19/06/2025 - 10:00
Klag straks hvis feriehotellet flopper
Du går nemt glip af kompensation, hvis du tøver med at klage over fejl og mangler ved feriens indkvartering.
Nacho Doce/Reuters
Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus
Bookingen lovede havudsigt og få skridt til stranden, men i virkeligheden skimtes ingen bølgeskvulp fra hotelværelsets vindue, og turen til vandet viser sig at være en halvlang vandring.
Det er irriterende, når pakkerejsens hotel ikke lever op til forventningerne, men det nytter ikke noget at holde brokken for dig selv og først klage, når du er hjemme igen.
For så risikerer du, at din klage bliver afvist, fortæller Susanne Aamann, der er kontorchef i Forbrugerpolitisk Center hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Hvis tingene ikke er som forventet, skal man med det samme gøre rejsearrangøren opmærksom på det, så rejsearrangøren har en chance for at rette op på fejlen, siger hun og henviser til loven for pakkerejser.
Den siger sort på hvidt, at rejsearrangøren - og altså ikke kun hotellet - skal have besked om manglen "uden unødig forsinkelse", efter at du har konstateret den.
Kigger man sidste års klagesager fra Pakkerejse-Ankenævnet igennem dukker eksempler op, hvor de rejsendes klager er blevet afvist, fordi klagen er landet for sent. I en af sagerne havde en rejsende klaget over et hotel i Egypten, der på hjemmesiden havde lovet, at der var 0 meter til stranden.
Der viste sig dog at være 500 meter. Det havde også fremgået af hjemmesiden, at hotellet rummede et fitnesscenter, men det var i stedet lokaliseret på et søsterhotel i nærheden.
Klagen endte med at blive afvist, fordi den rejsende ikke havde gjort rejsearrangøren opmærksom på problemerne under selve ferien.
Hvis rejsearrangøren havde fået besked, ville man have haft mulighed for at finde et andet hotel til klageren, vurderede Pakkerejse-Ankenævnet, og derfor var der ingen kompensation at hente.
Ud over at være hurtig på aftrækkeren med din klage, er det vigtigt, at du har dokumentation på, at du har klaget. Sørg derfor for at gøre det på skrift.
- Du kan godt ringe til rejsearrangøren, men sørg altid for at ledsage henvendelsen med en mail, så du senere hen kan dokumentere, at du har klaget. Ellers bliver det svært at bevise, fordi det bliver ord mod ord, siger Susanne Aamann.
Tag også gerne billeder af det, du er utilfreds med. På den måde styrker du dokumentationen, hvis sagen senere havner i Pakkerejse-Ankeklagenævnet.
Er din ferie selvarrangeret og altså ikke købt som en pakkerejse, gælder reglerne fra loven for pakkerejser selvsagt ikke. Men her råder Susanne Aamann dig ligeledes til at klage hurtigst muligt og gøre det på skrift. Eneste forskel er, at du nu skal klage direkte til hotellet.
- Man skal altid klage med det samme, hvis man er utilfreds med den ydelse eller produkt, man har købt. Igen skal den erhvervsdrivende have mulighed for at udbedre manglen, give en kompensation, eller tilbyde dig at få dine penge tilbage, siger hun.
/ritzau fokus/