Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 14/02/2023 - 09:00

Kom i dit livs form efter de 40 år: Sådan skal du træne

Med den rigtige træning kan du blive endnu stærkere nu, end da du var 20, lyder det fra ekspert.

Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix

Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus

Du behøver ikke have en ung krop for at få en stærk krop. Faktisk så kan du med den rigtige træning opnå en lige så stor effekt, når du er på den anden side af 40, som når du er i 20’erne.

Det viser forskning, som Casper Søndenbroe, der er post.doc. ved idrætsmedicinsk afdeling ved Bispebjerg Hospital, har stået i spidsen for.

- Selv de, der er oppe i 70’erne, kan rykke sig rigtig meget, siger Casper Søndenbroe.

Opskriften er hård styrketræning, forklarer han.

- Det er særligt vigtigt at have fokus på, at belastningen er tung nok til konstant at stimulere fremgang.

- Mange træner med for lette vægte. For at opnå solide resultater skal du hele tiden øge belastningen, så du hele tiden bliver en lille smule stærkere.

Går du efter at komme i absolut topform, kræver det, at du styrketræner en time tre gange om ugen. Og hver gang skal du sørge for at løfte lige til grænsen af, hvad du formår.

Følger du den rutine i tre måneder, kan du øge din rå muskelstyrke med helt op til 15 procent, siger Casper Søndenbroe.

- 15 procent svarer faktisk til, hvad du taber hen over en ti-årig periode. Så med tre måneders tung styrketræning kan du muskelmæssigt skrue kroppen ti år tilbage i alder.

Hele kroppen har gavn af at blive rørt, men Casper Søndenbroe peger på baller, lår og ryg som særligt vigtige at holde stærke, som årene skrider frem.

- Det er bagkæden og lårene, der giver dig evnen til at rejse dig fra en stol eller gå op ad en trappe, siger han.

Har du ingen erfaring med styrketræning, kan det virke voldsomt for kroppen, men det skal ikke afskrække dig, lyder det fra Niklas Meier, der er medejer af træningsvirksomheden Styrk.

- Den første ømhed er en lille lussing, men er ikke farlig, siger han og fortsætter:

- Vi kan også have en idé om, at vi ikke kan holde til særlig meget. Men selv om vi ikke er vant til at lave noget, så har vi stadig velfungerende muskler og knogler, der kan holde til rigtig meget.

Samtidig bør du huske på, at din krop reagerer anderledes, end den gjorde, da du var yngre.

- Du må få en grad af accept af, at du ikke er 20 år længere. Man må sige til sig selv, at det er okay, at det føles lidt anderledes. Det er trods alt mange år siden.

Men når først du kommer i gang, kan du komme langt, understreger Niklas Meier.

- Mange af dem, jeg træner med, er endt med at blive stærkere, end da de var 20. Det handler om gradvist at bygge på over tid og ikke tro, at det kommer fra den ene dag til den anden.

Samme pointe kommer fra Casper Søndenbroe.

- Det er aldrig for sent at gå i gang med styrketræning. Men det kræver en vis indsats, siger han.

/ritzau fokus/

København, 04/03/2024 - 13:39

Dar Salim scorer international rolle i spinoff til populær serie

Britta Pedersen/Ritzau Scanpix

Dar Salim skal spille over for den amerikanske skuespiller Chris Pratt i serien "The Terminal List: Dark Wolf".

Skuespiller Dar Salim har fået en fod inden for i Hollywood, efter at han spillede side om side med Jake Gyllenhaal i actionfilmen "The Covenant".

Snart skal danskeren spille over for endnu en verdenskendt stjerne.

Denne gang er det i en spinoffserie til den populære amerikanske tv-serie "The Terminal List", hvor Guardians of the Galaxy-stjernen Chris Pratt er en af hovedrolleindehaverne.

Det skriver flere amerikanske medier, blandt andet Variety.

Serien udspiller sig fem år før "The Terminal List" og udfolder baggrundshistorien for flere af den oprindelige series centrale karakterer.

I spinoffserien, "The Terminal List: Dark Wolf", skal Dar Salim spille karakteren Mohammed "Mo" Farooq, der er en irakisk special operations officer trænet under den amerikanske efterretningstjeneste, CIA.

Ud over Dar Salim er de amerikanske skuespillere Luke Hemsworth og Tom Hopper også på rollelisten.

Dar Salims nye rolle er blot én i en lang række af den danske skuespillers udenlandske projekter.

Han har tidligere spillet med i den populære tv-serie "Game of Thrones" samt i filmene "Exodus: Gods and Kings" fra 2014 og "The Devil's Double" fra 2011.

Derudover er han aktuel i gangsterserien "The Gentlemen", der har premiere i marts.

Herhjemme er den irakiskfødte skuespiller bedst kendt for sin præstation i Underverden-filmene, som han i år modtog den publikumsbestemte EchoPrisen for.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 04/03/2024 - 11:40

Populært DR-program får ny vært

Jonas Madsen overtager værtstjansen på DR-programmet "Versus" efter Sofie Østergaard, der takker af efter fem år.

For nylig kunne seerne se Jonas Madsen i værtsrollen ved børnenes MGP, hvor han sammen med Onkel Reje var garant for glimmer og grandprixstemning.

Fremover bliver han fast inventar som vært på DR-underholdningsprogrammet "Versus", hvor han overtager værtsstafetten fra Sofie Østergaard og fremover skal styre slagets gang, når Hjalte og Tjelle dyster i vilde konkurrencer på tv.

Det oplyser DR til Ekstra Bladet.

- Jeg er enoooormt glad over at få mulighed for at underholde for fuld skrue, når vi igen skal samle hele familien til et drønsjovt program, siger 32-årige Jonas Madsen til Ekstra Bladet.

- "Versus" er et helt fantastisk program, som jeg har set, lige siden det startede med Jacob Riising som vært. Jeg glæder mig helt overdrevet til at vise jer, hvad vi har fundet på, siger han videre.

Den erfarne tv- og podcastvært Sofie Østergaard skal fortsat lave projekter for public service-kanalen, skriver Ekstra Bladet.

Men hun siger farvel til "Versus", som hun har været vært for siden 2019, så hun kan få mere tid til "at udfylde sin vigtigste opgave" som mor til sine tre børn, skriver hun i et opslag på Instagram.

- Derfor må jeg indse, at jeg ikke kan være alle steder og nogle gange må jeg vælge fra. Det har jeg gjort med "Versus", skriver Sofie Østergaard om at forlade rollen som vært på DR-programmet.

- Nu giver jeg stafetten videre, og hvor er det dog dejligt, at den lander hos ingen ringere end Jonas Madsen, skriver hun videre i instagramopslaget.

Jonas Madsen, som er kandidat i journalistik fra Syddansk Universiteter, er ikke ny i værtsrollen. Han er et kendt ansigt blandt det yngre publikum, da han i en årrække har været vært på DR's "Ultra nyt".

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 04/03/2024 - 10:00

FAKTA: Motion giver ekko i generne

* Hjerneforskning viser, at din medfødte intelligens bliver påvirket af, hvilke gener du bærer med dig, og at du selv kan påvirke næste generation.

* I et forsøg med mus satte forskerne den ene halvdel af en gruppe hanmus til at motionere, mens den anden halvdel var passiv. Herefter lod man begge grupper parre sig med hunmus, og dernæst studerede man de unger, der kom ud af det.

* Forsøget konkluderede, at ungerne til de motionerende musefædre var mere intelligente end de unger, der havde musefædre, som ikke havde været fysisk aktive.

Kilde: hjerneforsker Troels W. Kjær.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 04/03/2024 - 10:00

Styrk din hjerne med motion og gåture

Liv Latricia Habel/Ritzau Scanpix

Når du bevæger kroppen, sætter du gang i produktionen af nye hjerneceller, fortæller forsker og forfatter til ny bog.

Der skal mere end mental gymnastik til at holde hjernen skarp hele livet. Fysisk aktivitet spiller nemlig også en rolle for, hvor god form du er i på øverste etage.

Det slår hjerneforsker Troels W. Kjær fast i den nye bog "Gik Einstein til fitness?", som han har skrevet sammen med journalist Jeppe Kyhne Knudsen.

- Fysisk aktivitet frigiver et protein, der kaldes BDNF (Brain Derived Neurotrophic Factor, red.), og det hjælper både med at lave flere nerveceller og flere forbindelser mellem nervecellerne, siger Troels W. Kjær og fortsætter:

- Nerveceller har at gøre med alt, hvad du tænker og gør. Hjernen har en fem millimeter tyk hjernebark, som rummer milliarder af nerveceller, og det er dem, der gør, at vi kan tænke og være kreative, se og høre og bevæge os.

Skabelsen af nye celler og forbindelser på indersiden af din hovedskal er vigtig. For hjernen skrumper støt, fra du er i begyndelsen af tyverne og fremefter. Men den proces kan motion altså være med til delvist at kompensere for. Dog er det ikke hvilken som helst træning, der gør godt.

- Der er nogle få sportsgrene, som skader hjernen på den ene eller anden måde. Blandt dem er amerikansk fodbold, boksning og bjergbestigning, fortæller Troels W. Kjær.

Til gengæld er fodbold uden hovedstød en gevinst for din svindende hjernemasse. Det samme gælder gang, løb, dans, cykling og svømning.

- Forskning tyder på, at svømning er rigtig godt, fordi vi her bruger alle muskelgrupper, og fordi vi ligger ned, mens vi bevæger os, hvilket øger blodgennemstrømningen til hjernen. Men fælles for alle disse sportsgrene er, at de alle styrker hjernen med signalstoffer, der bygger nye nerveceller.

Du behøver dog ikke decideret dyrke en sport for at sætte gang i produktionen af ny hjernekapacitet. En simpel gåtur tæller også med i regnskabet. Det handler om at opbygge en rutine, hvor du giver dig selv de bedste betingelser for at lykkes med at få noget motion, lyder det fra Troels W. Kjær.

- Lad bilen stå, og gå i stedet hen for at handle ind. Få det ind i hverdagen, at du kommer ud og kommer i gang. Nogle gange gør vi hverdagen lidt for let for os selv, hvor det faktisk ville gøre os godt lige at tage en omvej.

Selv gør Troels W. Kjær flere ting i løbet af en almindelig hverdagsuge for at styrke hjernen. På hans arbejdsplads har de for eksempel en regel om, at de et par gange om dagen sammen går et par runder om bygningen for både at få en pause, noget bevægelse og noget frisk luft.

- Derudover plejer jeg at cykle på arbejde, og så har jeg købt en ladcykel, så jeg kan køre hen og hente børnebørn. I min fritid spiller jeg golf, og så bestræber jeg mig på at gå 10.000 skridt hver dag. Jeg har altid min skridttæller på mig. Det har jeg haft i ti år, fortæller hjerneforskeren.

Bogen "Gik Einstein til fitness?" udkommer 12. marts på Politikens Forlag.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek