Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

 Seneste Forbrug og sundhed

15/06/2019 - 08:00

FAKTA: Otte gode råd til en sikker handel

- Brug din sunde fornuft. Når noget lyder for godt til at være sandt, er det som regel også tilfældet.

- Undersøg sælgers personlige oplysninger - navn, adresse, e-mail - på internettet.

- Forlang at se varen i virkeligheden, inden du køber - og betal aldrig, før du har varen i hænderne.

- Afhent varen på sælgers bopæl.

- Få den originale kvittering. Hvis ikke det er muligt, så få sælger til at bevise købet på anden vis. Sørg også for at få garantibeviset.

- Gem en kopi af annoncen og korrespondancen mellem dig og sælger.

- Køber du en cykel eller bil, så bed om stelnummeret eller registreringsnummeret, og kontroller ved politiet, om bilen eller cyklen er efterlyst.

- Tag ingen chancer - er du i tvivl, så drop handlen.

Kilde: "Stop e-hæleri", Syd- og Sønderjyllands Politi.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

14/06/2019 - 14:00

Genfind gnisten når børnene er fløjet fra reden

Det kan være akavet at blive intime igen efter mange år som velsmurt makkerpar. Få eksperternes råd til at genoplive gnisten.

I årevis har I haft et stramt familieskema bestående af madpakker, svømmeundervisning, kørsel og en evig summen fra legeaftaler.

Og så fra den ene dag til den anden er larmen forstummet og huset pludselig tomt - bortset fra dig og din partner.

Det kan tage tid at omstille sig fra livet som travl børnefamilie til igen kun at være to under taget. Det fortæller Jacob Mosgaard, som er psykolog og forfatter til bogen "100 myter om kærlighed og forelskelse".

- Hele den sociale sammenhæng, man har skabt, og alt det, man har lagt kræfter og kærlighed i, bliver brudt op, siger Jacob Mosgaard og fortsætter:

- For nogle kræver det en overgangsfase - ikke bare for at genfinde gnisten, men for at gentænke meningen med livet.

Overgangen går ganske af sig selv for nogle. Men jo mere I har skubbet jeres status som partnere i baggrunden og jeres status som forældre frem, jo mere kan den omstilling kræve.

Parterapeut og sexolog Christiane Meulengracht foreslår, at I aktivt arbejder hen imod at blive kærester igen.

For måske er intimiteten og sexlivet lige så stille blevet begravet i hverdagens praktikaliteter - og I er endt som et solidt makkerpar, der mest er gode venner.

- Så kan det være akavet at nærme sig igen, siger Christiane Meulengracht og tilføjer:

- Jeg vil anbefale, at man genintroducerer kærestedage og skiftes til at arrangere noget, så det ikke bare bliver en fortsættelse af leverpostejen og den rutine, man havde, da børnene boede hjemme.

Mange ting kan også have ændret sig i årenes løb, og jeres præferencer er måske ikke længere de samme.

Christiane Meulengracht foreslår, at I bruger konversationskort som inspiration til nogle dybe samtaler, I ellers ikke ville have haft.

Ved at introducere nye ting og få ny viden om sin partner, kan I nemlig sparke gang i den slumrende gnist.

- Når vi har været sammen i mange år, så glemmer vi nysgerrigheden på hinanden og os selv. Vi tager for mange ting for givet. Men det billede, vi har af hinanden, etablerede vi måske for 20 år siden, siger hun.

Hun foreslår desuden, at I skiftes til at invitere hinanden ud til noget, som I synes, kunne være spændende og sjovt at prøve.

Derudover er det vigtigt at være sociale med andre sammen. Det har nemlig ofte en positiv effekt at se, at ens partner eksempelvis kan få andre til at grine.

Og så er det en god idé at tale om fremtiden.

- Hvad kunne I kunne tænke jer om fem år? Hvad skal kendetegne jeres parforhold? Tal om, hvad der kan være skridt i den retning, siger Christiane Meulengracht.

Hun understreger, at det ikke handler om, hvad der skal ændres ved den anden - men om hvor man vil bevæge sig hen sammen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

14/06/2019 - 10:30

FAKTA: Lidt motion har også ret

- I Danmark lyder anbefalingen fra Sundhedsstyrelsen, at voksne bør røre sig 30 minutter om dagen ved moderat intensitet – og et par gange om ugen ved høj intensitet.

- The American Heart Association har for nylig ændret deres anbefalinger til, at enhver mængde motion bidrager positivt til helbredet.

- Rask gang forbedrer både den fysiske og mentale sundhed. Det styrker hjertekredsløbet og holder en række livsstilssygdomme fra døren.

- Samtidig virker det forebyggende på depression, stress, demens og en række hjernesygdomme.

Kilde: American Heart Association, Sundhedsstyrelsen, overlæge Bente Klarlund.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

14/06/2019 - 10:30

4400 skridt om dagen mindsker risikoen for tidlig død

Jørgen Jessen/Ritzau Scanpix

En daglig gåtur har også en positiv effekt på helbredet, selv om du ikke når op på de 10.000 skridt om dagen, viser ny forskning.

Man skal gå 10.000 skridt om dagen, spise seks stykker frugt og grønt – og motionere mindst 30 minutter.

Og hvis man ikke når det hele, så kan alting være lige meget.

Sådan tænker mange danskere, men det er faktisk forkert.

Bare 4400 skridt om dagen har eksempelvis markante effekter på helbredet hos ældre. Det viser et nyt studie fra Boston Medical Center og Harvard Medical School.

Her undersøgte forskerne 16.000 ældre kvinder, som dagligt gik tur.

Konklusionen var, at dem, der nåede op på 4400 skridt, havde en markant lavere risiko for en tidlig død end dem, der ikke kom op af stolen.

Hvis de gik mere, var der stadigvæk effekter - men dødsraten var ikke markant lavere, bare fordi de gik dobbelt så langt.

- Hovedbudskabet er, at lidt er bedre end ingenting, siger Bente Klarlund, der er overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet.

Studiet har undersøgt ældre kvinder, men andre lignende studier har dog påvist, at motionen aldrig er spildt, selv om man ikke når myndighedernes anbefalinger - og det gælder folk i alle aldre, forklarer overlægen, som selv har skrevet en bog om gang og sundhed.

- Et studie fra 2015 viste, at bare halvdelen af den anbefalede mængde motion nedsætter risikoen for en tidlig død med 20 procent, hvorimod dem, der følger anbefalingerne, reducerer deres risiko med 39 procent, siger Bente Klarlund.

Det kommer helt an på alternativet.

Hvis man er ældre, overvægtig eller inaktiv, er lidt motion absolut bedre end ingen motion. Det er faktisk her, at forbedringen vil være mest markant.

- Studiet viser, at den relativt største forbedring sker, når man går fra ingen motion til noget. Og man får mere ud af at gå fra 2000 til 4000 skridt end ved at gå fra 10.000 til 12.000 skridt, siger Bente Klarlund.

Det er dog ikke sådan, at alt derover er spildt arbejde, understreger overlægen. For jo mere motion, jo bedre.

Det er også en fordel, hvis du engang imellem får pulsen helt op. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du et par gange om ugen dyrker motion ved høj intensitet.

- Hvis man normalt er inaktiv, kan det eksempelvis betyde, at man tager trappen eller går sin tur i bakket terræn, så man bliver forpustet, tilføjer Bente Klarlund.

Det vil dog igen afhænge af din grundform og alder. Men for de inaktive er det bare om at trække i kondiskoene og finde skridttælleren frem.

For ud over den nedsatte dødelighed er der en lang række sundhedsmæssige fordele ved den daglige gåtur.

- Man styrker sit kredsløb, sin kondition, kolesterolet falder, man får en bedre blodsukkerregulering og nedsætter risikoen for blodpropper og diabetes, siger Bente Klarlund.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

14/06/2019 - 08:00

FAKTA: Få gang i komposten

- Man kan selv lave kompost i en bunke eller en beholder, hvor man smider organisk materiale som blandt andet haveaffald og grønt køkkenaffald.

- Det er også muligt at hente kompost på mange genbrugspladser. Vær dog opmærksom på, at der er stor forskel på kvaliteten af den kompost, man kan få forskellige steder.

- Nogle steder er komposten klar til at komme i krukker og bede, mens den andre steder skal blandes op med sand og muldjord.

Kilde: Landsforeningen Praktisk Økologi, Haveselskabet.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

15/06/2019 - 08:00

Undgå at ende som e-hæler

Malte Kristiansen/Ritzau Scanpix

Udstyr dig med en god portion sund fornuft, og tjek op på sælgeren, inden du køber brugte varer på nettet.

En designerlampe til spotpris eller et næsten ubrugt smart-tv til halvdelen af butiksprisen.

Lyder det for godt til at være sandt, er det sandsynligvis også tilfældet. Og køber du en stjålen vare på nettet, kan du straffes for hæleri.

- De fleste kunne ikke selv drømme om at stjæle, siger Christian Østergård, der er vicepolitiinspektør i forebyggelsessektionen hos Syd- og Sønderjyllands Politi.

- Men vi oplever til gengæld, at hr. og fru Danmark ikke er for fine til at købe designervarer på nettet - uden at spørge, hvor de kommer fra, fortæller han.

Syd- og Sønderjyllands Politi har derfor lanceret kampagnen "Stop e-hæleri", hvor de kommer med gode råd til at undgå hæleri på nettet.

- Det er rigtig fint at handle brugt, men man skal tænke sig godt og grundigt om, siger Christian Østergård.

For når der er nogle, der er villige til at betale for stjålne designermøbler, giver det indbrudstyvene blod på tanden. Og pludselig kan helt almindelige danskere direkte eller indirekte være med til at bestille et indbrud.

Så brug din sunde fornuft, råder politiet.

- Mød sælger ansigt til ansigt, og spørg ind til varen, råder Christian Østergård og tilføjer:

- Er du i tvivl, så lad skidtet ligge. Der findes andre gode tilbud.

Også Forbrugerrådet Tænk fraråder, at du handler ukritisk på nettet. For ud over at finansiere kriminelle risikerer du også selv at blive snydt.

- Søg på sælgeren - enten på Google eller Facebook eller på det site, hvor personen udbyder sine varer, lyder det på Forbrugerrådet Tænks hjemmeside.

Undersøg, om andre har haft gode eller dårlige oplevelser med sælgeren - og tjek også gerne, hvad personen ellers har til salg.

- Hvis sælger har 25 fladskærme til salg, er det værd at spørge ham, hvorfor han har det, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Få kontaktoplysninger, og hent gerne varen på sælgers bopæl eller arbejdsplads. Og få aftalen på skrift, inden I handler.

- Bliv enige om, hvilke vilkår I handler på, hvad der indgår i handlen, hvad prisen er, og hvordan der betales. Mundtlige aftaler er svære at bevise efterfølgende, hvis der skulle opstå problemer.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

14/06/2019 - 02:00

FAKTA: Sæt kærligheden i kalenderen

- Sæt tid af, som er øremærket til at være kærester igen. Det kan for eksempel være, at I skiftes til at planlægge en månedlig date.

- Udforsk gerne en ny aktivitet eller hobby sammen, som giver nye fælles oplevelser. Det kan være alt fra golf til pardans.

- Gå efter film i biografen, som indbyder til samtale og forskellige fortolkninger bagefter.

Kilde: parterapeut og sexolog Christiane Meulengracht, psykolog Jacob Mosgaard.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>