Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Brasilia, 07/11/2024 - 02:44

Skovrydningen i Brasiliens Amazonas er på sit laveste i ni år

Det seneste år er der blevet ryddet 30 procent mindre skov i Brasiliens Amazonas end året forinden.

Mauro Pimentel/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/Reuters

Skovrydningen i den brasilianske del af regnskoven Amazonas har det seneste år været på sit laveste niveau i ni år.

Det viser data, der onsdag blev udsendt af Brasiliens regering.

I perioden fra august 2023 til juli 2024 blev et område på 6288 kvadratkilometer af regnskoven ryddet i Brasilien. Det svarer til et område, der er dobbelt så stort som Fyn.

Dermed er skovrydningen faldet med 30,6 procent sammenlignet med året forinden.

Da Brasiliens præsident, Luiz Inacio Lula da Silva, kom til magten for knap to år siden, var det med et løfte om, at han ville bremse rydningen af regnskoven.

- Det, vi har præsenteret her i dag, er frugten af vores arbejde, siger miljøminister Marina Silva.

- Det er muligt for os at bekæmpe klimaforandringerne, tilføjer hun.

Omfanget af rydningen af regnskoven steg markant under Lulas forgænger, Jair Bolsonaro.

Det nuværende omfang af rydningen er tæt på halveret sammenlignet med den seneste opgørelse lavet under Bolsonaro.

Lula har afgivet løfte om, at han inden 2030 vil sætte en stopper for landets rydning af Amazonas.

Det kommende år vil den brasilianske regering ansætte omkring 800 føderale miljøagenter, der skal håndhæve landets miljølovgivning.

Regnskoven Amazonas spreder sig over ni lande. Landene er Bolivia, Brasilien, Colombia, Ecuador, Fransk Guyana, Guyana, Peru, Surinam og Venezuela.

I september viste et studie fra organisationen RAISG, at Amazonas over de seneste fire årtier var skrumpet med 12,5 procent, hvilket svarer til et område på 880.000 kvadratmeter.

Arealet svarer cirka til størrelsen på Frankrig og Tyskland tilsammen.

Amazonas er en vigtig faktor i kampen mod klimaforandringer. Det skyldes træernes evne til at optage CO2.

Flere studier har gennem de seneste år beskrevet, hvordan skovrydning i Amazonas har påvirket klimaet og givet mere tørke og flere skovbrande.

Brasilien er det kommende år vært for FN's klimatopmøde COP30.

/ritzau/Reuters

Oslo, 06/11/2024 - 13:12

Norsk kronprinsesse er tilbage på arbejde efter sygemelding

Jens Kalaene/Ritzau Scanpix

Den norske kronprinsesse blev sygemeldt for to uger siden på grund af bivirkninger fra ny medicin.

Den norske kronprinsesse, Mette-Marit, er blevet raskmeldt efter en sygemelding på to uger.

Det bekræfter det norske kongehus over for nyhedsbureauet NTB.

Sygemeldingen kom, efter at kronprinsessen fik bivirkninger fra en ny medicin mod sin kroniske sygdom lungefibrose.

I første omgang var kronprinsessen sygemeldt i en uge. Det blev siden forlænget med endnu en uge.

Raskmeldingen betyder, at kronprinsessen er tilbage på arbejde onsdag aften.

Her deltager hun i et arrangement med sin mand, kronprins Haakon, som handler om unges mentale sundhed.

Hun har tidligere modtaget medicin mod sin sygdom, som hun blev diagnosticeret med i 2018.

Hun stoppede dog behandlingen på grund af netop bivirkninger.

Kronisk lungefibrose er en sygdom, som ikke kan helbredes. Den viser sig ved symptomer som åndenød og tør hoste.

Tilbage i 2018 fortalte kronprinsessen, at hun offentligt fortalte om sygdommen, fordi den ville komme til at begrænse hendes evne til at arbejde.

- Det er klart, at det aldrig er behageligt at tale om sit helbred offentligt, men vi kan se, at i den periode jeg går ind i med yderligere udredning og mulig behandling, der kommer jeg til at være meget væk.

- Derfor fortæller vi om det, så der ikke opstår for mange spekulationer, sagde Mette-Marit dengang til NRK.

Kronprinsessen fortalte ved samme lejlighed, at hun allerede havde levet med sygdommen i "flere år". Men hun fik først diagnosen i 2018.

51-årige Mette-Marit blev gift med den norske kronprins i 2001. Parret har to børn sammen. Desuden er Mette-Marit mor til en søn fra et tidligere forhold.

/ritzau/

Læs Mere >>

Oslo, 06/11/2024 - 12:59

Norsk kronprinsesse er tilbage på arbejde efter sygemelding

Jens Kalaene/Ritzau Scanpix

Den norske kronprinsesse blev sygemeldt for to uger siden på grund af bivirkninger fra ny medicin.

Den norske kronprinsesse, Mette-Marit, er blevet raskmeldt efter en sygemelding på to uger.

Det bekræfter det norske kongehus over for nyhedsbureauet NTB.

Sygemeldingen kom, efter at kronprinsessen fik bivirkninger fra en ny medicin mod sin kroniske sygdom lungefibrose.

Raskmeldingen betyder, at kronprinsessen er tilbage på arbejde onsdag aften.

Her deltager hun i et arrangement med sin mand, kronprins Haakon, som handler om unges mentale sundhed.

Hun har tidligere modtaget medicin mod sin sygdom, som hun blev diagnosticeret med i 2018.

Hun stoppede dog behandlingen på grund af netop bivirkninger.

Kronisk lungefibrose er en sygdom, som ikke kan helbredes. Den viser sig ved symptomer som åndenød og tør hoste.

Tilbage i 2018 fortalte kronprinsessen, at hun offentligt fortalte om sygdommen, fordi den ville komme til at begrænse hendes evne til at arbejde.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 06/11/2024 - 14:45

FAKTA: Regler for vinterdæk

* Der er ikke lovkrav om brug af vinterdæk i Danmark, men bilejernes interesseorganisation, FDM, anbefaler, at du kører med vinterdæk i vinterføre.

* Det er tilladt at køre med pigdæk i Danmark fra 1. november til 15. april.

* Det er en god ide at få vinterdækkene på i god tid, og især før den første sne kommer, da det traditionelt kan skabe kø på dækcentrene.

* Hvis du skal køre på is- eller sneglatte veje, anbefaler FDM, at helårs- og vinterdæk har minimum fire milimeter mønsterdybde. Det handler både om sikkerhed og fremkommelighed.

Kilde: bilejernes interesseorganisation, FDM.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 06/11/2024 - 14:45

Vinterdæk til elbilen er dyrere og slides hurtigere

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Som elbilejer skal du have flere penge op af lommen, når du skifter til vinterdæk, og dækkene slides hurtigere.

Prisen for at skifte til vinterdæk skrues op, når din bil kører på strøm.

Og det kommer bag på en hel del danskere, fortæller Jesper Valentin Lund, der er konceptchef hos den landsdækkende værkstedskæde Teknicar.

- Jeg har talt med mange, som har købt en elbil - særligt dem, der har købt den om sommeren - som får den her overraskelse, når de kommer ind for at få skiftet til vinterdæk, siger han.

Hvor meget dyrere regningen bliver, afhænger både af hvilken bil du har, og hvilket værksted du er kunde hos. Men ifølge Jesper Valentin Lund kan der være tale om en prisforskel på flere tusinde kroner.

Generelt er dæk til elbiler bare dyrere end til fossile biler. Det skyldes blandt andet, at en elbil vejer mere end en bil, der kører på diesel eller benzin.

- Elbiler er typisk væsentligt tungere på grund af batteriet. Dækkene skal derfor være stærkere, så de kan klare mere vægt, forklarer Jesper Valentin Lund.

Prisen på vinterdækkene ryger derudover op, fordi du ikke kun køber dæk, men også fælge, og de skal også passe til elbilens størrelse, lyder det fra Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent ved bilejernes interesseorganisation, FDM.

- Når vi har med elbiler at gøre, er det typisk biler, der har store fælge og brede hjul. Det betyder, at dimensionerne er atypiske, og så bliver de dyrere, siger han.

Kører du ikke særligt tit i din elbil, kan du spare nogle penge ved at droppe vinterdæk og i stedet vælge helårsdæk.

- Det kan man gøre, hvis man har mulighed for at lade bilen stå, hvis der er meget sne eller is på vejene, siger Yasser Abaiji.

En anden vigtig ting at være opmærksom på som elbilejer er, at elbilen slider sine dæk hurtigere end fossile biler, fordi der er mange kræfter på spil.

- Førstegangs elbilejere er typisk rigtig hårde ved dækkene, fordi de kører friskt til i accelerationerne, fortæller Jesper Valentin Lund.

Du kan ifølge ham minimere sliddet på dækkene ved at trykke knap så hårdt på speederen, når du skal op i fart.

Yassar Abaiji fra FDM anbefaler derudover, at du året rundt en gang imellem bytter om på for- og bagdæk. På den måde jævner du dæksliddet ud.

- Når du bremser en bil, lægger vægten sig typisk på forhjulene, hvilket giver et større slid, siger han og uddyber:

- Så hvis du sørger for at bytte om på for- og baghjul, kan du forlænge dækkenes levetid, siger han og foreslår, at du for eksempel bytter om på dækkene, hver gang du har kørt 10-15.000 kilometer.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek