfri alternativer mere end nogen anden hos forhandleren, der har eksisteret i 150 år. I 2024 var stigningen på cirka 170 procent.

Fremgangen kan ses over hele det alkoholfri sortiment, uddyber vinhandlens produktchef Kristoffer Abildtrup Kragbøll.

Den ubetinget største alkoholfri succes ses inden for øl, der de seneste år har gået sin sejrsgang - og stadig har pil opad.

Ifølge tal for Bryggeriforeningens medlemmer er salget af alkoholfri steget støt år for år siden 2014. Fra et salgstal på 1.926.100 liter til 9.033.500 liter alkoholfri øl ti år efter i 2024. Altså mere end en firedobling.

I samme periode har salget af øl med alkohol ligget nogenlunde stabilt med mindre udsving ifølge tal fra Danmarks Statistik.

- Øl er den mest modne alkoholfri kategori i Danmark, så der er kvaliteten og teknologien langt fremme, forklarer Kristoffer Abildtrup Kragbøll.

Denne sommer spår han, at alkoholfri og lette cocktails i stor stil kommer til at finde vej til glassene.

- Vi har jo tidligere set det med Aperol Spritz, og i kølvandet på det, tror jeg vi kommer til at se alkoholfri varianter. Og simple cocktails, der ikke giver ondt i hovedet, og mousserende alkoholfri vin.

En anden tendens, han oplever, eksploderer lige nu, er det, der kaldes wine proxies eller alkoholfri proxies.

- Proxies kan levere en smag, der ikke har været en mulighed før. Med struktur og kompleksitet som vin, men også noget andet.

Proxies er ikke vin, og de er ikke baseret på druer. Proxies kan for eksempel være baseret på fermenteret te. De kan bruges på samme måde som vin og eksempelvis serveres til maden på samme vis.

Ifølge etnolog og trendekspert Julia Lahme kommer vi fremadrettet til at se en stor udvikling i food pairings - altså at udvikle alkoholfri produkter, der er sofistikerede makkere til maden.

- Det er ligesom det næste. Der kommer en udvikling inden for de alkoholfri vine, ligesom vi for 15 år siden så det, da orangevinene kom.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek