København, 17/06/2025 - 09:00
Frivillige drukner i digitale krav men skal nu have hjælp
Bureaukratisk bøvl skal ryddes af vejen for foreningslivet, mener regeringen, som modtager anbefalinger.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Der skal sættes en stopper for regeltyranniet, som kan være en dræber for frivillige ildsjæle landet over.
Blandt andet skal det være lettere for frivillige at drive forening ved, at det ikke længere er et krav at have MitID. Det er én af 45 anbefalinger fra et partnerskab, som tirsdag kommer med forslag til regeringen.
- Det bureaukrati, som vi byder vores frivillige, har desværre vokset sig stort. Når bureaukratiet vokser sig stort, så risikerer det også på et tidspunkt at kvæle lysten, gejsten og engagementet, siger kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M), til Ritzau og tilføjer:
- Medmindre at der er gode grunde til, at vi ikke følger dem (anbefalingerne, red.), så kommer vi til at implementere dem.
Der er 2,5 millioner personer, som er organiseret i foreningslivet, og mange kender til udfordringerne ved at være frivillig.
Partnerskabet blev nedsat af regeringen i 2024 og består blandt andet af DIF, DGI og Ældreforeningen, som er en af Danmarks mest magtfulde organisationer med over en million medlemmer.
Regeringen vil efter sommeren præsentere et udspil med udgangspunkt i anbefalingerne og har lovet at følge anbefalingerne eller at forklare hver eneste gang, de dropper en anbefaling.
Arrangører har eksempelvis peget på, at de hvert år skal ansøge om momsfritagelse ved årlige velgørende arrangementer. Partnerskabet anbefaler treårige afgørelser.
Partnerskabet foreslår også at indføre en bagatelgrænse for indberetning til Skat, hvis en forening ønsker at give en erkendtlighed til en frivillig for en flot indsats.
Administrativt arbejde og bureaukrati fylder meget for de aktive i landets foreninger. Det viste en spørgeskemaundersøgelse i 2022, som Kulturministeriet gennemførte hos frivillige.
48 procent angav, at de oplevede et problem med bureaukratiske byrder i foreningerne.
46 procent havde gjort sig overvejelser om at stoppe som aktiv i foreningen. Halvdelen angav den store mængde administrativt arbejde som en af de væsentligste årsager.
De pegede på, at det er krævende og omkostningsfuldt at have en foreningskonto i et pengeinstitut. Desuden er ansøgninger om tilskud og lokaler hos kommunerne tidskrævende og besværligt.
/ritzau/