Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 15/06/2024 - 08:00

Dansk stjerneskud: Jeg er blevet meget mere opmærksom på mit væsen

Man kan godt være et godt menneske, selv om man gerne vil have opmærksomhed, lyder det fra musicalstjernen Johanne Milland.

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

Man siger, at modsætninger mødes.

Det skete, den dag Johanne Milland havde første skoledag på Den Danske Scenekunstskole i Fredericia tilbage i 2017 og mødte holdkammeraten Nanna Rossen.

- Jeg var meget mere opmærksomhedskrævende, Nanna var mere stille. Men langsomt begyndte vi at nærme os hinanden. Siden har vi fulgtes ad, og nu skal vi også snart samarbejde med hinanden, siger Johanne Milland.

- Ved at være sammen med Nanna er jeg blevet meget mere opmærksom på min egen person, hvem jeg har været, og hvordan jeg er nu. Jeg er blevet meget mere opmærksom på mit væsen i den her proces.

De to veninder forenes på scenen i den kommende opsætning af "Wicked".

Musicalen handler om venskabet mellem to unge kvinder, der møder hinanden på hekseskolen i det magiske rige Oz: klassens populære pige, Glinda, og outsideren Elphaba, der vækker opsigt med sin grønne hud.

Nanna Rossen spiller Elphaba, mens at Johanne Milland skildrer Glinda.

- Man kan godt være et godt menneske, selv om man gerne vil have opmærksomhed. Og når man finder ud af, at livet måske alligevel ikke handler om at blive populær - hvor skal man så stille sig hen i verden?. Det kan jeg godt genkende, fortæller Johanne Milland.

- Jeg står selv et virkeligt dejligt sted i mit liv nu. Det er lang tid siden, at jeg har haft så meget ro og balance. Jeg har en masse kærlighed, en masse dejlige venner, en dejlig familie, en dejlig kæreste og et dejligt arbejde. Jeg har egentlig ikke noget som helst at beklage mig over. Det skal man bare virkelig huske at værdsætte, for lige pludselig kan det være væk igen.

"Wicked" havde verdenspremiere på Broadway for 20 år siden og har kun været opsat i Danmark en enkelt gang før.

- Det er vanvittigt at få lov til at spille en af de ikoniske kvinder i "Wicked". Det havde jeg aldrig regnet med - og slet ikke nu i min karriere. Det er ret enestående, konstaterer Johanne Milland.

Desværre kan euforien også kamme over i en indre udfordring: at tage sin plads på scenen i en musical, der er så elsket, som "Wicked" er.

- Det er virkelig noget, jeg kæmper med hver dag, fortæller Johanne Milland åbenhjertigt.

- Hvis jeg ikke ligesom går ind og tager teten og siger til mig selv: "Du er her af en grund", kan jeg godt pille mig selv ned. Det er lige så meget et mentalt arbejde, som det er at arbejde med manuskriptet. Det tror jeg, bliver et løbende arbejde resten af mit liv, siger den 29-årige performer.

Det er det såkaldte imposter syndrom.

Et selvbedrag, hvor man begynder at tvivle på egne evner og frygter for den dag, andre opdager det.

- Jeg tror, der er rigtig mange, der har det sådan. Både i min profession og på andre arbejder, funderer Johanne Milland.

- Det tror jeg, vi har meget af her i Danmark og ligger latent i os med janteloven: "Du skal ikke tro, du er noget".

Johanne Milland kommer fra den fynske flække Frørup uden for Nyborg. Hun ved ikke helt, hvor interessen opstod - hun kommer ikke fra en synderligt kreativ familie - men hun begyndte at lave amatørteater.

Senere fandt hun ud af, at man faktisk kunne forene dramatik med lyrik - og at hvis man dygtiggjorde sig, kunne man også leve af det. Det forstod hendes forældre ikke helt lige i begyndelsen, og hendes lærere opfordrede hende også til at tage en universitetsuddannelse, så hun helgarderede sig.

- Det satte gang i en fandenivoldskhed: "Nej, det skal I ikke bestemme. Jeg skal nok finde min egen vej", genfortæller Johanne Milland.

- Mine tanker og drømme har altid fyldt meget, og efter det gik op for mine forældre, at det var ramme alvor, har de været fuldstændig fantastiske, understreger hun.

- De har hentet og bragt mig og dækket ind for mig til familiefester, når jeg igen ikke kunne være der.

Allerede samme år som Johanne Milland dimitterede fra Den Danske Scenekunstskole i 2019, fik hun professionel debut på Det Ny Teater. Året efter fik hun sin første store rolle på biograflærredet i "Venuseffekten". En præstation, der imponerede anmelderne og gav hende nomineringer til flere fornemme filmpriser.

Mens det kulminerede omkring hende, ramlede det indeni hende.

Samtidig med, at hun indspillede dramakomedien, gik hun til prøver på musicalen "Atlantis".

Og der - bam - blev hun overmandet af den stress, hun længe havde forsøgt at holde hen.

- Jeg føler, jeg har en før-stress og en efter-stress personlighed. Jeg tror, at jeg havde brug for at lære de ting, jeg lærte, fortæller Johanne Milland.

Passionen endte med at forfølge hende, længe efter at hun var gået af scenen. Så hun måtte indgå en pagt med sig selv: "Giv den alt, hvad du kan, når du står på scenen, og giv så slip, når du går hjem".

- Og så giver jeg mig selv lov til at lave fejl - fejl i anførselstegn - for det er at lege, nørde og undersøge. Jeg ved, at der nok skal være en instruktør, der siger ja eller nej, fortsætter hun.

- Jeg må ikke kigge mig tilbage, for jeg er ikke herre over slutproduktet. Jeg har heller ikke kontrol over, hvad folk tænker om mig, når jeg står på scenen.

Johanne Milland ved - nogenlunde - hvad hun skal reagere på, og hvordan hun kommer det i forkøbet, hvis symptomerne skulle vise sig igen.

- Det kan stadig dræne mig på nogle punkter. Men det hele bliver opvejet af, at det giver mig enormt meget. Men jeg skal finde en balance, kan jeg godt mærke ... Jeg skal være bedre til at holde fri. Det er det, jeg prøver at sige.

Det begynder med erkendelsen.

- Jeg tror virkelig på, at ærlighed, åbenhed og sårbarhed er vejen frem. Vi er alle bare mennesker, og jeg er sikker på, at producenterne gerne vil have det bedste resultat ud af det menneske, de har ansat, siger Johanne Milland.

- Nogle gange er der nogle ting, man har brug for, for at kunne indfri det. For mig har det i hvert fald givet rigtig meget pote.

Johanne Milland har fokus på at passe på sig selv. Især når hun sammenlagt med musicaludgaven af "Askepot", som spillede i foråret, kommer til at være på turné i hele halvdelen af 2024, når "Wicked" ruller.

- Heldigvis har jeg en kæreste, som er i samme branche og forstår de skæve arbejdstider. Men vi har da lige kigget hinanden i øjnene og tænkt: "Det skal vi lige finde ud af, for vi kommer til at være meget væk fra hinanden", siger Johanne Milland, der danner par med skuespilleren Alex Høgh Andersen.

Johanne Milland mærker, hun får energi ved at bruge energi og tanke op på kvalitetstid.

- Hvis jeg kommer til at sidde og sumpe i sofaen dagen lang, inden jeg skal på arbejde, kan jeg godt føle, jeg ikke får noget ud af mit liv. Men der er min kæreste rigtig god til at få mig op og i gang.

"Wicked" får premiere på Fredericia Musicalteater 18. september og spiller frem til 5. oktober.

Herefter kommer musicalen forbi Tivolis Koncertsal i København fra 11. til 19. oktober, inden den vender tilbage til Fredericia og spiller fra den 25. oktober og frem til 17. november.

/ritzau/

København, 17/09/2025 - 17:32

Musikbranche frygter at miste milliarder i kapløb mod AI-musik

Nicolai Lorenzen/Ritzau Scanpix

Nye tjenester kan skabe musik ved brug af kunstig intelligens. Det kan risikere at presse musikeres økonomi på sigt.

Nye tjenester, der kan lave fulde musiknumre ud fra kunstig intelligens, kan risikere at æde store dele af den økonomi, som gør det muligt at leve af at lave dansk musik.

Det frygter musikrettighedsorganisationen Koda og musikselskabernes brancheorganisation, Ifpi, skriver de i en pressemeddelelse.

Her fremgår det, at en ulig konkurrencesituation mellem menneskeskabt musik og fuldt AI-generet musik kan føre til et milliardstort omsætningstab frem mod 2030, hvis ikke der kommer politisk handling.

Nicky Trebbien, der er juridisk og politisk direktør i Koda, fremhæver desuden, at AI-tjenester er trænet på danske musikskaberes ophavsretsbeskyttede musik uden tilladelse eller betaling.

- På den ulovlige baggrund har de bygget nogle tjenester, der kan generere musik, der er i direkte konkurrence med den selvsamme menneskeskabte musik, som er hele fundamentet for deres forretning, siger han i meddelelsen.

Ifpi og Koda henviser til en rapport, som konsulenthuset HBS Economics har udført for organisationerne.

Den viser, at hvis den nuværende udvikling inden for AI fortsætter, står dansk musik til et omsætningstab på cirka 6,9 milliarder kroner i årene frem til 2030.

Rapporten er et skøn baseret på estimater fra eksisterende undersøgelser om effekter af fuldt AI-genereret musik for musikindustrien i andre lande, hvorfor det er forbundet med usikkerhed.

Både Koda og Ifpi understreger, at organisationerne og musikbranchen ikke er imod brugen af kunstig intelligens.

Men ønsket fra organisationerne er, at man fremmer en ansvarlig udvikling.

Nick Trebbien mener derfor, at der er brug for politisk handling, så der bliver skabt "ordnede forhold i forhold til AI-tjenesterne".

Der skal ifølge organisationerne sikres klare spilleregler.

Blandt andet krav om tilladelse fra rettighedshavere og gennemsigtighed fra AI-virksomheder, når de bruger musik til at træne deres modeller.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) vil sikre, at AI's hastige udvikling ikke kommer til at gå ud over danske musikeres rettigheder.

- Danske musikere fortjener i den grad, at der bliver banket i bordet i Bruxelles. For det går ikke, at vores kunstnere ender som tabere, mens techfirmaer som en flok ansvarsløse gribbe spiser af værker, rettigheder og kreativitet.

- Vi kan ikke vende udviklingen, men jeg vil gerne love danske musikere, at jeg kommer til at kæmpe for deres rettigheder, siger han.

Mandag modtog ministeren en længe ventet rapport med ti anbefalinger om ophavsret og kunstig intelligens, som en ekspertgruppe har arbejdet på siden juni 2024.

Han tager anbefalingerne med til Bruxelles, "hvor problemerne skal løses".

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 17/09/2025 - 17:29

Poul Nyrup Rasmussen og Michala Petri danner par

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Poul Nyrup Rasmussen og Michala Petri siger selv, at de kommer fra forskellige verdener, men deler glæden ved musik.

Den tidligere socialdemokratiske statsminister Poul Nyrup Rasmussen og blokfløjtespilleren Michala Petri danner par.

Det oplyser parret i en fælles udtalelse til Ritzau.

- Ja, sammen har vi fundet kærligheden. Vi kommer fra forskellige verdener, men har fælles livssyn, fælles glæde ved musik og fælles ønske om at gøre noget, der rækker ud over os selv. Alt i alt er vi nærmest lykkelige, siger de i udtalelsen.

Poul Nyrup Rasmussen var gift med tidligere minister Lone Dybkjær, som døde af kræft i 2020. De to var gift i 26 år.

Poul Nyrup Rasmussen siger i podcasten "Peter og profeterne", at han har mødt kærligheden på ny for tre til fire måneder siden. Det skrev DR tirsdag.

Her fremgik det dog ikke, hvem den udkårne var.

- Kærligheden starter med, når du fornemmer, at du bliver forelsket, som jeg er - tro mig - lige nu, siger den 82-årige tidlige toppolitiker i udsendelsen ifølge DR.

Michala Petri er en verdensberømt blokfløjtespiller, som siden sin debut i 1969 har givet mere end 5000 koncerter og indspillet over 80 album.

Hun er født i 1958 og er datter af en violinist og en pianist.

Fra 1992 til 2010 var hun gift med guitaristen Lars Hannibal, som hun har to børn med.

Poul Nyrup Rasmussen er far til datteren Signe, som han fik med sin første hustru, Helle Mollerup. Signe døde i 1993.

Poul Nyrup Rasmussen var statsminister i Danmark fra 1993 til 2001. I 2004 blev han valgt til EU-Parlamentet, hvor han sad i fem år.

Siden har han blandt andet stiftet samtaletilbuddet headspace, hvor unge mellem 12 og 25 år kan få gratis rådgivning til at opnå bedre mental trivsel

Han har også skrevet flere erindringsbøger. Også Michala Petri har skrevet en erindringsbog, "Livet og musikken", som udkom i 2024.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 17/09/2025 - 08:00

FAKTA: Flere piger er utilfredse med kroppen

* Ifølge Sex & Samfunds årsrapport er 20 procent af unge mellem 15 og 18 år enten utilfredse eller meget utilfredse med deres egen krop.

* 28 procent af pigerne er meget utilfredse eller utilfredse. Det samme gælder 11 procent af drengene.

* Omvendt svarer 69 procent af drengene, at de er meget tilfredse. Hos pigerne er det 41 procent.

* Tendensen til, at unge piger er mere utilfredse med deres kroppe, går igen på tværs af undersøgelser om børn og unges opfattelse af deres egen krop.

* Piger vurderer oftere end drenge, at de er for tykke. Blandt drenge er det derimod lidt mere udbredt at opfatte sig selv som for tynd.

Kilde: Sex & Samfunds "Uge Sex Rapport" 2025.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 17/09/2025 - 08:00

Undgå at give kropsskam videre når du taler med dit barn

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Forældre spiller en stor rolle for børn og unges selvbillede og læring om kroppen. Derfor følger der et ansvar for at italesætte sundhed uden at udskamme.

"Er du nu sikker på, at du skal have en is mere?". Den slags sætninger virker harmløse, men de kan sætte spor.

Mange børn vokser op med kommentarer om deres kroppe forklædt som omsorg.

Kropstankerne fylder også i skolen. En undersøgelse fra Sex & Samfund fra i år viser, at halvdelen af børn og unge mener, at udseendet spiller en stor rolle for at blive accepteret i skolen.

Og over ni ud af ti har oplevet, at der tales grimt om andres kroppe eller udseende.

Som forælder har du magten til at ændre den fortælling, fortæller børnepsykolog og familierådgiver Charlotte Diamant.

- Generelt har forældre den grundlæggende opgave at se ind i barnet og ikke se på barnet. Det kan være svært, da det ofte bunder i en bekymring om, hvorvidt ens barn får nok grønt og sundt at spise, siger hun.

Prøv at have en afslappet holdning som forælder, medmindre dit barn har fået andet at vide af lægen eller sundhedsplejersken, lyder hendes råd.

Du bør desuden også tænke over, hvordan du taler om dig selv, siger Charlotte Diamant.

- Hvis du går rundt som mor og siger: "Åh, min mave er for tyk", så sender du et signal til dit barn om, at man ikke må være tyk, uddyber hun.

Og så er det vigtigt at lære ens børn, at vi ikke er ens, siger psykologen.

- Det lyder som en kliché, men hvis vi hylder diversitet og forskellighed som forældre, så giver vi også det videre, at man ikke dømmer andre.

Børn kan også have en opdragende rolle over for deres forældre.

- Det er okay at udtrykke: "Ej mor, det siger man altså ikke". Så mærker vi selv følelsen af at skamme os, siger Charlotte Diamant.

Når samtalen derhjemme falder på sundhed og tanker om kroppen, er det også en god idé at være lyttende og tage udgangspunkt i barnets oplevede virkelighed.

Det siger Christian Forsmann Christoffersen, der er vidensmedarbejder i Sex & Samfund.

- Som forælder kan man i samtalen med sit barn bidrage med et perspektiv på sundhed, som ikke fokuserer på udseende. Ved at flytte fokus væk fra udseende og i stedet over på, hvad kroppe kan, skaber man et mere positivt handlerum, siger han.

Et sundt forhold til kroppen, kost og motion er altid godt at give videre. Men et usundt forhold er ikke hensigtsmæssigt at give videre.

- Her kan der både være tale om spisevaner, som er usunde for kroppen, eller motionsvaner som for eksempel inaktivitet eller overdreven motion, lyder det fra Christian Forsmann Christoffersen.

Hos Sex & Samfund har man også stor opmærksomhed på, at sociale medier spiller en rolle for unges selvbillede og opfattelse af, hvordan kroppe bør se ud.

En undersøgelse fra februar viste, at 60 procent af unge mellem 15-29 år er enige i, at det er svært at leve op til de snævre kropsidealer, der findes på platforme som Instagram, TikTok og Snapchat.

- Som forælder kan man være den modvægt, som hjælper til med at give børn og unge et sundere og mere nuanceret syn på kroppe, siger Christian Forsmann Christoffersen.

Det kan du blandt andet gøre ved at tale om den redigerede og polerede virkelighed, som præsenteres på sociale medier.

- Tal med dit barn om, at billeder af kroppe, som er redigerede, ikke afbilleder virkeligheden, siger han.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek