Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 17/01/2023 - 09:00

Brug kokkenes tips: Sådan bager du de bedste fastelavnsboller

Drømmer du om at bage fastelavnsboller? Uanset om du er til glasur eller syltetøj, giver to fagfolk dig her den bedste opskrift på den danske klassiker.

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Af: Af Tenna Linnet Bork-Larsen, Ritzau Fokus

Tænderne løber næsten i vand, når du gennem bagerens ruder kan skimte lag på lag af lækre fastelavnsboller med creme i alle regnbuens farver.

Men du kan faktisk bage det skønne bagværk selv, fortæller Magnus Petterson, der er kok og indehaver af smørrebrødsrestauranten Selma i København.

- Det interessante ved fastelavnsboller er jo, at man kan blive ved med at variere dem. Man skal bare være lidt disciplineret, følge forholdsreglerne og give dem en masse kærlighed, siger Magnus Pettersson.

Nicolaj Møller, der er uddannet kok og bager fastelavnsboller i fritiden, råder dig også til at gå nænsomt frem, når du bager fastelavnsboller, for der er et par steder, du kan ødelægge det.

De to kokke kommer her med deres forslag til, hvordan du bager den bedste fastelavnsbolle.

1) Vaniljecreme.

- Den klassiske fastelavnsbolle laver vi med vaniljecreme. Den skal laves først, for den skal hurtigt på køl, siger Nicolaj Møller.

Bland kornene fra en vaniljestang med 30 gram sukker, og kom korn, sukker og tomme vaniljestænger i en gryde med 2,5 deciliter kaffefløde. Varm gryden op til lige under kogepunktet.

Pisk to æggeblommer og to spiseskefulde maizena i en skål, og hæld lidt af den varme fløde over i skålen. Pisk det hele sammen, og hæld det tilbage i gryden.

- Kog cremen under omrøring i to til tre minutter. Cremen skal blive tyk og - ja, cremet, siger Nicolaj Møller.

Kom madfilm over skålen helt tæt ned til cremen, så du undgår, at den danner skind, og sæt den på køl.

2) Dej.

Smelt 180 gram smør i en lille gryde, og bland 1,5 deciliter mælk i, så blandingen bliver afkølet. Smuldr 25 gram gær i en skål, og hæld blandingen over, til gæren opløses.

Tilsæt nu et æg, kornene fra en kvart vaniljestang, tre spiseskefulde sukker, en halv teskefuld salt og 300 gram mel.

Når det hele er rørt sammen, kan du tilsætte mere mel, hvis du synes. Men pas på med ikke at tilføje for meget.

- Du kan altid tilsætte mere mel efter første hævning, hvis den klistrer fast i bordet, siger Nicolaj Møller.

Ælt nu dejen sammen, til den er glat.

Læg et viskestykke over, og lad den hæve halvanden time.

3) Fremgangsmåde.

Rul dejen ud til en firkant, og del i 12. Fordel to spiseskefulde vaniljecreme på hver firkant. Du kan også putte syltetøj og chokoladestykker i.

- Syltetøj giver noget syrligt modspil. Det kan også blive ret voldsomt med chokolade, men det skal det jo være, siger Magnus Petterson og griner.

Fold forsigtig kanterne sammen omkring fyldet, og tryk dem godt sammen.

Læg bollerne med lukningen nedad, og lad dem efterhæve 20 minutter. Bag ved 200 grader i cirka et kvarter, til de er gyldne.

- Pas på med at åbne ovnen for meget, og sæt gerne en bageplade ind med vand i under bollerne, hvis du vil have dem til at hæve mere, siger Magnus Pettersson.

Afkøl bollerne på en rist.

Fordel eventuel glasur på toppen af bollerne, og drys med lige, hvad du lyster.

- Jeg ville hælde frysetørrede solbær ud over bollerne. Det ligner rød flormelis. siger han.

Spis, mens bollerne er nybagte!

/ritzau fokus/

København, 26/02/2024 - 13:45

Jyllands-Posten trækker historier tilbage efter fund af plagiat

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Tidligere freelancejournalist for Jyllands-Posten har erkendt at have begået fejl i sit arbejde for avisen.

Jyllands-Posten har fundet eksempler på plagiat i mindst tre artikler og har derfor valgt at trække en lang række historier tilbage, der er skrevet af en nu tidligere freelancejournalist.

Det skriver mediet på sin hjemmeside.

Avisens ansvarshavende chefredaktør, Marchen Neel Gjertsen, blev kontaktet af Kristeligt Dagblad, som selv har fundet eksempler på plagiat fra samme journalist.

- Derfor gik vi straks i gang med at undersøge det nærmere, og han har erkendt fejlene over for os, siger hun.

- Det drejer sig om citater, der fremstår, som om de er blevet sagt til Jyllands-Posten, men i virkeligheden er de blevet stjålet fra andre medier. Det er selvfølgelig meget graverende.

Jyllands-Posten har afsluttet samarbejdet med den pågældende person.

Tidligere har Kristeligt Dagblad meddelt, at man fandt eksempler på plagiat i seks artikler, som journalisten har skrevet i sit arbejde for avisen.

I forbindelse med den undersøgelse stødte man også på vedkommendes arbejde for Jyllands-Posten.

I første omgang har Jyllands-Posten valgt at trække alle artikler tilbage, der kommer fra journalistens hånd. Der er tale om "en omfattende produktion", som strækker sig tilbage til 2020.

Nu skal en ekstern journalist gennemgå historierne.

Marchen Neel Gjertsen ser det som en alvorlig og omfattende sag, fordi der ifølge chefredaktøren er tale om et mønster.

Den pågældende journalist har også udført arbejde for aviserne Berlingske, Information og Weekendavisen, skriver mediet Journalisten. De vil alle undersøge journalistens arbejde.

Denne plagiatsag er en af flere, der har ramt danske medier de seneste måneder.

Anmelderen og klummeskribenten Katherine Diez er hovedperson i en lignende sag, fra da hun var ansat på blandt andet Berlingske.

En undersøgelse af hendes arbejde for avisen førte til fund af 13 tilfælde, hvor hun i større eller mindre grad plagierede andres arbejde i nogle artikler.

Hun forklarede i samme ombæring, at drømmen om anerkendelse førte hende til at begå "den værste form for journalistisk udåd".

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 26/02/2024 - 13:31

Jyllands-Posten trækker historier tilbage efter fund af plagiat

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Tidligere freelancejournalist for Jyllands-Posten har erkendt at have begået fejl i sit arbejde for avisen.

Jyllands-Posten har fundet eksempler på plagiat i mindst tre artikler og har derfor valgt at trække en lang række historier tilbage, der er skrevet af en nu tidligere freelancejournalist.

Det skriver mediet på sin hjemmeside.

Avisens ansvarshavende chefredaktør, Marchen Neel Gjertsen, blev kontaktet af Kristeligt Dagblad, som selv har fundet eksempler på plagiat fra samme journalist.

- Derfor gik vi straks i gang med at undersøge det nærmere, og han har erkendt fejlene over for os, siger hun.

- Det drejer sig om citater, der fremstår, som om de er blevet sagt til Jyllands-Posten, men i virkeligheden er de blevet stjålet fra andre medier. Det er selvfølgelig meget graverende.

Jyllands-Posten har afsluttet samarbejdet med den pågældende person.

Tidligere har Kristeligt Dagblad meddelt, at man fandt eksempler på plagiat i seks artikler, som journalisten har skrevet i sit arbejde for avisen.

I forbindelse med den undersøgelse stødte man også på vedkommendes arbejde for Jyllands-Posten.

I første omgang har Jyllands-Posten valgt at trække alle artikler tilbage, der kommer fra journalistens hånd. Der er tale om "en omfattende produktion", som strækker sig tilbage til 2020.

Nu skal en ekstern journalist gennemgå historierne.

Marchen Neel Gjertsen ser det som en alvorlig og omfattende sag, fordi der ifølge chefredaktøren er tale om et mønster.

Denne plagiatsag er en af flere, der har ramt danske medier de seneste måneder.

Anmelderen og klummeskribenten Katherine Diez er hovedperson i en lignende sag, fra da hun var ansat på blandt andet Berlingske.

En undersøgelse af hendes arbejde for avisen førte til fund af 13 tilfælde, hvor hun i større eller mindre grad plagierede andres arbejde i nogle artikler.

Hun forklarede i samme ombæring, at drømmen om anerkendelse førte hende til at begå "den værste form for journalistisk udåd".

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 26/02/2024 - 10:00

FAKTA: Styrk musklerne derhjemme

* Det er vigtigt, at du styrker dine muskler og knogler mindst to gange om ugen.

* I hjemmet kan du nemt lave øvelser, hvor du bruger din kropsvægt og de store muskler, som er ben, baller, ryg, mave og arme.

* Gør det for eksempel til en vane at lave mavebøjninger og armstræk hver morgen, eller konkurrer med familien om, hvem der kan holde planken i længst tid.

* Du kan også lave squats foran fjernsynet.

Kilde: Sundhedsstyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 26/02/2024 - 10:00

Sådan slår du kong Frederik til Royal Run

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Hvis du også skal løbe Royal Run den 20. maj, og du gerne vil slå kong Frederiks løbetider fra sidste år, får du løbekonsulentens bedste råd.

95.000 danskere har tilmeldt sig dette års Royal Run, som løber af stablen den 20. maj.

Det er første gang, at kong Frederik X skal snøre løbeskoene til Royal Run, efter at han blev kronet i januar.

Sidste år løb han som kronprins fem kilometer på 24 minutter og 26 sekunder og ti kilometer på 53 minutter og 7 sekunder ifølge Sportstiming.dk.

Hvis du vil slå hans løbetider fra sidste år, bør du gå i gang med at træne nu.

Sådan lyder rådet fra Henrik Kjærsgaard Mikkelsen, som er løbekonsulent hos idrætsorganisationen DGI, som sammen med en række andre står bag Royal Run.

- I månederne op til løbet anbefaler jeg, at man tilstræber at løbetræne tre gange om ugen, siger han.

- Når man skal i gang med at løbe, er det godt at huske at få hovedet med og indstille sig mentalt på træningen.

Det kan man for eksempel gøre ved at huske at klæde om til træningstøj - også selv om man nogle dage vælger at gå frem for at løbe.

Han peger på, at det altid er bedre at gå distancen, som man har planlagt at løbe, end helt at droppe træningen.

- Fem kilometer vil mange kunne overkomme at træne op til, men ti kilometer kræver alligevel lidt mere - især i konkurrence, siger Henrik Kjærsgaard Mikkelsen og tilføjer:

- Man skal arbejde sig langsomt op til løbedistancen, og det vil være godt, hvis man før løbsdagen kan nå at teste og mærke i kroppen, hvordan det føles at løbe hele distancen.

Hvis man vil gennemføre løbet hurtigere, skal man i hvert fald en måneds tid før løbet i gang med det, der kaldes kvalitetstræning, forklarer han.

- Det er, når man løber meget hurtigt på kortere distancer. Tre uger inden selve løbet kan man vælge en flad og jævn strækning på 500 meter, hvor man sætter tempoet op. Hold et minuts pusterum, og gentag det op til fire gange på samme løbetur.

Henrik Kjærsgaard Mikkelsen peger på, at der er nogle grundlæggende parametre, som man skal være opmærksom på, når man vil træne op til noget.

- Man skal være meget bevidst om, hvordan ens krops aktuelle fysiske og mentale tilstand er, og hvad den kan holde til. Man skal altså undgå at overbelaste ved at overpræstere, siger han.

- Det er særligt vigtigt også at styrketræne som en del af sin løbetræning. Generelt skal man træne hele kroppen, men specifikt ryg, mave og ben, når vi taler om løb.

Og så understreger han, at det er godt at være bomstærk, men man risikerer at få skader, hvis man er stiv i leddene og kroppen.

Derfor er mobilitet - altså bevægelighed - mindst lige så vigtig at gøre til en del af træningen.

- Når man strækker ud mellem løbeturene, har det ingen bevist effekt på ømheden i musklerne dagen efter. Men udstrækning bidrager til den generelle mobilitet, siger han og tilføjer:

- En god udspændings- og mobilitetsøvelse er den såkaldte solhilsen inden for yoga.

På løbsdagen er det en god idé at spise lidt hurtige kulhydrater som toastbrød med marmelade eller havregrød med sirup og rosiner, så kroppen har en masse energi, som den kan forbrænde.

- Tag også et æble med i tasken, og spis det en halv time før løbet, siger Henrik Kjærsgaard Mikkelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek