Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

 Seneste Krimi

Snedsted, 23/06/2026 - 22:38

Fisk for millioner er reddet efter brand i Nordjylland

Syv køretøjer og 15 mand fra beredskabet har tirsdag arbejdet på at slukke en brand ved et fiskeopdræt.

Fisk for millioner af kroner var tirsdag aften i fare, efter at der udbrød brand ved et fiskeopdræt mellem Hurup og Vilsund i Nordjylland.

Men det er ifølge fiskeopdrættets direktør, Mikkel Thomsen, lykkedes at redde langt de fleste. Det siger han til TV Midtvest.

Han takker sine medarbejdere og beredskabsmyndighederne for at "have gjort et kanon job i at begrænse skaderne".

- Der er lidt udstyr, der har lidt skade, og nogle fisk, der er døde - vi er ved at danne os et overblik over omfanget - men vi har reddet langt det meste, siger han til mediet.

Beredskabet fortalte tidligere tirsdag til TV2 Nord, at der var ild i en tagkonstruktion, og at det var til stede med syv køretøjer og 15 mand.

Det er endnu er uvist, hvordan branden er opstået.

Politiet arbejder derfor på stedet for at finde frem til hændelsesforløbet.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 19:12

Kommune erkender ansvar og betaler erstatning i sag om omsorgssvigt

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det vigtigste er, at kommunen anerkender, at det, der skete, ikke var i orden, siger kvinde efter forlig.

Morsø Kommune gjorde ikke nok, da en pige for cirka 20 år siden blev udsat for omsorgssvigt.

Det anerkender kommunen i et forlig, hvor den er gået med til at betale den nu voksne kvinde Cæcilie Jensen 300.000 kroner.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra advokatfirmaet Advokaterne Bonnez og Ziebe, der kalder sagen historisk.

Desuden bekræfter kommunen, at der er indgået forlig.

- Først og fremmest vil vi gerne sige, at Morsø Kommune tager sager som den omhandlede meget alvorligt. Det gør indtryk, skriver kommunen i en udtalelse, som er sendt til Ritzau.

Ifølge kommunen bygger forliget på en vurdering af kvindens situation, de oplysninger der forelå, samt det ansvar som kommunen havde på daværende tidspunkt.

- Vi har indgået et forlig, fordi vi på baggrund af den konkrete persons helt særlige forhold og situation må erkende, at kommunen dengang ikke gjorde nok.

- Det ansvar tager vi på os, skriver Morsø Kommune.

Kommunen anerkender ifølge advokatfirmaet i forliget, at den i perioden 2005-2010 i den konkrete sag tilsidesatte sine positive forpligtelser over for Cæcilie Jensen efter Menneskerettighedskonventionens artikel 3.

Artikel 3 handler om, at ingen må udsættes for umenneskelig eller vanærende behandling.

Cæcilie Jensen har i sagen gjort gældende, at kommunen gennem flere år havde eller burde have haft kendskab til alvorlige forhold i hjemmet.

Det gælder gentagne underretninger om manglende mad, manglende voksentilsyn, vold, svigtende hygiejne og mistrivsel, men at de iværksatte tiltag ikke var egnede eller tilstrækkelige til at beskytte hende.

Selv om Cæcilie Jensen nu får 300.000 kroner, som med renter løber op i cirka 313.000 kroner, så handler det for hende ikke om pengene.

- For mig handler sagen ikke om penge. Det vigtigste er, at kommunen nu anerkender, at det, der skete, ikke var i orden.

- Jeg håber, at min sag kan give andre mod til at sige fra og søge hjælp, også selv om det kan virke uoverskueligt at starte en sag mod en kommune, siger hun i pressemeddelelsen.

Hendes sag er blevet ført af advokatfuldmægtig Kristine Backe Laursen, som kalder forliget en vigtig anerkendelse.

- Det er en principielt vigtig anerkendelse. Når en kommune gennem underretninger og eget journalmateriale har viden om, at et barn lever under alvorligt belastende forhold, følger der en reel handlepligt.

- Denne sag viser, at det nytter at rejse krav – også mange år efter – når dokumentationen viser, at myndighederne ikke beskyttede barnet tilstrækkeligt, siger hun.

Så vidt hun er bekendt, er det usædvanligt, at en kommune i en sag som denne i et forlig udtrykkeligt anerkender at have krænket Menneskerettighedskonventionens artikel 3.

- Det har stor betydning, ikke kun for Cæcilie, men også for den bredere debat om kommuners ansvar i alvorlige børnesager og muligheden for at løfte bevisbyrden herfor, siger Kristine Backe Laursen.

Cæcilie Jensen har i sagen også fået støtte og vejledning fra Børns Vilkårs Erstatningsrådgivning, som hjælper personer i sager om offentligt omsorgssvigt.

Børns Vilkår fører ikke retssagerne, men kan blandt andet støtte med vurdering af sagen og kontakt til en advokat.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 15:21

Politiet sigter yderligere to mænd efter knivstikkeri i Sakskøbing

Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Flere er sigtet efter knivstikkeri i Sakskøbing i april. Fem sigtes for at have videreført Bandidos.

Politiet har sigtet yderligere to mænd i forbindelse med et knivstikkeri i Sakskøbing i slutningen af april.

Det oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi på meddelelsestjenesten Politi Update tirsdag.

I forvejen er fire mænd blevet varetægtsfængslet i sagen for drabsforsøg, og nu sigter politiet en 47-årig mand fra Fredericia for medvirken til drabsforsøg, mens en 33-årig mand sigtes for grov vold.

Fem af de sigtede i sagen er også sigtet for at have "videreført" rockerklubben Bandidos, som siden maj 2024 har været omfattet af et foreløbigt forbud.

Det fremgår ikke af meddelelsen, hvilke fem personer det er, og om det er de samme, som nu er sigtet for medvirken til henholdsvis drabsforsøg og vold.

Det vides heller ikke, hvordan og hvornår de fem personer skulle have overtrådt forbuddet mod Bandidos.

Sagen drejer sig om et voldeligt overfald på Vestergade i Sakskøbing, der ligger på den nordøstlige del af Lolland.

Den 28. april klokken 01.09 fik politiet en anmeldelse om, at en 36-årig mand var blevet overfaldet.

Manden blev ramt af flere knivstik og blev efterfølgende fløjet til Rigshospitalet, hvor han blev meldt uden for livsfare.

De fire mænd, der tidligere er blevet fængslet i sagen for drabsforsøg, er henholdsvis 18, 24, 25 og 32 år ifølge lokalmediet Folketidende.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 15:08

Mand er omkommet i brand i østjysk strandområde

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En mand blev tirsdag fundet med alvorlige skader i et grønt område ved Hou. Hans liv stod ikke til at redde.

En mand er omkommet i en brand nær et campingområde i Hou, der ligger syd for Aarhus.

Det oplyser Østjyllands Politi.

Politiet fik tirsdag klokken 13.17 et 112-opkald om, at en person var kommet til skade ved branden i det grønne område ved stranden tæt på Spøttrup Strandvej i Hou.

- Politi og brandvæsen rykkede ud - og der blev sendt ambulance og helikopter til stedet.

- En mand blev fundet med alvorlige brandskader, og hans liv stod desværre ikke til at redde, skriver politiet på meddelelsestjenesten Politi Update.

Manden er ikke endeligt identificeret.

Branden er slukket, og ingen andre personer er kommet noget til.

Politiet kan ikke umiddelbart komme med flere oplysninger om branden, eller hvordan den opstod.

- På nuværende tidspunkt tyder det på, at der umiddelbart er tale om en form for ulykke. Vi undersøger dog fortsat sagen for at afklare hændelsesforløbet.

- Der kan formentlig gå lidt tid, inden vi har nyt om sagen, skriver politiet klokken 15.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 15:03

Politiet sigter yderligere to mænd efter knivstikkeri i Sakskøbing

Flere er sigtet efter knivstikkeri i Sakskøbing i april. Fem sigtes for at have videreført Bandidos.

Politiet har sigtet yderligere to mænd i forbindelse med et knivstikkeri i Sakskøbing i slutningen af april.

Det oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi på meddelelsestjenesten Politi Update tirsdag.

I forvejen er fire mænd blevet varetægtsfængslet i sagen, og nu sigter politiet en 47-årig mand fra Fredericia for medvirken til drabsforsøg, mens en 33-årig mand sigtes for grov vold.

Fem af de sigtede i sagen er også sigtet for at have "videreført" rockerklubben Bandidos, som siden maj 2024 har været omfattet af et foreløbigt forbud.

Det fremgår ikke af meddelelsen, hvilke fem personer det er, og om det er de samme, som nu er sigtet for medvirken til henholdsvis drabsforsøg og vold.

Det vides heller ikke, hvordan og hvornår de fem personer skulle have overtrådt forbuddet mod Bandidos.

/ritzau/

Læs Mere >>

Snedsted, 23/06/2026 - 08:49

Politi og beredskab kæmper for at redde fisk for millioner

Syv køretøjer og 15 mand fra beredskabet har tirsdag arbejdet på at slukke en brand ved et fiskeopdræt.

Fisk for millioner af kroner er tirsdag aften i fare, efter at der er udbrudt brand ved et fiskeopdræt, der ligger mellem Hurup og Vilsund i Nordjylland.

Det skriver TV Midtvest.

- Det har noget med ilten at gøre. Hvis strømmen går, kan fiskene dø. Og der er tale om nogle dyre fisk, siger vagtchef ved Nordjyllands Politi Viggo Poulsen til mediet.

Han skønner umiddelbart, at der kan være tale om tab for millioner af kroner, hvis det går så galt.

Beredskabet fortalte tidligere tirsdag til TV2 Nord, at der var ild i en tagkonstruktion, og at det var til stede med syv køretøjer og 15 mand.

Politiets vagtchef fortæller til TV Midtvest, at der udbrød brand i en af bygningerne på stedet.

Det er endnu er uvist, hvordan branden er opstået. Politiet arbejder derfor på stedet for at finde frem til hændelsesforløbet, lyder det videre fra vagtchefen.

/ritzau/

Læs Mere >>

Snedsted, 23/06/2026 - 08:38

Politi og beredskab kæmper for at redde fisk for millioner

Syv køretøjer og 15 mand fra beredskabet har tirsdag arbejdet på at slukke en brand ved et fiskeopdræt.

Fisk for millioner af kroner er tirsdag aften i fare, efter at der er udbrudt brand ved et fiskeopdræt, der ligger mellem Hurup og Vilsund i Nordjylland.

Det skriver TV Midtvest.

- Det har noget med ilten at gøre. Hvis strømmen går, kan fiskene dø. Og der er tale om nogle dyre fisk, siger vagtchef ved Nordjyllands Politi Viggo Poulsen til mediet.

Han skønner umiddelbart, at der kan være tale om tab for millioner af kroner, hvis det går så galt.

Beredskabet har været talstærkt til stede med syv køretøjer og 15 mand og kæmpet med at inddæmme branden, der opstod i tagkonstruktionen, skriver mediet.

Det er endnu uvist, hvordan branden er opstået, oplyser politiets vagtchef.

/ritzau/

Læs Mere >>

Hou, 23/06/2026 - 07:50

80-årig mand omkommet i brandulykke i østjysk strandområde

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En mand blev tirsdag fundet med alvorlige skader i et grønt område ved Hou. Hans liv stod ikke til at redde.

En 80-årig mand er omkommet i en brand nær et campingområde i Hou, der ligger syd for Aarhus.

De pårørende er underrettet

Det oplyser Østjyllands Politi på meddelelsestjenesten Politi Update tirsdag aften.

Politiet fik tirsdag eftermiddag klokken 13.17 et 112-opkald om, at en person var kommet til skade ved branden i det grønne område ved stranden tæt på Spøttrup Strandvej i Hou.

Der er umiddelbart tale om en ulykke, oplyser politiet tirsdag aften.

- Politi og brandvæsen rykkede ud - og der blev sendt ambulance og helikopter til stedet.

- En mand blev fundet med alvorlige brandskader, og hans liv stod desværre ikke til at redde, skrev politiet på Politi Update.

Branden er slukket, og ingen andre personer er kommet noget til.

/ritzau/

Læs Mere >>