19/01/2025 - 08:00
Snyd boomer på nettet: Forbrugernetværk ser ny tendens
Digitale svindlere lokker i stigende grad danskere i fælden gennem tillokkende reklamer på sociale medier, advarer Forbruger Europa.
Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus
Tøv en kende, inden du klikker på annoncer på sociale medier, der tilbyder dig at tage en sundhedstest eller lover at kunne regne ud, hvad din brugte bil er værd.
Den europæiske forbrugermyndighed, Forbruger Europa, modtog i 2024 over fire gange så mange sager om digital svindel sammenlignet med året før.
Og en stor del af henvendelserne vedrører danske forbrugere, der bliver snydt online netop via den slags lokkende reklamer.
- Der reklameres typisk for noget, der normalt ikke koster noget. Derfor har forbrugeren paraderne nede, fortæller Lars Arent, der er direktør for Forbruger Europa.
Svindlernes trick går på at tilbyde en tjeneste, som ser gratis ud. Med meget lille skrift et sted på siden står der dog, at tjenesten koster et vist beløb af bruge.
Efterfølgende sender de kriminelle dig e-mails, hvor de afkræver dig betaling og truer med inkasso, hvis ikke du punger ud.
- Der er ingen tvivl om, at det er en god forretning. Der er mange mennesker, der reagerer på truslerne og altså ender med at betale penge til nogle, der på ingen måde har ret til dem, lyder det fra Lars Arent.
Han understreger, at det er i strid med reglerne ikke at gøre det soleklart for dig som forbruger, at en bestemt tjeneste koster penge.
- Forbrugerlovgivningen er netop skruet sådan sammen, at forbrugeren ikke skal læse alt muligt, der står med småt, siger Forbruger Europa-direktøren og fortsætter:
- Beder man forbrugerne om penge, skal det være hundrede procent tydeligt for dem.
Har du først betalt, er det dog ufatteligt svært at få dine penge tilbage igen, og derfor er forebyggelse den bedste vej frem, mener Lars Arent.
Hans bedste råd er altid at tjekke op på den virksomhed, der tilbyder den gratis tjeneste, der reklameres for, inden du gør brug af den.
- Med alle dem, vi har hjulpet, ved vi, at hvis de på forhånd havde tjekket google-anmeldelser eller Trustpilot, så ville de have set advarsler fra andre, der var gået i fælden. Derfor er det at tjekke diverse anmeldelsestjenester den bedste hjælp, siger Lars Arent.
Er du så uheldig at havne i en fælde, opfordrer han også dig til at råbe op om det - både via brugeranmeldelsessider og eventuelt ved at kontakte forbrugerombudsmanden.
Lars Arent gør dog klart, at den digitale svindel er svær at komme til livs. Hver gang en skummel hjemmeside bliver lukket ned, går der nemlig sjældent længe, før en ny en popper op.
/ritzau fokus/