Det er nærmest en kunstart at forføre - og at være den, der bliver draget. At kurtisere, lokke og pirre, om det er sanseligt, scenisk eller sensorisk, er et universelt behov, mener mesterinstruktøren Bille August.
- Vi bliver forført. Vi vil forføres. Vi forfører andre. Det er en del af processen med at forstå os selv. Jeg tænker også meget på, hvorfor vi vil forføres - hvorfor et publikum vil forføres, siger Bille August og fortsætter:
- Det har, tror jeg, noget at gøre med, at vi godt vil træde ind i en verden, hvor vi ikke kender slutdestinationen. Nu beskæftiger jeg mig meget med film. Og at lave film er jo at forføre.
Bille August har filmisk forført gennem 50 år.
Den 74-årige filmskaber blev uddannet fotograf fra Den Danske Filmskole i 1973 og debuterede som instruktør i 1978 med det prisvindende drama "Honning måne".
Siden har han forført publikum - og anmeldere - både hjemme og internationalt med film som "Zappa", "Busters verden", "Åndernes hus", "Den gode vilje" og "Pelle erobreren", som indbragte ham en Oscar og karrierens anden Palme d'Or, Den Gyldne Palme, ved filmfestivalen i Cannes i 1988.
Nu står den anerkendte instruktør bag kameraet på den nye Netflix-film "Ehrengard: Forførelsens kunst", som dronning Margrethe også er blandt de kreative kræfter bag.
Fortællingen udspiller sig i riget Babenhausen. Her bliver maleren og den selvbestaltede kærlighedsekspert Cazotte - spillet af Mikkel Boe Følsgaard - hyret af fyrstendømmets storhertuginde, i skikkelse af Sidse Babett Knudsen. Cazotte skal hjælpe storhertugindens søn med at forføre, så han kan finde en prinsesse, som kan sikre riget en arving.
Det lykkes - lidt for godt - og en skandale er under opsejling.
Hofdamen Ehrengard, portrætteret af Alice Bier Zandén, er en af de udvalgte, som hyres til at slå ring om hemmeligheden. En standhaftig ung kvinde, som storhertuginden ikke øjner Cazotte nogen chance for selv at score.
Så det indgår de et væddemål om.
- Det er ikke komedie eller slapstick. Det er lystfuldt - og det skal man også tage meget seriøst, siger Bille August og fortsætter:
- Det var en hårfin balance hele tiden, og der må jeg sige, at der havde vi dronningens decoupager at læne os op ad. Det var vores bibel på en eller anden måde, siger han.
- Jeg synes, at hele universet, vi har skabt, takket være dronningens decoupager, er en stor gave. Det håber jeg, at publikum vil opleve glæden ved at træde ind i.
Det er dronning Margrethe, som har stået for scenografien i filmen. Hun har kreeret det visuelle udtryk i "Ehrengard: Forførelsens kunst" gennem decoupager. Udklip - det kan være fra aviser, blade og magasiner - som limes og herefter lakeres på for eksempel glas, papmaché eller karton.
Også kostumerne - kvindernes puffede kjoler og mændenes uniformer - har hun designet.
- Jeg tænker ikke på, at det er dronningen, jeg arbejder med. For mig er det en hamrende dygtig scenograf og en god kostumedesigner. Det har været et godt samarbejde, respektfuldt for begge sider fra starten, siger Bille August og fortsætter:
- Hvis jeg har haft mine forslag til, hvordan tingene skulle være, og hun havde nogle andre, er vi ikke nået frem til et kompromis, men til den bedste løsning. Nogle gange opstår der også en tredje idé, som måske er sjovere - og bedre for historien.
Faktisk var det majestæten, som spurgte Bille August, om han ville instruere "Ehrengard: Forførelsens kunst" - for mere end 10 år siden - og han kunne straks se potentialet.
- Jeg tænkte, at der var basis for noget godt, underholdende og lystfuldt om et emne, som er eviggyldig, siger Bille August og fortsætter:
- Det er mit instinkt, som taler - nogle gange har jeg taget fejl, nogle gange har jeg ikke taget fejl - jeg kan ikke gøre andet end at lytte til min intuition og så følge den, siger han og tilføjer:
- Entusiasmen både fra min side og fra dronningens side har været til stede hele tiden. Vi har hele tiden troet på det. At en dag skulle det nok lykkes, siger han.
Det gør det nu.
Filmen er baseret på Karen Blixens roman "Ehrengard", et af forfatterens sidste værker.
Bille August har også selv beskæftiget sig med selve Karen Blixen. Han filmatiserede digteren Thorkild Bjørnvigs erindringsbog om sin opslugende relation til Karen Blixen i dramaet "Pagten" fra 2021.
Mellem "Pagten" og "Ehrengard: Forførelsens kunst" stod Bille August bag filmen "Kysset".
Alle tre film med kvinder, der ikke lader sig kue, i front.
- Jeg tror, at mange af mine film tidligere i hvert fald også har haft kvinder med en stærk karakter - men det er ikke bevidst, svarer Bille August adspurgt og uddyber:
- Jeg tror, det måske er, fordi kvinder generelt er bedre til at udtrykke sig end mænd. Derfor er det interessant i filmsammenhæng at have personer, som har et sprog eller et udtryk, siger han.
"Ehrengard: Forførelsens kunst" kan ses på Netflix.
Fakta: Bille August
* Kom til verden 9. november 1948 og er vokset op nord for København.
* Blev uddannet fra Den Danske Filmskole i 1973.
* Privat er Bille August far til otte børn, som har arvet interessen for film.
* Døtrene Alba August og Asta Kamma August er begge uddannet skuespillere. Sønnerne Adam August og Anders Frithiof August er begge manuskriptforfattere.
* Datteren Amaryllis April August får skuespildebut næste år i Thomas Vinterbergs kommende TV 2-serie, "Familier som vores".
/ritzau/