Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 05/01/2025 - 08:00

Linda P's blå bog: Fra bygningsmaler til komiker

Af: Af Mille Mulbjerg Rothgardt, Ritzau Fokus

* Født i 1984 og bærer det fulde navn Linda Petersen.

* Kommer fra Hvidovre og tog en uddannelse som bygningsmaler, inden hun gik komikkens vej som professionel standupper og skuespiller.

* Står bag seks onemanshows. Det seneste, "Slutty Mary", turnerede hun med i år.

* Er mor til datteren Nanna, som kom til verden i 2020.

Kilde: ritzau.

/ritzau/

Barcelona, 31/10/2025 - 02:26

Ny tårndel gør berømt Barcelona-kirke til verdens højeste

Emilio Morenatti/Ritzau Scanpix

En kran løftede torsdag en del af det centrale tårn på plads på Sagrada Familia, der ikke er færdigbygget.

Sagrada Familia-kirken i den spanske by Barcelona er nu verdens højeste kirke, efter at en del af dens centrale tårn er blevet løftet på plads.

Det oplyser kirken ifølge nyhedsbureauet AP.

En kran løftede torsdag en del af tårnet på plads, så det nu måler 162,91 meter.

Dermed er Sagrada Familia godt en meter højere end en gotisk kirke i den tyske by Ulm. Med et spir, der når op i 161,53 meters højde, indtog den tyske kirke den hidtidige rekord.

Sagrada Familia, der er designet af den afdøde spanske arkitekt Antoni Gaudi, bliver endnu højere, når det centrale tårn inden for de kommende måneder er færdigbygget.

Tårnet vil skyde 172,5 meter i vejret, når det står færdigt. På det tidspunkt vil det ifølge nyhedsbureauet Reuters også være den højeste bygning i Barcelona.

Den første sten i opførslen af Sagrada Familia blev lagt i 1882. Gaudi, der døde i 1926, havde ingen forventning om, at han ville være i live, når kirken engang stod færdig.

Det er planen, at de ydre dele af det centrale tårn skal være færdigbygget i 2026 til markeringen af 100-året for Guadis død.

Pave Leo er ifølge Reuters blevet inviteret til at lede en mindedagsmesse for Gaudi og en åbningsceremoni for tårnet i juni næste år.

Sagrada Familia er en af Barcelonas største turistattraktioner. Sidste år havde kirken, der også kaldes "den ufuldendte kirke", 4,9 millioner besøgende.

De mange entréindtægter fra turister er med til at finansiere byggeriet, der ventes at stå på i yderligere et årti.

Det sagde lederen af byggeriet, Esteve Camps, tilbage i september.

- Vi kan ikke sige, om der går 10, 11 eller 12 år. Hvis vi ikke støder på forhindringer, så er det sandsynligt, at den kan stå færdig om 10 år, sagde Camps ifølge Reuters.

/ritzau/

Læs Mere >>

Barcelona, 31/10/2025 - 02:14

Ny tårndel gør berømt Barcelona-kirke til verdens højeste

Emilio Morenatti/Ritzau Scanpix

En kran løftede torsdag en del af det centrale tårn på plads på Sagrada Familia, der ikke er færdigbygget.

Sagrada Familia-kirken i den spanske by Barcelona er nu verdens højeste kirke, efter at en del af dens centrale tårn er blevet løftet på plads.

Det oplyser kirken ifølge nyhedsbureauet AP.

En kran løftede torsdag en del af tårnet på plads, så det nu måler 162,91 meter.

Dermed er Sagrada Familia godt en meter højere end en gotisk kirke i den tyske by Ulm. Med et spir, der når op i 161,53 meters højde, indtog den tyske kirke den hidtidige rekord.

Sagrada Familia, der er designet af den afdøde spanske arkitekt Antoni Gaudi, bliver endnu højere, når det centrale tårn inden for de kommende måneder er færdigbygget.

Tårnet vil skyde 172,5 meter i vejret, når det står færdigt. På det tidspunkt vil det ifølge nyhedsbureauet Reuters også være den højeste bygning i Barcelona.

Den første sten i opførslen af Sagrada Familia blev lagt i 1882. Gaudi, der døde i 1926, havde ingen forventning om, at han ville være i live, når kirken engang stod færdig.

Det er planen, at de ydre dele af det centrale tårn skal være færdigbygget i 2026 til markeringen af 100-året for Guadis død.

Pave Leo er ifølge Reuters blevet inviteret til at lede en mindedagsmesse for Gaudi og en åbningsceremoni for tårnet i juni næste år.

Sagrada Familia er en af Barcelonas største turistattraktioner. Sidste år havde kirken, der også kaldes "den ufuldendte kirke", 4,9 millioner besøgende.

De mange entréindtægter fra turister er med til at finansiere byggeriet, der ventes at stå på i yderligere et årti.

Det sagde lederen af byggeriet, Esteve Camps, tilbage i september.

