Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 15/06/2024 - 08:00

Dansk stjerneskud: Jeg er blevet meget mere opmærksom på mit væsen

Man kan godt være et godt menneske, selv om man gerne vil have opmærksomhed, lyder det fra musicalstjernen Johanne Milland.

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

Man siger, at modsætninger mødes.

Det skete, den dag Johanne Milland havde første skoledag på Den Danske Scenekunstskole i Fredericia tilbage i 2017 og mødte holdkammeraten Nanna Rossen.

- Jeg var meget mere opmærksomhedskrævende, Nanna var mere stille. Men langsomt begyndte vi at nærme os hinanden. Siden har vi fulgtes ad, og nu skal vi også snart samarbejde med hinanden, siger Johanne Milland.

- Ved at være sammen med Nanna er jeg blevet meget mere opmærksom på min egen person, hvem jeg har været, og hvordan jeg er nu. Jeg er blevet meget mere opmærksom på mit væsen i den her proces.

De to veninder forenes på scenen i den kommende opsætning af "Wicked".

Musicalen handler om venskabet mellem to unge kvinder, der møder hinanden på hekseskolen i det magiske rige Oz: klassens populære pige, Glinda, og outsideren Elphaba, der vækker opsigt med sin grønne hud.

Nanna Rossen spiller Elphaba, mens at Johanne Milland skildrer Glinda.

- Man kan godt være et godt menneske, selv om man gerne vil have opmærksomhed. Og når man finder ud af, at livet måske alligevel ikke handler om at blive populær - hvor skal man så stille sig hen i verden?. Det kan jeg godt genkende, fortæller Johanne Milland.

- Jeg står selv et virkeligt dejligt sted i mit liv nu. Det er lang tid siden, at jeg har haft så meget ro og balance. Jeg har en masse kærlighed, en masse dejlige venner, en dejlig familie, en dejlig kæreste og et dejligt arbejde. Jeg har egentlig ikke noget som helst at beklage mig over. Det skal man bare virkelig huske at værdsætte, for lige pludselig kan det være væk igen.

"Wicked" havde verdenspremiere på Broadway for 20 år siden og har kun været opsat i Danmark en enkelt gang før.

- Det er vanvittigt at få lov til at spille en af de ikoniske kvinder i "Wicked". Det havde jeg aldrig regnet med - og slet ikke nu i min karriere. Det er ret enestående, konstaterer Johanne Milland.

Desværre kan euforien også kamme over i en indre udfordring: at tage sin plads på scenen i en musical, der er så elsket, som "Wicked" er.

- Det er virkelig noget, jeg kæmper med hver dag, fortæller Johanne Milland åbenhjertigt.

- Hvis jeg ikke ligesom går ind og tager teten og siger til mig selv: "Du er her af en grund", kan jeg godt pille mig selv ned. Det er lige så meget et mentalt arbejde, som det er at arbejde med manuskriptet. Det tror jeg, bliver et løbende arbejde resten af mit liv, siger den 29-årige performer.

Det er det såkaldte imposter syndrom.

Et selvbedrag, hvor man begynder at tvivle på egne evner og frygter for den dag, andre opdager det.

- Jeg tror, der er rigtig mange, der har det sådan. Både i min profession og på andre arbejder, funderer Johanne Milland.

- Det tror jeg, vi har meget af her i Danmark og ligger latent i os med janteloven: "Du skal ikke tro, du er noget".

Johanne Milland kommer fra den fynske flække Frørup uden for Nyborg. Hun ved ikke helt, hvor interessen opstod - hun kommer ikke fra en synderligt kreativ familie - men hun begyndte at lave amatørteater.

Senere fandt hun ud af, at man faktisk kunne forene dramatik med lyrik - og at hvis man dygtiggjorde sig, kunne man også leve af det. Det forstod hendes forældre ikke helt lige i begyndelsen, og hendes lærere opfordrede hende også til at tage en universitetsuddannelse, så hun helgarderede sig.

- Det satte gang i en fandenivoldskhed: "Nej, det skal I ikke bestemme. Jeg skal nok finde min egen vej", genfortæller Johanne Milland.

- Mine tanker og drømme har altid fyldt meget, og efter det gik op for mine forældre, at det var ramme alvor, har de været fuldstændig fantastiske, understreger hun.

- De har hentet og bragt mig og dækket ind for mig til familiefester, når jeg igen ikke kunne være der.

Allerede samme år som Johanne Milland dimitterede fra Den Danske Scenekunstskole i 2019, fik hun professionel debut på Det Ny Teater. Året efter fik hun sin første store rolle på biograflærredet i "Venuseffekten". En præstation, der imponerede anmelderne og gav hende nomineringer til flere fornemme filmpriser.

Mens det kulminerede omkring hende, ramlede det indeni hende.

Samtidig med, at hun indspillede dramakomedien, gik hun til prøver på musicalen "Atlantis".

Og der - bam - blev hun overmandet af den stress, hun længe havde forsøgt at holde hen.

- Jeg føler, jeg har en før-stress og en efter-stress personlighed. Jeg tror, at jeg havde brug for at lære de ting, jeg lærte, fortæller Johanne Milland.

Passionen endte med at forfølge hende, længe efter at hun var gået af scenen. Så hun måtte indgå en pagt med sig selv: "Giv den alt, hvad du kan, når du står på scenen, og giv så slip, når du går hjem".

- Og så giver jeg mig selv lov til at lave fejl - fejl i anførselstegn - for det er at lege, nørde og undersøge. Jeg ved, at der nok skal være en instruktør, der siger ja eller nej, fortsætter hun.

- Jeg må ikke kigge mig tilbage, for jeg er ikke herre over slutproduktet. Jeg har heller ikke kontrol over, hvad folk tænker om mig, når jeg står på scenen.

Johanne Milland ved - nogenlunde - hvad hun skal reagere på, og hvordan hun kommer det i forkøbet, hvis symptomerne skulle vise sig igen.

- Det kan stadig dræne mig på nogle punkter. Men det hele bliver opvejet af, at det giver mig enormt meget. Men jeg skal finde en balance, kan jeg godt mærke ... Jeg skal være bedre til at holde fri. Det er det, jeg prøver at sige.

Det begynder med erkendelsen.

- Jeg tror virkelig på, at ærlighed, åbenhed og sårbarhed er vejen frem. Vi er alle bare mennesker, og jeg er sikker på, at producenterne gerne vil have det bedste resultat ud af det menneske, de har ansat, siger Johanne Milland.

- Nogle gange er der nogle ting, man har brug for, for at kunne indfri det. For mig har det i hvert fald givet rigtig meget pote.

Johanne Milland har fokus på at passe på sig selv. Især når hun sammenlagt med musicaludgaven af "Askepot", som spillede i foråret, kommer til at være på turné i hele halvdelen af 2024, når "Wicked" ruller.

- Heldigvis har jeg en kæreste, som er i samme branche og forstår de skæve arbejdstider. Men vi har da lige kigget hinanden i øjnene og tænkt: "Det skal vi lige finde ud af, for vi kommer til at være meget væk fra hinanden", siger Johanne Milland, der danner par med skuespilleren Alex Høgh Andersen.

Johanne Milland mærker, hun får energi ved at bruge energi og tanke op på kvalitetstid.

- Hvis jeg kommer til at sidde og sumpe i sofaen dagen lang, inden jeg skal på arbejde, kan jeg godt føle, jeg ikke får noget ud af mit liv. Men der er min kæreste rigtig god til at få mig op og i gang.

"Wicked" får premiere på Fredericia Musicalteater 18. september og spiller frem til 5. oktober.

Herefter kommer musicalen forbi Tivolis Koncertsal i København fra 11. til 19. oktober, inden den vender tilbage til Fredericia og spiller fra den 25. oktober og frem til 17. november.

/ritzau/

København, 19/12/2025 - 17:09

Forfatter og forlag frifindes i injuriesag om Fejø-bog

Ligheder mellem bog og virkelighed var krænkende, men grundet ytringsfriheden frifindes forfatter og forlag.

Forfatteren Thomas Boberg og forlaget Gyldendal er fredag blevet frifundet i en injuriesag anlagt af en restauratør fra Fejø i forbindelse med romanen "Insula".

Det oplyser Retten i Nykøbing Falster til Ritzau.

Restauratør Frank Strathe har sagsøgt forfatteren Thomas Boberg og forlaget Gyldendal, i forbindelse med bogen der udkom i august sidste år.

I bogen optræder karakteren "Rolf". En usympatisk drukkenbolt, der både kører spritkørsel og fremsætter strafbare trusler.

De karaktertræk vil Frank Strathe ikke kendes ved, men fordi "Rolf" på en lang række andre punkter minder om virkelighedens Frank, så føler Strathe, at bogen krænker hans ære.

Og så langt har Frank Strathe fået ret af den dommer, som har vurderet sagen. Ifølge hende er der nemlig så mange lighedstegn mellem den fiktive Rolf og den virkelige Frank, at de omstridte beskrivelser af Rolf må anses som en krænkelse af Frank Strathes ære.

Strathes advokat, Christian F. Jensen, anser netop den del af dommen som en lille sejr.

- Der er især to elementer, som jeg ser som en oprejsning for Frank Strathe. For det første anerkender retten, at der er fremsat grove beskyldninger mod ham. For det andet siger retten, at der ikke var grundlag for at anse ytringerne for sande og for at fremsætte dem.

Men selv om retten i udgangspunktet anser straffelovens injurieparagraf for overtrådt, så bliver der alligevel ikke tale om nogen straf eller anden konsekvens for forlaget og forfatteren.

De er nemlig beskyttet af ytringsfrihedsbestemmelsen i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

- Man har foretaget en afvejning mellem retten til at ytre sig og retten til privatliv, og her har dommeren valgt at gå ind ad en anden dør, end vi har, lyder det fra Christian F. Jensen.

Netop den afvejning er af så principiel betydning, at Frank Strathe vil anke dommen til Østre Landsret.

Hos Gyldendal er der tilfredshed med dommen. Her lægger skønlitterær forlagschef Simon Pasternak især vægt på, at der er vide rammer for ytringsfriheden, når det kommer til fiktion.

- Det er en meget klar dom, som slår fast, at der skal være vide rammer for kunsten og dens ytringer. Dommen lægger til grund, at "Insula" ikke er et dokumentarisk værk, men et fiktionsværk, der, selv om det til en vis grad er inspireret af virkeligheden, skaber sit eget univers, siger Pasternak i en skriftlig kommentar sendt til Ritzau.

- Det er afgørende for litteraturen, at der er forskel på fiktive og dokumentariske værker, og at fiktioner godt kan tage afsæt i virkeligheden og diskutere samfundsrelevante emner, lyder det.

Dansk Forfatterforenings forperson, Anne Sofie Hammer, er lettet over afgørelsen.

- Nogle gange kan en bog vække anstød, men vi behøver ikke se særlig langt ud over Danmarks grænser for at konstatere, at det så absolut er at foretrække, at bøger gerne må det, skriver hun i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Frank Strathe skal betale henholdsvis 25.000 kroner og 20.000 kroner til forfatteren og forlaget til at dække deres sagsomkostninger.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 19/12/2025 - 14:17

Forfatter og forlag frifindes i injuriesag om Fejø-bog

Ligheder mellem bog og virkelighed var krænkende, men grundet ytringsfriheden frifindes forfatter og forlag.

Forfatteren Thomas Boberg og forlaget Gyldendal er fredag blevet frifundet i en injuriesag anlagt af en restauratør fra Fejø i forbindelse med romanen "Insula".

Det oplyser Retten i Nykøbing Falster til Ritzau.

Restauratør Frank Strathe har sagsøgt forfatteren Thomas Boberg og forlaget Gyldendal, i forbindelse med bogen der udkom i august sidste år.

I bogen optræder karakteren "Rolf". En usympatisk drukkenbolt, der både kører spritkørsel og fremsætter strafbare trusler.

De karaktertræk vil Frank Strathe ikke kendes ved, men fordi "Rolf" på en lang række andre punkter minder om virkelighedens Frank, så føler Strathe, at bogen krænker hans ære.

Og så langt har Frank Strathe fået ret af den dommer, som har vurderet sagen. Ifølge hende er der nemlig så mange lighedstegn mellem den fiktive Rolf og den virkelige Frank, at de omstridte beskrivelser af Rolf må anses som en krænkelse af Frank Strathes ære.

Strathes advokat, Christian F. Jensen, anser netop den del af dommen som en lille sejr.

- Der er især to elementer, som jeg ser som en oprejsning for Frank Strathe. For det første anerkender retten, at der er fremsat grove beskyldninger mod ham. For det andet siger retten, at der ikke var grundlag for at anse ytringerne for sande og for at fremsætte dem.

Men selv om retten i udgangspunktet anser straffelovens injurieparagraf for overtrådt, så bliver der alligevel ikke tale om nogen straf eller anden konsekvens for forlaget og forfatteren.

De er nemlig beskyttet af ytringsfrihedsbestemmelsen i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

- Man har foretaget en afvejning mellem retten til at ytre sig og retten til privatliv, og her har dommeren valgt at gå ind ad en anden dør, end vi har, lyder det fra Christian F. Jensen.

Netop den afvejning er af så principiel betydning, at Frank Strathe vil anke dommen til Østre Landsret.

Hos Gyldendal er der tilfredshed med dommen. Her lægger skønlitterær forlagschef Simon Pasternak især vægt på, at der er vide rammer for ytringsfriheden, når det kommer til fiktion.

- Det er en meget klar dom, som slår fast, at der skal være vide rammer for kunsten og dens ytringer. Dommen lægger til grund, at "Insula" ikke er et dokumentarisk værk, men et fiktionsværk, der, selv om det til en vis grad er inspireret af virkeligheden, skaber sit eget univers, siger Pasternak i en skriftlig kommentar sendt til Ritzau.

- Det er afgørende for litteraturen, at der er forskel på fiktive og dokumentariske værker, og at fiktioner godt kan tage afsæt i virkeligheden og diskutere samfundsrelevante emner, lyder det fra forlagschefen.

- Det er vigtigt, at vi har vide rammer for ytringsfriheden, og at litteraturen indgår i vores samtale om, hvad samfundet er og kunne være. Vi håber, at dommen betyder, at forfattere fortsat kan skrive frit uden frygt for at blive sagsøgt, siger Simon Pasternak.

Frank Strathe skal betale henholdsvis 25.000 kroner og 20.000 kroner til forfatteren og forlaget til at dække deres sagsomkostninger.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 19/12/2025 - 11:01

FAKTA: Alternativer til nytårsbordet

* Mens blæksprutten stortrives i det danske farvande, ser det mindre positivt ud for torsken.

* Sidste år opfordrede Verdensnaturfonden (WWF) til, at danskerne sprang nytårstorsken over. WWF anbefalede at gå efter østers, muslinger og blæksprutte som alternativer.

* Torskebestanden i Østersøen er så kritisk, at det er forbudt for lystfiskere at fiske efter den klassiske nytårsfisk her, mens erhvervsfiskeriet i flere år har været begrænset til bifangst.

* EU-landene har indgået en ny aftale, der i 2026 reducerer kvoten for fiskeri af torsk i Nordsøen med 44 procent.

Kilder: WWF og Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 19/12/2025 - 08:00

FAKTA: Ulykker ved nytåret 2024-2025

* I nytårsdøgnene 31. december 2024 og 1. januar 2025 kom 209 personer i hele landet i akut behandling for skader forårsaget af fyrværkeri. Af dem var 42 alvorligt tilskadekomne, og én person mistede livet.

* Lovligt fyrværkeri stod for knap 90 procent af skaderne. 59 personer blev skadet af batterier, 47 af raketter og 30 af bomberør, mens 13 personer kom til skade ved brug af ulovligt fyrværkeri som kanonslag, strygere og luftbomber. Resten er blandt andet heksehyl, romerlys og indendørs fyrværkeri.

* Tre ud af ti af de tilskadekomne havde sikkerhedsbriller på.

Kilde: Ulykkes Analyse Gruppen ved OUH Odense Universitetshospital, 2025.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek