Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

 Seneste Krimi

København, 28/06/2026 - 10:15

Mere kontrol med advokaters håndtering af klienters penge

Chef for tilsyn siger, at det er "meget sjældent", at advokater udnytter sårbare klienter.

Kontrollen med advokaters håndtering af klienternes penge er blevet skærpet.

Og det er da også "fuldstændig uacceptabelt", hvis advokater udnytter sårbare borgere for egen vindings skyld.

Sådan lyder det fra Advokatsamfundet.

Her ønsker tilsynsdirektør Pernille Ekman dog ikke at kommentere en opsigtsvækkende sag, som Advokatnævnet har behandlet.

Her havde en nu tidligere advokat krævet salærer på i alt 824.000 kroner fra en dement kvinde på et plejehjem.

Det skete i løbet af fire år, da han ifølge en generalfuldmagt skulle forvalte hendes økonomi.

Nævnet, som er advokaternes disciplinære organ, har konkluderet, at de mange penge, som advokaten beregnede sig, er urimelige. Derfor bortfalder alle salærer.

Kendelsen retter sig mod Søren Agerbo. Han er desuden sanktioneret med en bøde på 200.000 kroner, men han har indbragt afgørelsen for retten.

Undervejs i processen ved nævnet har Søren Agerbo fremhævet, at han siden 2007 ikke har haft problemer med klientkontoen, og at der ikke var anmærkninger, da han så sent som i 2024 blev tjekket af tilsynet.

Hos tilsynet ønsker direktøren ikke at udtale sig om kontrol med navngivne advokater.

Men Pernille Ekman kalder det "fuldstændig uacceptabelt", hvis advokater økonomisk udnytter sårbare borgere.

- Det vil ofte være en grov overtrædelse af de advokatetiske regler, ligesom det også kan være strafbart, siger hun.

Dog støder tilsynet "meget sjældent" på tilfælde, hvor en advokat direkte ses at udnytte sårbare klienter, lyder det fra direktøren.

For eksempel i forbindelse med arvesager, værgemålssager og straffesager beskæftiger advokater sig med sårbare klienter.

Direktør Pernille Ekman siger, at tilsynet blev ændret fra sidste år. Nu sker der en dybere kontrol med, om advokater efterlever deres pligter i forhold til klientkontoen.

Samtidig er der udviklet en såkaldt risikoscoremodel.

- Den betyder i praksis, at vi fører tilsyn med de advokater, hvor der er den største teoretiske risiko for, at der kan ske alvorlig klient- eller samfundsskade, siger Pernille Ekman.

Metoden har haft en effekt. Den har ført til, at der er rejst "en række alvorlige sager", oplyser hun.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 28/06/2026 - 09:08

To mænd fængslet i sag om groft overfald på Amager

Mænd på 18 og 20 år er sigtet for drabsforsøg, frihedsberøvelse og grov vold. Uvist, hvordan de forholder sig.

To mænd på 18 og 20 år er blevet varetægtsfængslet i en sag om et groft overfald på Amager natten til fredag.

De to blev fremstillet i grundlovsforhør lørdag eftermiddag. De er sigtet for drabsforsøg, frihedsberøvelse og grov vold.

Det oplyser Daniel Fynsk, der er central efterforskningsleder i Københavns Politi.

Efterforskningslederen har lørdag morgen ikke viden om, hvordan de to forholdt sig til sigtelsen, da de blev stillet for en dommer.

Det var en 18-årig mand, der natten til fredag blev udsat for et groft overfald på Selinevej på Amager. Han er efterfølgende blevet meldt i kritisk tilstand.

Dommeren i grundlovsforhøret lørdag besluttede at varetægtsfængsle de to mænd i 24 dage. Grundlaget for fængslingen er, at der er risiko for, at de påvirker efterforskningen på fri fod.

Grundlovsforhøret foregik bag lukkede døre, så det er ikke kommet frem, hvilke beviser politiet har mod de to mænd, og hvad de eventuelt selv har forklaret i sagen.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 28/06/2026 - 07:35

Betjente observerede Philip Wesths hus i timer inden anholdelse

Jesper Andkjær/Ritzau Scanpix

I juni 2024 blev Philip Westh idømt livstid for en lang række alvorlige forbrydelser.

Betjente observerede Philip Wesths hus i flere timer, inden han i april i 2023 blev anholdt og sigtet for at have bortført en 13-årig pige ved Kirkerup nær Slagelse.

Det skriver Berlingske.

Klokken 9.30 den 16. april 2023 var han af politiet blevet udpeget som en mulig gerningsmand i sagen. Umiddelbart efter blev der iværksat "fysisk observation" mod hans bolig i Korsør.

Lidt mere end fem timer efter at han var blevet udpeget som mistænkt, blev han anholdt.

Chefpolitiinspektør Lars Harvest fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi kan over for avisen ikke komme nærmere ind på, hvad politiet på det tidspunkt håbede at få ud af observationen.

- Der blev foretaget nogle politifaglige vurderinger og skøn, som gjorde, at vi mente, at den måde, vi håndterede det på, var den bedste. Og vi havde ingen idé om, at pigen var derinde, siger han.

Den 13-årige pige blev efter bortførelsen og i løbet af de efterfølgende 27 timer udsat for meget grove og ydmygende overgreb. Han ville slå hende ihjel, vurderede retten.

I juni 2024 blev Philip Westh idømt livstid for både forbrydelser mod den 13-årige samt en lang række andre alvorlige ting.

Han blev også dømt for drabet på 17-årige Emilie Meng, der tog sin begyndelse i 2016, hvor hun til den 10. juli var på vej hjem fra Korsør Station efter at have været i byen med venner.

Men hun kom aldrig hjem, for Philip Westh kom i vejen. Han slog hende ihjel for derefter at skille sig af med liget i en sø i Regnemarks Bakke nær Borup, hvor hun blev fundet juleaftensdag samme år.

Det var næsten 60 kilometer fra Korsør Station.

Seks år senere slog han til igen. Denne gang mod en 15-årig pige, som gik en aftentur på sin efterskoles grund i Sorø, mens hun talte i telefon med sin mor.

Mandens hensigt med overfaldet var ifølge retten at bortføre hende langvarigt og udsætte hende for en særligt farlig voldtægt.

Det baserede retten blandt andet på mandens meget store forbrug af sadistisk porno, samt at den 13-årige pige kunne fortælle om de rædsler, hun blev udsat for.

Det var alene forbrydelserne mod den 13-årige pige, som han under retssagen erkendt. Men siden har han også erkendt drabet på Emilie Meng og overfaldet på efterskolepigen.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 28/06/2026 - 07:19

Betjente observerede Philip Wesths hus i timer inden anholdelse

I juni 2024 blev Philip Westh idømt livstid for en lang række alvorlige forbrydelser.

Betjente observerede Philip Wesths hus i flere timer, inden han i april i 2023 blev anholdt og sigtet for at have bortført en 13-årig pige ved Kirkerup nær Slagelse.

Det skriver Berlingske.

Klokken 9.30 den 16. april 2023 var han af politiet blevet udpeget som en mulig gerningsmand i sagen. Umiddelbart efter blev der iværksat "fysisk observation" mod hans bolig i Korsør.

Lidt mere end fem timer senere blev han anholdt.

Chefpolitiinspektør Lars Harvest fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi kan over for avisen ikke komme nærmere ind på, hvad politiet på det tidspunkt håbede at få ud af observationen.

- Jeg kan blot sige, at vurderingen var, at dette var den bedste måde at sikre og belyse sagen på.

Den 13-årige pige blev efter bortførelsen og i løbet af de efterfølgende 27 timer udsat for meget grove og ydmygende overgreb. Han ville slå hende ihjel, vurderede retten.

I juni 2024 blev Philip Westh idømt livstid for både forbrydelser mod den 13-årige samt en lang række andre alvorlige ting.

Han blev også dømt for drabet på 17-årige Emilie Meng samt et overfald på en 15-årig efterskolepige.

/ritzau/

Læs Mere >>

Roskilde, 28/06/2026 - 05:48

21-årig festivalgæst er død efter togpåkørsel ved Roskilde Festival

Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Roskilde Festival åbnede lørdag festivalområdet. 21-årig mandlig gæst har mistet livet efter en togpåkørsel.

En 21-årig mand har natten til søndag dansk tid mistet livet efter en togpåkørsel i forbindelse med Roskilde Festival.

Det oplyser vagtchef Boye Rasmussen fra Midt- og Vestsjællands Politi søndag morgen til Ritzau.

Politiet fik anmeldelsen klokken 01.14 om togpåkørslen efter et alarmopkald til 112.

- En ung mand er blevet ramt af et tog og er afgået ved døden.

- Det er sket ved Teglværksvej 1, som er ud for Roskilde Festival, siger Boye Rasmussen.

Den afdøde er ifølge vagtchefen en 21-årig festivalgæst fra Roskilde-området. De pårørende er underrettet.

Boye Rasmussen kan ikke svare på, om personen har været påvirket af alkohol i forbindelse med ulykken

- Det ved vi ikke noget om, siger vagtchefen.

Boye Rasmussen kan ikke fortælle, hvad der sker videre i sagen.

- Jeg vil ikke ind på, hvad vi har fundet eller samlet. Vi har fundet ud af, hvem personen er og underrettet forældrene, siger vagtchefen.

Politiet har forladt ulykkesstedet.

Roskilde Festival åbnede lørdag klokken 17.00 festivalområdet. Festivalen, der blandt andre har Gorillaz og The Cure på plakaten, slutter på lørdag i næste uge.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 28/06/2026 - 10:00

Dement kvinde på plejehjem mistede formue til advokat

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Arvinger fik mistanke til advokat, der er pålagt en usædvanligt høj bøde. Salærer på 824.000 kroner ophæves.

En sårbar kvinde på et plejehjem blev i årene inden sin død udsat for grove svigt fra en advokat, der havde påtaget sig opgaven med at forvalte hendes økonomi.

Det har advokaternes disciplinære organ konstateret.

At sagen er blevet afdækket, skyldes først arvingernes undren og dernæst en bobestyrers undersøgelser.

Advokaten sugede kvindens penge til sig. Det skete, da han havde etableret en generalfuldmagt, fremgår det af Advokatnævnets kendelse.

Allerede da der var gået fire måneder, overførte han fra kvindens bank 750.000 kroner til sin klientkonto uden at orientere hende.

Det var et depositum, og i løbet af godt fire år beregnede han sig salærer på i alt 824.000 kroner.

Men alle salærer er bortfaldet. De var urimelige, konkluderer Advokatnævnet.

Generelt bør advokater, der arbejder for sygdomsramte, sårbare eller på anden måde åbenlyst svage klienter, være varsomme. Og kvinden på plejehjemmet var netop en sårbar klient, skriver nævnet.

Sagen om juristen Søren Agerbo, der har adresse i Guldborg på Lolland, og som sidste sommer deponerede sin bestalling, er usædvanlig.

Det ses også af sanktionen. Bøden lød på 200.000 kroner.

Det er den højeste bøde, som nævnet udstak sidste år for tilsidesættelse af god advokatskik. Kun to andre advokater var i 2025 i samme tvivlsomme liga. De havde rådgivet om refusion af udbytteskat.

I flere tilfælde tilsidesatte han ifølge nævnet "særdeles groft" god advokatskik. Fakturering skete for eksempel med tre års forsinkelse. Og overordnet kan nævnet ikke se, "at der er ydet nogen advokatbistand af værdi til afdøde".

Advokaten styrede kvindens pengeforhold fra 2020 og frem til januar 2024, da kvinden døde. Hun blev 76 år.

Kvinden havde Alzheimers demens, har bobestyreren oplyst.

Derimod har den nu tidligere advokat hævdet, at han ikke vidste, at kvinden var dement, og at det i øvrigt ikke er dokumenteret.

Søren Agerbo, der nu betegner sig som juridisk konsulent, er utilfreds med Advokatnævnets afgørelse, og han er derfor gået til domstolene for at få ændret den.

Midt i juni var sagen på programmet i Retten i Nykøbing Falster, men retsmødet måtte udskydes på grund af sygdom.

Et par dage efter talte Ritzau med ham i telefon, og beskeden var, at han ikke ønsker at udtale sig.

At hans salærer var opsigtsvækkende høje, blev afsløret i forbindelse med bobehandlingen.

Umiddelbart mente kvindens barndomsveninde, at der manglede cirka en million kroner fra salget af en ejerlejlighed.

Desuden opdagede hendes mand ved en Google-søgning, at Søren Agerbo tidligere havde fået en bøde. Den skyldtes hans adfærd efter ophævelsen af et værgemål.

Barndomsveninden har en særlig pointe: At forløbet med de enorme salærer trukket fra den 76-årige næppe ville være blevet afsløret, hvis hun havde stået uden arvinger.

Det var advokatfuldmægtig Klaus Kjær og advokat Kristian Ravn-Petersen fra Advokaterne Sankt Knuds Torv i Aarhus, som håndterede boet, og som traf beslutning om at kigge på skattemapper og kontobevægelser flere år tilbage.

- Hvis ikke arvingerne havde sagt, at noget lugtede, ville den dybere undersøgelse nok ikke have været gennemført, siger de.

I behandlingen af et dødsbo er det langtfra givet, at økonomi flere år tilbage bliver endevendt, tilføjer de.

Søren Agerbo har efterkommet nævnets afgørelse om at tilbagebetale salærer til boet.

På plejehjemmet på Frederiksberg var det lederen, der satte kvinden i kontakt med Søren Agerbo.

Men lederen vil ikke svare på spørgsmål. Hun begrunder det med, at Advokatnævnets afgørelse er indbragt for retten, og at politiet desuden undersøger sagen.

I Københavns Politis afdeling for økonomisk kriminalitet ønsker politikommissær Peter Bak Dissing hverken at be- eller afkræfte, hvorvidt Søren Agerbo er under efterforskning.

Gennem årene har den nu tidligere advokat beskæftiget sig en del med sårbare borgere. Det viser tre andre sager i Advokatnævnet.

I et tilfælde var klienten stærkt dement. Et salær, som Agerbo beregnede sig to dage før personens død, blev halveret. I to af sagerne havde han virket som værge, i den tredje sag havde han oprettet en generalfuldmagt.

For tiden behandler Advokatnævnet yderligere to klager over Agerbo. Begge handler om påståede uberettigede salærer, oplyser nævnet.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 28/06/2026 - 09:51

Lynnedslag starter tre brande på Sydsjælland og Falster

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

I Mern røg alle stikkontakter ud af væggene i et hus, der blev ramt af et lynnedslag søndag morgen.

Der har søndag morgen været brande i tre huse, der var forårsaget af lynnedslag på Sydsjælland og Falster.

Det oplyser Kasper Skotte, der er vagtchef i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Klokken 07.31 fik politiet en anmeldelse om en brand i Vålse på Falster, og henholdsvis klokken 07.55 og 08.15 kom der anmeldelser om brande i Mern, der ligger syd for Præstø.

- Brandene er håndteret, og vi er færdige på stederne, siger Kasper Skotte.

I Mern gik strømmen også som følge af lynnedslagene.

Ingen er kommet til skade i forbindelse med brandene og lynnedslagene.

- I Mern er der en revne i et murværk, og alle stikkontakter røg ud af væggene inde i huset, siger Kasper Skotte.

Derudover har nattens uvejr givet anledning til anmeldelser om grene og væltede træer på vejene i politikredsen.

/ritzau/

Læs Mere >>

Odense, 28/06/2026 - 09:36

Flere menes at være blevet drugget på årets Tinderbox

Michael Bager/Ritzau Scanpix

Flere personer har fortalt politiet, at de har huller i hukommelsen og mener, at deres konti er misbrugt.

Flere personer menes at være blevet drugget, mens de har været på den fynske festival Tinderbox, der fandt sted fra torsdag til lørdag.

Det oplyser vagtchef ved Fyns Politi Peter Vestergaard søndag morgen.

- Modus er, at folk får kontakt med nogle mennesker, der tilbyder dem noget at drikke, eller at de har efterladt deres drink uden opsyn.

- Det næste, de kan huske, er, at de har huller i deres hukommelse, og at de har mistet deres hævekort, og der er hævet eller overført fra deres konti, siger vagtchefen.

Politiet mistænker, at personerne er blevet drugget.

- Det skal vi undersøge, om vi kan bevise, siger han.

Vagtchefen har ikke overblik over, hvor mange sager der er, men det er færre end ti, oplyser han.

Der er ikke nogen af dem, der mistænkes at være blevet drugget, der er blevet indlagt på et hospital, men flere har afgivet blodprøve.

- Hvis de har samtykket til at give en blodprøve, så kan vi undersøge, om de har noget i blodet, som tyder på, at de har fået noget, som de ikke selv har taget, siger vagtchefen.

Sagerne fordeler sig over de tre dage, som festivalen har forløbet.

/ritzau/

Læs Mere >>