Der er flere måder at finansiere dine køredrømme på, og det gør mange danskere gennem leasing.
En populær metode er såkaldt finansiel leasing, hvor du kan lease relativt dyre biler til en forholdsvis lav månedlig ydelse.
Men selv om du kan køre rundt i en lækker bil, kan det ende med at blive en rigtig dyr omgang, hvis du ikke har helt styr på, hvad du laver. For vilkårene er anderledes i forhold til privatleasing, som nok er det flest har stiftet bekendtskab med.
- I modsætning til privatleasing er der lidt flere ubekendte i finansiel leasing. Men der er også en gevinst at hente, hvis du gerne vil køre i en dyrere bil, siger Rasmus Krath, der er direktør for den digitale markedsplads Bilhandel.dk, der både sælger og udleaser biler.
- Men det kræver noget økonomi, og at du sætter dig ind i det. Der er nogle, som tror, de kan køre en lækker bil for små penge. Det kan også være færre penge end ved eksempelvis at købe bilen, men der er stadig tale om mange penge, siger Rasmus Krath og understreger, at du nemt kan ende med håret i postkassen.
Når du leaser en bil, er der overordnet to forskellige leasingtyper - privatleasing - også kaldet operationel leasing - og så er der finansiel leasing.
Privatleasing kender de fleste. Her betaler du en førstegangsydelse og en fast ydelse om måneden. I kontrakten har du ofte goder som serviceaftale og reklamationsret med. Du har desuden også en fast grænse for, hvor mange kilometer du må køre. Når din kontrakt udløber, afleverer du bilen igen.
Ved finansiel leasing skal du af med en relativt lav ydelse om måneden. Her er der typisk ingen kilometerbegrænsning eller andre forbehold. Det er en leasingform, der typisk tilbydes på dyrere biler.
Her har du potentielt heller ikke så gode forbrugerrettigheder, som du har ved operationel leasing, lyder det fra Michael Ern Hansen, der er advokat hos FDM.
- Det er ikke sikkert, du kan reklamere over fysiske fejl, og så står du ofte også selv med vedligeholdelse og reparationer, siger han.
Ved finansiel leasing afleverer du ikke blot bilen tilbage til udbyderen, når din kontrakt er udløbet, som er tilfældet ved almindelig privatleasing.
I stedet aftaler du og leasingselskabet en restværdi af bilen, inden du underskriver kontrakten. Den restværdi er gældende, når kontrakten udløber. Restværdien er det beløb, som du minimum skal købe eller sælge bilen videre til.
Kan du ikke det, så hænger du selv på den. Og har du leaset en dyr bil, du ikke har råd til, kan det godt blive et problem.
- Det gør det til en mere risikabel proces. Finansiel leasing kan være den billigste løsning, hvis risiko forbliver risiko. Men det er den dyreste, hvis risiko bliver en realitet, siger Michael Ern Hansen og peger på, at det er utroligt vigtigt, at du forstår, hvad du gør, inden du giver dig i kast med leasingtypen.
Derfor er det meget vigtigt, at du har helt styr på vilkårene, hvad du betaler i ydelse, og hvad bilen har af restværdi, lyder det fra Rasmus Krath.
- Jeg har talt med folk, som troede, at de kunne køre i en dyr bil til billige penge. De troede, at det var operationel leasing, og så bliver de overraskede, når de ikke kan aflevere bilen tilbage.
Når kontrakten udløber, skal du enten sælge bilen videre til en anden privatperson eller forlænge kontrakten. Gør du det sidstnævnte, skal du betale førstegangsydelsen igen. Du kan også selv købe bilen.
/ritzau fokus/