København, 01/08/2025 - 13:35
Forsøg med nulstilling af algoritme ændrer ikke TikTok-vaner
Eksperiment viser, at selv når motivationen er der, kan det være svært at skrue ned for skærmtiden.
Kirill Kudryavtsev/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Selv dem, der ønsker at skrue ned for skærmtiden, har svært ved at lægge det sociale medie TikTok fra sig.
Det viser en ny undersøgelse fra organisationen Digitalt Ansvar i samarbejde med internetudbyderen Norlys.
Tre ud af fire danskere mellem 18 og 29 år ønsker at skrue ned for skærmtiden. Men 29 procent af børn og unge bruger ofte, meget ofte eller altid mere tid på sociale medier, end de selv ønsker.
Organisationen har testet, hvor meget kontrol danskerne har over deres eget forbrug ved at teste to konkrete tiltag på 129 danskere i deres brug af TikTok.
Enten ved en nulstilling af TikToks anbefalingsalgoritme. Det er den mekanisme, der styrer, hvad man ser af indhold.
Eller ved at deltagerne giver et personligt løfte om at reducere TikTok-forbruget kombineret med påmindelser om løftet i deltagerens TikTok-feed.
Ingen af delene havde en reel effekt på brugernes tidsforbrug på TikTok.
- Eksperimentet viser, at det er for svært at regulere vores eget forbrug af sociale medier på grund af fastholdelsesmekanismer, som er designet til netop at undergrave vores egen selvregulering og fornemmelse af tid, siger Ask Hesby Holm.
Studiet viser, at motivation alene langtfra er nok til at sænke ens forbrug af sociale medier, siger direktør i Digitalt Ansvar, Ask Hesby Holm.
- Vi skal derfor tage skrappere midler i brug, tilføjer han.
/ritzau/