Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Seneste nyt

København, 23/06/2026 - 19:12

Kommune erkender ansvar og betaler erstatning i sag om omsorgssvigt

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det vigtigste er, at kommunen anerkender, at det, der skete, ikke var i orden, siger kvinde efter forlig.

Morsø Kommune gjorde ikke nok, da en pige for cirka 20 år siden blev udsat for omsorgssvigt.

Det anerkender kommunen i et forlig, hvor den er gået med til at betale den nu voksne kvinde Cæcilie Jensen 300.000 kroner.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra advokatfirmaet Advokaterne Bonnez og Ziebe, der kalder sagen historisk.

Desuden bekræfter kommunen, at der er indgået forlig.

- Først og fremmest vil vi gerne sige, at Morsø Kommune tager sager som den omhandlede meget alvorligt. Det gør indtryk, skriver kommunen i en udtalelse, som er sendt til Ritzau.

Ifølge kommunen bygger forliget på en vurdering af kvindens situation, de oplysninger der forelå, samt det ansvar som kommunen havde på daværende tidspunkt.

- Vi har indgået et forlig, fordi vi på baggrund af den konkrete persons helt særlige forhold og situation må erkende, at kommunen dengang ikke gjorde nok.

- Det ansvar tager vi på os, skriver Morsø Kommune.

Kommunen anerkender ifølge advokatfirmaet i forliget, at den i perioden 2005-2010 i den konkrete sag tilsidesatte sine positive forpligtelser over for Cæcilie Jensen efter Menneskerettighedskonventionens artikel 3.

Artikel 3 handler om, at ingen må udsættes for umenneskelig eller vanærende behandling.

Cæcilie Jensen har i sagen gjort gældende, at kommunen gennem flere år havde eller burde have haft kendskab til alvorlige forhold i hjemmet.

Det gælder gentagne underretninger om manglende mad, manglende voksentilsyn, vold, svigtende hygiejne og mistrivsel, men at de iværksatte tiltag ikke var egnede eller tilstrækkelige til at beskytte hende.

Selv om Cæcilie Jensen nu får 300.000 kroner, som med renter løber op i cirka 313.000 kroner, så handler det for hende ikke om pengene.

- For mig handler sagen ikke om penge. Det vigtigste er, at kommunen nu anerkender, at det, der skete, ikke var i orden.

- Jeg håber, at min sag kan give andre mod til at sige fra og søge hjælp, også selv om det kan virke uoverskueligt at starte en sag mod en kommune, siger hun i pressemeddelelsen.

Hendes sag er blevet ført af advokatfuldmægtig Kristine Backe Laursen, som kalder forliget en vigtig anerkendelse.

- Det er en principielt vigtig anerkendelse. Når en kommune gennem underretninger og eget journalmateriale har viden om, at et barn lever under alvorligt belastende forhold, følger der en reel handlepligt.

- Denne sag viser, at det nytter at rejse krav – også mange år efter – når dokumentationen viser, at myndighederne ikke beskyttede barnet tilstrækkeligt, siger hun.

Så vidt hun er bekendt, er det usædvanligt, at en kommune i en sag som denne i et forlig udtrykkeligt anerkender at have krænket Menneskerettighedskonventionens artikel 3.

- Det har stor betydning, ikke kun for Cæcilie, men også for den bredere debat om kommuners ansvar i alvorlige børnesager og muligheden for at løfte bevisbyrden herfor, siger Kristine Backe Laursen.

Cæcilie Jensen har i sagen også fået støtte og vejledning fra Børns Vilkårs Erstatningsrådgivning, som hjælper personer i sager om offentligt omsorgssvigt.

Børns Vilkår fører ikke retssagerne, men kan blandt andet støtte med vurdering af sagen og kontakt til en advokat.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 17:29

Værnepligtige skal udsendes til Grønland i en måned

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forsvarsminister bekræfter i et folketingssvar, at der skal udsendes værnepligtige til Grønland.

I slutningen af juli rejser danske værnepligtige til Grønland som led i deres 11-måneders værnepligt.

Det oplyser forsvarsminister Jeppe Bruus (S) til Ritzau.

Inden da havde han bekræftet udsendelsen af værnepligtige til Grønland i et folketingssvar, hvor det lød, at "de værnepligtige vil blive indsat sammen med ansatte soldater og være en del af den samlede opgaveløsning".

Jeppe Bruus uddyber til Ritzau, at det er en del af den politiske aftale om værnepligt på 11 måneder, at "de også kan deltage i operative operationer".

- Det gælder også Grønland.

- Derfor er det nogle af dem, der startede på deres værnepligt i februar, der nu har fået noget uddannelse og nu skal være en del af det arbejde, vi skal varetage i Grønland.

Forsvarsministeren vil ikke oplyse, hvor mange værnepligtige der rejser til Grønland.

Men gruppen rejser i slutningen af juli og skal være i Grønland i en måned, lyder det.

Her skal de varetage opgaver som eksempelvis bevogtning og være en del af Forsvarets øvelse "Arctic Endurance", der omhandler øget tilstedeværelse i Grønland og Arktis.

Spørgsmål: Er det på grund af mangel på fastansatte soldater, at værnepligtige nu skal være med til opgaver som denne?

- Nej, det er det ikke. Det er en del af det, at vi udvider de opgaver, som forsvaret skal løfte i takt med oprustningen af dansk forsvar, siger Jeppe Bruus.

Derfor "kan det bestemt" også blive aktuelt at sende værnepligtige til eksempelvis Letland, hvor det danske forsvar også er til stede, lyder det fra forsvarsministeren.

I en pressemeddelelse skriver Forsvaret, at "indsættelsen af værnepligtige ikke træder i stedet for indsættelsen af professionelle bidrag fra Forsvaret".

Det grønlandske folketingsmedlem Naaja H. Nathanielsen (IA) siger til Ritzau, at hendes parti "ikke har et problem med, at der kommer værnepligtige til Grønland".

- Men vi vil selvfølgelig gerne sikre, at den betjening, der er, og de opgaver, der løftes i Grønland, også løftes af de professionelle og uddannede soldater.

- Derfor har vi brug for at finde ud af, hvad det overordnede formål egentlig er.

TV 2 beskrev i marts på baggrund af fortrolige dokumenter, at der efter planen skulle sendes omkring 100 værnepligtige til Grønland efter sommer.

Jeppe Bruus er netop hjemvendt fra et besøg i Grønland, hvor han blandt andet var forbi Arktisk Kommandos hovedkvarter i Nuuk.

De første værnepligtige på den nye værnepligt på 11 måneder begyndte i februar i år. De havde alle meldt sig frivilligt til at aftjene værnepligt.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 17:04

Værnepligtige skal udsendes til Grønland i en måned

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forsvarsminister bekræfter i et folketingssvar, at der skal udsendes værnepligtige til Grønland.

I slutningen af juli rejser danske værnepligtige til Grønland som led i deres 11-måneders værnepligt.

Det oplyser forsvarsminister Jeppe Bruus (S) til Ritzau.

Inden da havde han bekræftet udsendelsen af værnepligtige til Grønland i et folketingssvar, hvor det lød, at "de værnepligtige vil blive indsat sammen med ansatte soldater og være en del af den samlede opgaveløsning".

Jeppe Bruus uddyber til Ritzau, at det er en del af den politiske aftale om værnepligt på 11 måneder, at "de også kan deltage i operative operationer".

- Det gælder også Grønland.

- Derfor er det nogle af dem, der startede på deres værnepligt i februar, der nu har fået noget uddannelse og nu skal være en del af det arbejde, vi skal varetage i Grønland.

Forsvarsministeren vil ikke oplyse, hvor mange værnepligtige der rejser til Grønland.

Men gruppen rejser i slutningen af juli og skal være i Grønland i en måned, lyder det.

Her skal de varetage opgaver som eksempelvis bevogtning og være en del af Forsvarets øvelse "Arctic Endurance", der omhandler øget tilstedeværelse i Grønland og Arktis.

Spørgsmål: Er det på grund af mangel på fastansatte soldater, at værnepligtige nu skal være med til opgaver som denne?

- Nej, det er det ikke. Det er en del af det, at vi udvider de opgaver, som forsvaret skal løfte i takt med oprustningen af dansk forsvar, siger Jeppe Bruus.

Derfor "kan det bestemt" også blive aktuelt at sende værnepligtige til eksempelvis Letland, hvor det danske forsvar også er til stede, lyder det fra forsvarsministeren.

TV 2 beskrev i marts på baggrund af fortrolige dokumenter, at der efter planen skulle sendes omkring 100 værnepligtige til Grønland efter sommer.

Jeppe Bruus er netop hjemvendt fra et besøg i Grønland, hvor han blandt andet var forbi Arktisk Kommandos hovedkvarter i Nuuk.

De første værnepligtige på den nye værnepligt på 11 måneder begyndte i februar i år. De havde alle meldt sig frivilligt til at aftjene værnepligt.

/ritzau/

Læs Mere >>

Paris, 23/06/2026 - 17:02

Louvre og Eiffeltårnet lukker tidligt i helt usædvanlig hedebølge

Julien De Rosa/Ritzau Scanpix

Skoler, tog, verdensberømte attraktioner og mange andre dele af det franske samfund rammes i hedebølge.

Flere verdensberømte attraktioner lukker tidligt i Paris på grund af den igangværende hedebølge.

Det gælder blandt andet kunstmuseet Louvre, som tirsdag meddeler, at det lukker to timer før tid fra onsdag til lørdag. Det skyldes, at varmen bygger sig op i løbet af dagen på grund af "de høje besøgstal".

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Imens er Eiffeltårnet lukket tidligt tirsdag, oplyses det på attraktionens hjemmeside.

Det skete klokken 16, hvilket er mange timer inden der normalt lukkes - det sker normalt først klokken 00.45 i højsæsonen. Også onsdag er det sandsynligt, at det 330 meter høje parisiske vartegn må lukke tidligt.

Temperaturerne i Paris ligger tirsdag cirka klokken 16 omkring 37 grader celsius. Og de kommende dage byder på lignende temperaturer.

Varmen skaber ikke blot udfordringer for turistattraktioner. Der er også skolelukninger og aflyste tog, skriver det franske medie Le Monde.

Samtidig er 40 mennesker siden torsdag druknet i Frankrig, og der er udstedt et såkaldt rødt vejrvarsel om en helt usædvanlig hedebølge i størstedelen af landet. Det betyder, at folk opfordres til i særlig grad at passe på i varmen.

Spanien og Italien har sammen med Frankrig været hårdest ramt af hedebølgen, som præger en række steder i Europa.

I Rennes omkring 300 kilometer sydvest for Paris har AFP talt med Ancuta Lacatus, som bor i en stuelejlighed og har sat skodder for alle sine vinduer.

- Det er hårdt, men jeg klarer mig, siger den 49-årige rengøringsassistent til AFP.

- Min læge har rådet mig til ikke at gå ud. Det er for farligt, siger Lacatus, der har hjerteproblemer.

Men selv når det er nat, er det "meget varmt", understreger hun.

I Rennes har det mandag og tirsdag været omkring 40 grader.

Den meteorologiske tjeneste Meteo France advarer om, at den aktuelle hedebølge kan blive på et niveau svarende til en hedebølge i 2003, som førte til en overdødelighed på 15.000.

DMI har i Danmark udsendt forvarsel om hedebølge sidst på ugen. De længere perioder med høje temperaturer vil der blive ved med at komme flere af, lyder det.

- Hedebølger er ikke længere sjældne ekstreme hændelser. De er ved at blive en fast del af den europæiske sommer. Hedebølger er ved at blive den nye normal, siger Adrian Lema, chef for Nationalt Center for Klimaforskning på DMI, i en pressemeddelelse tirsdag.

/ritzau/

Læs Mere >>

Bruxelles, 23/06/2026 - 17:00

Taliban besøger Bruxelles for at diskutere asylansøgere med EU

Sanaullah Seiam/Ritzau Scanpix

Hjemsendelse af afviste asylansøgere var på dagsordenen under møde med Taliban og repræsentanter for EU.

En delegation fra Taliban-styret i Afghanistan har tirsdag holdt møde med repræsentanter for EU-Kommissionen i Bruxelles.

På mødet skulle parterne blandt andet diskutere hjemsendelse af afviste afghanske asylansøgere. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

En unavngiven kilde med indsigt i mødeprogrammet fortæller, at mødet havde fokus på genoptagelse af konsulære tjenester målrettet afghanere i Europa, "tillidsopbyggende tiltag" og "en værdig hjemsendelsesproces".

I spidsen for Talibans delegation var talsmand for Afghanistans udenrigsministerium Abdul Qahar Balkhi, fortæller kilden.

Ifølge en talsmand for EU-Kommissionen blev mødet arrangeret efter anmodning fra 20 EU-lande.

Mødet skulle give landene mulighed for at etablere kontakt til Taliban-styret.

- Fokus for disse medlemsstater er at tilbagesende personer, som har begået alvorlig kriminalitet, eller som udgør en sikkerhedsrisiko, siger talsmand for EU-Kommissionen Markus Lammert med henvisning til de 20 EU-lande.

Det er EU-landenes eget ansvar at arrangere tilbagesendelser, men EU kan bistå med koordinering af hjemsendelserne.

Talibans repræsentanter har fået visum til et endagsbesøg i Belgien for at kunne deltage i mødet, der foregik bag lukkede døre.

Det er første gang, at Taliban mødes med repræsentanter for EU i Bruxelles.

Mødet har fundet sted, selv om EU ikke anerkender Taliban-styret, som tog magten i Afghanistan, da vestlige styrker trak sig ud af landet i 2021.

EU's modtagelse af repræsentanter for Taliban har udløst kritik fra flere menneskerettighedsaktivister.

Blandt kritikerne er aktivisten Malala Yousafzai, der modtog Nobels fredspris i 2014, og som to år forinden blev skudt af militante fra Taliban i Pakistan.

Yousafzai er fra Pakistan, hvor militante fra Taliban også opererer.

- Taliban har fjernet kvinder og piger fra det offentlige rum, sagde hun inden Talibans besøg i Bruxelles og tilføjede, at hun var "rystet og dybt foruroliget" over, at EU havde inviteret Taliban-styrets repræsentanter.

Siden Taliban kom til magten i Afghanistan i 2021, har styret gradvist indskrænket pigers og kvinders rettigheder og udelukket kvinder fra de fleste uddannelser og mange arbejdspladser.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 16:49

Værnepligtige skal udsendes til Grønland

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forsvarsminister bekræfter i et folketingssvar, at der skal udsendes værnepligtige til Grønland.

Forsvarsminister Jeppe Bruus (S) oplyser i et folketingssvar, at værnepligtige skal udsendes til Grønland.

- Med den nye værnepligt på 11 måneder uddannes de værnepligtige til at kunne indgå i Forsvarets opgaveløsning. De værnepligtige vil blive anvendt i opgaver, der ikke forudsætter en længere specialistuddannelse.

- I Grønland vil de værnepligtige blive indsat sammen med ansatte soldater og være en del af den samlede opgaveløsning, skriver Jeppe Bruus blandt andet i svaret.

TV 2 har i marts beskrevet på baggrund af fortrolige dokumenter, at der efter planen skal sendes omkring 100 værnepligtige til Grønland efter sommer.

Der uddybes ikke med detaljer om udsendelsen i folketingssvaret. Det fremgår eksempelvis ikke, hvor mange værnepligtige der skal udsendes og fra hvornår.

I et interview med TV 2 siger Jeppe Bruus, at de første værnepligtige rejser til Grønland i slutningen af juli.

Han kalder beslutningen for "et nybrud".

I et andet folketingssvar lyder det, at "udsendelsen af værnepligtige til Grønland sker i overensstemmelse med den faste rotation af enheder til løsning af den pålagte opgave med øget tilstedeværelse i Grønland".

- Værnepligtige vil indgå i enheder sammen med fastansatte soldater og løse de opgaver, som de er uddannet til, og derigennem bidrage til Forsvarets samlede opgaveløsning på en hensigtsmæssig og kompetent måde, lyder det.

I begyndelsen af året bekendtgjorde Forsvaret militærøvelsen "Operation Arctic Endurance".

- Det er besluttet at fortsætte og styrke indsatsen i hele 2026 ved at øge Forsvarets militære tilstedeværelse og øvelsesaktivitet i Arktis og Nordatlanten, lød det i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Læs Mere >>

Paris, 23/06/2026 - 16:44

Louvre og Eiffeltårnet lukker tidligt i helt usædvanlig hedebølge

Julien De Rosa/Ritzau Scanpix

Skoler, tog, verdensberømte attraktioner og mange andre dele af det franske samfund rammes i hedebølge.

Flere verdensberømte attraktioner lukker tidligt i Paris på grund af den igangværende hedebølge.

Det gælder blandt andet kunstmuseet Louvre, som tirsdag meddeler, at det lukker to timer før tid fra onsdag til lørdag. Det skyldes, at varmen bygger sig op i løbet af dagen på grund af "de høje besøgstal".

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Imens er Eiffeltårnet lukket tidligt tirsdag, oplyses det på attraktionens hjemmeside.

Det skete klokken 16, mange timer inden der normalt lukkes - det sker normalt først klokken 00.45 i højsæsonen.

Temperaturerne i Paris ligger tirsdag cirka klokken 16 omkring 37 grader celsius. Og de kommende dage byder på lignede temperaturer.

Varmen skaber ikke blot udfordringer for turistattraktioner. Der er også skolelukninger og aflyste tog, skriver det franske medie Le Monde.

Samtidig er 40 mennesker siden torsdag druknet i Frankrig, og der er udstedt et såkaldt rødt vejrvarsel om en helt usædvanlig hedebølge i størstedelen af landet. Det betyder, at folk opfordres til i særlig grad at passe på i varmen.

Spanien og Italien har sammen med Frankrig været hårdest ramt af hedebølgen, som præger en række steder i Europa.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 16:31

Værnepligtige skal udsendes til Grønland

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Forsvarsminister bekræfter i et folketingssvar, at der skal udsendes værnepligtige til Grønland.

Forsvarsminister Jeppe Bruus (S) oplyser i et folketingssvar, at værnepligtige skal udsendes til Grønland.

- Med den nye værnepligt på 11 måneder uddannes de værnepligtige til
at kunne indgå i Forsvarets opgaveløsning. De værnepligtige vil blive
anvendt i opgaver, der ikke forudsætter en længere specialistuddannelse.

- I Grønland vil de værnepligtige blive indsat sammen med ansatte soldater og være en del af den samlede opgaveløsning, skriver Jeppe Bruus blandt andet i svaret.

TV 2 har i marts beskrevet på baggrund af fortrolige dokumenter, at der efter planen skal sendes omkring 100 værnepligtige til Grønland efter sommer.

Der uddybes ikke med detaljer om udsendelsen i folketingssvaret. Det fremgår eksempelvis ikke, hvor mange værnepligtige der skal udsendes og fra hvornår.

I et interview med TV 2 siger Jeppe Bruus, at de første værnepligtige rejser til Grønland i slutningen af juli.

Han kalder beslutningen for "et nybrud".

I et andet folketingssvar lyder det, at "udsendelsen af værnepligtige til Grønland sker i overensstemmelse med den faste rotation af enheder til løsning af den pålagte opgave med øget tilstedeværelse i Grønland".

- Værnepligtige vil indgå i enheder sammen med fastansatte soldater og løse de opgaver, som de er uddannet til, og derigennem bidrage til Forsvarets samlede opgaveløsning på en hensigtsmæssig og kompetent måde, lyder det.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 16:27

Værnepligtige skal udsendes til Grønland

Forsvarsminister bekræfter i et folketingssvar, at der skal udsendes værnepligtige til Grønland.

Forsvarsminister Jeppe Bruus (S) oplyser i et folketingssvar, at værnepligtige skal udsendes til Grønland.

- Med den nye værnepligt på 11 måneder uddannes de værnepligtige til
at kunne indgå i Forsvarets opgaveløsning. De værnepligtige vil blive
anvendt i opgaver, der ikke forudsætter en længere specialistuddannelse.

- I Grønland vil de værnepligtige blive indsat sammen med ansatte soldater og være en del af den samlede opgaveløsning, skriver Jeppe Bruus blandt andet i svaret.

TV 2 har i marts beskrevet på baggrund af fortrolige dokumenter, at der efter planen skal sendes omkring 100 værnepligtige til Grønland efter sommer.

Der uddybes ikke med detaljer om udsendelsen i folketingssvaret. Det fremgår eksempelvis ikke, hvor mange værnepligtige der skal udsendes og fra hvornår.

I et andet folketingssvar lyder det, at "udsendelsen af værnepligtige til Grønland sker i overensstemmelse med den faste rotation af enheder til løsning af den pålagte opgave med øget tilstedeværelse i Grønland".

- Værnepligtige vil indgå i enheder sammen med fastansatte soldater og løse de opgaver, som de er uddannet til, og derigennem bidrage til Forsvarets samlede opgaveløsning på en hensigtsmæssig og kompetent måde, lyder det.

/ritzau/

Læs Mere >>

Bruxelles, 23/06/2026 - 16:21

Taliban besøger Bruxelles for at diskutere asylansøgere med EU

Hjemsendelse af afviste asylansøgere var på dagsordenen under møde med Taliban og repræsentanter for EU.

En delegation fra Taliban-styret i Afghanistan har tirsdag holdt møde med repræsentanter for EU-Kommissionen i Bruxelles.

På mødet skulle parterne blandt andet diskutere hjemsendelse af afviste afghanske asylansøgere. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

En unavngiven kilde med indsigt i mødeprogrammet fortæller, at mødet havde fokus på genoptagelse af konsulære tjenester målrettet afghanere i Europa, "tillidsopbyggende tiltag" og "en værdig hjemsendelsesproces".

I spidsen for Talibans delegation var talsmand for Afghanistans udenrigsministerium Abdul Qahar Balkhi, fortæller kilden.

Talibans repræsentanter har fået visum til et endagsbesøg i Belgien for at kunne deltage i mødet.

En talsmand for Afghanistans udenrigsministerium bekræfter over for nyhedsbureauet Reuters, at mødet mellem Taliban og EU's repræsentanter har fundet sted tirsdag.

Det er første gang, at Taliban mødes med repræsentanter for EU i Bruxelles.

EU anerkender ikke Taliban-styret, som tog magten i Afghanistan, da vestlige styrker trak sig ud af landet i 2021.

/ritzau/

Læs Mere >>

Teheran, 23/06/2026 - 15:31

Skibstrafik i Hormuzstrædet er på det højeste niveau siden februar

Stringer/Reuters

Skibstrafik i Hormuz mandag svarede ifølge AFP til en tredjedel af trafikken, der går gennem strædet i fredstid.

Skibstrafikken i Hormuzstrædet er på det højeste niveau, siden krigen mellem Iran, USA og Israel begyndte i februar.

Det viser data fra to skibsovervågningsfirmaer.

Mindst 37 fragtskibe passerede strædet mandag, viser data fra skibssporingsfirmaet Kpler, mens firmaet AXSMarine talte 42 skibe.

Begge er ifølge nyhedsbureauet AFP de højeste tal siden februar.

- Dette er nok et af de tydeligste tegn indtil videre på foreløbig normalisering i trafikken, siger Mihail Todorov fra AXSMarine til nyhedsbureauet AFP.

Mandagens trafik svarede til omkring en tredjedel af den trafik, der er gennem strædet i fredstid.

Omkring en femtedel af verdens eksport af olie og gas passerer normalt i fredstid gennem Hormuzstrædet.

Hormuzstrædet ligger mellem Iran og Oman og forbinder Den Persiske Golf med resten af verdenshavene.

Efter at krigen brød ud 28. februar, blev strædet i praksis lukket for civil skibstrafik på grund af risikoen for angreb, og fordi Revolutionsgarden i Iran ad flere omgange hævdede at have fuld kontrol over strædet.

Inden krigen var det gratis for skibe at passere Hormuzstrædet.

Med rammeaftalen - eller forståelsespapiret - som Iran og USA er blevet enige om vedrørende en afslutning på krigen i Mellemøsten, er der lagt op til, at skibe fremover vil blive pålagt afgifter for at sejle gennem strædet.

Således fremgår det af forståelsespapiret, at Iran vil sikre, at skibe kan sejle gratis gennem Hormuzstrædet, men at dette kun gælder i 60 dage.

Tirsdag har Iran sammen med Oman så udsendt en udtalelse, hvor de to lande skriver, at de vil undersøge, hvordan Hormuzstrædet fremover skal administreres, og hvilke betalinger der skal opkræves.

De to lande skriver ifølge AFP, at de er "enige om at fortsætte dialogen om dette emne gennem en fælles arbejdsgruppe mellem de to udenrigsministerier for at nå en aftale om den fremtidige administration af skibstrafikken i Hormuzstrædet og de tjenester, der vil blive tilbudt i den forbindelse, og udgifterne, der er forbundet til dem".

/ritzau/AFP

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 15:24

Danmark vil sende mandskab til Hormuzstrædet efter fredsplan

Stringer/Reuters

Danske tolke, stabsofficerer og droner skal til Hormuzstrædet for at bidrage til at genskabe den frie sejlads.

Danmark vil bidrage til den frie sejlads og sende mandskab til Hormuzstrædet, som har været lukket, siden USA og Israel indledte en krig mod Iran i slutningen af februar.

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og forsvarsminister Jeppe Bruus (S) har fået opbakning i Det Udenrigspolitiske Nævn tirsdag ifølge DR og TV 2.

- Der vil være tale om et tolke-element, dronekapacitet, stabsofficerer og et cyberelement.

- Der er nogle forudsætninger, der skal være til stede. Men der er ikke nogen grund til at skjule, at det her ikke er en ufarlig mission, så vi kommer ikke til at gå i dybden med detaljer, siger Jeppe Bruus.

Under mødet har man drøftet et dansk bidrag i den fransk-britisk ledede mission, der skal indsættes ved strædet ved Iran for at sikre fri sejlads.

Bruus vil ikke svare på, hvor stort det danske bidrag i en fransk-britisk mission er, eller "hvem de er".

Lars Løkke Rasmussen tilføjer, at regeringen nu vil fremsætte det danske bidrag som et beslutningsforslag i Folketinget, så Danmarks "allierede kender vores bidrag". Det fremsættes og hastebehandles allerede tirsdag.

Flere lande, heriblandt Frankrig, har allerede sendt styrker mod Hormuzstrædet, og derfor skal Danmark også være med til at bidrage ifølge udenrigsministeren.

Ifølge professor emeritus i folkeret Frederik Harhoff er krigen et brud på folkeretten.

Der pågår i øjeblikket forhandlinger i Schweiz mellem USA og Iran om at få åbnet strædet til gavn for freden og lavere priser for især benzin og olie.

Ifølge tjenesten MarineTraffic er en række skibe i færd med at krydse eller har passeret strædet inden for de seneste timer.

Israel angreb lørdag Libanon, hvor 16 personer blev dræbt, selv om landene fredag indgik en våbenhvile.

Iran sagde senere lørdag, at Hormuzstrædet var lukket igen. I weekenden ankom delegationer fra USA og Iran til forhandlingerne.

Natten mellem søndag og mandag blev USA og Iran trods skærmydsler i offentligheden enige om en køreplan for en endelig fredsplan.

Hos Danske Rederier er der glæde over, at Danmark, som en af verdens største søfartsnationer, deltager.

Men Danmark bør udvide missionen til at omfatte Det Røde Hav, hvor det længe har været usikkert at sejle på grund af houthiernes angreb på den civile skibsfart i området.

- Det er en afgørende rute for international skibsfart, som længe har været udfordret af sikkerhedstrusler, hvilket tvinger mange skibe til at sejle uden om Afrika med betydelige forsinkelser og øget brændstofforbrug til følge, siger topdirektør Anne H. Steffensen i en skriftlig kommentar.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 15:21

Politiet sigter yderligere to mænd efter knivstikkeri i Sakskøbing

Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Flere er sigtet efter knivstikkeri i Sakskøbing i april. Fem sigtes for at have videreført Bandidos.

Politiet har sigtet yderligere to mænd i forbindelse med et knivstikkeri i Sakskøbing i slutningen af april.

Det oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi på meddelelsestjenesten Politi Update tirsdag.

I forvejen er fire mænd blevet varetægtsfængslet i sagen for drabsforsøg, og nu sigter politiet en 47-årig mand fra Fredericia for medvirken til drabsforsøg, mens en 33-årig mand sigtes for grov vold.

Fem af de sigtede i sagen er også sigtet for at have "videreført" rockerklubben Bandidos, som siden maj 2024 har været omfattet af et foreløbigt forbud.

Det fremgår ikke af meddelelsen, hvilke fem personer det er, og om det er de samme, som nu er sigtet for medvirken til henholdsvis drabsforsøg og vold.

Det vides heller ikke, hvordan og hvornår de fem personer skulle have overtrådt forbuddet mod Bandidos.

Sagen drejer sig om et voldeligt overfald på Vestergade i Sakskøbing, der ligger på den nordøstlige del af Lolland.

Den 28. april klokken 01.09 fik politiet en anmeldelse om, at en 36-årig mand var blevet overfaldet.

Manden blev ramt af flere knivstik og blev efterfølgende fløjet til Rigshospitalet, hvor han blev meldt uden for livsfare.

De fire mænd, der tidligere er blevet fængslet i sagen for drabsforsøg, er henholdsvis 18, 24, 25 og 32 år ifølge lokalmediet Folketidende.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 15:08

Mand er omkommet i brand i østjysk strandområde

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En mand blev tirsdag fundet med alvorlige skader i et grønt område ved Hou. Hans liv stod ikke til at redde.

En mand er omkommet i en brand nær et campingområde i Hou, der ligger syd for Aarhus.

Det oplyser Østjyllands Politi.

Politiet fik tirsdag klokken 13.17 et 112-opkald om, at en person var kommet til skade ved branden i det grønne område ved stranden tæt på Spøttrup Strandvej i Hou.

- Politi og brandvæsen rykkede ud - og der blev sendt ambulance og helikopter til stedet.

- En mand blev fundet med alvorlige brandskader, og hans liv stod desværre ikke til at redde, skriver politiet på meddelelsestjenesten Politi Update.

Manden er ikke endeligt identificeret.

Branden er slukket, og ingen andre personer er kommet noget til.

Politiet kan ikke umiddelbart komme med flere oplysninger om branden, eller hvordan den opstod.

- På nuværende tidspunkt tyder det på, at der umiddelbart er tale om en form for ulykke. Vi undersøger dog fortsat sagen for at afklare hændelsesforløbet.

- Der kan formentlig gå lidt tid, inden vi har nyt om sagen, skriver politiet klokken 15.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 15:03

Politiet sigter yderligere to mænd efter knivstikkeri i Sakskøbing

Flere er sigtet efter knivstikkeri i Sakskøbing i april. Fem sigtes for at have videreført Bandidos.

Politiet har sigtet yderligere to mænd i forbindelse med et knivstikkeri i Sakskøbing i slutningen af april.

Det oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi på meddelelsestjenesten Politi Update tirsdag.

I forvejen er fire mænd blevet varetægtsfængslet i sagen, og nu sigter politiet en 47-årig mand fra Fredericia for medvirken til drabsforsøg, mens en 33-årig mand sigtes for grov vold.

Fem af de sigtede i sagen er også sigtet for at have "videreført" rockerklubben Bandidos, som siden maj 2024 har været omfattet af et foreløbigt forbud.

Det fremgår ikke af meddelelsen, hvilke fem personer det er, og om det er de samme, som nu er sigtet for medvirken til henholdsvis drabsforsøg og vold.

Det vides heller ikke, hvordan og hvornår de fem personer skulle have overtrådt forbuddet mod Bandidos.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 14:54

Mand er omkommet i brand i østjysk strandområde

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En mand blev tirsdag fundet med alvorlige skader i et grønt område ved Hou. Hans liv stod ikke til at redde.

En mand er omkommet i en brand nær et campingområde i Hou, der ligger syd for Aarhus.

Det oplyser Østjyllands Politi.

Politiet fik tirsdag klokken 13.17 et 112-opkald om, at en person var kommet til skade ved branden i det grønne område ved stranden tæt på Spøttrup Strandvej i Hou.

- Politi og brandvæsen rykkede ud - og der blev sendt ambulance og helikopter til stedet.

- En mand blev fundet med alvorlige brandskader, og hans liv stod desværre ikke til at redde, skriver politiet på meddelelsestjenesten Politi Update.

Manden er ikke endeligt identificeret.

Branden er slukket, og ingen andre personer er kommet noget til.

Politiet kan ikke umiddelbart komme med flere oplysninger om branden, eller hvordan den opstod.

/ritzau/

Læs Mere >>

Teheran, 23/06/2026 - 14:52

Skibstrafik i Hormuzstrædet er på det højeste niveau siden februar

Skibstrafik i Hormuz mandag svarede ifølge AFP til en tredjedel af trafikken, der går gennem strædet i fredstid.

Skibstrafikken i Hormuzstrædet er på det højeste niveau, siden krigen mellem Iran, USA og Israel begyndte i februar.

Det viser data fra to skibsovervågningsfirmaer.

Mindst 37 fragtskibe passerede strædet mandag, viser data fra skibssporingsfirmaet Kpler, mens firmaet AXSMarine talte 42 skibe.

Begge dele er ifølge nyhedsbureauet de højeste tal siden februar.

- Dette er nok et af de tydeligste tegn indtil videre på foreløbig normalisering i trafikken, siger Mihail Todorov fra AXSMarine til nyhedsbureauet AFP.

Mandagens passager svarede til omkring en tredjedel af den trafik, der går gennem strædet i fredstid.

Omkring en femtedel af verdens eksport af olie og gas passerer normalt i fredstid gennem Hormuzstrædet.

/ritzau/AFP

Læs Mere >>

Seneste sport

Seneste kendte og royale

TjekDet - faktatjek