København, 24/06/2025 - 19:00
Partier vil veksle udskudt CO2-afgift på fiskeriet til andre tiltag
Regeringen forhandler i disse dage om en ny fiskeriaftale, der skal udskyde CO2-afgiften på området.
Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Regeringen er i disse dage ved at forhandle en ny fiskeriaftale på plads, der endegyldigt vil vedtage udskydelsen af CO2-afgiften på fiskeriet med flere år.
Blandt de forhandlende partier er SF. Her forsøger klima- og miljøordfører Carl Valentin at veksle udskydelsen af CO2-afgiften til andre tiltag.
Det er afgørende, hvis det rødgrønne parti skal kunne forsvare at lægge stemmer til en udskydelse af CO2-afgiften,
- Det kan vi gøre, hvis vi får tilstrækkeligt med indrømmelser, der har lige så store eller større klima- og natureffekter, siger Carl Valentin.
CO2-afgiften på fiskeriet trådte i kraft fra den 1. januar 2025. Allerede efter en måned foreslog regeringen på et pressemøde i februar at udskyde. Nu er udspillet ved at blive til en endelig aftale.
I første omgang ville regeringen skyde afgiften til 2030.
Men nu fremgår det af et udkast til aftalen, som Ritzau har set, at man foreslår at indføre den fra 2029, hvor den begynder på halvt niveau det første år.
Det er ikke perfekt klimapolitik, men det kan blive nødvendigt at sige ja til udskydelsen, mener De Konservative.
- Det er vigtigt, at afgiften er et omstillingsværktøj og ikke en pisk, og derfor kan vi gå med til diskussionen, siger klimaordfører Frederik Block Münster.
Pisken opstår, fordi flere fiskere har advaret om, at man ikke havde mulighederne for at omstille sig til grønne brændsler endnu.
Resultatet ville derfor blive nedlagte frem for omstillede fiskekuttere, lyder det.
I SF synes man grundlæggende, at det er kritisabelt, at regeringen vil udskyde CO2-afgiften med flere år.
Men nu hvor SVM-regeringen i princippet kan vedtage aftalen uden andre partier, handler det for SF om at påvirke aftalen mest muligt.
For at opveje de tabte CO2-reduktioner fra den udskudte CO2-afgift, kan man udvide trawlforbuddet, så der kan spares CO2-udledning ved mindre sejlads, foreslår partiet.
- Hvis vi laver flere trawlfri områder, vil det have en klimaeffekt, siger Carl Valentin.
Samme princip gælder for De Radikale, der er ligeså kritiske over for den skudte afgift.
Politisk leder Martin Lidegaard forsøger derfor at få ændret på finansieringen i aftalen.
Her har regeringen nemlig foreslået at bruge penge fra Grøn Fond til at kompensere fiskerne for CO2-afgiften.
Det er i strid med hensigten, mener partiet.
- Vi skal ikke bruge det grønne råderum på det, fordi vi synes, vi skal bruge pengene på at omstille fiskeriet til at blive grønt, siger Martin Lidegaard.
I den anden side af sagen står Danmarksdemokraterne.
Her vil man slet ikke have indført en CO2-afgift, men pudsigt nok kommer udskydelsen af afgiften formentlig til at ske uden dem.
De er nemlig stadig så kritiske over for, at den bliver indført på et senere tidspunkt, at der er langt til enighed.
Kristian Bøgsted og partiet har ikke fået tilsendt det seneste udkast til en aftale, som andre partier har fået.
- Vi kan ikke tolke det på andre måder, end at vi er blevet smidt ud af forhandlingerne, uden at vi har fået besked om det, siger han.
/ritzau/