Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Cambridge, 28/07/2025 - 01:18

Satiriker og matematiker Tom Lehrer er død - blev 97 år

Tom Lehrer tog i 1950'erne og 1960'erne fat i kulturen på amerikanske universiteter med satiriske sange.

Paul Sakuma/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Den amerikanske matematiker, satiriker og sangskriver Tom Lehrer er død i en alder af 97 år.

Det skriver flere amerikanske medier.

Lehrer døde lørdag i sit hjem i Cambridge, der ligger i den amerikanske delstat Massachusetts. Det fortæller en af hans venner til New York Times.

Lehrer sprang flere trin i grundskolen over og kom allerede som 15-årig ind på Harvard University - en uddannelse, som han færdiggjorde som 19-årig.

Samtidig med at Lehrer underviste i matematik på blandt andet det prestigefyldte Harvard University, tog han fat i kulturen på de amerikanske universiteter og skrev i 1950'erne og 1960'erne flere bidske, satiriske sange.

I 1953 indspillede han lp'en "Songs by Tom Lehrer" og begyndte herefter at turnere med sine sange.

I de intellektuelle kredse var Lehrers lette musik og finurligt sammensatte ord populære. På sin egen måde faldt han ind i tidsånden med kritik af den amerikanske miljø- og udenrigspolitik.

Han anses for en frontløber for det ungdomsoprør, som i 1960'erne tog sit udspring på universiteterne.

Lehrer var forud for sin tid, når det gjaldt politiske emner som forurening og spredning af atomvåben - og så havde han en stærk aversion mod duer, skriver AFP.

"Poisoning Pigeons in the Park" (forgiftning af duer i parken, red.) er en af satirikerens mest kendte sange. Sangen handler om et par, der morer sig med at slå duer ihjel med giftstoffet stryknin.

I starten af 1970'erne besluttede Lehrer sig for at lægge musikkarrieren i graven. Indtil da havde han udgivet 37 sange. Derefter dedikerede han sin tid til at undervise i matematik og musikhistorie.

Hvorfor Tom Lehrer pludselig droppede at stå på en scene og fokuserede på at undervise, er af flere blevet beskrevet som et mysterie.

Han har selv forklaret, at han simpelthen mistede gejsten, og at han ikke længere kunne finde på sjovt materiale, mens den kolde krig og atomtruslen buldrede afsted.

- Noget, som jeg tidligere syntes, var sjovt, er skræmmende nu. Jeg føler mig ofte som en indbygger i Pompeji, der er blevet bedt om at sige noget sjovt om lava, sagde Lehrer i et interview i magasinet People i 1982 - ti år efter sin sidste optræden.

/ritzau/

Cambridge, 28/07/2025 - 01:18

Satiriker og matematiker Tom Lehrer er død - blev 97 år

Paul Sakuma/Ritzau Scanpix

Tom Lehrer tog i 1950'erne og 1960'erne fat i kulturen på amerikanske universiteter med satiriske sange.

Den amerikanske matematiker, satiriker og sangskriver Tom Lehrer er død i en alder af 97 år.

Det skriver flere amerikanske medier.

Lehrer døde lørdag i sit hjem i Cambridge, der ligger i den amerikanske delstat Massachusetts. Det fortæller en af hans venner til New York Times.

Lehrer sprang flere trin i grundskolen over og kom allerede som 15-årig ind på Harvard University - en uddannelse, som han færdiggjorde som 19-årig.

Samtidig med at Lehrer underviste i matematik på blandt andet det prestigefyldte Harvard University, tog han fat i kulturen på de amerikanske universiteter og skrev i 1950'erne og 1960'erne flere bidske, satiriske sange.

I 1953 indspillede han lp'en "Songs by Tom Lehrer" og begyndte herefter at turnere med sine sange.

I de intellektuelle kredse var Lehrers lette musik og finurligt sammensatte ord populære. På sin egen måde faldt han ind i tidsånden med kritik af den amerikanske miljø- og udenrigspolitik.

Han anses for en frontløber for det ungdomsoprør, som i 1960'erne tog sit udspring på universiteterne.

Lehrer var forud for sin tid, når det gjaldt politiske emner som forurening og spredning af atomvåben - og så havde han en stærk aversion mod duer, skriver AFP.

"Poisoning Pigeons in the Park" (forgiftning af duer i parken, red.) er en af satirikerens mest kendte sange. Sangen handler om et par, der morer sig med at slå duer ihjel med giftstoffet stryknin.

I starten af 1970'erne besluttede Lehrer sig for at lægge musikkarrieren i graven. Indtil da havde han udgivet 37 sange. Derefter dedikerede han sin tid til at undervise i matematik og musikhistorie.

Hvorfor Tom Lehrer pludselig droppede at stå på en scene og fokuserede på at undervise, er af flere blevet beskrevet som et mysterie.

Han har selv forklaret, at han simpelthen mistede gejsten, og at han ikke længere kunne finde på sjovt materiale, mens den kolde krig og atomtruslen buldrede afsted.

- Noget, som jeg tidligere syntes, var sjovt, er skræmmende nu. Jeg føler mig ofte som en indbygger i Pompeji, der er blevet bedt om at sige noget sjovt om lava, sagde Lehrer i et interview i magasinet People i 1982 - ti år efter sin sidste optræden.

/ritzau/

Læs Mere >>

Cambridge, 28/07/2025 - 00:46

Satiriker og matematiker Tom Lehrer er død - blev 97 år

Tom Lehrer tog i 1950'erne og 1960'erne fat i kulturen på amerikanske universiteter med satiriske sange.

Den amerikanske matematiker, satiriker og sangskriver Tom Lehrer er død i en alder af 97 år.

Det skriver flere amerikanske medier.

Lehrer døde lørdag i sit hjem i Cambridge, der ligger i den amerikanske delstat Massachusetts. Det fortæller en af hans venner til New York Times.

Samtidigt med at Lehrer underviste i matematik på Harvard University, tog han fat i kulturen på de amerikanske universiteter og skrev i 1950'erne og 1960'erne flere bidske, satiriske sange.

I 1953 indspillede han lp'en "Songs by Tom Lehrer" og begyndte herefter at turnere med sine sange.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 28/07/2025 - 07:00

FAKTA: Salget af elbiler i Danmark

* 1. januar 2021 var der en bestand af elbiler i Danmark på knap 32.000 biler.

* 1. januar 2025 var bestanden på godt 344.000 biler - en stigning på 975 procent på de fire år.

* I slutningen af april rundede Danmark 400.000 elbiler, hvilket udgør cirka 14 procent af den samlede bilpark.

* 2024 blev det første år, hvor der blev solgt flere elbiler end benzin- og dieselbiler i Danmark.

* Der er dog fortsat klart flest benzin- og dieselbiler på vejene med henholdsvis godt 1,7 millioner benzinbiler og 645.000 dieselbiler per 1. januar 2025, men bestanden er gået tilbage de senere år.

Kilder: Danmarks Statistik og Mobility Denmark.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 28/07/2025 - 07:00

Valg af grøn bil begynder i forsyningskæden

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Mens elbilmarkedet vokser, bliver det sværere at følge med i, hvor bilens dele kommer fra. Her får du et forbrugerpolitisk kig under motorhjelmen.

Elbilen er et symbol på grøn omstilling.

Men bag kulisserne kæmper Kina, USA og Europa om din gunst, og forsyningskæderne kan være svære at gennemskue.

Selv om motorhjelmen prydes af eksempelvis et europæisk logo, er der langtfra garanti for europæisk indhold.

Hos bilejernes organisation FDM oplever man, at flere forbrugere er begyndt at interessere sig for, hvor bilerne bliver produceret, fortæller Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør.

- Mange spørger ind til, hvor bilen er samlet - ofte af geopolitisk interesse. Det er primært to lande, mange lige nu ønsker at undgå: Kina og USA, siger han.

Er du selv nysgerrig, kan du få informationen via bilens stelnummer. Det indeholder nemlig en fabrikskode, der viser, hvor bilen er bygget.

Alternativt kan forhandleren hjælpe med at finde oplysningerne for dig.

Men pas på med at tro, at et europæisk bilmærke nødvendigvis betyder europæisk produktion.

- Tag for eksempel Volvo. De får biler produceret i både Sverige, Belgien, USA og Kina. Der findes faktisk ikke nogen elbil, som er 100 procent europæisk produceret - stort set alle indeholder kinesiske komponenter, især batterier og skærme, forklarer Søren W. Rasmussen.

Batteriet er selvsagt en af elbilens mest centrale dele.

Selv om der findes batteriproduktion i Europa, kommer mange af selve cellerne stadig fra Kina. Det forklarer Mads Aarup, som er ekspert i elbiler og batteriteknologi hos Ingeniørforeningen IDA.

- Hvis man gerne vil have en europæisk elbil, er det derfor især batteriets oprindelse, man bør kigge på, siger han.

Mads Aarup understreger, at enhver elbil er et bedre valg for klima og miljø end benzin- og dieselbiler.

Kina har domineret markedet i flere år, og de kinesiske batterier er ikke bare billigere, de er også teknologisk i front.

- De kinesiskproducerede elbiler lader hurtigere, kører længere og er billigere. Så hvis man vil undgå Kina helt, fraskriver man sig også nogle af de bedste specifikationer, forklarer Mads Aarup.

Kobolt har længe været en vigtig komponent i elbilbatterier, særligt i batterier med høj rækkevidde.

Men udvindingen er problematisk og ofte forbundet med alvorlige arbejdsforhold og børnearbejde i visse dele af verden, især i Den Demokratiske Republik Congo.

Vil man undgå kobolt, kan man gå efter elbiler med LFP-batterier (Lithium Iron Phosphate).

- LFP-batterier er billige, har lang levetid og indeholder slet ikke kobolt. De er et godt alternativ for mange, siger Mads Aarup.

For mange forbrugere kan det være uoverskueligt at finde rundt i batterikemi, produktionslande og etiske overvejelser.

Derfor anbefaler Mads Aarup et mere pragmatisk valg:

- Overvej at købe en brugt elbil. Så er der en, der har truffet valget for dig, og du bliver en del af det cykliske marked, hvor ressourcerne udnyttes bedre, siger han.

Har du brug for en ny bil, handler det også om at tænke over størrelse og behov.

- Tendensen går mod større og tungere biler, men det er ikke særlig bæredygtigt, siger han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek