Aarhus, 03/06/2025 - 16:26
To kilometer lang vejtunnel i Aarhus ventes klar i 2035
Tunnel, der skal skærme aarhusianerne for den tunge trafik mellem havn og motorvej, er vedtaget i Folketinget.
Erik Jepsen/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Folketinget har vedtaget et lovforslag, der sætter gang i byggeriet af en knap to kilometer lang vejtunnel under Marselis Boulevard i Aarhus.
Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Tunnelen gør det muligt at føre den tunge trafik fra motorvej E45 til Aarhus Havn, der er Danmarks største containerhavn, under byen.
Det giver en mere direkte vejforbindelse for trafikken, færre køretøjer gennem Aarhus og mindre trafikstøj, lyder det i meddelelsen.
- Med Marselistunnelen får trafikken mellem havnen og motorvejsnettet en god, hurtig forbindelse, og aarhusianerne får mindre trafik gennem byen og byrum, de kan gøre til deres eget, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
Vejdirektoratet har tidligere beregnet, at der i gennemsnit kører cirka 3000 lastbiler og sættevognstog på strækningen i døgnet.
Tunnelen under Marselis Boulevard har været på tapetet i flere år.
I 2021 blev der givet grønt lys til projektet i forbindelse med en aftale, der afsatte 161 milliarder kroner til kommende infrastrukturprojekter.
I 2024 blev det ifølge lokalmediet Din Avis Aarhus estimeret, at tunnelen under Marselis Boulevard ville koste 4,1 milliarder kroner.
Aarhus-borgmester Anders Winnerskjold (S) kalder det "glædeligt", at der snart kan sættes gang i arbejdet med at anlægge Marselistunnelen.
- Med beslutningen sikres, at vejforbindelsen til havnen ikke kommer til at blive en flaskehals for havnens udvikling, samtidigt med beboerne i området vil blive sparet for trafikstøj og i tilgift får helt nye og fredeligere byrum, siger han i en kommentar.
Brancheorganisationerne Dansk Industri og Dansk Erhverv er enige om, at anlægsprojektet kommer både borgere og erhvervsliv til gavn.
- Den bliver vigtig for infrastrukturen i omkring Aarhus og vil komme både borgere og erhvervslivet til gavn, siger branchedirektør i Dansk Erhverv Transport Jesper Kronborg.
Tunnelen sikrer håndteringen af de store lastbiltransporter, der kommer inden for overskuelig tid, lyder det fra Mona Hyldgaard Møller, sekretariatsleder for danske shipping- & havnevirksomheder, der er en del af Dansk Industri.
Anlægsarbejdet ventes at gå i gang i 2028. Tunnelen ventes at åbne for trafik i 2035.
/ritzau/