Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 22/10/2023 - 08:00

Line Baun: Her kan jeg ligne en lus og en halv million

Drømme har ingen alder, mener Line Baun Danielsen, der selv har opfyldt en stor en af slagsen efter mange års tilløb.

Af: Af Signe Haahr Pedersen, Ritzau Fokus

Undskyldningerne stod i kø for, hvorfor Line Baun Danielsen ikke skulle skrive under på skødet til den lille 27 kvadratmeters lejlighed i Paris, hun ellers havde sukket efter.

Krigen bragede løs i Ukraine, inflationen skød i vejret, og renterne fulgte hastigt efter.

"Det er nok et tegn", tænkte hun, "det skal nok ikke være nu".

Men så faldt ordene, der ændrede det hele. Og de kom fra en noget uventet kant - nemlig hendes advokat.

- "Line, enten vil du, eller også vil du ikke. Der er altid en krig. Der er altid en krise. Der er altid tusind grunde til ikke at gøre det", genfortæller hun advokatens ord efter hukommelsen.

Og det tog Line Baun Danielsen til sig, da hun for to år siden indfriede en livslang længsel om at få en base i byernes by.

For drømme må ikke dø med alderen. Det er det gennemgående budskab i hendes nye bog, "Hele vejen til kisten", der med undertitlen "Inspiration til et (langt) sjovere liv" udkommer den 26. oktober.

- Jeg vil gerne have få folk i min alder til at indse, at hvis du har nogle drømme, så er det nu, du skal begynde at kigge på dem. For der er ingen, der kommer og udlever dem for dig, lyder det fra den 61-årige journalist, medie- og kommunikationsrådgiver, blogger, influencer, mor til to og tidligere tv-vært.

En del af bogen er netop skrevet ved spisebordet i hendes franske hjem, hvor hun bestræber sig på at tilbringe et par uger hver måned.

- Nogle gange bliver jeg helt rørt, når jeg snakker om det, fordi det har betydet ufatteligt meget. Det har været forbundet med en længsel, men også en enorm frihed for mig at komme derned. Det er friheden fra alle de pligter, der er herhjemme - arbejde, hus, have, forældre, siger hun og fortsætter:

- Der er så mange ting, jeg ikke skal, når jeg er dér. Men den største frihed er at kunne være den, jeg er. Når jeg går ud ad min dør i Paris, ligner jeg nogle dage en halv million, andre dage ligner jeg en lus. Det elsker jeg.

Drømmen om Paris blev grundlagt ganske tidligt, da hun som 12-årig var med sin mor på bilferie til den franske hovedstad.

Moren kunne kun sige tre sætninger på fransk; "bonjour madame", "merci madame" og "silence, s'il vous plait!".

Sidstnævnte råbte hun den halve nat på det lille tyndvæggede hotel i Montmartre, hvor de boede: "Vær stille, tak!", "vær stille, tak!".

Nattens larm forstummede dog hurtigt, når de om dagen vandrede rundt i gaderne og spiste på hjørnecaféerne, mens Line nysgerrigt fulgte med, når morens kæreste tog sit kamera frem for at fange endnu et øjeblik af storbyens sus.

- Allerede der som 12-årig sad jeg med min mor og hendes ven og iagttog de mennesker og det leben, og jeg blev simpelthen så betaget af det. Jeg kan ikke sige, hvad det var, men det rodfæstede sig, fortæller Line Baun Danielsen.

Hun understreger, at hun er fuldstændig klar over, at det ikke er alle, der har økonomien eller helbredet til at opfylde en drøm i den størrelsesorden, som hun har gjort.

- Alligevel vil jeg være så provokerende at sige: "Du kan altid gøre noget". Måske kan du ikke gøre det alene. Men du kan altid gøre noget, mener hun.

Som årene går, fordamper barndommens fantasier alt for ofte til fordel for fornuften, mener hun. Måske på grund af magelighed, måske på grund af forsigtighed eller frygt.

- Det kan være, man er bange for at stikke ud, bange for, at andre får ondt i numsen over, at man gør ting, de drømmer om, men ikke får gjort. Man er måske bange for, om det nu holder, det man har gang i.

- Det handler meget om mod. Vi er meget mere modige, når vi er mindre. Det er, som om det forvinder med tiden, siger Line Baun Danielsen.

Personligt har hun ikke tænkt sig at lade hverken antallet af fødselsdage eller andres meninger om, hvad der er passende i hvilken alder, holde hende tilbage.

- Livet stopper jo ikke her. Altså, jeg er lige over halvvejs. Hvem har bestemt, at nu skal jeg sidde og drikke eftermiddagskaffe og spise æblekage resten af mit liv eller stå på golfbanen og kun omgås mennesker på min egen alder?

