Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 05/04/2023 - 08:00

Dansk stjerne: Hvor der er kærlighed kan der også være sorg

Det er en illusion at tro, at man kan blive helt fri for at bringe noget videre til sit eget barn, siger skuespillerinden Danica Curcic.

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

Uanset hvor langt man bevæger sig fra hinanden, kan man ikke løbe fra sit ophav. Men møder man hinanden på halvvejen, kan man måske finde fælles fodslag for fremtiden.

Det er håbet fra den afdøde hustru og mor til faren og datteren, spillet af Lars Brygmann og Danica Curcic, i Viaplays første danske film, komediedramaet "Camino", der får premiere på streamingtjenesten 5. april.

Far og datter indvilger i at opfylde hendes sidste ønske på dødslejet: at de skal gå den spanske pilgrimsfærd, i håbet om at de kan nærme sig hinanden, når hun ikke længere kan binde dem sammen.

- Hvor der er rigtigt meget kærlighed, kan der også være meget sorg. Og det er det, der er så absurd, siger Danica Curcic og fortsætter:

- Dem, der står os allernærmest, er nogle gange dem, vi har sværest ved at være ærlige overfor.

Op til afgangen - ja faktisk i årevis inden, far og datter drager til Spanien - er vandrerygsækken tynget af tonstung bagage.

Faren føler, at datteren giver alt for let op, og hun føler, at hun aldrig er blevet accepteret eller anerkendt for sine valg.

Allerede få skridt inde i Caminoen begynder bagagen at gnave små sår, der vokser sig til store tragikomiske sammenstød.

De går i ordets bogstavelige forstand hinanden på nerverne, og de ved nøjagtig, hvordan de træder på den andens ømme tå.

- Min karakter er et meget rodløst sted og har måske brugt meget af sit voksenliv på at skyde skylden på sin far.

- Man skal ikke tilgive for enhver pris. Men på et eller andet tidspunkt bliver man nødt til at tage ansvar for sit eget liv og de ting, man har med sig, i stedet for at det tager styringen, siger Danica Curcic.

Uanset hvor meget man forsøger at flygte fra sin fortid, er fragmenterne af den forankret i os alle sammen, om vi vil det eller ej.

- Jeg kan se nu, hvor jeg selv er blevet forælder, at det er en illusion at tro, at man kan blive helt fri for at bringe noget videre til sit barn, siger Danica Curcic.

- Der vil være ting i mit DNA og i min historik, der vil påvirke mit barn, selv om man har en masse forventninger og forhåbninger om, hvordan man skal være og ikke være.

Danica Curcic er født i Serbien af serbiske forældre.

Da hun var et år gammel, rejste familien til Danmark, hvor hendes far fik arbejde.

Et par planlagte år blev med tiden til en permanent tilværelse.

- Mine forældre voksede op i en anden kultur og i en anden tid. Min far var en ældre far - en del ældre. Hans mor døde, da han var meget ung. Han ville os altid det bedste. Men det kunne nogle gange godt komme ud på hans egen kringlede måde.

- Jeg kunne siden se, at han ikke vidste bedre - man gør jo det bedste ud fra de forudsætninger, man har, siger Danica Curcic.

Hun er heller ikke i tvivl om, at hendes egen lille datter, der bærer sin farfars kælenavn, Mika, som mellemnavn, en dag, når hun bliver voksen, vil reflektere over, hvad hun er formet af.

- Jeg tror på en eller anden måde, at alle generationer vil have en ny måde at se på børneopdragelse og familieliv, i og med at vi ændrer os, og tiden ændrer sig, siger Danica Curcic.

- Det vil altid være foranderligt. Den mildhed og forståelse tror jeg, man skal have med sig, hvis man kan.

Danica Curcic blev uddannet skuespiller fra Dell'Arte International School of Physical Theatre i USA og siden Den Danske Scenekunstskole i 2012.

Hun fik sit store gennembrud i Bille Augusts "Stille hjerte", som indbragte hende en Bodil-statuette og en Robert-pris. Siden har hun udmærket sig i film og serier som "Darling", "Undtagelsen" og "Kastanjemanden".

Selv om man lever af at fortælle historier til publikum, er faget på sin vis også indadskuende.

- Man får lov til at sætte sig selv i forskellige situationer og karakterer. Derfor bliver man hele tiden nødt til på et eller andet plan at kigge på sig selv, fortæller Danica Curcic.

- I mine start-30'ere fyldte det virkelig meget. Man står pludselig fuldvoksen og tænker: Hvem er jeg egentlig? Hvor er jeg på vej hen? Min far døde for to år siden, og det satte også gang i mange tanker om mit ophav, og om hvad tager jeg med mig.

I årene op til hans død var han påvirket af eftervirkningerne af en blodprop.

Den ændrede simpelthen hans sind, og det ændrede deres dynamik. Trods den tragiske omstændighed nærmede de sig hinanden - lidt ligesom en tragisk omstændighed bliver kærlighedskatalysatoren mellem far og datter i "Camino", bemærker Danica Curcic.

- Selv om det var forfærdeligt, viste det sig, at det gav en masse, kan man sige, på andre punkter. En stor åbenhed, en stor intimitet og en anden slags kærlighed, fortæller hun.

- Det er fandeme brutalt at miste en forælder. Så det er vigtigt at få sagt de ting, der skal siges. Om det er på godt eller ondt. For tiden går stærkt. Og tingene kan ændre sig fra den ene dag til den anden.

Selv vil hun ikke lade følelser forblive usagte. Hun øver sig i at sige det svære højt. Selv nu hvor hendes datter stadig er så lille, som hun er.

- I graviditeten læste jeg meget om opdragelse og familieliv. Men nu hvor jeg står i det, tager jeg en dag ad gangen og prøver mest af alt at lytte til min intuition, siger Danica Curcic.

- Jeg kan mærke, at det eneste råd, der rigtigt har holdt ved, og som jeg går med, er, at alt er faser, og at alt er foranderligt. Og med kærlighed, åbenhed og bevidsthed når man længst.

/ritzau/

København, 09/12/2025 - 09:05

Kulturbranche vil gøre op med forældet adgang til barsel

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

21 organisationer er gået sammen om fire ændringer af barselssystemet, der skal omfavne moderne arbejdsmarked.

Det danske barselssystem er indrettet efter traditionelle job og rammer i større grad ved siden af de personer, der erhverver sig gennem den danske kulturscene.

Det påpeger 21 kulturorganisationer, der er gået sammen om at pege på fire ændringer af barselssystemet, som i højere grad skal omfavne et arbejdsmarked, hvor man kombinerer forskellige typer indkomster.

Det fortæller skuespiller Birgitte Hjort Sørensen, der er bestyrelsesmedlem i Dansk Skuespillerforbund, som er en af de 21 organisationer.

- Der er rigtig mange, der oplever, at det simpelthen er for svært både at holde gang i den kreative karriere og stifte familie, siger hun om barselsreglerne, der ikke matcher den virkelighed, som mange, der har mere end én type indkomst, står i.

- Det er trist, at vi går glip af en masse talent, og det er urimeligt, at folk skal stå med et valg, om de skal fortsætte deres karriere eller have en familie, tilføjer hun.

Hun nævner som eksempel en musiker, der arbejder et par timer om ugen på en musikskole, spiller et job, hvor man er honorarlønnet, og producerer for andre og bruger sin selvstændige virksomhed.

- Så er det tre forskellige måder at få en indtægt på, som er en helt normal måde at arbejde på, når man er kunstner. Men fordi reglerne er, som de er, så tæller barselsdagpengesystemet kun den ene kasse, siger hun.

Dermed kan man som kunstner risikere, at man faktisk arbejder fuld tid, men fordi det er spredt ud over tre forskellige typer indkomst, så er der ikke nok til at optjene retten til barselsdagpenge.

Derfor foreslår de 21 organisationer blandt andet, at der gives ret til barselsdagpenge på baggrund af en samlet beregning af arbejdstid på tværs af lønmodtagerarbejde, honorarbaseret arbejde og selvstændig virksomhed.

Derudover foreslås det også, at kravet om ansættelse på første orlovsdag skal lempes.

På nuværende tidspunkt skal man være ansat på den første dag i sin orlov eller dagen før. Det kan være kompliceret som kunstner, lyder det fra Birgitte Hjort Sørensen.

Her henviser hun igen til eksemplet med en musiker, der jo tit kan være ansat en enkelt dag til at optræde.

- Der kan det være ekstremt svært at skulle opfylde det krav om, at man lige præcis er ansat den dag, man går på barsel, siger hun.

Foruden Dansk Skuespillerforbund er Billedkunstnernes Forbund, Danske Scenografer, Producentforeningen og Dansk Musiker Forbund blandt andet også at finde blandt de 21 organisationer.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 09/12/2025 - 09:00

The Julekalender-succes tager på landsdækkende turné

Niels Olsen, Gordon Kennedy og Christian Damsgaard som Fritz, Günther og Hansi vender tilbage i teateropsætningen af De Nattegales "The Julekalender".

Det er not so hard to be a nissemand for Niels Olsen, Gordon Kennedy og Christian Damsgaard.

For de tre skuespillere vender i hvert fald tilbage i teateropsætningen af De Nattegales "The Julekalender", som netop nu opføres i Glassalen i Tivoli.

Og næste år optræder de ikke kun i den gamle forlystelseshave i København, men byder også Esbjerg, Sønderborg, Holstebro, Herning, Aarhus, Randers, Vejle, Aalborg og Odense op til støvledans.

Det annoncerer Lion Musicals i en pressemeddelelse.

- Det har været en kæmpe glæde at se, hvordan publikum i København har taget "The Julekalender" til sig, siger Thomas Langkjær, der bærer titlen af executive kreativ producent ved Lion Musicals.

- Der er noget helt særligt ved at opleve De Nattergales univers live på scenen, og gensynsglæden har været smittende hver eneste aften. Nu glæder vi os til at tage forestillingen på turné, så hele landet kan få mulighed for at opleve den ikoniske julehistorie på de skrå brædder.

Ligesom ved den originale "The Julekalender", som blev sendt på TV 2 første gang i 1991, er De Nattergale og Hans Erik Saks, der gik bort i december sidste år, også idémændene bag musikforestillingen.

Det er dog ikke Viggo Sommer, Carsten Knudsen og Uffe Rørbæk Madsen, der går på scenen i musikforestillingen og synger julekalenderklassikerne "It's hard to be a nissemand" og "Støvledans".

Det er derimod Gordon Kennedy, som spiller nissen Hansi og den onde nissehader og såkaldte "nåsåer" Benny Jensen, mens Niels Olesen besjæler nissen Fritz og kartoffelavleren Oluf Sand, og Christian Damsgaard portrætterer nissen Günther og Oluf Sands hustru, Gertrud.

Forestillingen - og tv-julekalenderen - udspiller sig en mørk og stormfuld aften.

De tre nisser Fritz, Hansi og Günther ankommer til en hule på den jyske hede nær kartoffelavleren Oluf Sand og hans hustrus gård for at finde nøglen til spilledåsen, der holder nissen Gammel Nok i live.

Med sig har de en bog, som indeholder svar på næsten alt. En bog, som absolut ikke må falde i hænderne på den onde nåsåer, der banker på hos hr. og fru Sand under påskud af at være den logerende københavner Benny.

Næste års opsætning af "The Julekalender" får premiere i Glassalen i Tivoli 11. november og spiller sidste forestilling 20. december i Odense.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 09/12/2025 - 08:00

FAKTA: Kunsten at smage til

* Det kræver øvelse at smage maden til. Du lærer meget af at gøre det sammen med andre, hvor I taler jer frem til, hvad der mangler.

* Den gode smag opstår i mødet mellem kontraster. Derfor giver det mening at tilsætte for eksempel både sukker og eddike til en ret.

* Tænk i smagslag, når du laver mad. Jo flere nuancer, du kan få bygget ind i smagen, jo bedre resultat får du.

*  Eksperimentér, og prøv dig frem. Er du nervøs for at ødelægge hele sovsen, så tag nogle skefulde over i en anden gryde, og eksperimentér med det til en start.

Kilde: kogebogen "Lag på lag - genveje til smagfulde, grønne måltider" af Camilla Skov.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 09/12/2025 - 08:00

Kreer vegetariske juleretter så englene synger

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Umami er kodeordet, når du kokkerer kødfri julemad uden at gå på kompromis med smagen, lyder det fra kogebogsforfatter Camilla Skov.

Du kan sagtens skabe en velsmagende julemiddag uden andesteg og sprøde svær på menuen. Opskriften på succes er at sørge for masser af den dybe, runde og fyldige femte grundsmag - umami.

Sådan lyder det fra Camilla Skov, der er kogebogsforfatter og driver bloggen Vegetarisk Hverdag. Hun peger især på sovsen som et afgørende element.

- I min sovs bruger jeg tørrede svampe til at give umami. Det er rigtig godt, og så salter jeg med alt andet end salt. Soja, fiskesovs, miso, grøntsagsfond, måske en lille smule hvidløgspulver, det giver også umami. Det hele handler om balance og at gå forsigtigt frem, siger hun.

De tørrede svampe skal først blødes op i vand. Imens svitser du løg og hvidløg i olie i en gryde. Tilsæt dernæst fond og fløde, hak de udblødte svampe fint, og hæld dem i gryden.

Lad nu sovsen simre, og smag til med alt fra soja og rørsukker til dijonsennep.

- I min familie er det et af højdepunkterne til jul, at vi står og smager sovsen til. Det er simpelthen bare det bedste lille øjeblik på dagen. Så min opfordring vil være at gøre det til noget hyggeligt, I gør i fællesskab, lyder det fra Camilla Skov.

Til sidst kan svampene sies fra, så blot smagen bliver tilbage.

- Den smager jo selvfølgelig ikke af andesovs, men jeg synes, at den smager mindst lige så godt, siger hun.

Ud over sovsen er det ligeledes vigtigt at kreere en lækker form for køderstatning.

- Det kommer vi ikke rigtig udenom i et måltid, som traditionelt er koblet op på kød, og de mange følelser og minder, der er forbundet med det, understreger Camilla Skov.

Hun foreslår at hente inspiration fra Sverige og lave nogle vegetariske kødboller, der består af en fars, der kan laves af nødder, svampe, solsikkekerner og ost. Farsen rulles til boller, der først koges og siden steges, så de får en sprød skorpe.

- Det er igen en øvelse i at få arbejdet med tekstur og smag, så man opnår noget, der får samme rolle, som kødet ellers ville have haft, fortæller Camilla Skov og fortsætter:

- Du får umami og bitterhed fra nødderne og noget saftighed fra osten, mens solsikkekernerne giver noget knas at tygge på.

Herfra giver resten af måltidet sig selv, mener hun, med brunede kartofler og en saftig rødkål.

- I min familie har vi også altid lavet vaniljekogte æbler med ribsgelé, så de er en helt essentiel del af min jul, siger Camilla Skov.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek