Høj sol på en hverdag eller festligt lag uden behov for procenter - eller for tømmermænd dagen derpå. Der kan være grunde nok til at række ud efter de alkoholfri drikkevarer. Og det bliver der i stigende grad gjort.
Det alkoholfri er en megatrend, fortæller Julia Lahme, som er etnolog, forfatter og direktør i kommunikationsvirksomheden Lahme.
- Alkohol markerer i dag et tilvalg, siger Julia Lahme og uddyber:
- Mange vil gerne deltage i en masse fællesskaber - fra løbeklubber til livearrangementer - hvor det ikke er en fordel at være fuld eller sløret. Man vil gerne have hovedet med sig.
Megatrends fremstår typisk så stærke, fordi de er knudepunkter for mange kulturelle strømninger på en gang.
Julia Lahme peger på, at det alkoholfri trækker tråde til trends, som at koncentration i dag glorificeres, at vi dyrker et væld af fællesskaber, longevity-bølgen med fokus på at ældes med ynde, et øget fokus på mentalt helbred og young professionals, som er unge med høje ambitioner.
Der er ikke officielle opgørelser over det samlede salg af alkoholfri alternativer i Danmark. Flere forhandlere melder dog om stigende efterspørgsel. Der er et voksende udvalg af færdigblandede produkter - kaldet RTD, som står for ready-to-drink - samt alkoholfri versioner af alkohol.
Hos vinhandlen Kjær & Sommerfeldt, som har fokuseret på at have et kurateret alkoholfrit udvalg, vokser kategorien alkoholfri alternativer mere end nogen anden hos forhandleren, der har eksisteret i 150 år. I 2024 var stigningen på cirka 170 procent.
Fremgangen kan ses over hele det alkoholfri sortiment, uddyber vinhandlens produktchef Kristoffer Abildtrup Kragbøll.
Den ubetinget største alkoholfri succes ses inden for øl, der de seneste år har gået sin sejrsgang - og stadig har pil opad.
Ifølge tal for Bryggeriforeningens medlemmer er salget af alkoholfri steget støt år for år siden 2014. Fra et salgstal på 1.926.100 liter til 9.033.500 liter alkoholfri øl ti år efter i 2024. Altså mere end en firedobling.
I samme periode har salget af øl med alkohol ligget nogenlunde stabilt med mindre udsving ifølge tal fra Danmarks Statistik.
- Øl er den mest modne alkoholfri kategori i Danmark, så der er kvaliteten og teknologien langt fremme, forklarer Kristoffer Abildtrup Kragbøll.
Denne sommer spår han, at alkoholfri og lette cocktails i stor stil kommer til at finde vej til glassene.
- Vi har jo tidligere set det med Aperol Spritz, og i kølvandet på det, tror jeg vi kommer til at se alkoholfri varianter. Og simple cocktails, der ikke giver ondt i hovedet, og mousserende alkoholfri vin.
En anden tendens, han oplever, eksploderer lige nu, er det, der kaldes wine proxies eller alkoholfri proxies.
- Proxies kan levere en smag, der ikke har været en mulighed før. Med struktur og kompleksitet som vin, men også noget andet.
Proxies er ikke vin, og de er ikke baseret på druer. Proxies kan for eksempel være baseret på fermenteret te. De kan bruges på samme måde som vin og eksempelvis serveres til maden på samme vis.
Ifølge etnolog og trendekspert Julia Lahme kommer vi fremadrettet til at se en stor udvikling i food pairings - altså at udvikle alkoholfri produkter, der er sofistikerede makkere til maden.
- Det er ligesom det næste. Der kommer en udvikling inden for de alkoholfri vine, ligesom vi for 15 år siden så det, da orangevinene kom.
/ritzau fokus/