- Jeg synes jo, gaven ligger i at blive ved med at være nysgerrig, legesyg og udforskende, fordi så lærer jeg hele tiden, lyder det fra Line Baun Danielsen.

Den måde at gå til tilværelsen på virker provokerende på nogle, fortæller hun.

"Skru dog ned for dig selv", var der for eksempel forleden en, der skrev til hende i kommentarfeltet på hendes instagramprofil.

- Jeg bliver lige ramt, når det sker. Jeg får et sug i maven og får lyst til at forsvare mig. Det gør jeg nogle gange, fordi jeg hader, når folk er uretfærdige, siger Line Baun Danielsen, der dog overhovedet ikke overvejer at stoppe med at larme på de sociale medier eller andre steder.

- Det koster mig ingenting at dele begejstring ud. Det gør mig bare glad i bøtten, og hvis der er nogle andre, der kan bruge det, gør det mig dobbelt så glad i bøtten.

I hendes anden hjemby Paris møder Line Baun Danielsen ingen hævede øjenbryn eller løftede pegefingre, når hun spankulerer afsted ned ad gaden iført en stor hat eller sætter sig alene på den lokale café, hvor de ved, hun drikker sin hvidvin med isterninger.

I stedet bliver hun mødt med komplimenter som: "Oh la la, De ligner jo en ung Brigitte Bardot".

- Det betyder faktisk rigtig, rigtig meget, fordi jeg har gjort mig umage. Og det handler ikke om, at jeg skal sole mig i andre menneskers lys. Det handler om selvkærlighed og selvforkælelse og om at ranke ryggen.

Der er heller ingen, der undrer sig over, at hun går alene ud klokken 24 om natten for at tage på bar.

- Det tror jeg ikke, jeg ville gøre i København. Men jeg har ikke noget problem med at gøre det i Paris, og det er virkelig sjovt, siger Line Baun Danielsen.

Nu hvor der er kortere vej til slutningen end begyndelsen, handler det netop om at have det sjovt, siger hun.

- Der er tre ting i livet, der er helt sikre: Den ene er, at vi fødes. Den anden er, at vi bliver ældre. Og den tredje er, at vi dør. Det er en rejse, der slutter på et eller andet tidspunkt.

- Og det, jeg tænker på mere og mere, er, at jeg skal bruge tiden rigtig godt. Jeg skal fandeme have en fest, siger Line Baun Danielsen.

/ritzau/

København, 15/06/2025 - 11:00

Anders W. Berthelsens blå bog

* 55-årige Anders Wodskou Berthelsen blev uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i København i 1994.

* Han spillefilmdebuterede i "Portland" i 1996. Året efter han han sit store gennembrud i DR-dramaet "Taxa" i rollen som chaufføren René.

* Derudover har han udmærket sig i DR-dramaet "Krøniken", dogmedramaet "Italiensk for begyndere" og i thrilleren "Kongekabale".

* Han har været nomineret til Europas svar på en Oscar, en European Film Awards, i 1999 for sin præstation i dogmedramaet "Mifunes sidste sang".

* I Danmark har han været nomineret til 16 Robert-priser og vundet tre af dem: Årets Sang til børnefilmen "Der var engang en dreng - som fik en lillesøster med vinger" i 2007, Blockbuster Publikumsprisen for "Ser du månen Daniel" i 2020 og for sit portræt af musikeren "Flemming Bamse" Jørgensen i 2023.

* Han har også været nomineret til ni Bodil-statuetter.

* Privat er han gift med produktionslederen Christina Pind, som han har datteren Vigga på 17 år sammen med.

Kilder: Det Danske Filminstitut, danskefilm.dk.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 15/06/2025 - 11:00

Anders W. Berthelsen: Jeg har ingen hemmeligheder for min familie

Nicoline Kjems-Krognos/Ritzau Scanpix

Karrieren som feteret skuespiller kommer aldrig over kærligheden - selvfølgelig heller ikke, når udlandet kalder, understreger Anders W. Berthelsen.

Kan man være så optaget af fortiden, mens man er i nutiden, at det udfordrer fremtiden?

Det er spørgsmålet i TV 2's nye seriesatsning, "Danefæ", der har Anders W. Berthelsen og Lene Maria Christensen i hovedrollerne.

Han spiller direktøren for Nationalmuseet, der arbejder på en storstilet udstilling om Harald Blåtand. Uden at indvie sin hustru i det har han fået en pose penge til sit prestigeprojekt fra en pulje, hun også har søgt.

Hun arbejder på et mindre museum og gør deromkring et fund, der kan ændre danmarkshistorien - og dermed også gemalens prestigeprojekt.

Selv er Anders W. Berthelsen også i en branche, hvor nogle af hans nære samtidig er både kolleger - og konkurrenter.

- Sådan er det, konstaterer den kendte skuespiller.

- Der er mange om buddet, og så er der en håndfuld mænd på min alder, som er oppe til en snak, om det skal være den, den eller den. Det ved vi jo godt blandt hinanden, og jeg synes egentlig, der er meget åbenhed, hvis man er til casting på det samme, siger den 55-årige seriestjerne.

- Jeg har hemmeligheder på den måde, at hvis nogle kommer og siger: "Jeg er blevet castet til den her rolle, som jeg har fået, og jeg er bare megaglad for den!", så kunne jeg aldrig drømme om at sige: "Nå, men den fik jeg faktisk tilbudt inden og sagde nej til".

I "Danefæ" er det ikke hans kammerater, der er konkurrenter og kolleger, men derimod hans egen hustru.

Fortielser får alt det usagte op imellem dem og får karrieren og kærligheden til at karambolere med hinanden.

- Jeg føler ikke, at jeg selv er sådan en, der går rundt og har hemmeligheder for min familie, siger Anders W. Berthelsen og fortsætter:

- Det har altid været sådan for mig, at min familie er det vigtigste. Den kommer stadig i første række.

Det gjorde den også dengang for 18 års tid siden, da han fik det lukrative tilbud om at komme til det store udland.

Det kriblede i ham af spænding.

Men indspilningerne lå, samtidig med at hans hustru, Christina, havde termin, så det var - som det stadig er i dag - fuldstændigt utænkeligt at prioritere karrieren over kærligheden.

- For mig ville det ikke være rart at stå et eller andet sted og skulle lave noget, hvis jeg hele tiden var nervøs for, hvordan det gik derhjemme. Så kan det være lige meget, siger Anders W. Berthelsen og fortsætter:

- Jeg har det fedest med, at der er ro på, og at vi har alt clearet, så jeg ikke går og skal være bekymret for, om de nu kan få det til at hænge sammen derhjemme. For mig er det vigtigt at balancere, så alle er glade.

Da Vigga kom til verden i 2008, havde Anders W. Berthelsen allerede godt gang i karrieren.

Deromkring i de år kunne han ses i front for DR-dramaet "Krøniken", komediefilmen "Den sorte Madonna", thrilleren "Det som ingen ved" og dramaet "To verdener" for bare at nævne et udpluk fra den produktive skuespillers omfattende repertoire.

Anders W. Berthelsen blev uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i København i 1994 og spillefilmsdebuterede to år efter i "Portland". Det helt store gennembrud kom i 1997 med DR's Taxa-serie i rollen som chaufføren René, der bliver dybt afhængig af både spil, sex og stoffer.

- Jeg havde ikke nogen ambition om at være væk hele tiden, da min datter var lille, og da hun skulle i skole og sådan noget. Jeg havde enormt meget lyst til, at jeg skulle hente og bringe hende lige så meget som min hustru, og at der ikke var barnepiger over det hele, fortæller Anders W. Berthelsen.

- Det er da klart nemmere nu, hvor vores datter er blevet 17. Men vi har altid snakket om det hjemme hos os, og hvis jeg får et projekt ind, vender jeg det stadig med familien. Også fordi min hustru er en enorm god sparringspartner, siger han og fortsætter:

- Hun arbejder selv i branchen, så hun kender til det, og det er også godt at have hende til at belyse tingene fra et andet perspektiv.

Selv om arenaen er anderledes, er det ikke uvant for Anders W. Berthelsen at være galionsfiguren udadtil, ligesom han spiller det i "Danefæ".

- De, der står med ansigterne, er ofte dem, der får røvfulden, hvis det er noget skidt. Det diskuterer vi jo også under forberedelserne og optagelserne. Men det er klart, at jeg aldrig ville sige ja til noget, hvis ikke jeg kan stå inde for det, understreger den erfarne skuespiller.

- Da jeg lavede "Taxa" i gamle dage, kan jeg huske, at nogle kunne blive sure på ham, jeg spillede: "Nu skal han kraftedeme opføre sig ordentligt!", kunne man møde folk, der sagde. Men det er samtidig også meget sjovt - det tyder jo bare på, at folk går op i det.

"Danefæ" har premiere på TV 2 og TV 2 Play søndag 15. juni.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 15/06/2025 - 10:00

FAKTA: Forbigående hørenedsættelse

* Når man har været udsat for et højt lydniveau i længere tid, får man en midlertidig tærskelforskydning.

* Det er reelt en forbigående hørenedsættelse.

* Hvis man lytter til musik i høretelefoner lige efter en koncert, slår man på en hørelse, der allerede er plaget.

* På grund af den midlertidige hørenedsættelse kan man føle sig nødsaget til at skrue ekstra op for volumen, fordi man ikke kan høre ordentligt.

* Det er svært at skelne mellem, hvornår en midlertidig hørenedsættelse fører til en høreskade eller ej. Den biologiske proces varer syv til ni dage, så det er under og umiddelbart efter musikoplevelserne, man skal beskytte sine ører.

Kilde: Dorte Hammershøi, professor i lyd og hørelse ved Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 15/06/2025 - 10:00

Høreskader kan komme snigende: Tag lyttepauser på sommerens festivaler

Anthon Unger/Ritzau Scanpix

Måske kender du den ringende følelse i ørerne efter en uge på festival. Ofte er det helt normalt, men det er svært at vurdere. Få hjælp til at passe på ørerne.

For mange er sommer lig med en masse udendørs koncerter og festivaler. Det betyder også, at ens lyttelapper kommer på prøve.

Derfor anbefaler forskere, at du tager lyttepauser undervejs, hvis du skal høre flere koncerter om dagen.

Ifølge Susanne Nemholt, der forsker i tinnitus og lydfølsomhed hos unge og er tilknyttet Region Hovedstaden og Syddansk Universitet, får du hurtigt opbrugt din daglige støjkvote til en koncert.

- På en otte timers arbejdsdag må man ikke udsættes for støj over 85 decibel uden at skulle have høreværn på. Hver gang støjniveauet stiger med tre decibel, bliver den tid, ens ører kan klare det ubeskyttet, halveret.

- Til en koncert er støjniveauet omkring 100 decibel, hvilket du dermed maksimalt bør udsætte dig selv for i 15 minutter uden hørebeskyttelse, siger Susanne Nemholt.

Af den årsag anbefaler hun at bruge ørepropper, og det er både relevant, når du er til koncerter eller i et campingområde, hvor højttalerne brager derudad.

Det er mængden af lyden på en hel dag, der har betydning, forklarer hun.

- En lydpause vil typisk være perioder, hvor du ikke stimulerer ørerne med for kraftig lyd. Der skal ikke nødvendigvis være helt stille, men hør for eksempel ikke musik i høretelefoner, siger forskeren.

Du må for eksempel gerne være et sted, hvor folk taler sammen, og hvor der er musik i baggrunden.

Hun tilføjer, at der ikke er nogen regler for, hvor meget lyd, man må omgås i sin fritid, da der kun er lavet forskning om støj på arbejdspladsen. Derfor er det svært at bestemme, hvor lang en lyttepause skal være.

Men hun henviser til, at du bruger din sunde fornuft. Det er især vigtigt, hvis du gæster en festival hen over flere dage.

Dorte Hammershøi, der er professor i lyd og hørelse ved Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet, forklarer, at effekten af støjen akkumuleres, fordi hørelsen ikke har tid til at restituere.

Hun fortæller også, at når du køber ørepropper, er det vigtigt at vælge nogle, du kan holde ud at bruge i længere tid.

- Hvis du alligevel tager dem ud for at tale med sidemanden, eller fordi de gør ondt, kan det være fuldstændig ligegyldigt, siger Dorte Hammershøi.

Ørepropper hjælper ekstremt meget, da de reducerer mængden af kraftig lyd, der kommer ind i øret, forklarer hun.

Professoren minder om, at du skal være opmærksom, hvis du begynder at få ondt i ørerne, hovedpine, svimmelhed eller kvalme. Det kan være, fordi du er blevet udsat for kraftig lyd.

- Men det er også vigtigt at forstå, at det måske kun er hver fjerde eller femte, der får sådan nogle signaler. Så du skal ikke tro, at du er sikker, bare fordi du ikke får de der advarsler, siger hun.

Ifølge Dorte Hammershøi er de fleste høreskader formentlig stille.

- Det vil sige, at du mister de hårceller og nerveceller, der opsamler lyden, uden at du får en indikation af det. Det problem skal du ikke overse, fordi det er lige så invaliderende som tinnitus, hovedpine og svimmelhed.

- Den stille høreskade giver stigende høreproblemer resten af livet, siger Dorte Hammershøi.

Susanne Nemholt forklarer, at når symptomerne på en begyndende høreskade kan komme snigende, kan de være svære at være opmærksom på.

Derfor kan det være svært for den enkelte at finde ud af, hvordan man passer bedst på hørelsen.

- Det kan være lige så svært at investere i sin hørelse som at investere sin pensionsopsparing.

- Hvis du først har skader på hørelsen, kan du ikke reparere den igen, siger hun.

Dorte Hammershøi understreger, at du med sund fornuft selv kan sikre, at koncertoplevelsen bliver ufarlig.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek