København, 30/04/2025 - 13:43
Klimafremskrivning forudser stor stigning af elbiler i 2030
Salget af elbiler ventes at eksplodere, hvilket vil give en positiv effekt på klimaregnskabet.
Af: /ritzau/
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet forventer, at salget af elbiler kommer til at boome i de kommende år frem mod 2030. Her skal Danmark indfri målsætningen i klimaloven om reduktion af drivhusgasser.
Den årlige klimafremskrivning viser onsdag, at bestanden af elbiler i 2030 ventes at udgøre 1,4 millioner - cirka 45 procent af den samlede personbilbestand.
I klimafremskrivningen fra sidste år forventede Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at bestanden af elbiler ville udgøre 925.000 biler. Det svarer til cirka 30 procent af den samlede bestand.
Den forventede udvikling vil kunne aflæses på CO2-regnskabet.
- Udledningerne fra personbiler skønnes reduceret med cirka 47 procent frem mod 2030, svarende til cirka 3,2 millioner ton CO2e (CO2-ækvivalenter, red.).
- Reduktionen afspejler særligt den fortsatte udvikling i salget af elbiler og dermed fortrængningen af nye benzin- og dieselbiler, fremgår det af fremskrivningen.
Danmark skal i henhold til klimaloven reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent. Det er sammenlignet med udledningerne i 1990.
Antallet af solgte elbiler i Danmark er steget markant. Denne udvikling ventes altså at fortsætte.
- Udskiftningen af benzin- og dieselbiler med enten elbiler eller mere energieffektive benzin- og dieselbiler er central for reduktionen af vejtransportens udledninger.
- I 2024 var nettoafgangen fra bilbestanden cirka 50.000 benzinbiler og cirka 64.000 dieselbiler.
- Hvormed udledningerne reduceres i takt med udfasningen af benzin- og dieselbiler, samt at udskiftningen til nye benzin- og dieselbiler medfører en mere energieffektiv køretøjsbestand, står der i fremskrivningen.
Antallet af benzin- eller dieselbiler ventes at blive reduceret med cirka 750.000 biler mellem sidste år og 2030.
Hos DI Bilbranchen siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, at det især er en stor import af brugte elbiler, der har givet "en mere realistisk prognose".
- Det europæiske marked for elbiler er knækket i to, og det betyder groft sagt, at de elbiler, der endnu ikke kan sælges i Sydeuropa, ender med et blive eksporteret som brugte til Nordeuropa.
- Det nyder vi godt af, og derfor går det stærkt med den grønne omstilling på bilområdet i Danmark, siger han i en skriftlig kommentar.
DI ønsker, at Danmark permanent skal afskaffe registreringsafgiften på elbiler. I stedet vil DI have, at de danske bilejere skal betale lidt mere til den ejerafgift, som de løbende betaler for deres bil.
/ritzau/