København, 28/07/2025 - 07:00
Valg af grøn bil begynder i forsyningskæden
Mens elbilmarkedet vokser, bliver det sværere at følge med i, hvor bilens dele kommer fra. Her får du et forbrugerpolitisk kig under motorhjelmen.
Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Af: Af Lukas Nørgaard Bødiker, Ritzau Fokus
Elbilen er et symbol på grøn omstilling.
Men bag kulisserne kæmper Kina, USA og Europa om din gunst, og forsyningskæderne kan være svære at gennemskue.
Selv om motorhjelmen prydes af eksempelvis et europæisk logo, er der langtfra garanti for europæisk indhold.
Hos bilejernes organisation FDM oplever man, at flere forbrugere er begyndt at interessere sig for, hvor bilerne bliver produceret, fortæller Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør.
- Mange spørger ind til, hvor bilen er samlet - ofte af geopolitisk interesse. Det er primært to lande, mange lige nu ønsker at undgå: Kina og USA, siger han.
Er du selv nysgerrig, kan du få informationen via bilens stelnummer. Det indeholder nemlig en fabrikskode, der viser, hvor bilen er bygget.
Alternativt kan forhandleren hjælpe med at finde oplysningerne for dig.
Men pas på med at tro, at et europæisk bilmærke nødvendigvis betyder europæisk produktion.
- Tag for eksempel Volvo. De får biler produceret i både Sverige, Belgien, USA og Kina. Der findes faktisk ikke nogen elbil, som er 100 procent europæisk produceret - stort set alle indeholder kinesiske komponenter, især batterier og skærme, forklarer Søren W. Rasmussen.
Batteriet er selvsagt en af elbilens mest centrale dele.
Selv om der findes batteriproduktion i Europa, kommer mange af selve cellerne stadig fra Kina. Det forklarer Mads Aarup, som er ekspert i elbiler og batteriteknologi hos Ingeniørforeningen IDA.
- Hvis man gerne vil have en europæisk elbil, er det derfor især batteriets oprindelse, man bør kigge på, siger han.
Mads Aarup understreger, at enhver elbil er et bedre valg for klima og miljø end benzin- og dieselbiler.
Kina har domineret markedet i flere år, og de kinesiske batterier er ikke bare billigere, de er også teknologisk i front.
- De kinesiskproducerede elbiler lader hurtigere, kører længere og er billigere. Så hvis man vil undgå Kina helt, fraskriver man sig også nogle af de bedste specifikationer, forklarer Mads Aarup.
Kobolt har længe været en vigtig komponent i elbilbatterier, særligt i batterier med høj rækkevidde.
Men udvindingen er problematisk og ofte forbundet med alvorlige arbejdsforhold og børnearbejde i visse dele af verden, især i Den Demokratiske Republik Congo.
Vil man undgå kobolt, kan man gå efter elbiler med LFP-batterier (Lithium Iron Phosphate).
- LFP-batterier er billige, har lang levetid og indeholder slet ikke kobolt. De er et godt alternativ for mange, siger Mads Aarup.
For mange forbrugere kan det være uoverskueligt at finde rundt i batterikemi, produktionslande og etiske overvejelser.
Derfor anbefaler Mads Aarup et mere pragmatisk valg:
- Overvej at købe en brugt elbil. Så er der en, der har truffet valget for dig, og du bliver en del af det cykliske marked, hvor ressourcerne udnyttes bedre, siger han.
Har du brug for en ny bil, handler det også om at tænke over størrelse og behov.
- Tendensen går mod større og tungere biler, men det er ikke særlig bæredygtigt, siger han.
/ritzau fokus/