København, 12/08/2025 - 13:19
Lærere: Elever i børnehaveklasse er mindre skoleklar end tidligere
Børn er blevet dårligere til at tage hensyn til hinanden og håndtere konflikter, mener mange børnehaveledere.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
De yngste elever i børnehaveklasserne er mindre skoleparate end for fem år siden.
Det vurderer to ud af tre børnehaveklasseledere ifølge en rundspørge foretaget for Danmarks Lærerforening.
Det er især børns sociale færdigheder, der er blevet ringere. 70 procent svarer, at børnene er blevet dårligere til at tage hensyn til hinanden.
67 procent mener, at børnene er blevet dårligere til at håndtere konflikter sammenlignet med den elevgruppe, de tog imod for fem år siden.
Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen siger i en pressemeddelelse, at der har været for stort fokus fra forældrenes side på at få lært børnene alfabetet frem for sociale færdigheder.
- Der har vi nok set, at man som forældre - i den allerbedste mening - gradvist har fået et større fokus på, at børnene kan alle bogstaverne og skrive deres eget navn, allerede når de begynder i børnehaveklassen.
- Alt det skal vi nok nå, så jeg kunne hellere tænke mig, at vi får en god forventningsafstemning om, at de her mere sociale færdigheder faktisk er det allervigtigste for, at vi kan sikre alle børnene en god og tryg fælles start på skolelivet, lyder det fra lærerformanden.
Hos forældreorganisationen Skole & Forældre er formanden, Regitze Spenner Ishøy, enig i, at der er brug for at afstemme forventningerne.
- Der er jo ingen forældre, der gør noget af ond vilje eller med et ønske om, at deres barn får en dårlig skolestart.
- Hvis de oplever, at der er en forventning om, at barnet skal kunne stave sit eget navn og holde rigtigt på en blyant, så er det selvfølgelig noget, forældrene har fokus på, siger hun til Ritzau.
Det er ifølge formanden en svær opgave for forældre at træne et barn til at indgå i et fællesskab med andre børnehaveklassebørn.
- Det er jo sjældent, at man i sit eget hjem har 25 børn i fem-seksårsalderen, og hvor man kan øve, hvad det vil sige at tage hensyn, når man er så mange samlet i klassen.
- Det er to situationer, der ikke kan sammenlignes. Men det er helt klart noget, vi skal have fokus på, siger hun.
Børnehaveklasselederne er også blevet spurgt, om de oplever, at der følger ressourcer med elever, der har særlige behov, når de starter i børnehaveklassen.
Her svarer tre ud af fire, at det gør der ikke.
Det er noget, der bør handles på, lyder det fra Gordon Ørskov Madsen.
- Hvis man ikke sætter tidligt ind med den nødvendige støtte, så vokser problemerne sig kun større op gennem klassetrinene for barnet, familien og hele klassen, siger han.
2559 børnehaveklasseledere er blevet spurgt i undersøgelsen, og i alt 968 har ifølge DR Nyheder besvaret spørgeskemaet.
/ritzau/