København, 01/02/2024 - 15:26
Stort pladeselskab fjerner verdensstjerners musik fra TikTok
Brugere af det sociale medie TikTok kan ikke længere bruge musik fra flere store verdensstjerner i opslag.
Af: /ritzau/
Musikselskabet Universal Music har torsdag trukket sin musik fra det sociale medie TikTok. Det skriver det amerikanske medie The New York Times.
Det betyder, at brugere af TikTok blandt andet ikke kan bruge kunstnere som Justin Bieber, Billie Eilish, Adele og en række andre af verdens mest populære musikere, når de skal lave opslag på mediet.
Musikselskabet har trukket sin musik fra TikTok, fordi de to parter ikke er nået frem til en ny aftale, der skal gøre det muligt at bruge musikken, fordi Universal Music ikke ville acceptere de vilkår, TikTok tilbød dem.
I et åbent brev fra tirsdag lyder det fra Universal Music, at indtægterne fra TikTok udgør én procent af musikselskabets samlede indtægter.
- I sidste ende prøver TikTok at lave en musikbaseret forretning uden at betale en fair pris for musikken, lyder det i brevet.
Onsdag lød det fra TikTok, at det er "trist og skuffende, at Universal Music Group har sat deres egen grådighed over deres kunstneres og sangskriveres interesser".
- På trods af Universals falske narrativ og retorik er det et faktum, at de har valgt at fjerne sig fra den kraftfulde støtte fra en platform med over en milliard brugere, der fungerer som gratis reklame og motor for deres talenter, lyder det videre.
Prøver man på TikTok at bruge musik fra den danske kunstner Medina, der udgiver musik under Universal Music Danmark, bliver man mødt af en besked, hvor det fremgår, at der ikke er rettigheder til musikken.
Ritzau forsøger at få kommentar fra Universal Music Danmark for at få bekræftet, at man ikke kan bruge musik fra den danske del af pladeselskabet på TikTok.
I Danmark har kunstnere som Nik og Jay, Jada, Tessa og Rasmus Seebach kontrakt med Universal Music Danmark.
I oktober sidste år lød det fra TikTok, at der er omkring 1,3 millioner danske bruger, der på månedlig basis bruger det sociale medie.
/ritzau/