Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 28/05/2025 - 11:00

Konkurrent til danske festhøjttalere forbydes i Danmark

Soundboks får delvist medhold i søgsmål mod producent af bærbar festhøjttaler, viser dom.

Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Den japanske elektronikfabrikant Sharp må ikke længere sælge selskabets transportable højttaler Sumobox i Danmark.

Det har Sø- og Handelsretten afgjort.

Det er danske Soundboks, der producerer batteridrevne festhøjttalere, som har sagsøgt Sharp.

Ifølge Sø- og Handelsretten er Soundboks beskyttet efter markedsføringsloven.

- Retten fandt, at markedsføringen af højttaleren Sumobox udgjorde en krænkelse af disse rettigheder, hvorfor salg med videre af Sumobox i Danmark blev forbudt, skriver Sø- og Handelsretten i forbindelse med domsafsigelsen.

Soundboks havde også sagsøgt Sharp for brud på ophavsretsloven. Soundboks mener blandt andet, at designet af Sumobox lægger sig så tæt op ad Soundboks' udtryk, at der er tale om plagiat.

Sumobox har lige som Soundboks runde gummikugler på hjørnerne, lige som der er store ligheder mellem gitteret på højttaleren og designet på kassen, som de to produkter er pakket ind i.

Men Sø- og Handelsretten har ikke fundet tilstrækkeligt grundlag for, at Soundboks er beskyttet af ophavsretsloven.

Soundboks blev stiftet for ti år siden af tre gymnasiekammerater, der manglede en ordentlig batteridrevet og transportabel højttaler til deres lejr på Roskilde Festival.

Siden er Soundboks' højttalere udbredt til 40 lande og solgt i mere end 250.000 eksemplarer på verdensplan. Medarbejderstaben udgør omkring 100 personer.

Sharp er en mere end 100 år gammel virksomhed fra Japan, der med udgangen af 2022 havde 46.200 medarbejdere verden over.

/ritzau/

København, 28/05/2025 - 10:01

Anders Breinholt bliver værtsvikar for Sofie Linde

En halloween-special af underholdningsprogrammet "LOL: Den der ler sidst" får premiere allehelgensaften med Anders Breinholt som vært.

Streaminggiganten Prime Video afslører ikke blot en ny udgave af underholdningsprogrammet "LOL: Den der ler sidst", men også en ny vært.

Når en halloween-udgave af programmet kan ses allehelgensaften 31. oktober, bliver det med Anders Breinholt som vært og ikke Sofie Linde, som ellers er vært på de ordinære programmer.

Det afslører streamingtjenesten i en pressemeddelelse.

I et opslag delt på Instagram sætter Anders Breinholt selv ord på jobbet:

- Som kæmpe fan af både det danske og udenlandske program, har det været lidt af en drøm at være med ombord, lyder det fra den rutinerede vært.

- Det har været helt vildt sjovt at lave, og jeg glæder mig absurd meget til, at programmet får premiere, skriver han blandt andet.

I "LOL: Den der ler sidst" skal kendte komikere, entertainere og skuespillere forsøge at få hinanden til at grine uden selv at fortrække en mine.

I halloween-udgaven bliver otte kendisser matchet op to og to.

Her skal deltagerne konkurrere parvis.

Hvis én person griner to gange, ryger hele parret ud. Også hvis den ene del af parret skulle få den anden til at grine.

Optagelserne af halloween-udgaven af af "LOL: Den der ler sidst" er allerede i kassen. Men deltagerne bliver først afsløret på et senere tidspunkt, oplyser Prime Video.

Første sæson af den ordinære udgave af "LOL: Den der ler sidst" blev vundet af Martin Brygmann.

Anden sæson blev vundet af Rasmus Botoft.

I sæsonerne har Søs Egelind, Nikolaj Stokholm, Linda P og Lars Hjortshøj også været iblandt deltagerne.

Den, der ler sidst, vinder ud over titlen og trofæet også en pose penge, der skal doneres til en velgørende organisation.

Halloween-udgaven af "LOL: Den der ler sidst" kan ses på Prime Video 31. oktober.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 27/05/2025 - 18:03

HBO sætter ansigt på skuespiller bag Harry Potter i ny serie

Det er kendt, hvem der skal spille Dumbledore og Snape i ny tv-serie. Nu præsenteres Harry, Hermione og Ron.

HBO har sat navne på de tre børneskuespillere, der skal spille Harry Potter, Hermione Granger og Ron Weasley i streamingtjenestens nye serie om troldmanden Harry Potter.

Det bliver Dominic McLaughlin, Arabella Stanton og Alastair Stout.

Det skriver Warner Bros. Discovery Denmark i en pressemeddelelse.

Siden HBO begyndte at lede efter de tre hovedroller i efteråret 2024, har over 30.000 skuespillere været til casting, skriver mediet Variety.

Fra holdet bag serien lyder det i pressemeddelelsen, at "talentet, som disse tre unikke skuespillere besidder, er fantastisk, og vi kan ikke vente med, at verden skal opleve deres magi på tv-skærmene".

Navnene bag flere af de andre kendte karakterer fra Harry Potter-universet er allerede kendt.

John Lithgow skal spille rektor på Hogwarts Albus Dumbledore, mens Nick Frost skal spille Hagrid.

Janet McTeer og Paapa Essiedu spiller lærerne Minerva McGonagall og Severus Snape.

Optagelserne til tv-serien ventes at begynde til sommer, skriver Variety. Ifølge The Hollywood Reporter er planen premiere i 2026.

I begyndelsen af 00'erne gjorde rollerne som netop Harry Potter, Hermione Granger og Ron Weasley skuespillerne Daniel Radcliffe, Emma Watson og Rupert Grint verdensberømte.

Mens Dominic McLaughlin og Arabella Stanton tidligere har prøvet kræfter med henholdsvis tv og musical, er det Alastair Stouts første store rolle, skriver Variety.

Oprindeligt udspringer Harry Potter-universet af forfatter J.K. Rowlings syv bøger om troldmanden Harry Potter, hans venner og deres oplevelser på troldmandsskolen Hogwarts.

Bøgerne er blevet til otte film samt tre "Fantastic Beasts"-film, som er spinoff af universet.

Den kommende serie har indtil videre blot titlen "Harry Potter". Det bliver ifølge HBO en "loyal filmatisering af de elskede Harry Potter-bøger".

/ritzau/

Læs Mere >>

, 28/05/2025 - 10:00

FAKTA: Hvad er smellmaxxing?

* Tweens og teenagere er begyndt at bruge en del penge på parfumer. Samtidig er der øget interesse for nichedufte fra luksusmærker, som kan koste over 1000 kroner for en flaske.

* Fænomenet kaldes "smellmaxxing", og det handler om at maksimere sin personlige duft for at virke mere tiltrækkende og moden.

* Trenden drives især af TikTok, hvor brugere inspireres af influencere, der anmelder og anbefaler dufte.

* De unge sparer selv op eller ønsker sig parfumerne i gave, og konfirmander bruger gerne konfirmationspenge til dufte.

Kilder: The New York Times, Business Insider og DR.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 28/05/2025 - 10:00

Derfor fylder parfume pludselig meget i unges liv

Kirill Kudryavtsev/Ritzau Scanpix

Parfume boomer på sociale medier, hvor især unge bliver påvirket af influencere, der anmelder og anbefaler dufte.

Anmeldelser af parfumer er eksploderet på sociale medier som TikTok, Instagram og YouTube. Her går alt fra dyre nichedufte til billigere kopier viralt på kort tid.

Og det er ikke helt tilfældigt, fortæller Jacob Holst Mouritzen, som er medstifter og partner i konsulenthuset Holst Mouritzen, der rådgiver om blandt andet marketing og branding.

- Influencere på TikTok og andre sociale medier laver en masse indhold om parfumer, fordi de kan se, at det er noget, som folk interesserer sig for, siger han.

Og Jacob Holst Mouritzen vurderer, at interessen for parfume især er vokset betydeligt blandt unge de seneste år. Influencere griber hurtigt sådan en tendens for at få flere visninger og likes.

- Sommetider kan især vi voksne godt få det til at lyde, som om TikTok eller et andet socialt medie skaber et problem.

- Men sociale medier er blot gode til at vise netop det indhold, som interesserer en bruger, siger Jacob Holst Mouritzen, der også er en af livsstilseksperterne i DR's program "Kender du typen?".

Flere udenlandske medier har den seneste tid beskrevet fænomenet kaldet "smellmaxxing", der er opstået på sociale medier.

Det er en trend, der især har fat i generation Z, altså unge født fra midten af 1990'erne til 2012, som vil maksimere deres personlige duft for at fremstå mere attraktive.

Forældre og bedsteforældre til årets konfirmander har måske også bemærket, at parfume er et populært gaveønske.

Ifølge Jacob Holst Mouritzen er der tale om en større bølge, hvor særligt unge bruger dufte som en aktiv del af deres identitet og udtryk.

- Det er vel næsten en form for hævnparfume. Forældre til de børn og unge, der nu er på TikTok, har i årevis pakket dem ind i produkter, der er fri for parfume og parabener. Nu vil de unge selv bestemme, hvordan de dufter, siger han.

Også digital pædagog Eva Fog Noer, der følger børn og unges forbrug af digitale medier, kan genkende, at parfume fylder mere blandt de unge.

- Børn og unge bliver meget påvirket af, hvad de bliver eksponeret for på de sociale medier, hvor skønhed og selvforkælelse generelt fylder en del, siger hun.

- Selv om unge gør meget for at skille sig ud og genopfinde sig selv, er de ikke immune over for tidens trends, og de ender derfor ofte med at ligne hinanden.

Men økonomi spiller også en meget stor rolle, da parfumeindustrien er blandt de brancher med de højeste avancer på produkterne, fortæller Jacob Holst Mouritzen.

- Man kan tjene rigtig mange penge på at producere og sælge parfume. Derfor er der også lidt en parfume-guldfeber, siger han.

Mange opslag på sociale medier handler om, at en kopiparfume til et par hundrede kroner dufter næsten som en parfume til flere tusinde kroner.

Men andre parfumer bliver fremhævet af helt andre årsager.

- Der er også lidt mystik og fascination blandet ind i det. Nogle parfumer indeholder angiveligt duftstoffer kaldet feromoner, der åbenbart tænder pigerne. Det er nem storytelling, der nærmest sælger sig selv på sociale medier, siger han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek