Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Bruxelles, 15/05/2025 - 12:28

EU og USA er enige om at intensivere forhandlinger om told

EU og USA er klar til forhandlinger om handel og told, siger EU-kommissær for handel, Maros Sefcovic.

Omar Havana/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

USA og Kina fik i denne uge ifølge USA's præsident, Donald Trump, rammerne på plads for en "meget stærk" handelsaftale.

Nu er der forsigtige tegn på, at der måske også kan være positivt nyt på vej i forhandlingerne mellem EU og USA.

I hvert fald er EU og USA blevet enige om at intensivere forhandlinger, der skal forsøge at afværge Trumps told på europæiske varer.

Det siger EU-kommissær for handel Maros Sefcovic i forbindelse med et møde for EU-landenes handelsministre torsdag i Bruxelles.

- EU er aktivt engageret i forhandlingerne på ekspertniveau og på det politiske niveau.

- I går havde jeg endnu en konstruktiv samtale med USA's handelsminister, Howard Lutnick. Vi er enige om at intensivere vores engagement på det tekniske niveau, siger Maros Sefcovic.

At forhandlingerne alene intensiveres på det tekniske niveau kan ses som tegn på, at der er en række detaljer, der skal afklares, før en aftale kan indgås på det politiske niveau.

Maros Sefcovic lader dog forstå, at der både fra europæisk og amerikansk side er god vilje til at mødes for at forsøge at finde en løsning.

- Jeg holder regelmæssig kontakt med USA's handelsminister og med USA's handelsrepræsentant, Jamieson Greer, som jeg har udvekslet tekstbeskeder med lige før starten på vores møde i dag.

- Jeg tror, vi vil mødes snart i Bruxelles eller til møderne i OECD, siger Maros Sefcovic.

OECD er Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling.

OECD har i alt 38 medlemslande - heriblandt USA og Danmark. EU deltager også i organisationens arbejde.

EU-Kommissionen nøjes dog ikke kun med at forhandle om handel med USA.

EU-Kommissionen har desuden valgt at fremskynde forhandlingerne med en stribe lande om nye handelsaftaler.

Det sender et signal til Trump om, at EU har andre potentielle handelspartnere end USA.

Samtidig kan nye aftaler måske afhjælpe et fald i eksporten til USA, hvis forhandlingerne ender i et brat sammenstød med Trumps toldmur.

Sefcovic oplyste i sidste uge, at han for nylig havde holdt det, han selv kalder et "vigtigt møde" med Indien i forsøget på at nå en frihandelsaftale.

I sidste uge var det så Indonesiens tur til at mødes med EU-Kommissionen, der forhandler handelsaftalerne på vegne af EU-landene.

Derudover ønsker EU-Kommissionen at indgå aftaler med Filippinerne, Thailand og Malaysia.

I sidste ende skal EU-landene dog sige god for handelsaftalerne, og det kan bremse EU-Kommissionens forsøg på at åbne for mere eksport til andre markeder end USA.

EU-Kommissionen har eksempelvis allerede færdigforhandlet handelsaftaler med Mexico og de såkaldte Mercosur-lande i Sydamerika. Men de to aftaler er endnu ikke ratificeret af EU-landene.

Store landbrugslande som Frankrig og Polen er skeptiske over for at åbne deres markeder for landbrugsprodukter fra Sydamerika.

/ritzau/

Basel, 17/05/2025 - 06:00

FAKTA: De seneste ti års Eurovision-vindere

Tobias Schwarz/Ritzau Scanpix

Det er 12 år siden, at Danmark sidst vandt Eurovision. Nu kan Sissal synge den fjerde sejr hjem.

Danmark har vundet det internationale melodigrandprix tre gange.

Første gang var i 1963 med Grethe & Jørgen Ingmanns "Dansevise". Næste gang var i 2000 med Brødrene Olsens "Fly on the Wings of Love". Senest sang Emmelie de Forest sejren til Danmark med "Only Teardrops".

Lørdag kan årets Eurovision-håb, Sissal, synge sejren til Danmark for fjerde gang i historien, når årets grande finale finder sin vinder lørdag aften i St. Jakobshalle i schweiziske Basel.

Selv om den 30-årige færøskfødte Hallucination-stjerne overraskede bookmakerne og kvalificerede sig til finalen, tror oddssætterne ikke på, at hun overrasker igen og vinder hele konkurrencen.

Den foreløbige favorit til at vinde Eurovision anno 2025 er satiretrioen Kaj, der repræsenterer Sverige med saunasangen "Bara Bada Bastu". Herefter følger Østrigs JJ, der stiller op med den storladne "Wasted Love".

Her er de seneste års vindere af Eurovision:

2024: Schweiz - Nemo: "The Code".

2023: Sverige - Loreen: "Tattoo".

2022: Ukraine - Kalush Orchestra: "Stefania".

2021: Italien - Måneskin: "Zitti E Buoni".

2020: Eurovision aflyst grundet coronapandemien.

2019: Holland - Duncan Laurence: "Arcade".

2018: Israel - Netta: "Toy".

2017: Portugal - Salvador Sobral: "Amar Pelos Dois".

2016: Ukraine - Jamala: "1944".

2015: Sverige - Måns Zelmerlöw: "Heroes".

Kilde: eurovision.tv.

/ritzau/

Læs Mere >>

Basel, 17/05/2025 - 06:00

Danmark kan vinde Eurovision for fjerde gang i historien

Fabrice Coffrini/Ritzau Scanpix

Hallucination-stjernen Sissal har sunget Danmark i den første Eurovision-finale siden 2019.

Danmark er klar til sin første Eurovision-finale siden 2019, da Sissal torsdag aften modbeviste bookmakerne og overbeviste seerne med "Hallucination".

I lørdagens finale kommer fagjuryen på banen.

Deres vurdering tæller halvdelen af bedømmelsen. Og det er til Sissals store fordel, siger grandprixkender Simon Falk, der skriver for det internationale fanmedie Wiwibloggs.

- Hun opfylder mange af de kriterier, som juryen kigger på: en stærk vokal og en kompositorisk fin sang. Selv om det ikke er opfindelsen af hjulet, er det en solid popsang, som mange kan lide, og som hun er god til at synge, siger han.

Simon Falk vurderer, at Sissal sagtens kan nå i top-15.

Ud over at appellere til juryen kan Sissal også se frem til nabostemmer fra Norge, Sverige og Island, som gik videre i tirsdagens semifinale og dermed ikke kunne stemme i torsdagens semifinale, hvor hun var i ilden.

Selv om Simon Falk ikke tror, at Sissal går hele vejen, bliver Eurovision-vinderen formentlig stadig skandinavisk.

Satiretrioen Kaj, som repræsenterer Sverige med saunasangen "Bara Bada Bastu", er bookmakernes foreløbige favorit til at vinde konkurrencen.

Men fagjuryen kan ændre bookmakernes forudsigelse, pointerer journalist Ole Tøpholm, der har kommenteret Eurovision for DR igennem mange år.

- Jeg tror, det er en sang, der splitter, siger han og uddyber:

- Vi ved af erfaring, at de sange, der er mere humoristiske, får højere point af seerne end af juryen.

Den store modkandidat er JJ fra Østrig, der stiller op med den operaklingende ballade "Wasted Love".

Der er også mange andre store ballader i spil.

- Både Schweiz og Frankrig har fantastiske sange, som jeg tror, bliver belønnet af juryen. Og så er der jo elefanten i rummet - Israel, siger Ole Tøpholm.

Også i år vækker Israels deltagelse vrede efter landets offensiv i Gaza som reaktion på Hamas-bevægelsens angreb 7. oktober 2023.

- Israel får også en topplacering i år. Ikke fordi det er Israel, men fordi det faktisk er en god ballade, siger Ole Tøpholm.

Grandprixkenderen tror også på en pæn placering til Danmark.

- "Hallucination" har så stærk en vokal, at jeg ikke kan tro andet, end at fagjuryen vil belønne den. Og når nu seerne belønnede Sissal i semifinalen, må det gå op i en højere enhed, så vi kan få et godt dansk resultat, siger han.

Danmark har vundet det internationale melodigrandprix tre gange: i 1963 med Grethe & Jørgen Ingmanns "Dansevise", i 2000 med Brødrene Olsens "Smuk som et stjerneskud" og i 2013 med Emmelie de Forests "Only Teardrops".

Om det bliver til en fjerde sejr, kan ses på DR1 lørdag klokken 21.00.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

FAKTA: Husk at læse flyselskabets orienteringer

* Hvis din afgang flyves af et andet selskab end det, du egentlig har booket hos, vil du typisk blive oplyst om det på forhånd.

* Her kan flyselskabet også tage forbehold for, at ydelsen, du modtager, kan variere fra det oprindelige.

* Det kan eksempelvis være, at flyet er en ældre model, der ikke kan tilbyde internet ombord.

Kilde: Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk. 

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/05/2025 - 10:00

Mange passagerer får plads hos andre flyselskaber end de har bestilt

Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Til sommer vil mange blive mødt af et fly med navnet på et selskab, de ikke selv har bestilt billet hos. Det har også betydning for, hvor man skal rette klager.

Årets sommerferie til varmere himmelstrøg er booket. Der er bestilt værelse på et lækkert hotel og købt billetter hos et velkendt flyselskab.

Men da du omsider venter ved gaten i lufthavnen, kan du se, at der står et helt andet flyselskabs navn på siden af det fly, du skal om bord på.

Det scenarie kan mange passagerer blive mødt af i år, vurderer Ole Kirchert Christensen, som er ansvarshavende redaktør på luftfartsmediet Check-in.dk.

- Den største udfordring lige nu er, at man mangler fly. Og det betyder, at i den kommende sommer har rigtig mange af de store flyselskaber været nødt til at indleje kapacitet fra andre selskaber.

- Så hvis man har booket med SAS, kan man ikke være sikker på, at man kommer til at flyve med et SAS-fly. De har for eksempel det danske charterselskab Jettime til at flyve for sig. De flyver også for de finske selskab Finnair, forklarer Ole Kirchert Christensen.

Efter coronapandemien har flytrafikken haft luft under vingerne, og efterspørgslen steg meget hurtigere end forventet.

Derfor var lufthavnene og flyselskaberne ifølge luftfartskommentatoren ikke helt på plads til at imødekomme presset.

- Alle de store flyselskaber mangler kapacitet, så det finder de hos charterselskaber eller hos nogle, der har specialiseret sig i den slags, siger Ole Kirchert Christensen med henvisning til det, man kalder ACMI-udbydere - Aircraft, Crew, Maintenance, and Insurance - altså flyselskaber, der har til formål at flyve for andre.

Det er ifølge Ole Kirchert Christensen "ekstremt udbredt denne sommer", fordi der igen i år er flymangel.

- Forbrugerne bliver måske lige forvirrede, fordi det er et andet flyselskab, og det kan umiddelbart skabe en utryghed. Særligt hvis det er et selskab, de ikke kender i forvejen. Men når de store flyselskaber vælger nogle til at flyve for sig, vælger de et velrenommeret selskab, for ellers går det jo ud over deres eget brand, siger Ole Kirchert Christensen.

Hvis der skulle opstå problemer som eksempelvis aflysning eller forsinkelse, er det til gengæld lidt mindre ligetil, hvem man så skal rette sit krav til.

Det fortæller advokat Benedikte B. Lund, som er leder af lawsuit og ekspert i flypassagerers rettigheder hos virksomheden Flyhjælp.

- Den juridiske regel for, hvem der er ansvarlig over for dig i forhold til kompensationen, er det såkaldte transporterende flyselskab. Og den juridiske definition er det flyselskab, der udfører eller har til hensigt at udføre din flyvning, forklarer advokaten.

Det er altså ret teknisk og kommer an på den præcise bagvedliggende juridiske konstellation - for eksempel om det er fly og besætning, som er lejet sammen. Men det vil ofte betyde, at det er flyselskabet, du faktisk flyver med, der har ansvaret.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek