Tel Aviv, 23/06/2026 - 00:41
Israel vil fastholde den militære kurs i det sydlige Libanon
Ronen Zvulun/Reuters
Sikkerhed for israelske borgere og soldater er det styrende princip uden kompromis, melder israelske ministre.
Israels militær (IDF) skal fortsat handle konsekvent for at afværge trusler mod israelske borgere og soldater i det sydlige Libanon.
Sådan lyder det mandag aften i en fælles udtalelse fra Israels premierminister, Benjamin Netanyahu, forsvarsminister Israel Katz og hærchef Eyal Zamir.
Udtalelsen er udsendt af premierminister Netanyahus kontor på det sociale medie X efter et møde mellem Netanyahu, Katz, Zamir og chefen for hærens nordlige kommando.
- IDF vil fortsat handle målrettet for at neutralisere trusler mod vores soldater og borgere, ødelægge infrastruktur og opretholde sikkerhedszonen i det sydlige Libanon, lyder det.
- Premierministeren, forsvarsministeren og generalstabschefen gjorde det klart, at sikkerheden for Israels borgere og IDF's styrker fortsat vil være deres styrende princip uden kompromis.
Meldingen fra Israel kommer, efter at USA og Iran de seneste dage har deltaget i fredsforhandlinger i det schweiziske bjergområde Bürgenstock.
Mandag nåede delegationerne til enighed om en køreplan, der skal føre til fred inden for en periode på 60 dage.
Som en del af køreplanen har USA etableret en overvågningsmekanisme, der skal være med til at sikre en våbenhvile i det sydlige Libanon, hvor den Iran-allierede Hizbollah-milits holder til.
Det oplyser en unavngiven amerikansk embedsmand til mediet CNN.
Efter at USA og Israel den 28. februar indledte krigen i Iran, er Israels konflikt med Hizbollah blusset op. Angreb fra Israel og Hizbollah har truet med at afspore forhandlingerne.
Det amerikanske militærs centralkommando, Centcom, skal bidrage med overvågningen.
- Som følge af disse samtaler har USA etableret en overvågningsmekanisme gennem Centcom, så vores beslutningstagere har adgang til præcise oplysninger i realtid om kamphandlingerne i Libanon, siger embedsmanden.
/ritzau/




