København, 19/06/2025 - 14:22
PFA åbner krisetelefon for kunder berørt af situation i Mellemøsten
PFA har tidligere tilbudt krisehjælp i forbindelse med krigen mellem Israel og Hamas og krigen i Ukraine.
Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Pensionsselskabet PFA åbner en hotline med gratis psykologisk rådgivning til kunder, som er berørt af de igangværende krigshandlinger mellem Israel og Iran.
Det fortæller Rikke Bay Haaber, som er chef for strategisk sundhed hos PFA.
- Størstedelen af vores kunder har også adgang til en sundhedsforsikring, og sundhed og trivsel fylder meget sammen med en pensionsordning. Derfor er det helt naturligt for os at reagere på det, når der er noget ude i verden, som kan påvirke vores kunders sundhed og trivsel, siger hun.
Rådgivningstilbuddet er blandt andet henvendt til kunder, som har rødder i Iran eller Israel og som måske har pårørende i området.
For dem kan det være en stor mental belastning at se, hvordan situationen udvikler sig i øjeblikket, fortæller Rikke Bay Haaber.
Også tillidsvalgte, HR-ansatte eller ledelsesmedlemmer kan få rådgivning til, hvordan de bedst kan støtte en medarbejder, som har konflikten tæt på.
PFA er det største pensionsselskab i Danmark med cirka 1,3 millioner kunder.
Selskabet har etableret kriserådgivningen i samarbejde med Dansk Krisekorps. Ifølge PFA er telefonen bemandet døgnet rundt.
PFA har tidligere oprettet lignende hotlines i forbindelse med krigen mellem Israel og Hamas, krigen i Ukraine, jordskælv i Tyrkiet og skyderiet i Fields i 2022.
Ifølge Rikke Bay Haaber fortæller erfaringen, at tilbuddene er med til at skabe tryghed.
- Der er ikke nødvendigvis hundredtusindvis af kunder, som har brug for at ringe ind. Men bare det, at de ved, at de kan få hjælp, giver en tryghed og kan være med til at sænke deres bekymringsniveau, siger hun.
Et tilbud om gratis psykologhjælp i forbindelse med den nuværende situation i Mellemøsten kommer med en regning. Men der er ifølge Rikke Bay Haaber ikke tale om en stor en af slagsen.
- Vi skal holde omkostningen op mod den risiko, der er ved, at vores kunder ikke får hjælp. Vores vurdering er, at det godt kan betale sig for os at oprette sådan en krisehotline, når verdenssituationen er, som den er, siger Rikke Bay Haaber.
Israel og Iran har angrebet hinanden siden natten til fredag i sidste uge, hvor Israel gennemførte et storstilet angreb på iranske atom- og militæranlæg.
/ritzau/