- Vi kan ikke sige, om der går 10, 11 eller 12 år. Hvis vi ikke støder på forhindringer, så er det sandsynligt, at den kan stå færdig om 10 år, sagde Camps ifølge Reuters.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 30/10/2025 - 08:00

FAKTA: Kend forskel på dine dæk

* Skift fra sommer til vinterdæk, når temperaturen falder til under syv grader.

* Vinterdæk står bedre fast på kolde og våde veje, da gummiblandingen er blødere, og dækmønstret er dybere.

* Vinterdæk har den fordel, at bremselængden forkortes, og vejgrebet er mere forudsigeligt i dårligt vejr.

* På grund af den blødere gummiblanding bliver vinterdæk hurtigt slidte, hvis de bruges på varm og tør asfalt, og de vil derfor skulle udskiftes oftere.

* Helårsdæk giver sikkerhed, god ydelse og vejgreb i et moderat klima, og man undgår udgifter, besvær og tidsforbrug ved at skifte til sæsondæk.

* Bliver du stoppet uden vinterdæk i snevejr, kan det resultere i en bøde på tusind kroner per uegnet dæk.

Kilder: FDM, Rådet for Sikker Trafik og Alm. Brand.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 30/10/2025 - 08:00

Klæd bilen ordentligt på til vinterkulden

Christof Stache/Ritzau Scanpix

Den danske vinter kan være lunefuld. Det er derfor vigtigt at være forberedt på det værste, inden du begiver dig ud på vejene.

Små justeringer kan gøre en stor forskel, når det gælder om at undgå ubehagelige overraskelser på vejene denne vinter.

Sådan lyder det fra Patrick Rossing, der er teknisk konsulent hos bilejernes interesseorganisation, FDM.

- Vores anbefaling er, at vinterdækkene skal på, når gennemsnitstemperaturen på et døgn falder til under syv grader.

- Vær sikker på, at dine vinterdæk er markeret med symbolerne M+S, der betyder, at de er godkendte at køre på. Vinterdæk uden de markeringer er ikke vurderet egnede til kørsel i vinterføre, siger han.

Tidligere i år blev det indført i færdselsloven, at der ikke må køres på dæk, der er uegnede til forholdene.

Det betyder, at du som bilist er ansvarlig for, at din bil er udstyret med vinterdæk, der som minimum er markeret med M+S markeringen.

Kommer vintervejret for alvor, og du bliver stoppet uden vinterdæk, kan det nu resultere i en bøde på tusind kroner per uegnet dæk.

- De nye regler i færdselsloven er indført for at forebygge glatføreulykker, og at danskerne sidder fast i trafikken, hvilket er positivt for trafiksikkerheden.

- Samtidig er reglerne tilpas pragmatiske til, at den forsigtige bilist, som ikke tager bilen ud på sne- og isdækkede veje, ikke er tvunget til at investere i vinterdæk, siger Jakob Bøving Arendt, der er administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, i en pressemeddelelse.

Hvis du vil helgardere dig, kan du også vælge at skifte til 3 PMSF-dæk, der har et bjergsymbol med et snefnug på siden af dækket.

De er lovpligtige omkring de fleste bjergpas og skisportssteder i Europa, fordi de er bedst egnede til kørsel på snedækkede og tilsjappede veje.

Hvis du regner med at skifte til vinterdæk, kan du benytte dækskiftet som en lejlighed til at få tjekket resten af bilen.

- Sørg for at få kontrolleret lys og lygter, når du er i gang. Det er ubehageligt først at opdage, at noget er galt, når man er på vejen, siger Patrick Rossing og fortsætter:

- Husk også at få rengjort ruderne grundigt indvendigt. Hvis forruden er snavset eller fedtet, binder fugten sig til det, og så kan det faktisk blive meget svært at se ud - specielt hvis solen hænger lavt. Det kan let klares med en klud og lidt ruderens.

Hvis din forrude har et stenslag, er det en god idé klogt at få det repareret, inden temperaturen falder til under frysepunktet. Frost vil automatisk sætte sig der, hvor ruden er svækket af stenslaget, og i værste fald kan det have den konsekvens, at hele ruden skal udskiftes.

Brug også anledningen til at forkæle bilens lak. En vask afslører hurtigt småskader, som du kan ordne med en lakstift, så du undgår en dyr og uforudset overraskelse til foråret.

Kører du elbil, behøver du ikke at frygte, at du skal opfinde den dybe tallerken. Der er nemlig ikke nogen lumske fælder eller afgørende forskelle på, om du kører på el kontra benzin eller diesel.

- Det er i bund og grund de samme ting, du skal være opmærksom på. Det er batteriet, der kan give anledning til problemer, uanset hvad du kører.

- Batterikapaciteten kan falde op til 50 procent på startbatteriet ved hård nattefrost, så det er klogt at få diagnosticeret det på forhånd. Det mindsker risikoen for, at bilen pludselig ikke vil starte om morgenen, siger Patrick Rossing.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek