Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

 Seneste Forbrug og sundhed

København, 24/10/2021 - 10:00

FAKTA: Hvad betyder kunstig intelligens?

* Kunstig intelligens er maskiner, som kan indlære information på en sådan måde, at de kan løse opgaver og tage kalkulerede beslutninger på samme niveau som et menneske.

* Eksempler på delvist kunstig intelligens kan være stemmestyrede assistenter såsom Apples Siri eller Google Assistent. Her består det intelligente i, at assistenterne kan forstå, hvad du siger - og handle derefter.

* Kunstig intelligens kan også bruges til at udvikle ny medicin, forudse trafikmønstre eller tilpasse undervisning og kommunikation til den enkelte modtager, fordi den "forstår" modtagerens behov.

* Fagfolk har forskelligt syn på, hvad der er topmålet inden for kunstig intelligens. For nogle er det, at maskinen bliver lige så klog som mennesket eller klogere, for andre er det, at computeren bliver "rationelt tænkende".

Kilder: DTU, Det Etiske Råd, IBM m.fl.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 22/10/2021 - 09:00

Flere ulykker med trailer: Forebyg ulykkerne allerede på p-pladsen

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Antallet af trailerulykker er steget. Men mange af ulykkerne kan nemt og gratis forebygges allerede på parkeringspladsen.

Mange har oplevet det selv - eller set andre kæmpe med det: kunsten at bakke med en trailer.

Men faktisk er det at køre med trailer ikke en opgave, man må tage let på.

Og ifølge tal fra Vejdirektoratet er antallet af trailerulykker steget 62 procent på ti år.

- Det farlige er især, hvis man hverken er vant til at køre med trailer eller sætter sig ind i reglerne og det praktiske, siger Stig Søeborg, der er servicechef hos Freetrailer, som udlåner trailere på landsplan.

Samtidig risikerer man ikke alene at miste kørekortet, men også at være til fare, tilføjer Christian Berthelsen, der er politiassistent ved Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

- Bare fordi man har lov til at køre trailer med det almindelige kørekort B, så betyder det ikke, at man har evnerne. Men det er, som om folk tager for givet, at bare fordi de må, så kan de også køre med trailer, siger han.

Ud over at øve sig i selve det at køre med traileren, er der nogle praktiske ting, du skal tjekke, inden du kører.

I bilens registreringsattest står, hvor meget bilen som udgangspunkt må trække. Men derudover afhænger vægtgrænsen af din type af kørekort, og hvornår du har taget kørekortet.

Samtidig fejlvurderer folk ofte, hvor meget ting vejer, konstaterer politiassistenten.

- Og en trailer med overlæs er en klar overtrædelse af færdselsloven, som både giver en bøde, frakendelse af kørekortet og er farlig at køre med, siger han.

Tjek også, at bil og trailer er koblet rigtigt sammen, tilføjer Stig Søeborg.

Han oplever jævnligt, at folk ikke får koblet traileren forsvarligt på kuglen eller sjusker med sikkerhedswiren.

Men fidusen med sikkerhedswiren er netop, at den fungerer som håndbremse, så traileren ikke buldrer afsted som et projektil, hvis traileren hopper af krogen.

- Tjek også, at traileren er monteret korrekt. Det kan du gøre ved at løfte op i traileren og mærke, om bilen følger med op, forklarer han.

En anden klassiker er, at folk glemmer at koble lyset til.

Så lav et lygtetjek på parkeringspladsen:

Træd på bremsen, og blink til begge sider, mens din medpassager står bagved og tjekker, at det reelt virker.

- Det er lovpligtigt og dit ansvar som bilens fører, at lyset virker, siger Stig Søeborg.

Tjek som en sidste ting, at næsehjulet er kørt forsvarligt op.

Nogle tror fejlagtigt, at næsehjulet er et ekstra "støttehjul", som skal køre med nede på vejen, konstaterer Stig Søeborg.

- Andre ved godt, at næsehjulet skal op, men kører det ikke tilstrækkelig langt op. Her risikerer man, at næsehjulet går på en kantsten eller bliver ødelagt, siger han.

Sørg også for, at godset er spændt ordentligt fast, tilføjer Christian Berthelsen.

Det gælder, uanset om du kører med lukket eller åben trailer.

For i værste fald risikerer du, at løsdele falder af traileren, eller at godset rutsjer og giver et skævt og mærkeligt tyngdepunkt.

- Man får ikke alene en bøde, men kan risikere en betinget frakendelse af kørekortet, hvis man bringer andre trafikanters liv i fare - og det gør man jo, hvis godset kan flyve ud af traileren, siger Christian Berthelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

01/01/1970 - 01:00

Læs Mere >>

01/01/1970 - 01:00

Læs Mere >>

01/01/1970 - 01:00

Læs Mere >>

24/10/2021 - 10:00

Han opfandt Siri: Fremtidens elektronik kan læse tanker

Malte Ossowski/Sven Simon/Ritzau Scanpix

Ingeniør Adam Cheyer har gjort det til en levevej at spotte fremtidens teknologi. For nylig var han i Danmark og gav sine bud på, hvad vi kan forvente.

Hvad sker i mødet mellem menneske og computer?

Det spørgsmål er blevet behandlet i utallige bøger og film.

Men for den verdensberømte ingeniør Adam Cheyer er det hverken fantasi eller underholdning. Han har derimod gjort det til en levevej at spotte nutidens tendenser og omsætte det til morgendagens teknologi.

Adam Cheyer stod blandt andet bag den stemmestyrede robot Siri, som kom til at redefinere Apples iPhone, fordi man pludselig kunne kommunikere med sin telefon via stemmen. Og for nylig var han hovedtaler ved TechBBQ, Skandinaviens største konference for ny teknologi.

Til Ritzau fortalte han efterfølgende, hvad han selv holder øje med. Og noget af det første er neuroteknologi.

- Når folk spørger mig om fremtidige teknologier, som vil forandre verden for altid, så tænker jeg på hjerne-maskine-implantater, siger Adam Cheyer.

Han peger på, at der allerede nu findes cochlear-implantater, som er et avanceret høreapparat.

Det opsnapper omverdenens lyd, går uden om øret og sender elektriske signaler direkte ind i hørenerven.

- Da jeg oplevede det, var jeg målløs. Ikke over teknologien, men over hjernens evne til at bearbejde det, forklarer Adam Cheyer.

"Lyden" er i virkeligheden softwaresignaler, som hjernen fortolker som værende stemmer og lyd.

- Og hvis man kan gøre det med høresansen, kan man i princippet også gøre det med synssansen, vurderer Adam Cheyer.

På den måde behøver man hverken computerbriller, særlige linser eller briller.

Det bør nemlig være muligt at stimulere hjerneneuronerne på en måde, så hjernen kan fortolke det som billeder, forklarer Adam Cheyer.

- Og hvis det er muligt, kan software sende billeder direkte ind i din hjerne, siger han.

Men ligesom med al anden avanceret teknologi afhænger perspektivet af, hvordan den bruges.

Hjerneimplantaterne kan bruges til at kommunikere historier og billeder, men de kan i princippet også vise bannerreklamer for dit indre øje.

Dette leder hen til den næste tendens, Adam Cheyer følger - nemlig retten til digitalt privatliv.

I takt med at teknologien rykker tættere på krop og privatliv, og virksomhederne får adgang til vores private data, skubbes grænsen for privatliv.

Og med en smartphone i hånden er du i princippet aldrig helt privat.

- Alle mine e-mails og pengeoverførsler er i min telefon og dermed i de store virksomheders databaser. Så på den måde er vores privatliv allerede nu kompromitteret, nævner Adam Cheyer.

Han peger på, at vi i løbet af de sidste 10-15 år har byttet vores privatliv for bekvemmeligheden i, at teknologi og algoritmer kan forudse vores behov.

Derfor forventer han sig en modreaktion.

- Ting går i cirkler, og jeg tror, at der vil opstå hændelser - måske en virksomhedsskandale - som vil gøre, at folk igen går meget mere op i digitalt privatliv, siger han.

En tredje og sidste trend er nærmest en antitese.

I takt med en stigende digitalisering og "intelligent" teknologi har flere nemlig spekuleret i, om robotter vil overhale den menneskelige intelligens.

Fremtidsforskeren Ray Kurzweil, som har været ansat hos Google, har blandt andet i bogen "The Age of Spiritual Machines" talt for, at computere på sigt vil blive klogere end mennesker.

Det tror Adam Cheyer til gengæld ikke meget på.

- Efter at have arbejdet med kunstig intelligens i 30 år, tror jeg hverken, at det er muligt eller noget, man skal være bange for, siger han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 22/10/2021 - 09:00

FAKTA: Træn din trailerkørsel

* Det er en vanskelig opgave at køre med trailer, hvis man ikke har rutinen.

* Betragt dig selv som en lastbilchauffør i den forstand, at du kører med længere og tungere gods.

* Det betyder, at du eksempelvis skal køre længere frem, før du svinger til højre, ellers skærer du hjørnet.

* Vær opmærksom på højde: En kassetrailer er typisk højere end en personbil og kan ramme skilte eller få skrællet taget af i en lavloftet parkeringskælder.

* Vær opmærksom på bredde: En trailer er ofte bredere fra hjul til hjul end en personbil.

* Vær opmærksom på drøjde: Både bil, trailer og kørekort har en maksimumbegrænsning på, hvad du må køre med af vægt. Som chauffør er det dig, der bryder loven, hvis du kører med overlæs.

Kilder: Christian Berthelsen fra Rigspolitiet, Stig Søeborg fra Freetrailer.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>