11/06/2025 - 08:00
Husk dine rettigheder når du køber udstyr til haven
Spar dig selv for tid og penge ved at sætte dig ind i reglerne for fortrydelsesret, inden du køber haveudstyr.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus
Sommeren kalder på gøremål i haven og måske en ny rive eller hækkesaks. Men det er er en god idé at have styr på dine forbrugerrettigheder, inden du svinger dankortet.
Først og fremmest er der forskel på, om du køber haveudstyret i en fysisk butik eller på nettet.
Det fortæller Susanne Aamann, der er kontorchef i Forbrugerpolitisk Center hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Køber du varer på nettet, har du som udgangspunkt altid 14 dages fortrydelsesret, mens du i en fysisk butik kun har fortrydelsesret, hvis butikken selv tilbyder det, siger hun.
Fysiske butikker er ikke forpligtede til at tage varen retur eller betale pengene tilbage til dig, hvis du ikke er tilfreds med den. Susanne Aamann råder dig derfor til at spørge i butikken, om der er fortrydelsesret eller ej på det, du smider på disken.
Du er dog altid sikret en toårig reklamationsfrist, uanset om du køber varen på nettet eller i den fysiske butik. Det vil sige, at du har ret til at få varen repareret eller erstattet, hvis den går i stykker inden for to år.
- Med større og dyrere ting som en græsslåmaskine eller en kantklipper, kan det være en god idé at undersøge, om butikken vælger frivilligt at give en garanti med i købet, siger Susanne Aamann.
En butik kan for eksempel tilbyde en garanti på fem år på en græsslåmaskine.
Kommer du hjem med et redskab eller en maskine, der viser sig ikke at virke eller går i stykker med det samme, skal du straks henvende dig til den butik – fysisk eller på nettet - hvor du har købt den.
- Det er smart at gøre det skriftligt, fordi så kan du senere bevise, at du klagede med det samme. Ringer du til butikken eller tager derhen, bliver det hurtigt en strid om ord, lyder rådet fra Susanne Aamann.
Nægter den erhvervsdrivende at bytte varen eller give dig pengene tilbage, har du i sidste ende mulighed for at klage til Mæglingsteamet for Forbrugerteamet og Forbrugerklagenævnet.
- Men det nemmeste vil være at forsøge selv at løse det med den erhvervsdrivende, fastslår hun.
/ritzau fokus/