Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Seneste nyt

København, 27/06/2026 - 12:30

Regeringen kan sætte rekord i antallet af rådgivere

Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Lørdag er det kommet frem, at socialminister Monika Rubin (M) har fået to særlige rådgivere.

Centrum-venstre-regeringen kan sætte rekord i antallet af særlige rådgivere – også kendt som spindoktorer – der er tilknyttet ministrene.

Samlet set giver nye regler regeringen, som består af Socialdemokratiet, SF, Moderaterne og De Radikale, mulighed for at ansætte op til 38 særlige rådgivere.

I SVM-regeringen fra 2022-2026 kunne der ansættes op til 35 særlige rådgivere, hvilket er rekord.

Senest har socialminister og minister for nordisk samarbejde Monika Rubin (M) ansat to særlige rådgivere. Begge er hentet i Moderaterne.

Der er Simon Boje Groth og Cecilie Fisker Nielsen, skriver Socialministeriet i en pressemeddelelse.

Simon Boje Groth kommer fra en stilling som politisk chef hos Moderaterne. Cecilie Fisker Nielsen kommer fra en stilling som presse- og digitalchef i Moderaterne samt som event- og kommunikationschef hos Danish Game Awards.

Reglerne for at ansætte særlige rådgivere betyder, at der må ansættes op til tre rådgivere for partiledere, og dem er der som bekendt fire af i regeringen.

Desuden må der ansættes to rådgivere for medlemmer af Koordinationsudvalget og Økonomiudvalget i regeringen.

I eksempelvis Koordinationsudvalget sidder foruden partilederne finansministeren, justitsministeren, forsknings-, uddannelses- og digitaliseringsministeren, klima-, energi- og forsyningsministeren samt by-, land- og transportministeren.

De øvrige ministre, som ikke er en del af de to regeringsudvalg, må ansætte én rådgiver.

Holdet af særlige rådgivere er formentlig ikke endeligt endnu. Der er ansat knap 30 i skrivende stund, og enkelte ministre mangler fortsat at udpege en.

Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M), som altså må have tre, har indtil videre kun ansat én særlig rådgiver efter regeringsdannelsen. Det er Karen Clement. Hun var også særlig rådgiver for Løkke i SVM-regeringen, hvor Løkke benyttede sig af tre særlige rådgivere.

Som udgangspunkt får statsministerens særlige rådgivere den højeste årsløn på mellem 1.031.000 og 1.547.000 kroner eksklusive pensionsbidrag.

Tidligere på måneden var der stort fokus på SF-formand Pia Olsen Dyhrs ansættelse af Thomas Nystrøm som særlig rådgiver.

Økonomi- og indenrigsministeren kom i modvind, da det kom frem, at Nystrøm i 2020 måtte stoppe i SF, da han var involveret i krænkelsessager. Nystrøm stoppede som særlig rådgiver, men er dog lønnet til og med juli, viser en aktindsigt.

Efterfølgende har Pia Olsen Dyhr fået Trine Viskum og Morten Aastrup Jørgensen som særlige rådgivere. Begge er hentet i SF. Det er ganske normalt, at ministre henter deres særlige rådgivere fra netop det parti, de tilhører.

Foruden de særlige rådgivere får ministrene også rådgivning af et større korps af rådgivere – altså ikke særlige rådgivere – i deres respektive ministerier. Det kan være eksempelvis et ministeriums pressechef.

/ritzau/

Læs Mere >>

Teheran, 27/06/2026 - 11:27

USA anklages for aftalebrud efter angreb på kystovervågning i Iran

Stringer/Reuters

Beskyldninger om brud på våbenhvileaftale fyger frem og tilbage mellem Iran og USA efter angreb i Mellemøsten.

Irans udenrigsministerium anklager USA for at have begået en "åbenlys overtrædelse" af den våbenhvileaftale, som de to lande har indgået.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Baggrunden er, at USA fredag rettede nye angreb mod Iran.

Ifølge Iran var angrebene rettet mod iransk kystovervågning.

- Disse brutale angreb, som var rettet mod iranske overvågningsfaciliteter ved kysten, er en åbenlys overtrædelse af forståelsespapiret om en afslutning på krigen, skriver Irans udenrigsministerium i en udtalelse.

USA har ikke lagt skjul på, at landet fredag angreb Iran. Men amerikanernes beretning om, hvad der blev ramt, er en smule anderledes end Irans.

Amerikansk militær har således meddelt, at det fredag angreb radarstationer ved den iranske kyst, men også iranske missil- og dronedepoter.

Ifølge USA skete det som et modsvar på et angreb, der fandt sted torsdag, og som Iran ifølge USA stod bag.

Her blev et skib, der sejlede gennem Hormuzstrædet, angrebet.

Iran havde forinden udsendt en advarsel om, at skibe ikke skulle bruge andre ruter gennem strædet end dem, som Iran havde godkendt. Hvor skibet præcist sejlede, og hvorfor det blev angrebet, er dog uklart.

Angrebet på skibet fik fredag USA's vicepræsident, J.D. Vance, til at advare om, at "vold vil blive mødt med vold".

- Iran har underskrevet en aftale om våbenhvile. Vi har overholdt den. Hvis de har indvendinger mod den måde, MoU'en (Memorandum of Understanding, red.) bliver udmøntet på, kan de løfte røret, skrev vicepræsidenten på X.

Det såkaldte Memorandum of Understanding (MoU) er et forståelsespapir, som USA og Iran blev enige om tidligere i juni.

Det har til formål at forlænge våbenhvilen og skabe en politisk ramme for en mere detaljeret aftale om afslutningen på krigen.

USA's militærs centralkommando, U.S. Central Command, har beskrevet det iranske angreb som et klart brud på våbenhvileaftalen. Det samme har præsident Donald Trump gjort.

Iran har svaret igen på USA's angreb fredag med angreb på mål med forbindelse til USA i regionen omkring Den Persiske Golf, meddelte Revolutionsgarden natten til lørdag ifølge iransk stats-tv.

Lørdag formiddag bekræfter det iranske udenrigsministerium, at det har angrebet mål med forbindelse til USA.

Det fremgår ikke af oplysningerne fra Iran, hvem eller hvad angrebene konkret var rettet mod, men i en opfølgende melding fra Bahrains statslige nyhedsbureau lyder det, at Bahrain har været under angreb.

Bahrain, som er en østat i Den Persiske Golf, er ifølge statsmediet lørdag blevet angrebet af adskillige iranske droner.

Hvilket eller hvilke mål i Bahrain, der er ramt, er ikke oplyst, men USA har en flådebase i netop Bahrain, som flere gange tidligere er blevet angrebet af Iran under krigen. Basen er helt central for USA's flådeoperationer i regionen.

/ritzau/

Læs Mere >>

Odense, 27/06/2026 - 11:25

Uheld forstyrrer trafikken på Fyn på travl rejsedag

Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

Der er kun sket materiel skade i forbindelse med to uheld på E20-motorvejen over Fyn lørdag formiddag.

Der har lørdag formiddag været to færdselsuheld på E20 på Fyn.

Det oplyser Jesper Vestergaard, der er vagtchef i Fyns Politi.

Det ene uheld er sket ved afkørslen til Odense S. Her holder en bil i nødsporet. Det andet uheld er sket ved afkørslen til Odense SV. Her holder to biler i venstre vognbane, der af den årsag er spærret.

Der er ikke sket personskade i forbindelse med nogen af uheldene.

Vejdirektoratet har advaret om, at der er stor risiko for kødannelser og forlænget rejsetid på vejene lørdag.

Det skyldes, at mange kører afsted på ferie.

- Med det trafikpres, der er derude, kan jeg kun forestille mig, at det giver noget kødannelse.

- Men jeg kan så til gengæld godt love, at ud over at sørge for, at der ikke er nogen, der kommer til skade, og at dem, der måtte være på stedet, kommer væk, så er vores førsteprioritet at få ryddet op, så vi kan få åbnet for trafikken igen, siger Jesper Vestergaard.

Trafikken på motorvejen over Fyn ventes at være normal igen efter middagstid.

/ritzau/

Læs Mere >>

Uldum, 27/06/2026 - 10:39

Dreng kom alvorligt til skade i ulykke med elløbehjul fredag

Klokken 20.34 fredag aften fik Sydøstjyllands Politi en anmeldelse om en færdselsulykke i Uldum.

En 15-årig dreng blev fredag aften kørt på sygehuset efter en færdselsulykke i Skolegade i Uldum.

Drengen kørte på elløbehjul og stødte sammen med en personbil, som blev ført af en 46-årig kvinde.

Det oplyser Jesper Knudsen, der er vagtchef i Sydøstjyllands Politi, lørdag formiddag.

- Parten på løbehjulet kom alvorligt til skade og blev kørt til hospitalet med eskorte, siger vagtchefen.

Politiet har ikke oplysninger om drengens tilstand lørdag formiddag.

Der er ikke meldinger om, at kvinden blev kørt på hospitalet, siger vagtchefen.

Det var klokken 20.34, at politiet fik anmeldelsen om hændelsen på Skolegade i Uldum.

Politiet tilkaldte en bilinspektør til ulykkesstedet. Han har undersøgt kørselsforløbet, og politiet afventer en rapport fra ham.

/ritzau/

Læs Mere >>

Teheran, 27/06/2026 - 10:34

USA anklages for aftalebrud efter angreb på kystovervågning i Iran

Stringer/Reuters

Beskyldninger om brud på våbenhvileaftale fyger frem og tilbage mellem Iran og USA efter angreb i Mellemøsten.

Irans udenrigsministerium anklager USA for at have begået en "åbenlys overtrædelse" af den våbenhvileaftale, som de to lande har indgået.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Baggrunden er, at USA fredag rettede nye angreb mod Iran.

Ifølge Iran var angrebene rettet mod iransk kystovervågning.

- Disse brutale angreb, som var rettet mod iranske overvågningsfaciliteter ved kysten, er en åbenlys overtrædelse af forståelsespapiret om en afslutning på krigen, skriver Irans udenrigsministerium i en udtalelse.

USA har ikke lagt skjul på, at landet fredag angreb Iran. Men amerikanernes beretning om, hvad der blev ramt, er en smule anderledes end Irans.

Amerikansk militær har således meddelt, at det fredag angreb radarstationer ved den iranske kyst, men også iranske missil- og dronedepoter.

Ifølge USA skete det som et modsvar på et angreb, der fandt sted torsdag, og som Iran ifølge USA stod bag.

Her blev et skib, der sejlede gennem Hormuzstrædet, angrebet.

Iran havde forinden udsendt en advarsel om, at skibe ikke skulle bruge andre ruter gennem strædet end dem, som Iran havde godkendt. Hvor skibet præcist sejlede, og hvorfor det blev angrebet, er dog uklart.

Angrebet på skibet fik fredag USA's vicepræsident, J.D. Vance, til at advare om, at "vold vil blive mødt med vold".

- Iran har underskrevet en aftale om våbenhvile. Vi har overholdt den. Hvis de har indvendinger mod den måde, MoU'en (Memorandum of Understanding, red.) bliver udmøntet på, kan de løfte røret, skrev vicepræsidenten på X.

USA's militærs centralkommando, U.S. Central Command, har beskrevet det iranske angreb som et klart brud på våbenhvileaftalen. Det samme har præsident Donald Trump gjort.

Iran har svaret igen på USA's angreb med angreb på amerikanske mål i regionen omkring Den Persiske Golf, meddelte Revolutionsgarden natten til lørdag ifølge iransk stats-tv.

Lørdag formiddag bekræfter det iranske udenrigsministerium, at det har angrebet amerikanske mål.

Det fremgår ikke, hvilke mål der er ramt.

Det såkaldte Memorandum of Understanding (MoU) er et forståelsespapir, som USA og Iran blev enige om tidligere i juni.

Det har til formål at forlænge våbenhvilen og skabe en politisk ramme for en mere detaljeret aftale om afslutningen på krigen.

/ritzau/

Læs Mere >>

Teheran, 27/06/2026 - 10:17

USA anklages for aftalebrud efter angreb på kystovervågning i Iran

Beskyldninger om brud på våbenhvileaftale fyger frem og tilbage mellem Iran og USA efter angreb i Mellemøsten.

Irans udenrigsministerium anklager USA for at have begået en "åbenlys overtrædelse" af den våbenhvileaftale, som de to lande har indgået.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Baggrunden er, at USA fredag rettede nye angreb mod Iran.

Ifølge Iran var angrebene rettet mod iransk kystovervågning.

- Disse brutale angreb, som var rettet mod iranske overvågningsfaciliteter ved kysten, er en åbenlys overtrædelse af forståelsespapiret om en afslutning på krigen, skriver Irans udenrigsministerium i en udtalelse.

USA har ikke lagt skjul på, at landet fredag angreb Iran. Men amerikanernes beretning om, hvad der blev ramt, er en smule anderledes end Irans.

Amerikansk militær har således meddelt, at det fredag angreb radarstationer ved den iranske kyst, men også iranske missil- og dronedepoter.

Ifølge USA skete det som et modsvar på et angreb, der fandt sted torsdag, og som Iran ifølge USA stod bag.

Her blev et skib, der sejlede gennem Hormuzstrædet, angrebet.

Angrebet på skibet fik fredag USA's vicepræsident, J.D. Vance, til at advare om, at "vold vil blive mødt med vold".

- Iran har underskrevet en aftale om våbenhvile. Vi har overholdt den. Hvis de har indvendinger mod den måde, MoU'en (Memorandum of Understanding, red.) bliver udmøntet på, kan de løfte røret, skrev vicepræsidenten på X.

Iran har svaret igen på USA's angreb med angreb på amerikanske mål i regionen omkring Den Persiske Golf, meddelte Revolutionsgarden natten til lørdag ifølge iransk stats-tv.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 27/06/2026 - 10:00

Anklager: 49 kilo guld i sag om hvidvask skal i statskassen

Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Københavns Byret skal afgøre, om sorte penge blev vekslet til guldsmykker, som blev smeltet om.

Staten skal overtage 49 kilo guld i forbindelse med en sag om hvidvask af millioner af kroner.

Kravet om konfiskation fremgår af et anklageskrift, som National enhed for Særlig Kriminalitet, NSK, har givet aktindsigt i.

Tiltalen er rejst mod en mand og en smykkeforretning, efter at manden i august sidste år blev anholdt i Københavns Lufthavn i Kastrup.

Guldet blev beslaglagt af politifolk både i forbindelse med anholdelsen og under en ransagning af forretningens lokaler.

Begrebet hvidvask dækker over, at en person forsøger at skjule, at penge stammer fra lovovertrædelser.

Metoderne kan være vidt forskellige.

I nogle sager flyttes beløb rundt i heftige forløb mellem konti og selskaber i udlandet. Der er også masser af eksempler på, at fiktive fakturaer indgår i hvidvask. Desuden er der tilfælde, hvor sorte penge konverteres til kryptovaluta.

Men i den aktuelle sag er manøvren anderledes, hævder anklagemyndigheden.

Her blev penge fra kriminalitet konverteret til blandt andet guldsmykker, som blev omsmeltet og transporteret til udlandet.

Her blev ædelmetallet konverteret til guld af en anden karat og så bragt tilbage til Danmark.

Trafikken stod angiveligt på i tre år.

I sagen påstår anklagemyndigheden, at mindst 53 millioner kroner på den måde er forsøgt vasket hvide.

Ikke bare adskillige guldbarrer, smykker og cirka en million kroner i kontanter kræves konfiskeret.

Anklagemyndigheden har også taget forbehold for at kræve lidt over en halv million kroner, som står på en konto på Malta.

Den nu tiltalte person nægtede sig skyldig, da han efter anholdelsen sidste år blev fremstillet for en dommer.

Det bliver Københavns Byret, som skal tage stilling til, om der er tilstrækkeligt med beviser. Datoer for retsmøderne er endnu ikke fastlagt.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 27/06/2026 - 09:55

To personer kræves fængslet i sag om groft overfald på Amager

En 18-årig mand er i kritisk tilstand efter et groft overfald på Amager natten til fredag. Flere er anholdt.

To personer fremstilles i løbet af lørdag i grundlovsforhør i en sag om et groft overfald på Amager natten til fredag.

Det oplyser Københavns Politi på Politi Update.

- Københavns Politi har siden anmeldelsen om et groft overfald på en 18-årig mand, der fortsat er i kritisk tilstand, iværksat en omfattende efterforskning, skriver politiet.

Tidligere lørdag oplyste Daniel Fynsk, der er central efterforskningsleder i Københavns Politi, at der var foretaget anholdelser i sagen.

Hvad de anholdte er sigtet for, ønskede han ikke at svare på. Politiet skriver heller ikke på Politi Update, hvilke lovovertrædelser de to, der skal fremstilles i grundlovsforhør, er mistænkt for.

Anklagemyndigheden vil begære lukkede døre i grundlovsforhøret, og af hensyn til den fortsatte efterforskning ønsker politiet ikke at oplyse mere om sagen.

En 18-årig mand blev fredag meldt i kritisk tilstand efter det grove overfald på Selinevej på Amager natten til fredag.

Den centrale efterforskningsleder oplyser, at politiet ikke formoder, at overfaldet har relation til bandemiljøet.

/ritzau/

Læs Mere >>

Milano, 27/06/2026 - 09:47

Vandstanden dykker i Italiens længste flod: Landmænd frygter tørke

Stefano Rellandini/Ritzau Scanpix

Po-floden er afgørende for et stort landbrugsområde, men vandstanden er faldet til et usædvanligt lavt niveau.

Vandstanden i Po-floden, der løber på tværs af Norditalien, er faldet markant under den seneste tids hedebølge og er nu på det laveste niveau, der nogensinde er målt så tidligt på sommeren.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Floden er afgørende for landbruget i Norditalien, hvor vandet fra floden bliver brugt til at vande markerne.

Samtidig med at mængden af ferskvand i floden falder, er havvand begyndt at løbe ind i floden fra udmundingen, hvilket kan forurene landbrugsjorden og dermed skabe flere problemer for landmændene i Norditalien.

Havvandet strømmer ind i floden netop på grund af den lave vandstand.

Ifølge den italienske miljøorganisation Legambiente er der formentlig få uger tilbage, før floden er tørlagt.

- Vi er ikke i en tørkesituation endnu, men med denne hastighed er der vand til mindre end tre uger i reserven, siger miljøekspert Damiano Di Simine fra Legambiente til AFP.

Floden var senest ramt af tørke i 2022 - men dengang satte tørken først ind i slutningen af juli.

Po-floden er Italiens længste flod. Den udspringer i Alperne og har sin udmunding i Adriaterhavet. I regionen omkring floden producerer landmænd blandt andet ris, hvede, tomater og majs.

I løbet af få dage er strømmen i Po-floden faldet voldsomt.

Nu strømmer der mindre end 300 kubikmeter vand per sekund gennem floden. Til sammenligning strømmer der normalt i juni i gennemsnit cirka 1500 kubikmeter vand gennem floden hvert sekund.

- Den er aldrig faldet så hurtigt så tidligt, siger Stefano Calderoni fra Italiens vandingsorganisation (Anbi) om vandstanden i Po.

Faldet i vandstanden har ført til, at der er opstået store sandbanker i floden, og hvor der er vand, er vandstanden flere steder under en meter.

Po-floden får vand fra søerne i Alperne. Det regnede i løbet af vinteren, hvilket var med til at fylde søerne og floden op med vand.

Normalt nyder floden om sommeren også godt af smeltevand fra den sne, som smelter i Alperne i løbet af forårsmånederne og - højt oppe i bjergene - om sommeren.

Men i år er sneen smeltet tidligere, så Po-floden kan ikke trække på denne reserve længere.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 27/06/2026 - 09:32

Flere anholdt i sag om groft overfald på Amager

En 18-årig mand er i kritisk tilstand efter et groft overfald på Amager natten til fredag. Flere er anholdt.

Københavns Politi har foretaget anholdelser i en sag om et groft overfald på Amager natten til fredag.

Det oplyser Daniel Fynsk, der er central efterforskningsleder i politikredsen.

Hvor mange politiet har anholdt, og hvad de er sigtet for, ønsker efterforskningslederen ikke at oplyse lørdag formiddag.

Han oplyser dog, at en eller flere af de anholdte vil blive fremstillet i grundlovsforhør i løbet af lørdag. Hvornår det sker, er også uvist.

En 18-årig mand blev fredag meldt i kritisk tilstand efter det grove overfald på Selinevej på Amager natten til fredag.

Lørdag formiddag er hans tilstand uændret.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 27/06/2026 - 09:19

19-årig mand faldt ud af studentervogn i Hellerup

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

De fleste politikredse oplyser lørdag, at studenterkørslen fredag foregik i god ro og orden.

En 19-årig mand faldt natten til lørdag ud af en studentervogn i Hellerup.

Det oplyser Ahmad Osman, der er vagtchef i Nordsjællands Politi, lørdag morgen.

Politiet fik anmeldelsen klokken 00.51, og vognturen, der var på vej til det sidste stop, blev afsluttet af politiet.

Da politiet kom til stedet, kunne det konstatere, at den 19-årige ikke umiddelbart var kommet alvorligt til skade.

Politiet skal nu undersøge, om alle regler er blevet overholdt ved studenterkørslen.

Vagtchefen oplyser ikke, hvilket gymnasium studentervognen var fra.

De fleste af landets politikredse siger lørdag formiddag, at studenterkørslen fredag forløb uden de store problemer.

I København gav studentervognene anledning til nogle færdselsmæssige udfordringer.

På Islands Brygge var der lidt udfordringer, fordi mange studentervogne stopper der, fortæller Rune Nørgaard, der er vagtchef i Københavns Politi.

I et tilfælde måtte politiet hjælpe en vognmand med at tømme en studentervogn efter det, vagtchefen beskriver som uhensigtsmæssig adfærd.

- Men taget i betragtning af, hvor mange vogne der kører rundt i København, så går det meget pænt, siger Rune Nørgaard.

/ritzau/

Læs Mere >>

Milano, 27/06/2026 - 09:07

Vandstanden dykker i Italiens længste flod: Landmænd frygter tørke

Po-floden er afgørende for et stort landbrugsområde, men vandstanden er faldet til et usædvanligt lavt niveau.

Vandstanden i Po-floden, der løber på tværs af Norditalien, er faldet markant under den seneste tids hedebølge og er nu på det laveste niveau, der nogensinde er målt så tidligt på sommeren.

Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Floden er afgørende for landbruget i Norditalien, hvor vandet fra floden bliver brugt til at vande markerne.

Samtidig med at mængden af ferskvand i floden falder, er havvand begyndt at løbe ind i floden fra udmundingen, hvilket kan forurene landbrugsjorden og dermed skabe flere problemer for landmændene i Norditalien.

Havvandet strømmer ind i floden netop på grund af den lave vandstand.

Po-floden er Italiens længste flod. Den udspringer i Alperne og har sin udmunding i Adriaterhavet.

I løbet af få dage er strømmen i Po-floden faldet voldsomt.

Nu strømmer der mindre end 300 kubikmeter vand per sekund gennem floden. Til sammenligning strømmer der normalt i juni i gennemsnit cirka 1500 kubikmeter vand gennem floden hvert sekund.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 27/06/2026 - 08:25

19-årig mand faldt ud af studentervogn i Hellerup

En mand, der natten til lørdag faldt ud af en studentervogn, kom umiddelbart ikke alvorligt til skade.

En 19-årig mand faldt natten til lørdag ud af en studentervogn i Hellerup.

Det oplyser Ahmad Osman, der er vagtchef i Nordsjællands Politi, lørdag morgen.

Politiet fik anmeldelsen klokken 00.51, og vognturen, der var på vej til det sidste stop, blev afsluttet af politiet.

Da politiet kom til stedet, kunne det konstatere, at den 19-årige ikke umiddelbart var kommet alvorligt til skade.

Politiet skal nu undersøge, om alle regler er blevet overholdt ved studenterkørslen.

Vagtchefen oplyser ikke, hvilket gymnasium studentervognen var fra.

/ritzau/

Læs Mere >>

Washington D.C., 27/06/2026 - 05:16

Trump deler billede af særligt pas udsmykket med alvorligt portræt

Trump har delt illustration af særligt pas, der vil blive produceret i USA. Indeni er billede af Trump selv.

USA's præsident, Donald Trump, har fredag delt en illustration af et nyt amerikansk pas.

Passet vil blive produceret i et begrænset antal i anledning af 250-året for USA's uafhængighedserklæring.

Trump har på sit eget sociale medie, Truth Social, sent fredag aften delt en illustration, der viser to af passets sider.

- USA's nye pas, som siger "Velkommen, men opfør dig ordentligt!", skriver Trump i opslaget.

På illustrationen fremgår der på den ene side et portræt af Trump selv.

Han har knyttede næver og ser ud til at læne sig ind over sit skrivebord. Han har på billedet desuden et alvorligt ansigtsudtryk og rynkede bryn.

Under portrættet kan præsidentens underskrift ses illustreret, og i baggrunden fremgår teksten fra landets uafhængighedserklæring.

Ifølge nyhedsbureauet AFP ser portrættet af Trump i passet ud til at være baseret på et portrætfoto, som Daniel Torok, der er fotograf i Det Hvide Hus, tidligere har taget af præsidenten.

På den modsatte side i passet er et maleri, som viser underskrivelsen af uafhængighedserklæringen i 1776, illustreret. Under maleriet står der "United States of America 250".

Også Det Hvide Hus delte på det sociale medie X kort inden midnat dansk tid illustrationen.

Den var her ledsaget af teksten "Patriot Passport", som kan oversættes til et "pas for patrioter".

USA's udenrigsministerium har tidligere meddelt, at et særligt pas, der er blevet omtalt som et såkaldt mindepas med "specialdesignede illustrationer", ville blive tilgængeligt fra 6. juli.

I april sagde en embedsmand i ministeriet, at de Trump-inspirerede pas kun vil blive udstedt ved fremmøde i forbundshovedstaden Washington D.C.

De vil desuden kun blive udstedt, så længe der er pas til rådighed, lød det.

Ifølge nyhedsbureauet AFP bliver Trump med det særlige pas den første siddende amerikanske præsident, der bliver afbildet i amerikanske statsborgeres pas.

/ritzau/AFP

Læs Mere >>

Washington D.C., 27/06/2026 - 04:26

Trump deler billede af særligt pas udsmykket med alvorligt portræt

Trump har delt illustration af særligt pas, der vil blive produceret i USA. Indeni er billede af Trump selv.

USA's præsident, Donald Trump, har fredag delt en illustration af et nyt amerikansk pas.

Passet vil blive produceret i et begrænset antal i anledning af 250-året for USA's uafhængighedserklæring.

Trump har på sit eget sociale medie, Truth Social, sent fredag aften delt en illustration, der viser to af passets sider.

- USA's nye pas, som siger "Velkommen, men opfør dig ordentligt!", skriver Trump i opslaget.

På illustrationen fremgår der på den ene side et portræt af Trump selv.

Han har knyttede næver og ser ud til at læne sig ind over sit skrivebord. Han har på billedet desuden et alvorligt ansigtsudtryk og rynkede bryn.

Under portrættet kan præsidentens underskrift ses illustreret, og i baggrunden fremgår teksten fra landets uafhængighedserklæring.

Ifølge nyhedsbureauet AFP ser portrættet af Trump i passet ud til at være baseret på et portrætfoto, som Daniel Torok, der er fotograf i Det Hvide Hus, tidligere har taget af præsidenten.

På den modsatte side i passet er et maleri, som viser underskrivelsen af uafhængighedserklæringen i 1776, illustreret. Under maleriet står der "United States of America 250".

/ritzau/AFP

Læs Mere >>

Teheran, 27/06/2026 - 03:22

Iran melder om gengældelsesangreb mod amerikanske mål i Mellemøsten

Stringer/Reuters

Iran melder ifølge stats-tv om gengældelsesangreb mod USA og advarer om, at et "bredere svar" kan være på vej.

Irans Revolutionsgarde har natten til lørdag meddelt, at den har rettet angreb mod amerikanske mål i Golfregionen.

Det rapporterer iransk stats-tv, skriver nyhedsbureauet AFP natten til lørdag dansk tid.

Det sker ifølge Iran som gengældelse for angreb fra USA.

- Hvis aggressionen gentages, vil vores svar være bredere end det her, lyder det fra revolutionsgarden, meddeler iransk stats-tv på beskedtjenesten Telegram.

Også nyhedsbureauet Reuters beskriver udtalelsen om angreb fra Irans Revolutionsgarde.

Ifølge Reuters fremgår der af udtalelsen ikke detaljer om, hvilke amerikanske mål Iran skal have angrebet. Der er heller ingen meldinger om skader.

Ifølge AFP bragte stats-tv i Iran meldingen om de nye angreb kun få minutter efter, at USA's vicepræsident, J.D. Vance, tidligt natten til lørdag sendte en advarsel til Iran.

Her skrev han på X, at "vold vil blive mødt med vold".

Fredag udførte USA nye angreb mod Iran. Det var rettet mod faciliteter, hvor droner og missiler opbevares i Iran, samt radarstationer, lød det fra amerikanske militær.

Ifølge USA var det et modsvar på et angreb, der fandt sted torsdag, og som Iran ifølge USA stod bag. Her blev et skib, der sejlede gennem Hormuzstrædet, angrebet.

Iran havde torsdag udsendt en advarsel om, at skibe ikke skulle bruge andre ruter end dem, som Iran havde godkendt.

Meldingerne om nye, gensidige angreb mellem de to lande rejser spørgsmål om, hvordan den kommende tid vil se ud i regionen, mens USA og Iran forhandler om en endelig afslutning på krigen, skriver AFP.

Angrebene kan således skabe tvivl om, hvorvidt Hormuzstrædet kan holdes åbent, mens forhandlingerne står på, lyder det.

Krigen begyndte den 28. februar, da USA og Israel udførte angreb mod Iran.

/ritzau/

Læs Mere >>

Teheran, 27/06/2026 - 02:53

Iran melder om gengældelsesangreb mod amerikanske mål i Mellemøsten

Iran melder ifølge stats-tv om gengældelsesangreb mod USA og advarer om, at et "bredere svar" kan være på vej.

Irans Revolutionsgarde har natten til lørdag meddelt, at den har rettet angreb mod amerikanske mål i Golfregionen.

Det rapporterer iransk stats-tv, skriver nyhedsbureauet AFP natten til lørdag dansk tid.

Det sker ifølge Iran som gengældelse for angreb fra USA.

- Hvis aggressionen gentages, vil vores svar være bredere end det her, lyder det fra revolutionsgarden, meddeler iransk stats-tv på beskedtjenesten Telegram.

Også nyhedsbureauet Reuters beskriver udtalelsen om angreb fra Irans Revolutionsgarde.

Ifølge Reuters fremgår der af udtalelsen ikke detaljer om, hvilke amerikanske mål Iran skal have angrebet.

Ifølge AFP bragte stats-tv i Iran meldingen om de nye angreb kun få minutter efter, at USA's vicepræsident, J.D. Vance, tidligt natten til lørdag sendte en advarsel til Iran.

Her skrev han på X, at "vold vil blive mødt med vold".

/ritzau/

Læs Mere >>

Seneste sport

Seneste kendte og royale

TjekDet - faktatjek