Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 10/10/2023 - 15:24

Albansk dom kan rokke ved Goldfinger-sagen om kokain

Østre Landsret har holdt flere end 50 retsmøder i sag om import af 2,7 ton kokain. 13 mænd er under tiltale.

Staff/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Stående i sin sorte kappe med rød revers bruger en advokat tirsdag i Østre Landsret mere end en time på at tale om noget, som umiddelbart kan lyde som en juridisk detalje.

Spørgsmålet er, om en dom afsagt i den albanske hovedstad Tirana i foråret er endelig eller ej.

Landsrettens besvarelse kan få store konsekvenser for den påståede hovedmand i den hidtil mest omfattende straffesag om indsmugling af og handel med kokain - hvis han altså findes skyldig.

Efter at have afviklet flere end 50 retsmøder er retten i gang med finalen med den sag, som politiet har kaldt Goldfinger.

10 albanske mænd er tiltalt for at have været involveret i kokaintrafikken gennem flere år.

Tre andre, der var knyttet til to souvenirbutikker i det indre København, anklages for medvirken til narkohandel ved at have håndteret millioner af kroner, som det albanske netværk havde behov for at få vekslet.

Den påståede dirigent var den 45-årige kronragede SK, der i mange år boede under falsk navn i Kastrup på Amager.

Tiltalen går på 2,7 ton kokain gennem en årrække, og anklagerne har anbefalet landsretten at idømme ham fængsel i 20 år.

Men mandens forsvarer, advokat Henrik Dupont Jørgensen, bruger altså i sin afsluttende tale til juridiske dommere og lægdommere mange ord på en afgørelse truffet af en albansk domstol i foråret.

- Det er en albansk elefant i et glashus, i en porcelænsbutik - i en retssal, bemærker han.

I hjemlandet har SK fået ni års fængsel for hvidvask og for deltagelse i en kriminel organisation. Selv var han ikke til stede.

Hvis dommen er endelig målt efter praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, skal den indgå, når landsretten gør regnskabet op.

Så bliver landsrettens eventuelle dom en tillægsstraf - og det er langtfra en juridisk spidsfindighed, for så skal der ske fradrag af de ni albanske år.

Dermed kan han stå til fængsel i cirka 11 år, såfremt landsretten finder ham skyldig i fuldt omfang og nikker til anklagernes oplæg om straffen.

Men faktisk mener Dupont Jørgensen, at retten skal lande på syv år, hvis han findes skyldig.

Omvendt har anklagerne sagt til landsretten, at dommen fra Albanien ikke er endelig - og at de ni år derfor slet ikke skal spille nogen rolle i den danske sag.

Da det albanske medie Politiko omtalte dommen, blev SK i overskriften betegnet som "Kongen af kokain i de nordiske lande".

Millioner blev hvidvasket gennem investeringer i en større kyllingefarm, ferierækkehuse og andet, lød det.

Men i øvrigt kræver SK at blive frifundet, fremgår det af forsvarerens indlæg. Politiets efterforskning har været mangelfuld, andres udsagn om ham er ikke troværdige, og i det hele taget er kæden af indicier røget af tandhjulet, lyder kritikken blandt andet.

Hvornår dommen afsiges, vides endnu ikke.

/ritzau/

København, 08/06/2025 - 20:57

Forfatteren bag Ærø Manifestet flytter til København

Rune øe/Ritzau Scanpix

Forfatter og debattør vil gerne være tæt på sine børn og flytter derfor fra Ærø til København, oplyser hun.

Forfatteren Maj My Humaidan, som blandt andet står bag bogen "Ærø Manifestet", rykker fra Ærø til København.

Det skriver hun på Instagram.

- Men nu begynder et nyt kapitel. Storm (Maj My Humaidans søn red.) afslutter 9. klasse om lidt, og vi har altid sagt, at vi ville rykke med, når han skulle hjemmefra. Vi vil være der, mens vores børn bliver voksne, og heldigvis er vi alle seks klar til nye eventyr. Derfor flytter vi til København den 1. august, lyder det.

Her skriver forfatteren og debattøren blandt andet, at familien søger en stor lejebolig i hovedstaden.

Maj My Humaidan blev især et kendt navn i offentligheden, efter at hun i 2023 udgav bestsellerbogen "Ærø Manifestet", som handler om debatten om arbejdstid og et bæredygtigt familieliv.

Bogens budskaber blev heftigt debatteret efter udgivelsen.

Blandt andet skrev udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) i sin egen bog "Arbejdets Land", at andre måtte arbejde hårdere for at lappe hullet efter familier som Maj My Humaidans.

Af opslaget på Instagram fremgår det, at familien rykkede til Fyn fra netop København for 15 år siden, og at de fem år senere flyttede til Ærø.

- Kære Ærø: Tak for alt - vi kommer igen i weekender og ferier! lyder det i opslaget.

Efter bestselleren fra 2023 har Maj My Humaidan også udgivet bogen "Blødt" tidligere i år. Desuden er hun podcastvært.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 08/06/2025 - 20:46

Forfatteren bag Ærø Manifestet flytter til København

Rune øe/Ritzau Scanpix

Forfatter og debattør vil gerne være tæt på sine børn og flytter derfor fra Ærø til København, oplyser hun.

Forfatteren Maj My Humaidan, som blandt andet står bag bogen "Ærø Manifestet", rykker fra Ærø til København.

Det skriver hun på Instagram.

- Men nu begynder et nyt kapitel. Storm (Maj My Humaidans søn red.) afslutter 9. klasse om lidt, og vi har altid sagt, at vi ville rykke med, når han skulle hjemmefra. Vi vil være der, mens vores børn bliver voksne, og heldigvis er vi alle seks klar til nye eventyr. Derfor flytter vi til København den 1. august, lyder det.

Her skriver forfatteren og debattøren blandt andet, at familien søger en stor lejebolig i hovedstaden.

Maj My Humaidan blev især et kendt navn i offentligheden, efter at hun i 2023 udgav bestsellerbogen "Ærø Manifestet", som handler om debatten om arbejdstid og et bæredygtigt familieliv.

Bogens budskaber blev heftigt debatteret efter udgivelsen.

Blandt andet skrev udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S) i sin egen bog "Arbejdets Land", at andre måtte arbejde hårdere for at lappe hullet efter familier som Maj My Humaidans.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 08/06/2025 - 10:00

FAKTA: Når du bør lade cyklen stå

Rådet for Sikker Trafik råder til, at du lader cyklen stå, hvis:

* Du har meget dårlig balance og har svært ved at komme af og på cyklen uden at falde.

* Du er svimmel, utilpas eller har så dårligt helbred, at du ikke kan cykle sikkert.

* Du er meget træt.

* Du har mange smerter, så du for eksempel ikke kan bremse effektivt

* Det er is- eller sneglat eller regner meget kraftigt, så du har svært ved at orientere dig.

* Dit syn er blevet så dårligt, at du ikke kan følge med i trafikken

Kilde: Rådet for Sikker Trafik.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 08/06/2025 - 10:00

Forebyg fatale fald på cyklen som senior

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Hold cykelformen ved lige ved at træne balancen, og tænk strategisk, når du pakker den tohjulede, så du minimerer risikoen for at vælte omkuld.

En tur i asfalten går hårdere ud over din krop, hvis du er plus 65 år. Derfor er det en god idé at gøre en indsats for at forebygge styrt på cyklen.

Det siger Lars Binderup, der er overlæge hos Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital og formand for GF Fondens Trafikkomité.

- Vi ved, at ældre kommer nemmere til skade. Deres muskler og knogler er ikke lige så stærke som hos yngre personer. Ældre klarer sig også dårligere efter et brækket ben eller et brækket håndled. Så der er mange gode grunde til at passe på, siger han.

Rådet for Sikker Trafik sætter sammen med GF Fonden fokus på problematikken i en ny kampagne.

I den forbindelse har man fået lavet en spørgeundersøgelse. Her svarer 88 procent af cyklisterne over 65 år, at de cykler med tunge ting som bagage og indkøb, og 23 procent siger, at de har svært ved at holde balancen, mens de gør det.

Øverst på listen over gode råd er derfor, at du undgår at fylde din cykelkurv til randen, men i stedet lægger varerne ned i nogle cykeltasker, der kan monteres på siderne af cyklen.

- Sørg for, at balancepunktet er så lavt som muligt, så den ekstra vægt ikke forstyrrer, når du cykler. Så er risikoen for at mindske balancen mindre, siger Jakob Bøving Arendt, der er direktør for Rådet for Sikker Trafik.

Et andet fif går på at anskaffe dig en cykel med lav indstigning, så fødderne hurtigere når jorden, hvis du skal foretage et drastisk stop.

Har du en elcykel, er det vigtigt, at du ikke fyrer alt for meget op for farten.

- Det er godt at tænke over, hvor hurtigt du kører - netop fordi din reaktionsevne bliver langsommere, når du bliver ældre, lyder det fra Jakob Bøving Arendt.

Han peger derudover på, at elcykler har en hjælpefunktion, som gør det muligt for cyklen at køre, uden du rører pedalerne. Her kan du nemt komme galt af sted, hvis du aktiverer den på tidspunkter, hvor det ikke var meningen.

- Vi ved, at der er mange, der falder, fordi de kommer til at aktivere den her speeder, siger han.

At cykle er en sund aktivitet, der styrker din balance. Men det kan også være godt at holde balancen ved lige med deciderede balanceøvelser. Det mest effektive er at indarbejde dem i hverdagen, fortæller Katrine Storm Piper, der er fysioterapeut med speciale i ældre.

- Det kan være at række ud efter noget nede på gulvet, vende sig til siderne, kigge over skulderen eller dreje hele vejen rundt om sig selv. Det kan også være at træde op på eller hen over noget eller gå i slalom, siger hun og anbefaler, at du også kaster dig ud i noget svimmelhedstræning, da det ligeledes gavner din balanceevne.

Her handler det om at bevæge dig, så du bliver svimmel. Det kan være ved at vende dig hurtigt eller bukke dig ned, dreje hovedet fra side til side og op og ned. Når du laver disse øvelser, er der en risiko for, at du falder, og derfor anbefaler Katrine Storm Piper, at du laver dem, mens nogle andre er til stede.

Ud over fokus på balancen er styrketræning en god måde at ruste kroppen til fortsat at kunne suse ubesværet rundt på to hjul.

- Når du cykler, har du behov for en vis muskelstyrke - både for at kunne træde pedalerne rundt, men du bruger også muskler til at holde balancen, understreger Katrine Storm Piper.

I den mere lavpraktiske ende påvirker det i øvrigt din balance, hvilket fodtøj du cykler i. Det er mere sikkert at hjule af sted i et par gummisko end træsko.

Katrine Stom Piper råder dig også til at være opmærksom på synet og hørelsen, da det også kan være en risikofaktor i trafikken.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek