København, 27/06/2026 - 10:00
Anklager: 49 kilo guld i sag om hvidvask skal i statskassen
Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Københavns Byret skal afgøre, om sorte penge blev vekslet til guldsmykker, som blev smeltet om.
Staten skal overtage 49 kilo guld i forbindelse med en sag om hvidvask af millioner af kroner.
Kravet om konfiskation fremgår af et anklageskrift, som National enhed for Særlig Kriminalitet, NSK, har givet aktindsigt i.
Tiltalen er rejst mod en mand og en smykkeforretning, efter at manden i august sidste år blev anholdt i Københavns Lufthavn i Kastrup.
Guldet blev beslaglagt af politifolk både i forbindelse med anholdelsen og under en ransagning af forretningens lokaler.
Begrebet hvidvask dækker over, at en person forsøger at skjule, at penge stammer fra lovovertrædelser.
Metoderne kan være vidt forskellige.
I nogle sager flyttes beløb rundt i heftige forløb mellem konti og selskaber i udlandet. Der er også masser af eksempler på, at fiktive fakturaer indgår i hvidvask. Desuden er der tilfælde, hvor sorte penge konverteres til kryptovaluta.
Men i den aktuelle sag er manøvren anderledes, hævder anklagemyndigheden.
Her blev penge fra kriminalitet konverteret til blandt andet guldsmykker, som blev omsmeltet og transporteret til udlandet.
Her blev ædelmetallet konverteret til guld af en anden karat og så bragt tilbage til Danmark.
Trafikken stod angiveligt på i tre år.
I sagen påstår anklagemyndigheden, at mindst 53 millioner kroner på den måde er forsøgt vasket hvide.
Ikke bare adskillige guldbarrer, smykker og cirka en million kroner i kontanter kræves konfiskeret.
Anklagemyndigheden har også taget forbehold for at kræve lidt over en halv million kroner, som står på en konto på Malta.
Den nu tiltalte person nægtede sig skyldig, da han efter anholdelsen sidste år blev fremstillet for en dommer.
Det bliver Københavns Byret, som skal tage stilling til, om der er tilstrækkeligt med beviser. Datoer for retsmøderne er endnu ikke fastlagt.
/ritzau/




