27/08/2025 - 08:00
Sådan undgår du udbrud på Aula og får et godt samarbejde med skolen
Et godt skole-hjem-samarbejde kræver, at du løfter blikket fra dit eget barn og fokuserer på fællesskabet, siger børnefaglig konsulent.
Celina Dahl/Ritzau Scanpix
Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus
Som forælder til et skolebarn spiller du en rolle, når det gælder om at få fællesskabet i klassen til at blomstre.
For selv om det er skolen, der sætter rammerne for skole-hjem-samarbejdet, så bærer du et ansvar for, at debatten for eksempel ikke stikker af på Aula.
Sådan lyder det fra Lone Smidt, der er børnefaglig konsulent hos Børns Vilkår.
- Det er vigtigt, at forældre har blik for hele klassens fællesskab, og det er vigtigt, at man viser, at man har det fokus - ved at interessere sig for de andre forældre og deres børn. Det kan være ved at hilse på dem, når man møder dem, siger hun.
Lone Smidt fortæller, at når hun og hendes kolleger kommer ud til klasser, der har problemer med mobning, så ligger forklaringen ofte i en utryg klassestruktur, hvor eleverne ikke har øje for hinanden.
Den situation kan man som forældre bidrage til at afværge, hvis børnene hjemmefra bliver støttet i at have en bred vifte af relationer i skolen.
- Som forælder kan man blive rigtig glad, hvis ens barn kommer hjem og fortæller, at det har fået en eller to bedste venner. Så kan man komme til at dyrke det. Men her skal man som forælder prøve at hjælpe barnet til at være åben for mange forskellige relationer, siger Lone Smidt.
Hun peger på, at det for eksempel er godt at lære barnet, at man sagtens kan være gode klassekammerater, selv om man ikke nødvendigvis er tætte venner. Den tilgang kan nemlig forebygge, at nogle elever i klassen lukkes ude af fællesskabet.
Hvis der opstår uenighed i forældregruppen, råder Lone Smidt dig til ikke at lade din holdning gå videre til dit barn. Sørg i det hele taget for at tale respektfuldt om de andre elever, forældre, lærerne og skolen.
- Børnene lytter, og dine holdninger smitter af på børnene. Fortæller du om de andres forældre, tager børnene det måske med hen i skolen, og det kan forstørre konflikter i klassen, siger hun.
I forhold til lærerne opfordrer Lone Smidt til, at du som udgangspunkt har tillid til deres faglighed. Måske har du selv dårlige erfaringer med i bagagen fra din egen skoletid, men dem skal du forsøge at give slip på, mener hun.
- Læg de ting på hylden, og gå åbent og tillidsfuldt ind i samarbejdet med lærerne. Tro på, at lærerne vil dit barn det bedste.
Er du utilfreds med noget, læreren har sagt eller gjort, har Lone Smidt følgende råd:
- Afhold dig fra at kritisere lærerens person, men forhold dig i stedet nysgerrigt til det, læreren gør. Som regel er der en årsag til, at lærerne gør, som de gør, siger hun og appellerer til, at du stiller spørgsmål, inden du skælder ud eller lader din frustration få frit løb på Aula.
/ritzau fokus/