Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 19/05/2025 - 16:15

PRM / F&P: Ny aftale kan genstarte udbygning af dansk havvind

Ny aftale om udbudsrammer er et vigtigt skridt mod, at dansk havvind atter kan blive en god businesscase for både udviklere og investorer i den benhårde internationale konkurrence, så Danmark kan komme tilbage på sporet som førende havvindnation og foregangsland i den grønne omstilling. Det mener F&P – forsikrings- og pensionsbranchen, der roser regeringen og partierne bag aftalen.

Af: Via Ritzau

Pressemeddelelse fra Forsikring & Pension

Med en garanti under elpriserne vil staten nu påtage sig en del af risikoen i udbygningen af dansk havvind mod til gengæld at få del i overskuddet, når – eller hvis – elpriserne stiger over garantiniveau. Det er kernen i ”Aftale om udbudsrammer for tre havvindmølleparker” som i dag er indgået mellem regeringen og Folketingets partier minus Liberal Alliance. Og med den ønsker aftaleparterne, at staten påtager sig en del af risikoen ved at opføre havvind i Danmark.

F&P – forsikrings- og pensionsbranchen, roser aftalen, og kalder det ”helt nødvendigt for dansk vindenergi”, at staten tager toppen af risikoen for til gengæld også at få en del af gevinsten.

- Danmark er i benhård konkurrence med vores nabolande om at tiltrække investeringer i den grønne omstilling og med denne aftale har regeringen og partierne bag taget et vigtigt skridt på vejen mod at sende Danmark frem i det europæiske førerfelt igen. Det er rigtig godt for Danmark og dansk havvind, og hvis et eller flere pensionsselskaber vælger at investere i havvindmølleparkerne, kan det også blive en langsigtet og stabil indtægtskilde for pensionskunderne, siger Kent Damsgaard, administrerende direktør, F&P.

Udbygningen af havvind i Danmark har de seneste år haft trange kår – ikke mindst fordi rammevilkårene i løbet af ganske få år har udviklet sig fra gunstige til katastrofale med usikkerhed om fremtidige elpriser og afsætningsmuligheder, pressede leverandørkæder og en kraftigt forøget investorrisiko.

Nu vil regeringen og partierne bag aftalen understøtte dansk havvind med op mod 55 milliarder over 20 år.

- Aftaleparterne har lyttet til aktørerne i markedet og indhentet erfaringer fra udlandet, og med aftalen kan den grønne omstilling atter blive en businesscase for både udviklere og investorer, så investeringerne ikke går udenom Danmark. Flere danske pensionsselskaber deltog med investeringer i den første havvindmøllepark i Danmark og har siden investeret i havvind og grøn omstilling verden over. De og deres samarbejdspartnere har derfor stor knowhow på området og er førende i verden, siger Kent Damsgaard.

Branchen har i 2019 givet et klimatilsagn om at investere 450 mia. kr på verdensplan i energiomstillingen. Den seneste opgørelse viser, at branchen pt. har nået 343 mia. kr. i alt fra vindmøller over grønne teknologivirksomheder til energioptimerede bygninger.

- Investeringer i vedvarende energi er risikofyldte. De kræver en meget stor investering ”up front”, og især på havvind skal der investeres rigtig mange milliarder, inden der overhovedet kommer en indtægt. Det er her, risikoen også er størst, siger Kent Damsgaard og fortsætter:

- Det er virkelig glædeligt, at regeringen og et stort flertal af Folketingets partier har reageret og har lyttet til aktørerne i markedet og samtidig har indhentet erfaringer med etablering af havvindmølleparker fra udlandet. Fra vores side føler vi os inddraget og vi tror på, at med aftalen kan dansk havvind atter blive en sund og relevant investering for fx pensionsselskaberne.

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release/14413415?publisherId=4901971&lang=da

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

København, 03/06/2025 - 13:04

Anders Foghs jakkesæt med rød maling kommer på Nationalmuseet

Det rødmalede jakkesæt beretter om en udvikling i dansk politik, siger museumsinspektør.

Den tidligere danske statsminister og Nato-generalsekretær Anders Fogh Rasmussen (V) blev i 2003 overhældt med rød maling, efter at han forlod et møde i Udenrigspolitisk Nævn om Danmarks rolle i Irakkrigen.

Nu bliver det malingoverhældte jakkesæt en del af Nationalmuseet.

Det skriver museet i en pressemeddelelse.

Nationalmuseet har blandt andet tilføjet jakkesættet til sin samling, da malinghændelsen fik betydning for sikkerhedsprocedurer på Christiansborg, fortæller Anne-Mette Marchen Andersen, museumsinspektør på Nationalmuseet.

- Vi har erhvervet jakkesættet, fordi det fortæller en historie om en anden tid og om en situation, som har påvirket nyere historie i i dansk politik på den måde, at hele sikkerhedsspørgsmålet har ændret sig på Christiansborg efter malingsangrebet.

Efter hændelsen blev der indført strammere regler for færden på Christiansborg samt implementering af et udvidet vagtværn.

Jakkesættet og dertilhørende skjorte er doneret til Nationalmuseet af Statsministeriet med tilladelse fra Anders Fogh Rasmussen.

At der er gået 22 år fra malingen blev kastet, til Nationalmuseet har fået jakkesættet i hænderne, er der en god grund til. Det har nemlig været bortkommet.

- Jakkesættet har været væk. For en del år siden modtog vi et mindre stykke tæppe med maling fra angrebet og spurgte også efter jakkesættet, og der vidste de (på Christiansborg, Red.) ikke, at det stadig fandtes.

Om jakkesættet har været gemt væk på Christiansborg eller andetsteds vides ikke.

På nuværende tidspunkt er jakkesættet ikke tiltænkt som del af en konkret udstilling, men opmagasineres til fremtidig brug.

Jakkesættet og skjorten er henholdsvis af mærkerne Yves Saint Laurent og Stenström.

Nationalmuseet har opmagasineret en række andre nyere beklædningsgenstande med historisk værdi, såsom Andreas Mogensens rumdragt samt den kjole, som Sofie Linde bar under sin 'Me too-tale' ved Zulu Comedy-galla i 2020.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 03/06/2025 - 12:45

DR laver værtsrokade efter Tobias Hansens hjertestop

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Værten Tobias Hansen er ved at komme sig efter det hjertestop, der ramte ham i maj. Derfor indtager han ikke værtsrollen ved DR's Tour de France-dækning.

DR-værten Tobias Hansen plejer at være fast kommentator under Tour de France.

Men efter at han den 16. maj pludseligt fik hjertestop er public service-stationen nødt til at ændre i planerne, fortæller Anders Kern Boje, der er underdirektør i DR Nyheder med ansvar for Sporten, til B.T.

- Tobias' situation kommer til at få betydning for vores Tour de France-dækning.

- Derfor har vi været nødt til at lave om, så det i stedet bliver Emil Schiønning, der går fra at være vært til kommentator i radioen under Touren.

46-årige Tobias Hansen var ude at gå med sine to sønner Hugo og toårige Mio, da han pludseligt faldt om.

DR-værten, der også kan opleves i "Kender du typen?", har selv delt i en story på Instagram, at det var 12-årige Hugo, der blev hans redning.

- En helt. Jeg ved ikke, hvor mange ægte helte, I kender? Altså den slags helte, der redder liv. Jeg kender ikke mange, men til gengæld er jeg far til en.

- Han (Hugo, red.) forlader Mio og mig og løber alt, hvad han kan ned ad stien for at finde en voksen. Han råber og skriger på hjælp, og der går ikke længe, før han møder en kvinde, der godt kan se på Hugo, at den er helt gal, lød det ifølge B.T.

Tobias Hansen blev efterfølgende hastet til Aalborg Sygehus, hvor han har været indlagt indtil mandag 2. juni, hvor han fik indopereret en såkaldt ICD-enhed og senere blev udskrevet.

Ud over operationen så var dagen også særlig af helt andre årsager.

- Som om det ikke er nok, at jeg bliver opereret og udskrevet i dag, så har jeg søreme også bryllupsdag med verdens smukkeste, sjoveste og klogeste kone, skrev værten ifølge Se og Hør på Instagram.

Parret har foruden sønnen Mio også datteren Sia sammen, mens Tobias Hansen har sønnen Hugo fra et tidligere forhold.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 03/06/2025 - 10:00

FAKTA: Klassikere til togturen

* Nævn ti ting: Legen tager udgangspunkt i en kategori, man vælger. Nu gælder det om at nævne ti ting, der passer inden for kategorien - eksempelvis lande. Niveauet kan tilpasses børn og voksne, så barnet skal nævne ti lande og den voksne eksempelvis skal nævne ti lande, der begynder med med B.

* Gæt, hvem jeg er: Man skiftes til at finde på en person, og så skal de andre stille spørgsmål, som man besvarer med ja eller nej. Det gælder om først at gætte, hvilken person der tænkes på. Her kan de små ofte tage en overraskende sejr, fordi de har indgående kendskab til nogle helt andre personer og karakterer.

Kilde: lektor i pædagogik og forfatter til "Jagten på den gode opdragelse" Jesper Koerstz Jensen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 03/06/2025 - 10:00

Aktiver fantasien i kupéen: Gør togturen med børn til en leg

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Med små lege og greb kan den lange togtur blive en sjov oplevelse for hele familien.

En stirrer ud ad vinduet. En anden trommer utålmodigt med fingrene på det lille bord mellem sæderne, mens det ene "er vi der ikke snart?", afløser det andet.

En lang togtur kan være en udfordring for både børn og voksne. Det erkender Jesper Koerstz Jensen, der arbejder som lektor i pædagogik på læreruddannelsen.

Han og familien - som også består af to drenge på knap 8 og 12 år - har aktivt fravalgt bil. Derfor står der ofte togture på programmet - på tværs af landet og til udlandet.

- Det er benhårdt at være sammen med sine børn på en måde, hvor man skal lytte og forholde sig til dem og lytte til deres alenlange historier. Men når man tager sig sammen og gør det, bliver det rigtig dejligt og nærværende. Man lærer sine børn godt at kende på den måde, siger han.

- Vi tog en beslutning om, at der aldrig skal være skærme på turen hos børn eller voksne. Vi vil gerne træne vores børn til at være i transportmidler i lang tid ad gangen. Så det har de oplevet, siden de var så små, at de ikke kan huske det, siger Jesper Koerstz Jensen, der også er forfatter til bogen "Jagten på den gode opdragelse" og bloggen dengodeopdragelse.dk.

Uden skærme og lukket inde i et tog, hvor tiden snegler sig afsted, har lektoren oplevet, hvordan desperationen efter underholdning har fået ham til at opfinde forskellige lege, som nu er en fast del af repertoiret.

Han garanterer ikke, at legene vil virke lige godt på alle børn. For som han bemærker, er man nødt til at have blik for, hvad der motiverer og sparker det enkelte barns fantasi i gang.

Den første leg er faktisk et tveægget sværd. Jesper Koerstz Jensen kan næsten fortryde, at han på en lang togtur begyndte at digte og fortælle en historie om en pølse, der sprang af panden og tog på eventyr. For nu er det næsten sikkert, at hans børn tigger om at få ham til at fortælle mere.

- De synes, det er fedt, at jeg er fuldstændig nærværende og fører dem ind i et univers, jeg har opfundet, siger han og fortsætter:

- Men som forælder skal man også pludselig bruge så meget kreativitet, som man ikke længere er vant til at aktivere. Så jeg vil klart anbefale at kaste sig ud i det, fordi det er sundt - lidt ligesom med broccoli.

En anden variant af historiefortælling udviklede familien på en rejse i Vietnam.

Her digtede de i fællesskab en historie ved at sige ét ord på skift. Jesper Koerstz Jensen giver som eksempel: Der - var - engang - en - trold - der - spiste - underbukser.

- Det syntes både vores lille og store barn, var hysterisk morsomt. Den store skrev historierne ned og har gemt dem. Og han læser dem stadigvæk højt nogle gange, fortæller han.

Når I passerer gennem landskabet, får I også serveret et skiftende tapet, der kan bruges til pointleg. Her laver I selv et sindrigt pointsystem, så hver gang man spotter eksempelvis et hus får man et point, en vindmølle giver tre point og en ko giver fem.

- Det kan være en konkurrence, eller man kan slå sig sammen, så det gælder om hurtigst muligt at få 100 point som familie. Det største barn kan regne pointene sammen, foreslår Jesper Koerstz Jensen.

Inde i toget gemmer der sig også ofte et sikkerhedskort, og her kan Jesper Koerstz Jensens børn virkelig fordybe sig i planer og piktogrammer, mens han forklarer tegningerne.

- De synes også, det er dybt fascinerende, at de piktogrammer, de kan se på papkortet, findes i kupéen, tilføjer han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek