København, 18/06/2025 - 16:06
Minister fastholder årskarakter og bebuder forsøg med kunstig intelligens
Der er et "våbenkapløb" i gang med den teknologiske udvikling, men vi skal ikke forhaste os, siger minister.
Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye (S), har ikke tænkt sig at afskaffe skriftlige årskarakterer på gymnasierne.
Rektor på Roskilde Gymnasium Henrik Nevers har ellers foreslået at skrotte årskarakterer i en tid med udbredt brug af kunstig intelligens.
Årskarakterer er ikke "retvisende" og "troværdige", fordi mange elever tyr til at bruge kunstig intelligens i opgaveskrivningen derhjemme, siger rektoren til Berlingske.
Ministeren siger, at han deler rektorens "diagnose", men mener, at afskaffelsen af årskarakterer er den "forkerte medicin".
- Jeg vil gerne fastholde årskarakterer for elevernes skriftlige arbejde.
- Men til gengæld tror jeg, at vi kommer til at indrette det skriftlige arbejde anderledes, så det i højere grad udføres på skolen end derhjemme, siger Mattias Tesfaye til Ritzau.
Han fortæller, at han er inspireret af erfaringer fra Herning Gymnasium.
- Her har man sagt, at man ikke får karakterer for det skriftlige hjemmearbejde, men feedback. Så har man ikke på samme måde et incitament til at bruge kunstig intelligens.
- Så har de til gengæld skriftlige prøver på skolen, der ligger til grund for årskaraktererne (på Herning Gymnasium, red.), siger Mattias Tesfaye.
Danske Gymnasiers formand, Maja Bødtcher-Hansen, mener ligesom ministeren, at det vil være "forhastet" helt at afskaffe årskarakterer.
Men rektoren på Frederiksberg Gymnasium erklærer sig åben over for, at man kan gøre det i visse fag og beholde dem i andre.
Hun efterlyser samtidig forsøg ude på gymnasierne, hvor man afprøver kunstig intelligens i forskellige former for eksamener.
Her sparker hun ifølge Mattias Tesfaye en åben dør ind.
- Allerede fra næste skoleår sætter vi fire forskellige forsøg i gang på en række gymnasier.
- Der kommer nogle gymnasier, hvor vi integrerer kunstig intelligens i nogle fag, og så kommer der andre, hvor det bliver "spids blyanten og formuler dig fuldstændig uden adgang til digitale hjælpemidler".
- Men begge eksamensformer skal være testet af, før vi ruller det ud over hele sektoren.
Nok løber udviklingen hurtig, men man skal ifølge ministeren ikke forhaste sig:
- Jeg ved godt, at vi er i et våbenkapløb med den teknologiske udvikling, men det gør ikke noget, at skolen er lidt konservativ og gør tingene grundigt, så vi ikke træffer forhastede beslutninger i de her år, siger Mattias Tesfaye.
/ritzau/