København, 23/06/2025 - 13:45
Lufthavn ved Aarhus skal kunne huse kampfly i krigstid
Forsvarsminister vil indgå aftale med Aarhus Airport, så Forsvaret kan sprede danske kampfly på flere baser.
Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Forsvarsministeriet er klar til at indgå en driftsaftale med Aarhus Airport i Tirstrup, så Forsvaret kan anvende den som en beredskabslufthavn.
Det betyder blandt andet, at lufthavnen skal kunne huse danske og udenlandske kampfly i krise- og krigstid, hvor der vil være behov for at sprede kampfly på flere flyvestationer.
Det fremgår af et aktstykke, som forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) har sendt til Folketingets Finansudvalg. Udvalget har endnu ikke taget stilling til, om aktstykket skal godkendes.
Et aktstykke er en ansøgning fra en minister til en konkret bevilling - der ikke er med på finansloven - til Finansudvalget.
Aarhus Airport vil med driftsaftalen, som skal gælde fra 1. juli og løbe frem til 2033, modtage en årlig betaling på 11,3 millioner kroner.
Derudover er der en række udgifter for Forsvaret til eksempelvis at opgradere eksisterende flyshelters.
For Forsvarsministeriet ejer i forvejen en række faciliteter ved Aarhus Airport, og derfor er lufthavnen en "velegnet facilitet for Forsvaret", lyder det i aktstykket.
- Formålet med aftalen er at sikre, at Forsvaret til enhver tid kan benytte Tirstrup Lufthavn (Aarhus Airport) til start, landing og parkering med militære fly, lyder det.
Med driftsaftalen vil Forsvaret også kunne bruge lufthavnen til værtsnationsstøtte - herunder "modtagelse af allieret materiel og personel via Aarhus Havn".
De danske F-35-kampfly står i dag allesammen på Flyvestation Skrydstrup.
Men det er ikke optimalt i krigstid, fortalte generalmajor Jan Dam, chef for Flyverkommandoen, til DR i maj.
Det ville være "relativt nemt" for fjenden at "uskadeliggøre mange kapaciteter på én gang".
- Så det vil være dumt af os at lade alle vores kampfly blive der. Hvis vi går op i kriseberedskab, skal vi have spredt vores kampfly ud. Det er den helt klare erfaring fra Ukraine og andre krige, sagde Jan Dam til DR.
Derfor var man på det tidspunkt i gang med at "støve en række andre flyvepladser af", som DR formulerede det.
En af dem er altså Aarhus Airport.
Lufthavnen er ejet af Aarhus Kommune, Syddjurs Kommune og Norddjurs Kommune og har i flere år kæmpet med dårlig økonomi.
I sidste uge kom det frem, at der bliver kigget på mulige scenarier for en nedlukning af Aarhus Airport.
Det fremgik af en orientering til medlemmer af Økonomi- og Erhvervsudvalget i Aarhus Kommune, som medierne TV2 Østjylland og Din Avis Aarhus havde set.
Det fremgik også ifølge TV2 Østjylland, at "der er rettet henvendelse til staten i forhold til at afsøge muligheder for nationalt engagement i den videre drift af Aarhus Airport".
I maj kom det frem, at lufthavnen er i forhandlinger med en mulig investor i form af Fairchild Denmark, som er ejet af amerikanske Fairchild Aerospace Corporation. Fairchild Denmark ønsker fuld kontrol over driften af lufthavnen.
Ritzau forsøger at få en uddybende kommentar fra Troels Lund Poulsen til driftsaftalen.
/ritzau/