Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 08/02/2024 - 09:00

Silas Holst: Lola har sat mig fri

Silas Holst er tilbage i glansrollen som dragqueenen Lola i "Kinky Boots". - Der har åbnet sig en port inden i mig om, at jeg godt må være den, som jeg er.

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

Det er i Lolas tårnhøje hæle, at Silas Holst for alvor har fået sit eget fodfæste.

Nu genoptager den kendte danser og musicalstjerne glansrollen som den pompøse og selvbevidste dragqueen i Det Ny Teaters repremiere på "Kinky Boots" 8. februar.

- Det er en forestilling, der har rørt mange ting i mig, og som på mange måder har hevet mig ud fra 20-meter-vippen, siger Silas Holst.

- Det tapper ind i meget af det, jeg selv har gået med: at være bange for at stå ved mig selv og indrømme, at jeg syntes, det var sjovt at tage høje hæle på en gang imellem og lege med Barbie i stedet for at gå til håndbold.

I "Kinky Boots" møder Charlie, arvingen til en skofabrik, dragqueenen Lola. Charlie har svært ved at holde forretningen kørende. Men sammen med Lola får han idéen om at lave højhælede sko til mænd.

Dem hopper Lola selv ofte i, for når hun får støvlerne på og lader Simon - som hun egentlig er født som - blive i garderoben, kan hun sparke røv.

- Lola er sådan en, der er pisseligeglad, og på mange måder har det sat mig enormt meget fri at spille hende, fortæller Silas Holst.

- Det lyder fuldstændig absurd, men det er lidt, som om det ikke rigtigt er mig, der spiller hende. Man tager sådan en superheltekappe på, og så er man et fabeldyr, der kan alt muligt sindssygt, som jeg, Silas, ikke kan.

- Det er, som om man forlader sig selv og får en pause til at turde alt det, man inderst inde drømmer om at gøre. Det tør jeg, når jeg er hende.

Lola er også klar med kække kommentar, som ikke står i det manuskript, Silas Holst har terpet forud for forestillingerne.

- Det har været en indre proces, som også var helt vildt befriende, da jeg kom igennem det: at stå i et rum, hvor man må og skal omfavne Lola så meget, at man tør at smide det i hovedet på 1200 mennesker hver aften.

- Der blev skabt et helt vanvittigt rum, hvor man må være præcis, som man gerne ville være. Og så på en eller anden mærkelig måde, uden jeg sådan var klar over det, fandt jeg hjem til et sted, jeg ikke rigtigt vidste, jeg manglede at finde hjem i.

- Der har åbnet sig en port inden i mig om, at jeg godt må være den, som jeg er, og så er det egentlig ligegyldigt, hvad folk synes. Nu er det sjældent, jeg i 40'erne leger med barbiedukker, men hvis jeg skulle have lyst, er det ikke noget, jeg behøver at skjule, hvis det banker på døren.

I Lolas støvler har Silas Holst forsøgt at sparke sine egne spøgelser fra fortiden til hjørne, for helt væk kan han desværre ikke smide dem.

Allerede på sin første skoledag skulle Silas Holst forsvare, hvem han var og svare på, at han altså var en dreng, når nu han gik i strik i stedet for håndboldtrøjer og til dans i stedet for fodbold. Det var mærkeligt, lød det med foragt fra dem, der skulle være hans klassekammerater.

Silas Holst dagdrømte sig væk fra mobningens mareridt, som hærgede hele hans skoletid.

Der var ét sted - foruden i dansesalen - hans dagdrømme kunne blive til virkelighed. Det var på Eventyrteatrets bonede gulve.

Og nu er han tilbage på de skrå brædder.

- Det er ikke, fordi jeg blev født på TV 2's dansegulv, siger Silas Holst.

- Jeg har haft arbejde inden da, og der lavede jeg også teater - i mange år. Så jeg er bare fortsat med det, jeg altid har gjort.

Silas Holst blev kendt i den brede offentlighed gennem sine i alt ni sæsoner i "Vild med dans". Et program, som mange, oplevede Silas Holst, havde en holdning til. Nogle så voldsomme, at det flåede ar op fra skoletiden.

Silas Holst er blevet kaldt "bøsserøv", "tudefjæs", "krukke" og perfiditeter langt grovere end det.

Det eskalerede, da han i 2019 dansede med skuespilleren Jakob Fauerby - som seerne i øvrigt stemte til tops i dansedysten, og de blev dermed det første par i verden af samme køn til at vinde "Vild med dans".

Perfiditeterne fortsatte de to følgende sæsoner, hvor Silas Holst dansede med henholdsvis sanger- og skuespiller Nukâka Coster-Waldau og tv-vært Lise Rønne.

- Det var, som om der var enormt meget vrede rettet mod mig, siger Silas Holst.

- Det var helt vildt hårdt at være i. Virkelig voldsomt! Og det fik lov til at knække mig i en periode.

Efter finalen i 2021 oplyste Silas Holst, at han ikke ville fortsætte i "Vild med dans". Han kunne simpelthen ikke holde til mere.

- Jeg kan mærke, det har været enormt sundt for mig at have en pause fra alt det der og bare være inde i teatermørket, hvor folk ved, at jeg er og køber billet på grund af eller på trods af det. Men der pisser jeg ikke nogen af, konstaterer han.

- Der er stadig sure mennesker, men efter at have trukket mig fra det i en periode begynder jeg også at betragte det lidt anderledes, distancere mig fra det og ikke tage det så personligt, siger han og tilføjer så:

- Jeg kan også mærke, at processen i "Vild med dans" så småt begynder at hive i mig. Det er jo et meget sjovt job egentlig. Så jeg tror, jeg har haft pissegodt af at tage en pause.

Man hører dog ikke Silas Holst bedyre, at han vil tilbage i "Vild med dans".

- Så langt er jeg ikke nået, siger han.

- Men jeg tror, at jeg ikke vil afvise det helt blankt længere. Der er noget i mig, der begynder at få idéer og tænke kreativt, hvad det format angår. Det plejer at være en meget god indikator om, at noget er sjovt.

Det er ikke, fordi haterne er forstummet eller er blevet rummelige i mellemtiden.

Niveauet er det samme, men i Lolas sko klæber det sig ikke lige så fast under sålerne.

- Det er derfor, at "Kinky Boots" er sådan et dejligt univers at være i, siger Silas Holst.

- Det er godt at blive mindet om, at man ikke kan gøre alle glade, uanset hvad man gør. Og så må man fokusere på dem, der kan lide det, siger han.

Har Silas Holst alligevel svært ved det, kan han kigge op på sin Reumert-statuette.

Han blev belønnet med dansk scenekunsts fornemste pris for sin præstation i "Kinky Boots" i kategorien Bedste Mandlige Hovedrolle.

Symbolværdien er langt større end titlen.

- Jeg tror, der er mange, der ser mig som en, der er smart i en fart, forventer en hel masse, gør en hel masse og har held med en masse ting. Det er et glamourøst tv-perspektiv, og det er absolut ikke sådan, jeg ser mit eget liv, siger Silas Holst.

- Jeg kæmper med sygt lavt selvværd. Men efter prisen tror jeg, jeg er begyndt at tænke: "Jamen, så kan jeg i hvert fald noget".

Noget er ikke 100 procent.

- Det er måske 60-40 - i den gode fortjeneste, vurderer Silas Holst.

- De sidste 40 har jeg heller ikke som sådan behov for, for det holder mig også i gang, siger han og uddyber:

- Jeg har en angst for at blive for tilfreds med alt, for så ved jeg ikke, hvad der venter på den anden side af det. Om man føler sig selvfed og synes, man er så god, at man ikke vil arbejde hårdere. Så jeg kan faktisk meget godt lide kombinationen. Bare det lave selvværd ikke tager over.

Som far har det været en frygt, om hans egne børn ville lidt af det samme forvrængede selvværd, han stadig den dag i dag kæmper med.

Så han gør alt, hvad han kan, for at vise Maggie My og Bob Jones, som han har med veninden Louise Mahnkopf og musicalskuespilleren Johannes Nymark, at verden er åben.

- Det er den største lettelse overhovedet, at jeg har to børn, som er pissegode socialt, siger Silas Holst.

/ritzau/

København, 15/06/2025 - 11:00

Anders W. Berthelsens blå bog

* 55-årige Anders Wodskou Berthelsen blev uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i København i 1994.

* Han spillefilmdebuterede i "Portland" i 1996. Året efter han han sit store gennembrud i DR-dramaet "Taxa" i rollen som chaufføren René.

* Derudover har han udmærket sig i DR-dramaet "Krøniken", dogmedramaet "Italiensk for begyndere" og i thrilleren "Kongekabale".

* Han har været nomineret til Europas svar på en Oscar, en European Film Awards, i 1999 for sin præstation i dogmedramaet "Mifunes sidste sang".

* I Danmark har han været nomineret til 16 Robert-priser og vundet tre af dem: Årets Sang til børnefilmen "Der var engang en dreng - som fik en lillesøster med vinger" i 2007, Blockbuster Publikumsprisen for "Ser du månen Daniel" i 2020 og for sit portræt af musikeren "Flemming Bamse" Jørgensen i 2023.

* Han har også været nomineret til ni Bodil-statuetter.

* Privat er han gift med produktionslederen Christina Pind, som han har datteren Vigga på 17 år sammen med.

Kilder: Det Danske Filminstitut, danskefilm.dk.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 15/06/2025 - 11:00

Anders W. Berthelsen: Jeg har ingen hemmeligheder for min familie

Nicoline Kjems-Krognos/Ritzau Scanpix

Karrieren som feteret skuespiller kommer aldrig over kærligheden - selvfølgelig heller ikke, når udlandet kalder, understreger Anders W. Berthelsen.

Kan man være så optaget af fortiden, mens man er i nutiden, at det udfordrer fremtiden?

Det er spørgsmålet i TV 2's nye seriesatsning, "Danefæ", der har Anders W. Berthelsen og Lene Maria Christensen i hovedrollerne.

Han spiller direktøren for Nationalmuseet, der arbejder på en storstilet udstilling om Harald Blåtand. Uden at indvie sin hustru i det har han fået en pose penge til sit prestigeprojekt fra en pulje, hun også har søgt.

Hun arbejder på et mindre museum og gør deromkring et fund, der kan ændre danmarkshistorien - og dermed også gemalens prestigeprojekt.

Selv er Anders W. Berthelsen også i en branche, hvor nogle af hans nære samtidig er både kolleger - og konkurrenter.

- Sådan er det, konstaterer den kendte skuespiller.

- Der er mange om buddet, og så er der en håndfuld mænd på min alder, som er oppe til en snak, om det skal være den, den eller den. Det ved vi jo godt blandt hinanden, og jeg synes egentlig, der er meget åbenhed, hvis man er til casting på det samme, siger den 55-årige seriestjerne.

- Jeg har hemmeligheder på den måde, at hvis nogle kommer og siger: "Jeg er blevet castet til den her rolle, som jeg har fået, og jeg er bare megaglad for den!", så kunne jeg aldrig drømme om at sige: "Nå, men den fik jeg faktisk tilbudt inden og sagde nej til".

I "Danefæ" er det ikke hans kammerater, der er konkurrenter og kolleger, men derimod hans egen hustru.

Fortielser får alt det usagte op imellem dem og får karrieren og kærligheden til at karambolere med hinanden.

- Jeg føler ikke, at jeg selv er sådan en, der går rundt og har hemmeligheder for min familie, siger Anders W. Berthelsen og fortsætter:

- Det har altid været sådan for mig, at min familie er det vigtigste. Den kommer stadig i første række.

Det gjorde den også dengang for 18 års tid siden, da han fik det lukrative tilbud om at komme til det store udland.

Det kriblede i ham af spænding.

Men indspilningerne lå, samtidig med at hans hustru, Christina, havde termin, så det var - som det stadig er i dag - fuldstændigt utænkeligt at prioritere karrieren over kærligheden.

- For mig ville det ikke være rart at stå et eller andet sted og skulle lave noget, hvis jeg hele tiden var nervøs for, hvordan det gik derhjemme. Så kan det være lige meget, siger Anders W. Berthelsen og fortsætter:

- Jeg har det fedest med, at der er ro på, og at vi har alt clearet, så jeg ikke går og skal være bekymret for, om de nu kan få det til at hænge sammen derhjemme. For mig er det vigtigt at balancere, så alle er glade.

Da Vigga kom til verden i 2008, havde Anders W. Berthelsen allerede godt gang i karrieren.

Deromkring i de år kunne han ses i front for DR-dramaet "Krøniken", komediefilmen "Den sorte Madonna", thrilleren "Det som ingen ved" og dramaet "To verdener" for bare at nævne et udpluk fra den produktive skuespillers omfattende repertoire.

Anders W. Berthelsen blev uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i København i 1994 og spillefilmsdebuterede to år efter i "Portland". Det helt store gennembrud kom i 1997 med DR's Taxa-serie i rollen som chaufføren René, der bliver dybt afhængig af både spil, sex og stoffer.

- Jeg havde ikke nogen ambition om at være væk hele tiden, da min datter var lille, og da hun skulle i skole og sådan noget. Jeg havde enormt meget lyst til, at jeg skulle hente og bringe hende lige så meget som min hustru, og at der ikke var barnepiger over det hele, fortæller Anders W. Berthelsen.

- Det er da klart nemmere nu, hvor vores datter er blevet 17. Men vi har altid snakket om det hjemme hos os, og hvis jeg får et projekt ind, vender jeg det stadig med familien. Også fordi min hustru er en enorm god sparringspartner, siger han og fortsætter:

- Hun arbejder selv i branchen, så hun kender til det, og det er også godt at have hende til at belyse tingene fra et andet perspektiv.

Selv om arenaen er anderledes, er det ikke uvant for Anders W. Berthelsen at være galionsfiguren udadtil, ligesom han spiller det i "Danefæ".

- De, der står med ansigterne, er ofte dem, der får røvfulden, hvis det er noget skidt. Det diskuterer vi jo også under forberedelserne og optagelserne. Men det er klart, at jeg aldrig ville sige ja til noget, hvis ikke jeg kan stå inde for det, understreger den erfarne skuespiller.

- Da jeg lavede "Taxa" i gamle dage, kan jeg huske, at nogle kunne blive sure på ham, jeg spillede: "Nu skal han kraftedeme opføre sig ordentligt!", kunne man møde folk, der sagde. Men det er samtidig også meget sjovt - det tyder jo bare på, at folk går op i det.

"Danefæ" har premiere på TV 2 og TV 2 Play søndag 15. juni.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 15/06/2025 - 10:00

FAKTA: Forbigående hørenedsættelse

* Når man har været udsat for et højt lydniveau i længere tid, får man en midlertidig tærskelforskydning.

* Det er reelt en forbigående hørenedsættelse.

* Hvis man lytter til musik i høretelefoner lige efter en koncert, slår man på en hørelse, der allerede er plaget.

* På grund af den midlertidige hørenedsættelse kan man føle sig nødsaget til at skrue ekstra op for volumen, fordi man ikke kan høre ordentligt.

* Det er svært at skelne mellem, hvornår en midlertidig hørenedsættelse fører til en høreskade eller ej. Den biologiske proces varer syv til ni dage, så det er under og umiddelbart efter musikoplevelserne, man skal beskytte sine ører.

Kilde: Dorte Hammershøi, professor i lyd og hørelse ved Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 15/06/2025 - 10:00

Høreskader kan komme snigende: Tag lyttepauser på sommerens festivaler

Anthon Unger/Ritzau Scanpix

Måske kender du den ringende følelse i ørerne efter en uge på festival. Ofte er det helt normalt, men det er svært at vurdere. Få hjælp til at passe på ørerne.

For mange er sommer lig med en masse udendørs koncerter og festivaler. Det betyder også, at ens lyttelapper kommer på prøve.

Derfor anbefaler forskere, at du tager lyttepauser undervejs, hvis du skal høre flere koncerter om dagen.

Ifølge Susanne Nemholt, der forsker i tinnitus og lydfølsomhed hos unge og er tilknyttet Region Hovedstaden og Syddansk Universitet, får du hurtigt opbrugt din daglige støjkvote til en koncert.

- På en otte timers arbejdsdag må man ikke udsættes for støj over 85 decibel uden at skulle have høreværn på. Hver gang støjniveauet stiger med tre decibel, bliver den tid, ens ører kan klare det ubeskyttet, halveret.

- Til en koncert er støjniveauet omkring 100 decibel, hvilket du dermed maksimalt bør udsætte dig selv for i 15 minutter uden hørebeskyttelse, siger Susanne Nemholt.

Af den årsag anbefaler hun at bruge ørepropper, og det er både relevant, når du er til koncerter eller i et campingområde, hvor højttalerne brager derudad.

Det er mængden af lyden på en hel dag, der har betydning, forklarer hun.

- En lydpause vil typisk være perioder, hvor du ikke stimulerer ørerne med for kraftig lyd. Der skal ikke nødvendigvis være helt stille, men hør for eksempel ikke musik i høretelefoner, siger forskeren.

Du må for eksempel gerne være et sted, hvor folk taler sammen, og hvor der er musik i baggrunden.

Hun tilføjer, at der ikke er nogen regler for, hvor meget lyd, man må omgås i sin fritid, da der kun er lavet forskning om støj på arbejdspladsen. Derfor er det svært at bestemme, hvor lang en lyttepause skal være.

Men hun henviser til, at du bruger din sunde fornuft. Det er især vigtigt, hvis du gæster en festival hen over flere dage.

Dorte Hammershøi, der er professor i lyd og hørelse ved Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet, forklarer, at effekten af støjen akkumuleres, fordi hørelsen ikke har tid til at restituere.

Hun fortæller også, at når du køber ørepropper, er det vigtigt at vælge nogle, du kan holde ud at bruge i længere tid.

- Hvis du alligevel tager dem ud for at tale med sidemanden, eller fordi de gør ondt, kan det være fuldstændig ligegyldigt, siger Dorte Hammershøi.

Ørepropper hjælper ekstremt meget, da de reducerer mængden af kraftig lyd, der kommer ind i øret, forklarer hun.

Professoren minder om, at du skal være opmærksom, hvis du begynder at få ondt i ørerne, hovedpine, svimmelhed eller kvalme. Det kan være, fordi du er blevet udsat for kraftig lyd.

- Men det er også vigtigt at forstå, at det måske kun er hver fjerde eller femte, der får sådan nogle signaler. Så du skal ikke tro, at du er sikker, bare fordi du ikke får de der advarsler, siger hun.

Ifølge Dorte Hammershøi er de fleste høreskader formentlig stille.

- Det vil sige, at du mister de hårceller og nerveceller, der opsamler lyden, uden at du får en indikation af det. Det problem skal du ikke overse, fordi det er lige så invaliderende som tinnitus, hovedpine og svimmelhed.

- Den stille høreskade giver stigende høreproblemer resten af livet, siger Dorte Hammershøi.

Susanne Nemholt forklarer, at når symptomerne på en begyndende høreskade kan komme snigende, kan de være svære at være opmærksom på.

Derfor kan det være svært for den enkelte at finde ud af, hvordan man passer bedst på hørelsen.

- Det kan være lige så svært at investere i sin hørelse som at investere sin pensionsopsparing.

- Hvis du først har skader på hørelsen, kan du ikke reparere den igen, siger hun.

Dorte Hammershøi understreger, at du med sund fornuft selv kan sikre, at koncertoplevelsen bliver ufarlig.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek

Privatliv