Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 26/05/2025 - 07:02

Neestrup: Det er FCK's tur til at holde på vores bedste

Et hurtigt salg af en komet som Orri Oskarsson skal ikke gentage sig denne sommer, appellerer FCK-træner til.

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

FC København-træner Jacob Neestrup havde noget vigtigt, han ville ud med efter det vundne danske mesterskab søndag aften i Parken.

Et af budskaberne var rettet mod FCK selv, for klubben skal denne sommer holde på profilerne, hvis det står til cheftræneren.

Som eksempel til efterfølgelse peger Neestrup på Brøndby, som har holdt fast i angriberen Mathias Kvistgaarden trods interesse fra udlandet i de seneste transfervinduer.

Godt nok solgte Brøndby målmanden Mads Hermansen for to år siden, men ellers har ærkerivalen undgået salg af bærende kræfter.

Neestrup peger som eksempel også på Oliver Sørensen i FC Midtjylland. Midtbanespilleren er heller ikke solgt endnu trods flere gode sæsoner i FCM.

- Det er FC Københavns tur til at holde på vores bedste spillere. Brøndby har solgt én nøglespiller i tre år. Det var en keeper.

- Kvistgaarden var blevet solgt to gange i FC København i min tid. Det samme med Oliver Sørensen i FC Midtjylland.

- Hvis vi vil vinde år efter år, skal vi finde en måde, hvor vi kan holde på vores bedste spillere og længere tid end med Orri Oskarsson i fire måneder eller Victor Froholdt nu her, siger Neestrup.

Angrebskometen Orri Oskarsson blev i slutningen af august solgt efter nogle få gode måneder med masser af mål i FCK-trøjen.

- Det er fair at spørge, om det ikke er FC Københavns tur til at holde på truppen, ligesom FCM gjorde i sommer, og som Brøndby har gjort i tre år.

- Vi skal have mere ud af vores bedste spillere, de skal have lov til at toppe i længere tid i FCK. Gør de det, står vi med gode kort på hånden i næste sæson, mener Neestrup.

Han roser sine nærmeste rivaler for at holde på profilerne i længere tid end FCK.

- Det er en helt fair konstatering at sige, at vores rival på Vestegnen ikke har solgt en nøglespiller i tre år, fordi de gik benhårdt efter to mesterskaber. Det lykkedes de heldigvis ikke med.

- FC Midtjylland har holdt sammen på stammen på deres hold trods et flot salg af Emiliano Martínez i vinter.

- Vi skal kunne holde på vores bedste spillere. Så længe vi ikke gør det, kan jeg ikke garantere et dansk mesterskab til FCK i næste sæson, lyder det fra Neestrup.

FCK sluttede kun et enkelt point foran FCM, der var med i kampen om mesterskabet indtil sidste spillerunde i denne sæson. Brøndby blev hægtet af lidt tidligere.

Især FCM bliver farligere og farligere, advarer FCK-træneren.

- Jeg har kæmpe respekt for det her mesterskab. Det har jeg, fordi den nærmeste modstander har vokset sig til en størrelse, hvor vi skal gøre os nogle tanker i København, hvis vi vil forblive nummer et.

- For jeg skal satanedeme love for, at de presser på ovre i Herning. Det er vigtigt, at vi selvfølgelig forholder os til det, lyder det fra Neestrup.

/ritzau/

London, 28/05/2025 - 19:51

Britiske anklagere godkender voldtægtstiltale mod Tate-brødre

Vadim Ghirda/Ritzau Scanpix

Sager i Rumænien skal afsluttes, inden Tate-brødre kan blive udleveret til Storbritannien, siger anklagere.

Anklagere i Storbritannien har godkendt 11 tiltalepunkter mod Andrew Tate, heriblandt punkter vedrørende voldtægt og menneskehandel.

Det oplyser den offentlige anklagemyndighed Crown Prosecution Service (CPS) onsdag ifølge nyhedsbureauet Reuters.

For broren Tristan Tate er der tale om ti tiltalepunkter.

Der er tidligere blevet udstedt en international arrestordre på dem af politiet i Bedfordshire vedrørende forhold, som går tilbage til perioden 2012-2015. Brødrene afviser beskyldningerne.

Sagen er ikke de eneste juridiske udfordringer, som den tidligere kickbokser og hans bror, Tristan Tate, står over for.

De to britisk-amerikanere er således under efterforskning i Rumænien for beskyldninger om voldtægt, menneskehandel og for at danne en kriminel gruppe.

For en uge siden blev der taget billeder af 38-årige Andrew Tate og 36-årige Tristan Tate ved en politistation i Rumænien. De skal jævnligt melde sig hos myndighederne, mens efterforskningen pågår.

Det er dog uvist, hvor de aktuelt opholder sig.

De to har tidligere været underlagt både husarrest og udrejseforbud i Rumænien.

Sagerne i Rumænien skal afsluttes, inden brødrene kan udleveres til Storbritannien, lyder det ifølge Reuters fra Crown Prosecution Service.

Tate har fået millioner af følgere ved at promovere en livsstil med et meget stort fokus på machoværdier - og han er ikke blot blevet beskyldt for at være kvindefjendsk. Han har også omtalt sig selv som en "misogyn" person.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 28/05/2025 - 19:36

Trækker sig: Stjerne overtager ikonisk rolle i The Julekalender

Det bliver ikke Jesper Lohmann som annonceret, men derimod Niels Olsen, der sammen med Gordon Kennedy og Christian Damsgaard genopfører "The Julekalender".

Det bliver ikke som tidligere annonceret Jesper Lohmann, der skal "ud o' pust' grise op" i rollen som kartoffelavleren Oluf Sand i genopsætningen af "The Julekalender" på de skrå brædder.

Det bliver i stedet Niels Olsen, som overtager rollen.

Det oplyser Lion Musicals i samarbejde med Live Nation og Herning Ny Teater i en pressemeddelelse.

- Jesper Lohmann er ikke med i opsætningen i Tivoli, da parterne ikke kunne få enderne til at mødes, skriver executive producer Thomas Langkjær i en kommentar til Ritzau.

I pressemeddelelsen udtrykker Thomas Langkjær stolthed over, at Niels Olsen har sagt ja til "The Julekalender".

- At få en folkekær skuespiller af hans kaliber med på holdet er en god julegave til forestillingen. Niels' fantastiske komiske talent og timing vil klæde forestillingen enormt godt, siger han.

Ligesom den originale "The Julekalender", som blev sendt på TV 2 første gang tilbage i 1991 og hittede med sange som "Støvledans" og "It's Hard to Be a Nissemand", er De Nattergale og Hans Erik Saks også idémændene bag forestillingen.

De tre Nattergale, Viggo Sommer, Carsten Knudsen og Uffe Rørbæk Madsen, står også bag manuskriptet til sceneversionen.

Sidste år blev tv-julekalenderen opført på de skrå brædder for første gang med Gordon Kennedy som nissen Hansi og den onde nissehader og såkaldte "nåsåer" Benny, mens at Jesper Lohmann besjælede nissen Fritz og kartoffelavleren Oluf Sand, og Christian Damsgaard portrætterede nissen Günther og Oluf Sands hustru, Gertrud.

Forestillingen - og tv-julekalenderen - udspiller sig en mørk og stormfuld aften.

De tre nisser Fritz, Hansi og Günther ankommer til en hule på den jyske hede nær kartoffelavleren Oluf Sand og hans hustru for at finde nøglen til spilledåsen, der holder nissen Gammel Nok i live.

Med sig har de en bog, som indeholder svar på næsten alt. En bog, som endelig ikke må falde i hænderne på den onde nåsåer, der banker på hos hr. og fru Sand under påskud af at være den logerende københavner Benny.

"The Julekalender" anno 2025 får premiere i Glassalen i Tivoli i København 21. november.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 28/05/2025 - 10:00

FAKTA: Hvad er smellmaxxing?

* Tweens og teenagere er begyndt at bruge en del penge på parfumer. Samtidig er der øget interesse for nichedufte fra luksusmærker, som kan koste over 1000 kroner for en flaske.

* Fænomenet kaldes "smellmaxxing", og det handler om at maksimere sin personlige duft for at virke mere tiltrækkende og moden.

* Trenden drives især af TikTok, hvor brugere inspireres af influencere, der anmelder og anbefaler dufte.

* De unge sparer selv op eller ønsker sig parfumerne i gave, og konfirmander bruger gerne konfirmationspenge til dufte.

Kilder: The New York Times, Business Insider og DR.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 28/05/2025 - 10:00

Derfor fylder parfume pludselig meget i unges liv

Kirill Kudryavtsev/Ritzau Scanpix

Parfume boomer på sociale medier, hvor især unge bliver påvirket af influencere, der anmelder og anbefaler dufte.

Anmeldelser af parfumer er eksploderet på sociale medier som TikTok, Instagram og YouTube. Her går alt fra dyre nichedufte til billigere kopier viralt på kort tid.

Og det er ikke helt tilfældigt, fortæller Jacob Holst Mouritzen, som er medstifter og partner i konsulenthuset Holst Mouritzen, der rådgiver om blandt andet marketing og branding.

- Influencere på TikTok og andre sociale medier laver en masse indhold om parfumer, fordi de kan se, at det er noget, som folk interesserer sig for, siger han.

Og Jacob Holst Mouritzen vurderer, at interessen for parfume især er vokset betydeligt blandt unge de seneste år. Influencere griber hurtigt sådan en tendens for at få flere visninger og likes.

- Sommetider kan især vi voksne godt få det til at lyde, som om TikTok eller et andet socialt medie skaber et problem.

- Men sociale medier er blot gode til at vise netop det indhold, som interesserer en bruger, siger Jacob Holst Mouritzen, der også er en af livsstilseksperterne i DR's program "Kender du typen?".

Flere udenlandske medier har den seneste tid beskrevet fænomenet kaldet "smellmaxxing", der er opstået på sociale medier.

Det er en trend, der især har fat i generation Z, altså unge født fra midten af 1990'erne til 2012, som vil maksimere deres personlige duft for at fremstå mere attraktive.

Forældre og bedsteforældre til årets konfirmander har måske også bemærket, at parfume er et populært gaveønske.

Ifølge Jacob Holst Mouritzen er der tale om en større bølge, hvor særligt unge bruger dufte som en aktiv del af deres identitet og udtryk.

- Det er vel næsten en form for hævnparfume. Forældre til de børn og unge, der nu er på TikTok, har i årevis pakket dem ind i produkter, der er fri for parfume og parabener. Nu vil de unge selv bestemme, hvordan de dufter, siger han.

Også digital pædagog Eva Fog Noer, der følger børn og unges forbrug af digitale medier, kan genkende, at parfume fylder mere blandt de unge.

- Børn og unge bliver meget påvirket af, hvad de bliver eksponeret for på de sociale medier, hvor skønhed og selvforkælelse generelt fylder en del, siger hun.

- Selv om unge gør meget for at skille sig ud og genopfinde sig selv, er de ikke immune over for tidens trends, og de ender derfor ofte med at ligne hinanden.

Men økonomi spiller også en meget stor rolle, da parfumeindustrien er blandt de brancher med de højeste avancer på produkterne, fortæller Jacob Holst Mouritzen.

- Man kan tjene rigtig mange penge på at producere og sælge parfume. Derfor er der også lidt en parfume-guldfeber, siger han.

Mange opslag på sociale medier handler om, at en kopiparfume til et par hundrede kroner dufter næsten som en parfume til flere tusinde kroner.

Men andre parfumer bliver fremhævet af helt andre årsager.

- Der er også lidt mystik og fascination blandet ind i det. Nogle parfumer indeholder angiveligt duftstoffer kaldet feromoner, der åbenbart tænder pigerne. Det er nem storytelling, der nærmest sælger sig selv på sociale medier, siger han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek