Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Seneste nyt

København, 23/06/2026 - 11:30

Fire biler var involveret i uheld i Hedehusene

Der var tirsdag morgen og formiddag afspærringer efter færdselsuheld i Hedehusene.

Fire biler har tirsdag morgen været involveret i et færdselsuheld i Hedehusene.

Det oplyser Jannich Stæhr, der er vagtchef ved Københavns Vestegns Politi.

Uheldet er sket i krydset mellem Hedevolden og Hovedgaden. Derfor var der afspærringer på Hedevolden mellem Hovedgaden og bydelen Nærheden.

Klokken 11.24 oplyser Københavns Vestegns Politi, at afspærringen er ophævet.

Vagtchefen fortæller, at to personer er kørt til hospitalet. Han kender ikke deres tilstand.

Politiet fik anmeldelsen om uheldet klokken 08.42.

Politiet kender endnu ikke omstændighederne ved ulykken, men en bilinspektør er tilkaldt.

En bilinspektørs opgave er at undersøge alvorlige trafikulykker. Bilinspektøren kan blandt andet vurdere, hvor hurtigt der er blevet kørt, eller om der er foretaget opbremsning eller lignende.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 10:12

Mænd fra bandemiljøet sigtet for frihedsberøvelse af 16-årig dreng

Robert Wengler/Ritzau Scanpix

Frihedsberøvelse, vold og overgreb mod 16-årig dreng i april menes at have forbindelse til konflikt i Odense.

Tre mænd i 20'erne, der har tilknytning til bandemiljøet, er blevet anholdt og sigtet for blandt andet frihedsberøvelse og voldtægt under særligt skærpende omstændigheder ved andet seksuelt forhold end samleje mod en 16-årig dreng fra Odense.

Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.

Mændene, hvoraf to er 23 år og en er 21 år, er desuden sigtet for grov vold, udbredelse af seksuelt materiale med mindreårige samt at have efterladt den 16-årige dreng i hjælpeløs tilstand.

Ifølge politiet efterlod de den 16-årige, der er fra Odense, delvist afklædt og bundet.

Hændelsen skal være sket i april, og politiet mener, at den har forbindelse til en verserende konflikt mellem to bandegrupperinger i Odense.

Mændene er blevet anholdt tirsdag, og i den forbindelse er der foretaget ransagninger flere steder i Odense.

De tre fremstilles i grundlovsforhør tirsdag eftermiddag i Retten i Odense med henblik på varetægtsfængsling.

Her vil anklagemyndigheden anmode om lukkede døre.

Det er tidligere kommet frem, at der er en verserende konflikt mellem den forbudte bande Loyal To Familia (LTF) og en lokal gruppering ved navn NBV.

I konflikten har der blandt andet været en eksplosionsbrand i Korsløkkeparken i Odense natten til 1. februar.

Ingen kom til skade, men 25 personer menes at have været i fare.

Tre mænd er fængslet i den sag.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:59

Mænd fra bandemiljøet sigtet for frihedsberøvelse af 16-årig dreng

Frihedsberøvelse, vold og overgreb mod 16-årig dreng i april menes at have forbindelse til konflikt i Odense.

Tre mænd i 20'erne, der har tilknytning til bandemiljøet, er blevet anholdt og sigtet for blandt andet frihedsberøvelse og voldtægt under særligt skærpende omstændigheder ved andet seksuelt forhold end samleje mod en 16-årig dreng fra Odense.

Det oplyser Fyns Politi i en pressemeddelelse.

Mændene, hvoraf to er 23 år og en er 21 år, er desuden sigtet for grov vold, udbredelse af seksuelt materiale med mindreårige samt at have efterladt den 16-årige dreng i hjælpeløs tilstand.

Ifølge politiet efterlod de den 16-årige, der er fra Odense, delvist afklædt og bundet.

Hændelsen skal være sket i april, og politiet mener, at den har forbindelse til en verserende konflikt mellem to bandegrupperinger i Odense.

Mændene er blevet anholdt tirsdag, og i den forbindelse er der foretaget ransagninger flere steder i Odense.

De tre fremstilles i grundlovsforhør tirsdag eftermiddag i Retten i Odense med henblik på varetægtsfængsling.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:58

Danmark vil sende mandskab til Hormuzstrædet efter fredsplan

Stringer/Reuters

Tolke, stabsofficerer og droner er på vej til Hormuzstrædet for at bidrage til at genskabe den frie sejlads.

Danmark vil bidrage til den frie sejlads og sende mandskab til Hormuzstrædet, som har været lukket, siden USA og Israel indledte en krig mod Iran i slutningen af februar i strid med folkeretten.

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og forsvarsminister Jeppe Bruus (S) har fået opbakning i Det Udenrigspolitiske Nævn tirsdag ifølge DR og TV 2.

- Der vil være tale om et tolke-element, dronekapacitet, stabsofficerer og et cyberelement.

- Der er nogle forudsætninger, der skal være til stede. Men der er ikke nogen grund til at skjule, at det her ikke er en ufarlig mission, så vi kommer ikke til at gå i dybden med detaljer, siger Jeppe Bruus.

Under mødet har man drøftet et dansk bidrag i den fransk-britisk ledede mission, der skal indsættes ved strædet ved Iran for at sikre fri sejlads.

Bruus vil ikke svare på, hvor stort det danske bidrag i en fransk-britisk mission er, eller "hvem de er".

Lars Løkke Rasmussen tilføjer, at regeringen nu vil fremsætte det danske bidrag som et beslutningsforslag i Folketinget, så Danmarks "allierede kender vores bidrag".

Flere lande, heriblandt Frankrig, har allerede sendt styrker mod Hormuzstrædet, og derfor skal Danmark også være med til at bidrage ifølge udenrigsministeren.

Der pågår i øjeblikket forhandlinger i Schweiz mellem USA og Iran om at få åbnet strædet til gavn for freden og lavere priser for især benzin og olie.

Ifølge tjenesten MarineTraffic er en række skibe i færd med at krydse eller har passeret strædet inden for de seneste timer.

Israel angreb lørdag Libanon, hvor 16 personer blev dræbt, selv om landene fredag indgik en våbenhvile.

Iran sagde senere lørdag, at Hormuzstrædet var lukket igen. I weekenden ankom delegationer fra USA og Iran til forhandlingerne.

Natten mellem søndag og mandag blev USA og Iran trods skærmydsler i offentligheden enige om en køreplan for en endelig fredsplan.

Hos Danske Rederier er der glæde over, at Danmark, som en af verdens største søfartsnationer, deltager.

Men Danmark bør udvide missionen til at omfatte Det Røde Hav, hvor det længe har været usikkert at sejle på grund af houthiernes angreb på den civile skibsfart i området.

- Det er en afgørende rute for international skibsfart, som længe har været udfordret af sikkerhedstrusler, hvilket tvinger mange skibe til at sejle uden om Afrika med betydelige forsinkelser og øget brændstofforbrug til følge, siger topdirektør Anne H. Steffensen i en skriftlig kommentar.

/ritzau/

Læs Mere >>

Los Angeles, 23/06/2026 - 09:51

Olivia Rodrigo starter festival med kun kvindelige kunstnere på programmet

Overskuddet fra Olivia Rodrigos nye festival går ifølge sangeren til ngo'er, der kæmper for kvinder og piger.

Den amerikanske sanger Olivia Rodrigo har startet sin egen festival, hvor det kun er kvindelige kunstnere, der er på programmet.

Det skriver hun i et opslag på Instagram.

Overskuddet fra endagsfestivallen, der har fået navnet Daisy Chain Fields, går ifølge sangeren til velgørenhedsorganisationer, der arbejder for at fremme og kæmpe for kvinder og piger.

Festivallen finder sted den 29. august i Irvine i delstaten Californien, og blandt de optrædende er - foruden Rodrigo selv - Chappell Roan, Doechii, Mitski og Santigold.

- Daisy Chain Fields er en musikfestival, der er grundlagt i troen på, at glæde, fællesskab og kreativitet kan indgyde meningsfuld forandring, skriver Rodrigo i en udtalelse på festivallens hjemmeside.

- Den bekræfter, at musik og fælles oplevelser kan tjene som varige drivkræfter for fremskridt og social forandring.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:46

Fire biler er involveret i uheld i Hedehusene

Der kommer til at være spærret på Hedevolden i Hedehusene i mindst en time efter et færdselsuheld.

Fire biler har tirsdag morgen været involveret i et færdselsuheld i Hedehusene.

Uheldet er sket i krydset mellem Hedevolden og Hovedgaden og betyder, at Hedevolden er spærret mellem Hovedgaden og bydelen Nærheden.

Det oplyser Jannich Stæhr, der er vagtchef i Københavns Vestegns Politi.

- Der kommer til at være afspærret den næste time, måske længere tid, siger han.

Vagtchefen fortæller, at to personer er kørt til hospitalet. Han kender ikke til deres tilstand.

Politiet fik anmeldelsen om uheldet klokken 08.42.

Politiet kender endnu ikke til omstændighederne ved ulykken, men en bilinspektør er tilkaldt.

En bilinspektørs opgave er at undersøge alvorlige trafikulykker. Bilinspektøren kan blandt andet vurdere, hvor hurtigt der er blevet kørt, eller om der er foretaget opbremsning eller lignende.

Vagtchefen oplyser desuden, at Movia er blevet underrettet, da uheldet kan betyde, at nogle busruter skal omlægges.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:43

Danmark har genåbnet ambassade i Iran efter tre måneder

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Danmarks ambassade i Iran blev midlertidigt lukket i marts på grund af sikkerhedssituationen i landet.

Efter tre måneders midlertidig lukning er den danske ambassade i Iran blevet genåbnet.

Det har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) tirsdag meddelt Det Udenrigspolitiske Nævn, oplyser Udenrigsministeriet skriftligt til Ritzau.

- Med genåbningen følger Danmark en række andre EU-lande, som også har åbnet deres ambassader i Teheran, skriver ministeriet.

Danmark lukkede sin ambassade i Iran midlertidigt i marts, hvorefter de diplomatiske relationer til landet blev varetaget fra København.

Lars Løkke Rasmussen gjorde det dengang klart, at der ikke var overvejelser om, at ambassaden skulle lukke permanent, men at den kunne åbne igen, når sikkerhedssituationen blev forbedret.

Udenrigsministeriet skriver tirsdag i en pressemeddelelse, at ambassaden er genåbnet "i lyset af den forbedrede sikkerhedssituation i Iran".

Derudover lyder det, at Danmarks ambassadør til Iran siden 19. juni har arbejdet på ambassaden.

Ambassaden blev lukket som følge af urolighederne i Mellemøsten, efter at USA og Israel 28. februar satte angreb ind mod Iran.

For en uge siden nåede USA og Iran til enighed om en rammeaftale for en afslutning på krigen mellem landene.

Efterfølgende er parterne natten til mandag under forhandlinger i Schweiz blevet enige om en plan, der inden for 60 dage skal føre til en endelig aftale om at afslutte krigen i Iran.

Genåbningen af den danske ambassade ændrer dog ikke på, at Udenrigsministeriet fortsat fraråder alle rejser til Iran.

Samtidig opfordres danskere, som opholder sig i Iran, fortsat til at forlade landet.

Rejsevejledninger til andre lande i Mellemøsten er dog så sent som i mandags blevet lempet.

Det gælder rejsevejledninger for Jordan, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater.

Alle ikke-nødvendige rejser til de tre lande frarådes ikke længere af ministeriet. Men man opfordres fortsat til at udvise ekstra forsigtighed.

- Ændringen skyldes en forbedret sikkerhedssituation. Regionale spændinger kan dog fortsat påvirke situationen, og den kan hurtigt ændre sig, lød det mandag i alle tre rejsevejledninger.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:37

Danmark har genåbnet ambassade i Iran efter tre måneder

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Danmarks ambassade i Iran blev midlertidigt lukket i marts på grund af sikkerhedssituationen i landet.

Efter tre måneders midlertidig lukning er den danske ambassade i Iran blevet genåbnet.

Det har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) tirsdag meddelt Det Udenrigspolitiske Nævn, oplyser Udenrigsministeriet skriftligt til Ritzau.

- Med genåbningen følger Danmark en række andre EU-lande, som også har åbnet deres ambassader i Teheran, skriver ministeriet.

Danmark lukkede sin ambassade i Iran midlertidigt i marts, hvorefter de diplomatiske relationer til landet blev varetaget fra København.

Lars Løkke Rasmussen gjorde det dengang klart, at der ikke var overvejelser om, at ambassaden skulle lukke permanent, men at den kunne åbne igen, når sikkerhedssituationen blev forbedret.

Udenrigsministeriet skriver tirsdag i en pressemeddelelse, at ambassaden er genåbnet "i lyset af den forbedrede sikkerhedssituation i Iran".

Derudover lyder det, at Danmarks ambassadør til Iran siden 19. juni har arbejdet på ambassaden.

Ambassaden blev lukket som følge af urolighederne i Mellemøsten, efter at USA og Israel 28. februar satte angreb ind mod Iran.

For en uge siden nåede USA og Iran til enighed om en rammeaftale for en afslutning på krigen mellem landene.

Efterfølgende er parterne natten til mandag under forhandlinger i Schweiz blevet enige om en plan, der inden for 60 dage skal føre til en endelig aftale om at afslutte krigen i Iran.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:35

19-årig anholdt i sag om dødeligt kast med håndgranat

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

En 31-årig mand døde, nogle dage efter at han var blevet ramt af en håndgranat, der blev kastet på Amager.

Endnu en person er blevet anholdt og sigtet i sagen om en håndgranat, der 25. maj blev kastet ind i en gård på Amager og kostede en 31-årig mand livet.

En 19-årig dansk mand er blevet anholdt i sagen og er sigtet for medvirken til drab.

Det oplyser Københavns Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Tirsdag klokken 09.30 fremstilles han i grundlovsforhør i Københavns Byrets afdeling i Dommervagten i Vestre Fængsel.

Flere andre er allerede fængslet i sagen. Blandt andet mener politiet at have anholdt den person, der kastede håndgranaten. Der er tale om en 20-årig mand.

Det var omkring klokken 18.00 den 25. maj, at der blev kastet en håndgranat ind i en gård på Kurvemagerstien på Amager.

En 31-årig mand kom slemt til skade og døde nogle dage efter hændelsen.

I sagen er to kvinder også sigtet for at have overleveret håndgranaten til den 20-årige, der er sigtet for at have kastet håndgranaten, og en 19-årig på en parkeringsplads ved Netto i Skovlunde.

De blev begge fængslet i slutningen af maj, men den ene er siden blevet løsladt.

To mænd er sigtet for at have overdraget håndgranaten til kvinderne i Vejle.

En 18-årig mand er desuden fængslet for at have været til stede på Kurvemagerstien, da håndgranaten blev kastet.

Senest er en 19-årig mand blevet fængslet 5. juni. Han er mistænkt for at have betalt penge til en af de andre sigtede, som skulle give håndgranaten videre til den sigtede, som politiet mener, bragte håndgranaten til sprængning.

Ingen af de sigtede har erkendt sig skyldige.

Alle retsmøder i sagen er foregået bag lukkede døre. Derfor er det ikke kommet frem, hvilke beviser politiet har i sagen, og hvad de sigtede eventuelt har forklaret.

Når den 19-årige fremstilles i grundlovsforhør tirsdag, vil anklagemyndigheden også bede om, at det sker for lukkede døre.

Sagen efterforskes af Københavns Politis afdeling for personfarlig kriminalitet.

Ekstra Bladet har tidligere beskrevet, at den dræbte 31-årige ikke har relation til det kriminelle miljø.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:34

Danmark vil sende mandskab til Hormuzstrædet efter fredsplan

Stringer/Reuters

Tolke, stabsofficerer og droner er på vej til Hormuzstrædet for at bidrage til at genskabe den frie sejlads.

Danmark vil bidrage til den frie sejlads og sende mandskab til Hormuzstrædet, som har været lukket, siden USA og Israel indledte en krig mod Iran i slutningen af februar i strid med folkeretten.

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og forsvarsminister Jeppe Bruus (S) har fået opbakning i Det Udenrigspolitiske Nævn tirsdag ifølge DR og TV 2.

- Der vil være tale om et tolke-element, dronekapacitet, stabsofficerer og et cyberelement.

- Der er nogle forudsætninger, der skal være til stede. Men der er ikke nogen grund til at skjule, at det her ikke er en ufarlig mission, så vi kommer ikke til at gå i dybden med detaljer, siger Jeppe Bruus.

Under mødet har man drøftet et dansk bidrag i den fransk-britisk ledede mission, der skal indsættes ved strædet ved Iran for at sikre fri sejlads.

Bruus vil ikke svare på, hvor stort det danske bidrag i en fransk-britisk mission er, eller "hvem de er".

Lars Løkke Rasmussen tilføjer, at regeringen nu vil fremsætte det danske bidrag som et beslutningsforslag i Folketinget, så Danmarks "allierede kender vores bidrag".

Flere lande, heriblandt Frankrig, har allerede sendt styrker mod Hormuzstrædet, og derfor skal Danmark også være med til at bidrage ifølge udenrigsministeren.

Der pågår i øjeblikket forhandlinger i Schweiz mellem USA og Iran om at få åbnet strædet til gavn for freden og lavere priser for især benzin og olie.

Ifølge tjenesten Marinetraffic er en række skibe i færd med at krydse eller har passeret strædet inden for de seneste timer.

Israel angreb lørdag Libanon, hvor 16 personer blev dræbt, selv om landene fredag indgik en våbenhvile.

Iran sagde senere lørdag, at Hormuzstrædet var lukket igen. I weekenden ankom delegationer fra USA og Iran til forhandlingerne.

Natten mellem søndag og mandag blev USA og Iran trods skærmydsler i offentligheden enige om en køreplan for en endelig fredsplan.

/ritzau/

Læs Mere >>

Seoul, 23/06/2026 - 09:31

Sydkorea vil tage imod nordkoreanske krigsfanger fra Ukraine

Sydkorea er imod enhver hjemsendelse af nordkoreanske krigsfanger til Rusland eller Nordkorea mod deres vilje.

Sydkorea vil tage imod alle nordkoreanske krigsfanger, der har kæmpet for Rusland og er blevet fanget af Ukraine, hvis fangerne selv vælger det.

Det siger Sydkoreas udenrigsministerium ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Ministeriet uddyber desuden, at Sydkorea er imod enhver hjemsendelse af nordkoreanske krigsfanger til Rusland eller Nordkorea mod fangernes vilje.

Der forventes at blive afholdt møder mellem sydkoreanske og ukrainske ministre i Sydkoreas hovedstad, Seoul, den 30. juni.

At nordkoreanske soldater kæmper eller på anden vis støtter de russiske i krigen mod Ukraine, var først forlydender fra diverse efterretningstjenester.

Siden har det udviklet sig til en kendsgerning, der samtidig cementerer relationen mellem Rusland og Nordkorea.

Blandt andet har landene underskrevet en fælles forsvarsaftale, og Nordkoreas leder, Kim Jong-un, og Ruslands præsident, Vladimir Putin, har flere gange besøgt hinanden.

Nordkorea bekræftede i april, at nordkoreanske soldater blev sendt til Rusland allerede i 2024.

Samme måned indviede Nordkorea et museum til minde om de nordkoreanske soldater, der er blevet dræbt under kamp i den russiske region Kursk.

Det rapporterede det statslige nordkoreanske nyhedsbureau KCNA.

Nordkoreas leder, Kim Jong-un, deltog i indvielsen af museet, der har fået navnet Memorial Museum of Combat Feats (Mindemuseum for kampbedrifter, red.) og ligger i Nordkoreas hovedstad, Pyongyang.

Også den russiske parlamentsformand, Vjatjeslav Volodin, og den russiske forsvarsminister, Andrej Belousov, deltog ifølge statsmediet i indvielsen.

Under en tale i forbindelse med indvielsen sagde Kim Jong-un, at Nordkorea vil fortsætte samarbejdet med Rusland.

- Den nordkoreanske regering vil fortsat fuldt ud støtte Ruslands politik om at forsvare sin suverænitet, territoriale integritet og sikkerhedsinteresser, sagde han ifølge KCNA.

Efterretningstjenester fra vestlige lande og fra Sydkorea har vurderet, at Nordkorea i løbet af 2024 sendte mere end 10.000 soldater til Rusland.

2000 af soldaterne vurderes af Sydkoreas efterretningstjeneste (NIS) at have mistet livet i kampene.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:26

19-årig anholdt i sag om dødeligt kast med håndgranat

En 31-årig mand døde, nogle dage efter at han var blevet ramt af en håndgranat, der blev kastet på Amager.

Endnu en person er blevet anholdt og sigtet i sagen om en håndgranat, der 25. maj blev kastet ind i en gård på Amager og kostede en 31-årig mand livet.

En 19-årig dansk mand er blevet anholdt i sagen og er sigtet for medvirken til drab.

Det oplyser Københavns Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Tirsdag klokken 09.30 fremstilles han i grundlovsforhør i Københavns Byrets afdeling i Dommervagten i Vestre Fængsel.

Flere andre er allerede fængslet i sagen. Blandt andet mener politiet at have anholdt den person, der kastede håndgranaten. Der er tale om en 20-årig mand.

Det var omkring klokken 18.00 den 25. maj, at der blev kastet en håndgranat ind i en gård på Kurvemagerstien på Amager.

En 31-årig mand kom slemt til skade og døde nogle dage efter hændelsen.

I sagen er to kvinder også sigtet for at have overleveret håndgranaten til den 20-årige, der er sigtet for at have kastet håndgranaten, og en 19-årig på en parkeringsplads ved Netto i Skovlunde.

De blev begge fængslet i slutningen af maj, men den ene er siden blevet løsladt.

To mænd er sigtet for at have overdraget håndgranaten til kvinderne i Vejle.

En 18-årig mand er desuden fængslet for at have været til stede på Kurvemagerstien, da håndgranaten blev kastet.

Senest er en 19-årig mand blevet fængslet 5. juni. Han er mistænkt for at have betalt penge til en af de andre sigtede, som skulle give håndgranaten videre til den sigtede, som politiet mener, bragte håndgranaten til sprængning.

Ingen af de sigtede har erkendt sig skyldige.

Alle retsmøder i sagen er foregået bag lukkede døre. Derfor er det ikke kommet frem, hvilke beviser politiet har i sagen, og hvad de sigtede eventuelt har forklaret.

Når den 19-årige fremstilles i grundlovsforhør tirsdag, vil anklagemyndigheden også bede om, at det sker for lukkede døre.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:21

Danmark har genåbnet ambassade i Iran efter tre måneder

Danmarks ambassade i Iran blev midlertidigt lukket i marts på grund af sikkerhedssituationen i landet.

Efter tre måneders midlertidig lukning er den danske ambassade i Iran blevet genåbnet.

Det har udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) tirsdag meddelt Det Udenrigspolitiske Nævn, oplyser Udenrigsministeriet skriftligt til Ritzau.

- Med genåbningen følger Danmark en række andre EU-lande, som også har åbnet deres ambassader i Teheran, skriver ministeriet.

Danmark lukkede sin ambassade i Iran midlertidigt i marts, hvorefter de diplomatiske relationer til landet blev varetaget fra København.

Lars Løkke Rasmussen gjorde det dengang klart, at der ikke var overvejelser om, at ambassaden skulle lukke permanent, men at den kunne åbne igen, når sikkerhedssituationen blev forbedret.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:09

Danmark vil sende mandskab til Hormuzstrædet

Dansk bidrag til Hormuzstrædet er blevet drøftet på UPN-møde. Minister kalder det en farlig mission.

Danmark vil sende mandskab til Hormuzstrædet og bidrage til fri sejlads.

Det siger udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og forsvarsminister Jeppe Bruus (S) til TV 2 efter et møde i Det Udenrigspolitiske Nævn (UPN) tirsdag.

Under mødet har man drøftet et dansk bidrag i den fransk-britisk ledede mission, der skal indsættes ved strædet i Iran for at sikre fri sejlads.

Bruus vil ikke svare på, hvor stort det danske bidrag i en fransk-britisk mission er, eller "hvem de er".

- Der vil være tale om et tolke-element, dronekapacitet, stabsofficerer og et cyberelement, siger han.

- Der er nogle forudsætninger, der skal være til stede. Men der er ikke nogen grund til at skjule, at det her ikke er en ufarlig mission, så vi kommer ikke til at gå i dybden med detaljer, tilføjer han.

Lars Løkke Rasmussen tilføjer, at regeringen nu vil fremsætte det danske bidrag som et beslutningsforslag i Folketinget, så Danmarks "allierede kender vores bidrag".

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 09:05

19-årig anholdt i sag om dødeligt kast med håndgranat

En 31-årig mand døde, nogle dage efter at han var blevet ramt af en håndgranat, der blev kastet på Amager.

Endnu en person er blevet anholdt og sigtet i sagen om en håndgranat, der 25. maj blev kastet ind i en gård på Amager og kostede en 31-årig mand livet.

En 19-årig dansk mand er blevet anholdt i sagen og er sigtet for medvirken til drab.

Det oplyser Københavns Politi på meddelelsestjenesten Politi Update.

Tirsdag klokken 09.30 fremstilles han i grundlovsforhør i Københavns Byrets afdeling i Dommervagten i Vestre Fængsel.

Flere andre er allerede fængslet i sagen. Blandt andet mener politiet at have anholdt den person, der kastede håndgranaten. Der er tale om en 19-årig mand.

Det var omkring klokken 18.00 den 25. maj, at der blev kastet en håndgranat ind i en gård på Kurvemagerstien på Amager.

En 31-årig mand kom slemt til skade og døde nogle dage efter hændelsen.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 08:42

Minister vil baggrundstjekke havneansatte efter sag om rockere

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Justitsministeren forventer at præsentere en ordning med baggrundstjek af havneansatte inden sommerferien.

Medarbejdere på danske havne skal baggrundstjekkes, så det bliver "sværere for kriminelle at få ansættelse i relevante funktioner".

Det er i hvert fald den nyudnævnte justitsminister Nicolai Wammens (S) ambition som følge af en årelang sag om rockere på havnen i Aarhus.

Det siger han til Jyllands-Posten.

- Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at sætte en stopper for det. Derfor er det min forventning, at vi inden sommerferien kan præsentere en ny ordning for baggrundstjek af medarbejdere på danske havne, så det bliver sværere for kriminelle at få ansættelse i relevante funktioner, lyder det fra ministeren.

Det er godt tre år siden, at rockerproblemer ved havnen i Aarhus første gang kom i offentlighedens søgelys.

Her berettede Berlingske og Finans, at rockergruppen Hells Angels tilsyneladende havde infiltreret havnen i Aarhus.

Medierne kunne beskrive, hvordan nogle af medarbejderne, ansat ved APM Terminals, der er ejet af Mærsk-koncernen, på havnen havde forbindelse til Hells Angels.

TV 2 har også i dokumentaren "Mærsk og narkosmuglerne" fra i år afdækket forbindelser mellem ansatte i Mærsk-koncernen og Hells Angels.

Mediet ringede i den forbindelse til Mærsks presseafdeling for at få en kommentar, hvor det lød, at koncernen ikke "inden for lovens rammer" kan fyre ansatte på baggrund af deres relationer.

- Det er derfor, vi har bedt om at kunne lave et udvidet baggrundstjek på vores medarbejdere. Der er et kæmpe problem i branchen med narkosmugling. Vi må gøre, hvad vi kan, for at undgå det, sagde presse-seniorrådgiver i APM Terminals Sissel Christine Søe til mediet.

Berlingske beskrev i 2023, at omkring 30 af de cirka 400 fast- og løstansatte medarbejdere hos APM Terminals havde relation til Hells Angels.

I juni i år kunne mediet ShippingWatch berette, at den gruppe af ansatte enten var forsvundet fra havnen eller havde vendt ryggen til Hells Angels. Det var baseret på unavngivne kilder.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 23/06/2026 - 08:29

Minister vil baggrundstjekke havneansatte efter sag om rockere

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Justitsministeren forventer at præsentere en ordning med baggrundstjek af havneansatte inden sommerferien.

Medarbejdere på danske havne skal baggrundstjekkes, så det bliver "sværere for kriminelle at få ansættelse i relevante funktioner".

Det er i hvert fald den nyudnævnte justitsminister Nicolai Wammens (S) ambition som følge af en årelang sag om rockere på havnen i Aarhus.

Det siger han til Jyllands-Posten.

- Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at sætte en stopper for det. Derfor er det min forventning, at vi inden sommerferien kan præsentere en ny ordning for baggrundstjek af medarbejdere på danske havne, så det bliver sværere for kriminelle at få ansættelse i relevante funktioner, lyder det fra ministeren.

Det er godt tre år siden, at rockerproblemer ved havnen i Aarhus første gang kom i offentlighedens søgelys.

Her berettede Berlingske og Finans, at rockergruppen Hells Angels tilsyneladende havde infiltreret havnen i Aarhus.

Medierne kunne beskrive, hvordan nogle af medarbejderne, ansat ved APM Terminals, der er ejet af Mærsk-koncernen, på havnen havde forbindelse til Hells Angels.

TV 2 har også i dokumentaren "Mærsk og narkosmuglerne" fra i år afdækket forbindelser mellem ansatte i Mærsk-koncernen og Hells Angels.

Mediet ringede i den forbindelse til Mærsks presseafdeling for at få en kommentar, hvor det lød, at koncernen ikke "inden for lovens rammer" kan fyre ansatte på baggrund af deres relationer.

- Det er derfor, vi har bedt om at kunne lave et udvidet baggrundstjek på vores medarbejdere. Der er et kæmpe problem i branchen med narkosmugling. Vi må gøre, hvad vi kan, for at undgå det, sagde presse-seniorrådgiver i APM Terminals Sissel Christine Søe til mediet.

/ritzau/

Læs Mere >>

Seneste sport

Seneste kendte og royale

TjekDet - faktatjek