Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

 Seneste Krimi

København, 23/06/2026 - 15:21

Politiet sigter yderligere to mænd efter knivstikkeri i Sakskøbing

Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Flere er sigtet efter knivstikkeri i Sakskøbing i april. Fem sigtes for at have videreført Bandidos.

Politiet har sigtet yderligere to mænd i forbindelse med et knivstikkeri i Sakskøbing i slutningen af april.

Det oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi på meddelelsestjenesten Politi Update tirsdag.

I forvejen er fire mænd blevet varetægtsfængslet i sagen for drabsforsøg, og nu sigter politiet en 47-årig mand fra Fredericia for medvirken til drabsforsøg, mens en 33-årig mand sigtes for grov vold.

Fem af de sigtede i sagen er også sigtet for at have "videreført" rockerklubben Bandidos, som siden maj 2024 har været omfattet af et foreløbigt forbud.

Det fremgår ikke af meddelelsen, hvilke fem personer det er, og om det er de samme, som nu er sigtet for medvirken til henholdsvis drabsforsøg og vold.

Det vides heller ikke, hvordan og hvornår de fem personer skulle have overtrådt forbuddet mod Bandidos.

Sagen drejer sig om et voldeligt overfald på Vestergade i Sakskøbing, der ligger på den nordøstlige del af Lolland.

Den 28. april klokken 01.09 fik politiet en anmeldelse om, at en 36-årig mand var blevet overfaldet.

Manden blev ramt af flere knivstik og blev efterfølgende fløjet til Rigshospitalet, hvor han blev meldt uden for livsfare.

De fire mænd, der tidligere er blevet fængslet i sagen for drabsforsøg, er henholdsvis 18, 24, 25 og 32 år ifølge lokalmediet Folketidende.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 14:49

Regningen for jagt på milliarder fra udbyttesag vokser

Skatte- og Vækstministeriet beder Folketinget om flere penge til jagt på udbyttemilliarder.

Der bliver brug for endnu flere penge til at betale udgifterne i forbindelse med statens bestræbelser på at kradse så mange mistede udbytteskattemilliarder ind som muligt.

Det fremgår af et aktstykke fra Skatte- og Vækstministeriet, som er sendt til behandling i Folketingets Finansudvalg. Her anmoder skatteminister Jakob Engel-Schmidt (M) om, at der tilføres yderligere 218,5 millioner kroner til inddrivelsesbudgettet.

Den danske stat blev i perioden fra 2012 til 2015 snydt for sammenlagt 12,7 milliarder kroner. Pengene blev udbetalt som refusion for udbytteskat, men modtagerne var ikke berettigede til at få pengene.

Siden har der verseret et væld af juridiske tiltag i bestræbelserne på at få de ansvarlige dømt. Finansmanden Sanjay Shah er blevet idømt 12 års fængsel i den største af sagerne i det strafferetlige spor, som udgør en del af efterspillet. Den dom er anket til landsretten.

Men der verserer også en række civile retssager i udlandet, hvor udgifter til blandt andet advokatregninger løber op i enorme beløb.

Det fremgår af aktstykket, at de samlede udgifter ventes at løbe op i 4,3 milliarder kroner, når sagerne ventes at være afsluttet i 2029. Det er cirka 83 millioner kroner mere, end man hidtil har anslået.

Derudover er beløbet behæftet med en vis usikkerhed. For der er risiko for, at tidsforbruget vil blive større endnu.

Det fremgår af aktstykket, at der per udgangen af april i år er kradset 4,2 milliarder kroner ind indtil videre. Den seneste opgørelse over udgifterne er fra udgangen af 2025. Den lød på 3,7 milliarder kroner.

Ministeriet skønner, at der samlet set vil kunne inddrives mellem 8,9 og 9,2 milliarder kroner. Tallene er behæftet med "en væsentlig usikkerhed".

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 14:48

To mænd er fundet skyldige i brandstiftelse hos ngo på Nørrebro

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

To mænd stod bag en brandstiftelse hos ngo'en Global Aktion i januar sidste år, har et nævningeting afgjort.

Et nævningeting i Københavns Byret finder to mænd skyldige i at have påsat en brand i ngo'en Global Aktions lokaler på Wesselsgade på Nørrebro i København i januar sidste år.

Retten har fundet det bevist, at de var til stede på Wesselsgade natten til 13. januar sidste år, og at de satte ild til lokalerne og placerede en jugoslavisk håndgranat på trappestenen foran lokalerne.

En 20-årig tiltalt bragte håndgranaten fra Glostrup til Nørrebro, mens en 21-årig tiltalt fik overleveret en dunk med motorbenzin fra en ukendt medgerningsmand.

Det fremgår af en 20 sider lang skyldkendelse, som retsformanden læser op i Københavns Byrets retssal 60 tirsdag eftermiddag.

- Vi har lagt vægt på, at det var en koordineret indsats, lyder det fra retsformanden.

En 28-årig mand, der ikke var til stede ved branden, men som er fundet skyldig i at have overdraget håndgranaten til den 20-årige, er blevet frifundet for brandstiftelse.

- Der foreligger ikke oplysninger om, at han vidste, at der var en forestående ildspåsættelse, siger retsformanden.

Global Aktions lokaler ligger i en beboelsesejendom, hvor der er en andelsforening.

Den 20-årige og den 21-årige er fundet skyldige i overtrædelse af den strenge paragraf om brandstiftelse, der blandt andet handler om at sætte andres liv i overhængende fare.

- Det er bevist, at den påsatte brand udsatte to personers liv for overhængende fare. Andre kunne være kommet i livsfare, hvis de ikke var kommet hurtigt ud af bygningen, og branden ikke var blevet slukket så hurtigt, siger retsformanden.

På fortovet foran Global Aktions lokaler var der blevet skrevet "Stop support terrorism" og "Sahara belong to Morocco".

Politiet har på den 21-åriges telefon fundet en note med de tekster.

Global Aktion er en ngo, en ikke-statslig organisation, der beskæftiger sig med global ulighed, og i de senere år har organisationen fokuseret på konflikten mellem Marokko og Vestsahara.

Håndgranaten, der blev placeret foran ejendommen, stammede fra et våbenlager bestående af fem håndgranater i et grønt område i Glostrup.

En 33-årig tiltalt er fundet skyldig i besiddelse af fem håndgranater, fordi han rådede over granaterne.

Den 28-årige var også tiltalt i dette forhold, men er blevet frifundet for det.

De to ældste er desuden fundet skyldige i besiddelse af euforiserende stoffer og videreførsel af den forbudte bande Loyal to Familia (LTF).

Den 33-årige havde blandt andet en sort og hvid prik i sit brugernavn på det sociale medie Snapchat. Det er ifølge retten et kendetegn for LTF.

Der ventes at være procedure om straf og domsafsigelse i sagen i næste uge.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 14:27

To mænd er fundet skyldige i brandstiftelse hos ngo på Nørrebro

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

To mænd stod bag en brandstiftelse hos ngo'en Global Aktion i januar sidste år, har et nævningeting afgjort.

Et nævningeting i Københavns Byret finder to mænd skyldige i at have påsat en brand i ngo'en Global Aktions lokaler på Wesselsgade på Nørrebro i København i januar sidste år.

Retten har fundet det bevist, at de var til stede på Wesselsgade natten til 13. januar sidste år, og at de satte ild til lokalerne og placerede en jugoslavisk håndgranat på trappestenen foran lokalerne.

En 20-årig tiltalt bragte håndgranaten fra Glostrup til Nørrebro, mens en 21-årig tiltalt fik overleveret en dunk med motorbenzin fra en ukendt medgerningsmand.

Det fremgår af en 20 sider lang skyldkendelse, som retsformanden læser op i Københavns Byrets retssal 60 tirsdag eftermiddag.

- Vi har lagt vægt på, at det var en koordineret indsats, lyder det fra retsformanden.

En 28-årig mand, der ikke var til stede ved branden, men som er fundet skyldig i at have overdraget håndgranaten til den 20-årige, er blevet frifundet for brandstiftelse.

- Der foreligger ikke oplysninger om, at han vidste, at der var en forestående ildspåsættelse, siger retsformanden.

Global Aktions lokaler ligger i en beboelsesejendom, hvor der er en andelsforening.

Den 20-årige og den 21-årige er fundet skyldige i overtrædelse af den strenge paragraf om brandstiftelse, der blandt andet handler om at sætte andres liv i overhængende fare.

- Det er bevist, at den påsatte brand udsatte to personers liv for overhængende fare. Andre kunne være kommet i livsfare, hvis de ikke var kommet hurtigt ud af bygningen, og branden ikke var blevet slukket så hurtigt, siger retsformanden.

På fortovet foran Global Aktions lokaler var der blevet skrevet "Stop support terrorism" og "Sahara belong to Morocco".

Politiet har på den 21-åriges telefon fundet en note med de tekster.

Global Aktion er en ngo, en ikke-statslig organisation, der beskæftiger sig med global ulighed, og i de senere år har organisationen fokuseret på konflikten mellem Marokko og Vestsahara.

Håndgranaten, der blev placeret foran ejendommen, stammede fra et våbenlager bestående af fem håndgranater i et grønt område i Glostrup.

En 33-årig tiltalt er fundet skyldig i besiddelse af fem håndgranater, fordi han rådede over granaterne.

Den 28-årige var også tiltalt i dette forhold, men er blevet frifundet for det.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 14:15

To mænd er fundet skyldige i brandstiftelse hos ngo på Nørrebro

To mænd stod bag en brandstiftelse hos ngo'en Global Aktion i januar sidste år, har et nævningeting afgjort.

Et nævningeting i Københavns Byret finder to mænd skyldige i at have påsat en brand i ngo'en Global Aktions lokaler på Wesselsgade på Nørrebro i København i januar sidste år.

Retten har fundet det bevist, at de var til stede på Wesselsgade natten til 13. januar sidste år, og at de satte ild til lokalerne og placerede en jugoslavisk håndgranat på trappestenen foran lokalerne.

En 20-årig tiltalt bragte håndgranaten fra Glostrup til Nørrebro, mens en 21-årig tiltalt fik overleveret en dunk med motorbenzin fra en ukendt medgerningsmand.

Det fremgår af en 20 sider lang skyldkendelse, som retsformanden læser op i Københavns Byrets retssal 60 tirsdag eftermiddag.

- Vi har lagt vægt på, at det var en koordineret indsats, lyder det fra retsformanden.

En 28-årig mand, der ikke var til stede ved branden, men som er fundet skyldig i at have overdraget håndgranaten til den 20-årige, er blevet frifundet for brandstiftelse.

- Der foreligger ikke oplysninger om, at han vidste, at der var en forestående ildspåsættelse, siger retsformanden.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 03:08

Mand er omkommet i brand i østjysk strandområde

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En mand blev tirsdag fundet med alvorlige skader i et grønt område ved Hou. Hans liv stod ikke til at redde.

En mand er omkommet i en brand nær et campingområde i Hou, der ligger syd for Aarhus.

Det oplyser Østjyllands Politi.

Politiet fik tirsdag klokken 13.17 et 112-opkald om, at en person var kommet til skade ved branden i det grønne område ved stranden tæt på Spøttrup Strandvej i Hou.

- Politi og brandvæsen rykkede ud - og der blev sendt ambulance og helikopter til stedet.

- En mand blev fundet med alvorlige brandskader, og hans liv stod desværre ikke til at redde, skriver politiet på meddelelsestjenesten Politi Update.

Manden er ikke endeligt identificeret.

Branden er slukket, og ingen andre personer er kommet noget til.

Politiet kan ikke umiddelbart komme med flere oplysninger om branden, eller hvordan den opstod.

- På nuværende tidspunkt tyder det på, at der umiddelbart er tale om en form for ulykke. Vi undersøger dog fortsat sagen for at afklare hændelsesforløbet.

- Der kan formentlig gå lidt tid, inden vi har nyt om sagen, skriver politiet klokken 15.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 03:03

Politiet sigter yderligere to mænd efter knivstikkeri i Sakskøbing

Flere er sigtet efter knivstikkeri i Sakskøbing i april. Fem sigtes for at have videreført Bandidos.

Politiet har sigtet yderligere to mænd i forbindelse med et knivstikkeri i Sakskøbing i slutningen af april.

Det oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi på meddelelsestjenesten Politi Update tirsdag.

I forvejen er fire mænd blevet varetægtsfængslet i sagen, og nu sigter politiet en 47-årig mand fra Fredericia for medvirken til drabsforsøg, mens en 33-årig mand sigtes for grov vold.

Fem af de sigtede i sagen er også sigtet for at have "videreført" rockerklubben Bandidos, som siden maj 2024 har været omfattet af et foreløbigt forbud.

Det fremgår ikke af meddelelsen, hvilke fem personer det er, og om det er de samme, som nu er sigtet for medvirken til henholdsvis drabsforsøg og vold.

Det vides heller ikke, hvordan og hvornår de fem personer skulle have overtrådt forbuddet mod Bandidos.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 02:54

Mand er omkommet i brand i østjysk strandområde

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En mand blev tirsdag fundet med alvorlige skader i et grønt område ved Hou. Hans liv stod ikke til at redde.

En mand er omkommet i en brand nær et campingområde i Hou, der ligger syd for Aarhus.

Det oplyser Østjyllands Politi.

Politiet fik tirsdag klokken 13.17 et 112-opkald om, at en person var kommet til skade ved branden i det grønne område ved stranden tæt på Spøttrup Strandvej i Hou.

- Politi og brandvæsen rykkede ud - og der blev sendt ambulance og helikopter til stedet.

- En mand blev fundet med alvorlige brandskader, og hans liv stod desværre ikke til at redde, skriver politiet på meddelelsestjenesten Politi Update.

Manden er ikke endeligt identificeret.

Branden er slukket, og ingen andre personer er kommet noget til.

Politiet kan ikke umiddelbart komme med flere oplysninger om branden, eller hvordan den opstod.

/ritzau/

Læs Mere >>