Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 15/06/2024 - 08:00

Dansk stjerneskud: Jeg er blevet meget mere opmærksom på mit væsen

Man kan godt være et godt menneske, selv om man gerne vil have opmærksomhed, lyder det fra musicalstjernen Johanne Milland.

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

Man siger, at modsætninger mødes.

Det skete, den dag Johanne Milland havde første skoledag på Den Danske Scenekunstskole i Fredericia tilbage i 2017 og mødte holdkammeraten Nanna Rossen.

- Jeg var meget mere opmærksomhedskrævende, Nanna var mere stille. Men langsomt begyndte vi at nærme os hinanden. Siden har vi fulgtes ad, og nu skal vi også snart samarbejde med hinanden, siger Johanne Milland.

- Ved at være sammen med Nanna er jeg blevet meget mere opmærksom på min egen person, hvem jeg har været, og hvordan jeg er nu. Jeg er blevet meget mere opmærksom på mit væsen i den her proces.

De to veninder forenes på scenen i den kommende opsætning af "Wicked".

Musicalen handler om venskabet mellem to unge kvinder, der møder hinanden på hekseskolen i det magiske rige Oz: klassens populære pige, Glinda, og outsideren Elphaba, der vækker opsigt med sin grønne hud.

Nanna Rossen spiller Elphaba, mens at Johanne Milland skildrer Glinda.

- Man kan godt være et godt menneske, selv om man gerne vil have opmærksomhed. Og når man finder ud af, at livet måske alligevel ikke handler om at blive populær - hvor skal man så stille sig hen i verden?. Det kan jeg godt genkende, fortæller Johanne Milland.

- Jeg står selv et virkeligt dejligt sted i mit liv nu. Det er lang tid siden, at jeg har haft så meget ro og balance. Jeg har en masse kærlighed, en masse dejlige venner, en dejlig familie, en dejlig kæreste og et dejligt arbejde. Jeg har egentlig ikke noget som helst at beklage mig over. Det skal man bare virkelig huske at værdsætte, for lige pludselig kan det være væk igen.

"Wicked" havde verdenspremiere på Broadway for 20 år siden og har kun været opsat i Danmark en enkelt gang før.

- Det er vanvittigt at få lov til at spille en af de ikoniske kvinder i "Wicked". Det havde jeg aldrig regnet med - og slet ikke nu i min karriere. Det er ret enestående, konstaterer Johanne Milland.

Desværre kan euforien også kamme over i en indre udfordring: at tage sin plads på scenen i en musical, der er så elsket, som "Wicked" er.

- Det er virkelig noget, jeg kæmper med hver dag, fortæller Johanne Milland åbenhjertigt.

- Hvis jeg ikke ligesom går ind og tager teten og siger til mig selv: "Du er her af en grund", kan jeg godt pille mig selv ned. Det er lige så meget et mentalt arbejde, som det er at arbejde med manuskriptet. Det tror jeg, bliver et løbende arbejde resten af mit liv, siger den 29-årige performer.

Det er det såkaldte imposter syndrom.

Et selvbedrag, hvor man begynder at tvivle på egne evner og frygter for den dag, andre opdager det.

- Jeg tror, der er rigtig mange, der har det sådan. Både i min profession og på andre arbejder, funderer Johanne Milland.

- Det tror jeg, vi har meget af her i Danmark og ligger latent i os med janteloven: "Du skal ikke tro, du er noget".

Johanne Milland kommer fra den fynske flække Frørup uden for Nyborg. Hun ved ikke helt, hvor interessen opstod - hun kommer ikke fra en synderligt kreativ familie - men hun begyndte at lave amatørteater.

Senere fandt hun ud af, at man faktisk kunne forene dramatik med lyrik - og at hvis man dygtiggjorde sig, kunne man også leve af det. Det forstod hendes forældre ikke helt lige i begyndelsen, og hendes lærere opfordrede hende også til at tage en universitetsuddannelse, så hun helgarderede sig.

- Det satte gang i en fandenivoldskhed: "Nej, det skal I ikke bestemme. Jeg skal nok finde min egen vej", genfortæller Johanne Milland.

- Mine tanker og drømme har altid fyldt meget, og efter det gik op for mine forældre, at det var ramme alvor, har de været fuldstændig fantastiske, understreger hun.

- De har hentet og bragt mig og dækket ind for mig til familiefester, når jeg igen ikke kunne være der.

Allerede samme år som Johanne Milland dimitterede fra Den Danske Scenekunstskole i 2019, fik hun professionel debut på Det Ny Teater. Året efter fik hun sin første store rolle på biograflærredet i "Venuseffekten". En præstation, der imponerede anmelderne og gav hende nomineringer til flere fornemme filmpriser.

Mens det kulminerede omkring hende, ramlede det indeni hende.

Samtidig med, at hun indspillede dramakomedien, gik hun til prøver på musicalen "Atlantis".

Og der - bam - blev hun overmandet af den stress, hun længe havde forsøgt at holde hen.

- Jeg føler, jeg har en før-stress og en efter-stress personlighed. Jeg tror, at jeg havde brug for at lære de ting, jeg lærte, fortæller Johanne Milland.

Passionen endte med at forfølge hende, længe efter at hun var gået af scenen. Så hun måtte indgå en pagt med sig selv: "Giv den alt, hvad du kan, når du står på scenen, og giv så slip, når du går hjem".

- Og så giver jeg mig selv lov til at lave fejl - fejl i anførselstegn - for det er at lege, nørde og undersøge. Jeg ved, at der nok skal være en instruktør, der siger ja eller nej, fortsætter hun.

- Jeg må ikke kigge mig tilbage, for jeg er ikke herre over slutproduktet. Jeg har heller ikke kontrol over, hvad folk tænker om mig, når jeg står på scenen.

Johanne Milland ved - nogenlunde - hvad hun skal reagere på, og hvordan hun kommer det i forkøbet, hvis symptomerne skulle vise sig igen.

- Det kan stadig dræne mig på nogle punkter. Men det hele bliver opvejet af, at det giver mig enormt meget. Men jeg skal finde en balance, kan jeg godt mærke ... Jeg skal være bedre til at holde fri. Det er det, jeg prøver at sige.

Det begynder med erkendelsen.

- Jeg tror virkelig på, at ærlighed, åbenhed og sårbarhed er vejen frem. Vi er alle bare mennesker, og jeg er sikker på, at producenterne gerne vil have det bedste resultat ud af det menneske, de har ansat, siger Johanne Milland.

- Nogle gange er der nogle ting, man har brug for, for at kunne indfri det. For mig har det i hvert fald givet rigtig meget pote.

Johanne Milland har fokus på at passe på sig selv. Især når hun sammenlagt med musicaludgaven af "Askepot", som spillede i foråret, kommer til at være på turné i hele halvdelen af 2024, når "Wicked" ruller.

- Heldigvis har jeg en kæreste, som er i samme branche og forstår de skæve arbejdstider. Men vi har da lige kigget hinanden i øjnene og tænkt: "Det skal vi lige finde ud af, for vi kommer til at være meget væk fra hinanden", siger Johanne Milland, der danner par med skuespilleren Alex Høgh Andersen.

Johanne Milland mærker, hun får energi ved at bruge energi og tanke op på kvalitetstid.

- Hvis jeg kommer til at sidde og sumpe i sofaen dagen lang, inden jeg skal på arbejde, kan jeg godt føle, jeg ikke får noget ud af mit liv. Men der er min kæreste rigtig god til at få mig op og i gang.

"Wicked" får premiere på Fredericia Musicalteater 18. september og spiller frem til 5. oktober.

Herefter kommer musicalen forbi Tivolis Koncertsal i København fra 11. til 19. oktober, inden den vender tilbage til Fredericia og spiller fra den 25. oktober og frem til 17. november.

/ritzau/

København, 03/12/2025 - 08:37

Maude og Ingeborgs Matador-kjoler kommer på auktion

Matador-fans kan byde på Maudes kjoler og andre kostumer fra "Matador" når Bruun Rasmussen holder auktion.

Fans af tv-serien "Matador" får chancen for at give sig selv en julegave.

Det sker, når Auktionshuset Bruun Rasmussen 8. december sætter 12 originale kostumer fra den folkekære serie under hammeren.

Det skriver auktionshuset i en pressemeddelelse.

Matador-tilhængere kan således blive ejere af kjoler, frakker og skjorter, som i serien blev båret af Maude Varnæs og Ingeborg Skjern.

Det ville formentlig få selv Misse Møhge til at nikke anerkendende.

Til de festlige lejligheder er der blandt andet en kjoledragt til salg, som blev båret af skuespiller Ghita Nørbys karakter Ingeborg Skjern i det 24. og sidste afsnit af serien.

Hvis kostumerne skal bruges i den mere rolige og afslappende afdeling, er der også et sæt pyjamasbukser på auktion, som er brugt af Gitte Graa, der i serien spilles af skuespiller Susse Wold.

Pyjamasbukserne optræder i afsnit otte og ni inde i familien Varnæs' dagligstue.

Kostumerne, der kommer på auktion fra forfatteren Lise Nørgaards populære univers, er vurderet til at have en værdi på mellem 8000 kroner og 10.000 kroner.

Det er dansk-svenske Ulla-Britt Söderlund, der sammen med Nordisk Films daværende kostumechef Ulla Houmann stod bag seriens kostumer.

Arbejdet bestod i at sikre, at farverne og materialerne underbyggede både karakterernes personlighed og samfundsstatus, skriver auktionshuset i pressemeddelelsen.

Ulla-Britt Söderlund vandt i 1976 en Oscar for at have skabt de bedste kostumer med sit arbejde på filmen "Barry London".

Ud over "Matador" er der også sat kostumer fra DR-serien "Krøniken" og Dirch Passer-filmen "Mafiaen - det er osse mig" til salg på auktionen.

Auktionen foregår via auktionshusets hjemmeside. Bruun Rasmussen tilbyder, at interesserede købere kan komme forbi for at se nærmere på kostumerne.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 03/12/2025 - 08:00

Blå bog: Anders Mossling

* Anders Mossling blev født i 1963 i Sverige.

* Han er uddannet skuespiller på Scen Studion i Stockholm og Institut de Arte Senica i Italien.

* Skuespilleren har været aktiv i Norge, Sverige og Danmark siden 1999.

* Han har medvirket i tv-serier som "Riget", "Broen" og "Elvira".

Kilde: IMDB.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 03/12/2025 - 08:00

FAKTA: Engagér dig i dit barns digitale liv

* Det digitale liv kan have lige så stor indflydelse på dit barns liv som andre fritidsinteresser. Spørg ind til, hvad der er spændende og sjovt, men også, hvad der kan være ubehageligt.

* Vær med til at strukturere dit barns digitale vaner på samme måde, som du gør med andre hverdagsaktiviteter. Sæt en ramme for dit barns digitale hverdag.

* Sluk for elektroniske devices i god tid inden sengetid.

* Vis interesse i skolens arbejde med børnenes digitale dannelse. Det kunne for eksempel være at tale med andre forældre til møder eller bringe det op for skolens bestyrelse.

* Opfordr gerne til, at både den sociale og refleksive del af den digitale dannelse øges.

Kilde: Børns Vilkår.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 03/12/2025 - 08:00

Når TikTok overtager: Sådan kan du hjælpe dit barn uden forbud

Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Skærmtid fylder blandt unge. Hvis du frygter, at dit barn er fanget i TikTok-fælden, bør du tage en dialog, inden du gennemtvinger en kold tyrker.

Hvis du mistænker, at din teenager bruger for meget tid på telefonen, er du ikke den eneste.

Ifølge en rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bruger unge mellem 13 og 17 år i gennemsnit over to en halv time om dagen på sociale medier.

Så der er altså noget om snakken, mener digital medieekspert hos Børns Vilkår Melissa Vardy.

- Apps som TikTok designer en slags evighedsalgoritme, der både bygger på dine interesser, og hvem du følger. Det betyder, at du kan blive fastholdt i timevis, fordi du hele tiden kan blive fodret med mere målrettet indhold, siger hun og fortsætter:

- På den måde bliver vi introduceret til begrebet "doomscrolling", hvor du fortsætter med at bladre gennem dit feed, fordi det skaber et dopaminrush i hjernen, som hele tiden vil have mere.

Ifølge Melissa Vardy kan det både gå ud over koncentrationsevnen og give søvnbesvær, hvis man stirrer for meget ind i skærmen inden sengetid.

På smartphones kan forældre sætte begrænsninger for skærmtid og sågar blokere brugen af bestemte apps fuldstændig.

Det vil naturligvis sætte en brat stopper for skærmtiden, men spørgsmålet er, om det er det rigtige at indføre et regulært TikTok-block.

Ifølge Merete Dalsgaard, der er fagkonsulent og projektleder ved Center for Digital Pædagogik, gør du klogere i at tage en grundig snak med dit barn, før du går drastisk til værks.

- Som forælder har du et stort ansvar for at regulere dit barns digitale liv. Hvis du indfører en masse regler uden nogen form for inddragelse, risikerer du, at barnet ikke selv lærer at træffe sunde beslutninger.

- Det er altid det bedste at tage en snak i stedet for at trykke på sluk-knappen. Spørg, hvad barnet får ud af at være på TikTok, og hvad der er spændende ved det. Meget på samme måde, som når du spørger, hvordan det er gået i skolen, siger hun.

Hun opfatter, at snakken om brug af skærme i flere familier ofte ender som en restriktiv monolog frem for en konstruktiv dialog.

Derfor vil det give mening at starte med at tale om, hvilke familieoplevelser skærmen kommer i vejen for. Og så er det selvfølgelig vigtigt, at man som forælder sender et godt signal som forbillede, fortæller hun.

- En pige i 3. klasse fortalte mig engang, at hun ville ønske, at det kunne lade sig gøre at se en film derhjemme, uden at mor og far skulle sidde med mobilen fremme i sofaen undervejs, siger Merete Dalsgaard og fortsætter:

- Forældrene vil altid være barnets største forbilleder, og det er vigtigt at sende signaler om de værdier, som du ønsker, dit barn skal leve efter. Det nytter ikke, at mor og far selv sumper foran skærmen hele tiden, hvis de har sat begrænsninger for barnet.

Hvis man efter en snak med sit barn vurderer, at det er nødvendigt at gøre noget, forklarer Melissa Vardy, at der er andre veje end at blokere apps for bestandig.

- Sociale medier giver mange børn en følelse af fællesskab. Man kan nok sammenligne det lidt med, når voksne smalltalker ved kaffemaskinen, og det er nemt at fornemme, hvis der er noget, der er gået din næse forbi.

- I telefonens indstillinger eller ved brug af andre apps kan du sætte en begrænsning for, hvor mange timer om dagen dit barn kan være på sociale medier. På den måde kan du hjælpe dit barn med at styre sit tidsforbrug - men husk at tage barnet med på råd, fortæller Melissa Vardy.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek