Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 18/06/2025 - 12:32

Gymnasieformand efterlyser forsøg med kunstig intelligens til eksamen

Udbredt brug af kunstig intelligens stiller ifølge rektor spørgsmålstegn ved værdien af årskarakterer.

Sara Gangsted/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Der bør hurtigst muligt sættes gang i forsøg, hvor brug af kunstig intelligens ved udvalgte eksamener afprøves.

Sådan lyder det fra formand for gymnasiernes organisation, Danske Gymnasier, Maja Bødtcher-Hansen.

Formanden, der til daglig er rektor på Frederiksberg Gymnasium, reagerer på en opfordring fra rektor på Roskilde Gymnasium Henrik Nevers.

I et debatindlæg på SN.dk giver han udtryk for, at de skriftlige årskarakterer ikke længere tegner et retvisende billede af elevernes kunnen.

Det skyldes udbredt brug af kunstig intelligens, lyder det fra Henrik Nevers. Han siger til Berlingske, at skriftlige årskarakter således hverken er "retvisende" eller "troværdige" og foreslår helt at droppe dem.

Gymnasiernes formand genkender billedet af udbredt brug af kunstig intelligens fra sin egen hverdag på gymnasiet på Frederiksberg.

- Fuldstændig. Vi er også for længst holdt op med at give karakterer for hjemmeopgaver i langt de fleste fag.

- Lærerne fortæller også om, at de bliver helt glade, når de ser opgaver, som helt tydeligt er lavet af eleverne selv med de fejl og forsøg, det indebærer.

Alligevel vil det ifølge Maja Bødtcher-Hansen være "forhastet" at skrotte skriftlige årskarakterer helt.

Men hun erklærer sig åben over for, at man kan gøre det i visse fag og beholde dem i andre.

- Jeg tror, vi skal se på eksamensformerne og finde nogle gode løsninger. Det kunne være at fjerne skriftlige årskarakterer i nogle fag.

- I andre fag kan det være, man skal til eksamen med brug af kunstig intelligens, siger Maja Bødtcher-Hansen.

Brug af kunstig intelligens kan ifølge gymnasieformanden ske i "udvalgte eksamenssituationer".

- Men det er også vigtigt, at vi stadig har analoge eksamener, hvor man viser, hvad man kan, når man sidder selv og skal formulere sig på skrift om et emne. Det skal være en kombination af begge dele.

Det haster med at komme i gang med at afprøve mulighederne, mener hun:

- Jeg efterlyser først og fremmest, at vi får gang i forsøg med vores eksamensformer. Det er meget vigtigt at få sat skub i det.

- Og det skal gå utroligt hurtigt, fordi Roskilde Gymnasium og Henrik Nevers jo har ret i, at vi er rigtig pressede i hverdagen ude på skolerne over det her, siger Maja Bødtcher-Hansen.

/ritzau/

Torino, 19/06/2025 - 23:39

Danske Alchemist er verdens femtebedste restaurant

Sergei Gapon/Ritzau Scanpix

Torsdag blev det offentliggjort, hvilke restauranter der kan kalde sig blandt de 50 bedste i verden.

Danske Alchemist i København kåres som verdens femtebedste restaurant ved prisuddelingen World's 50 Best Restaurants.

Det viser direkte billeder fra uddelingen i Torino i Italien.

- Det er nærmest en Oscar i vores branche. Det var dejligt at kravle lidt op ad listen, siger køkkenchef bag restauranten Rasmus Munk.

Restauranten stiger tre pladser fra sidste års placering, hvor den fik en ottendeplads.

Ud over Alchemist kommer danske Kadeau ind på listen på en 41.-plads.

Den peruanske restaurant Maido fra Lima kåres som verdens bedste.

Asador Etxebarri i Spanien indtager ligesom sidste år en andenplads.

Restauranten Quintonil i Mexico kravler ligesom Alchemist op ad listen og skifter sidste års syvendeplads ud med en tredjeplads.

Troen på, at Alchemist kan kravle yderligere op ad listen er lille hos restaurantens køkkenchef, Rasmus Munk.

- Det kræver, at jurymedlemmerne kan få bord på restauranten. Det er en negativ konsekvens ved Alchemist. Vi bliver fuldt booket på et par minutter, når vi åbner for nye bookinger, siger han.

Det er World Best Restaurant Academy, der hvert år rangerer verdens bedste restauranter.

Akademiet består af over 1000 medlemmer, som er udvalgt på baggrund af deres kendskab til den internationale madscene.

En tredjedel af dem er kokke og restaurantører, mens de andre to tredjedele udgøres af henholdsvis madskribenter og berejste gastronomer.

En aften hos Alchemist, der ligger på Refshaleøen i København, varer fire til seks timer, og priserne begynder ved 5400 kroner, skriver restauranten på sin hjemmeside.

Til den 50-retters menu kan gæster tilvælge vinmenu eller en alkoholfri menu.

Rasmus Munk, der står bag projektet, som med hans egne ord tilbyder en oplevelse, hvor man bliver guidet "gennem Alchemists unikke fysiske rum, såvel som gennem dine egne sanser".

- Kom venligst med et åbent sind, og vær klar til at udvide din idé om kulinarisk kunst sammen med os, lyder det blandt andet på restaurantens hjemmeside.

Men selv om, at Alchemist både kan kalde sig verdens femtebedste og mandag fik lov til at beholde sine to michelinstjerner, viste restaurantens seneste regnskab, at det er dyrt at drive en restaurant i verdensklassen.

Det har i hvert fald kostet Alchemist et underskud på mere end ti millioner kroner, skrev Ekstra Bladet tidligere på måneden.

Årets underskud er således større end sidste år, hvor det lød på 9,7 millioner kroner i runde tal.

Danske restauranter har flere gange toppet listen over verdens 50 bedste restauranter.

I 2022 indtog den danske restaurant Geranium førstepladsen. Og året forinden var det Noma i København, der blev kåret som verdens bedste restaurant for femte gang.

Men siden 2022 har der været en regelændring i kåringerne - en tidligere vinder kan ikke blive nummer et igen. De optages i stedet på listens "hall of fame".

Derfor figurerer hverken Noma eller Geranium på listen over verdens 50 bedste restauranter 2025.

Sidste års førsteplads gik til den spanske restaurant Disfrutar, der er lokaliseret i Barcelona.

/ritzau/


Læs Mere >>

Torino, 19/06/2025 - 22:50

Danske Alchemist er verdens femte bedste restaurant

Sergei Gapon/Ritzau Scanpix

Torsdag blev det offentliggjort, hvilke restauranter der kan kalde sig blandt de 50 bedste i verden.

Danske Alchemist i København kåres som verdens femte bedste restaurant ved prisuddelingen World's 50 Best Restaurants.

Det viser direkte billeder fra uddelingen i Torino i Italien.

- Det er nærmest en Oscar i vores branche. Det var dejligt at kravle lidt op ad listen, siger køkkenchef bag restauranten Rasmus Munk.

Restauranten stiger tre pladser fra sidste års placering, hvor den fik en ottendeplads.

Ud over Alchemist kommer danske Kadeau ind på listen på en 41.-plads.

Den peruanske restaurant Maido fra Lima kåres som verdens bedste.

Asador Etxebarri i Spanien indtager ligesom sidste år en andenplads.

Restauranten Quintonil i Mexico kravler ligesom Alchemist op ad listen og skifter sidste års syvendeplads ud med en tredjeplads.

Troen på, at Alchemist kan kravle yderligere op ad listen er lille hos restaurantens køkkenchef, Rasmus Munk.

- Det kræver, at jurymedlemmerne kan få bord på restauranten. Det er en negativ konsekvens ved Alchemist. Vi bliver fuldt booket på et par minutter, når vi åbner for nye bookinger, siger han.

Det er World Best Restaurant Academy, der hvert år rangerer verdens bedste restauranter.

Akademiet består af over 1000 medlemmer, som er udvalgt på baggrund af deres kendskab til den internationale madscene.

En tredjedel af dem er kokke og restaurantører, mens de andre to tredjedele udgøres af henholdsvis madskribenter og berejste gastronomer.

En aften hos Alchemist, der ligger på Refshaleøen i København, varer fire til seks timer, og priserne begynder ved 5400 kroner, skriver restauranten på sin hjemmeside.

Til den 50-retters menu kan gæster tilvælge vinmenu eller en alkoholfri menu.

Rasmus Munk, der står bag projektet, som med hans egne ord tilbyder en oplevelse, hvor man bliver guidet "gennem Alchemists unikke fysiske rum, såvel som gennem dine egne sanser".

- Kom venligst med et åbent sind, og vær klar til at udvide din idé om kulinarisk kunst sammen med os, lyder det blandt andet på restaurantens hjemmeside.

Men selv om, at Alchemist både kan kalde sig verdens femtebedste og mandag fik lov til at beholde sine to michelinstjerner, viste restaurantens seneste regnskab, at det er dyrt at drive en restaurant i verdensklassen.

Det har i hvert fald kostet Alchemist et underskud på mere end ti millioner kroner, skrev Ekstra Bladet tidligere på måneden.

Årets underskud er således større end sidste år, hvor det lød på 9,7 millioner kroner i runde tal.

Danske restauranter har flere gange toppet listen over verdens 50 bedste restauranter.

I 2022 indtog den danske restaurant Geranium førstepladsen. Og året forinden var det Noma i København, der blev kåret som verdens bedste restaurant for femte gang.

Men siden 2022 har der været en regelændring i kåringerne - en tidligere vinder kan ikke blive nummer et igen. De optages i stedet på listens "hall of fame".

Derfor figurerer hverken Noma eller Geranium på listen over verdens 50 bedste restauranter 2025.

Sidste års førsteplads gik til den spanske restaurant Disfrutar, der er lokaliseret i Barcelona.

/ritzau/


Læs Mere >>

, 19/06/2025 - 10:00

FAKTA: Definitionen på en pakkerejse

* En pakkerejse er karakteriseret ved, at den består af mindst to forskellige rejseydelser, der knytter sig til den samme tur.

* Det kan være flyrejse og hotel (transport og indkvartering).

* Busrejse og camping (transport og indkvartering).

* Færgebillet og luftkort (transport og turistydelse).

* Hotel og leje af bil (indkvartering og billeje).

* Hotel og billet til koncert eller fodboldkamp (indkvartering og turistydelse.).

Kilde: forbrug.dk.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 19/06/2025 - 10:00

Klag straks hvis feriehotellet flopper

Nacho Doce/Reuters

Du går nemt glip af kompensation, hvis du tøver med at klage over fejl og mangler ved feriens indkvartering.

Bookingen lovede havudsigt og få skridt til stranden, men i virkeligheden skimtes ingen bølgeskvulp fra hotelværelsets vindue, og turen til vandet viser sig at være en halvlang vandring.

Det er irriterende, når pakkerejsens hotel ikke lever op til forventningerne, men det nytter ikke noget at holde brokken for dig selv og først klage, når du er hjemme igen.

For så risikerer du, at din klage bliver afvist, fortæller Susanne Aamann, der er kontorchef i Forbrugerpolitisk Center hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Hvis tingene ikke er som forventet, skal man med det samme gøre rejsearrangøren opmærksom på det, så rejsearrangøren har en chance for at rette op på fejlen, siger hun og henviser til loven for pakkerejser.

Den siger sort på hvidt, at rejsearrangøren - og altså ikke kun hotellet - skal have besked om manglen "uden unødig forsinkelse", efter at du har konstateret den.

Kigger man sidste års klagesager fra Pakkerejse-Ankenævnet igennem dukker eksempler op, hvor de rejsendes klager er blevet afvist, fordi klagen er landet for sent. I en af sagerne havde en rejsende klaget over et hotel i Egypten, der på hjemmesiden havde lovet, at der var 0 meter til stranden.

Der viste sig dog at være 500 meter. Det havde også fremgået af hjemmesiden, at hotellet rummede et fitnesscenter, men det var i stedet lokaliseret på et søsterhotel i nærheden.

Klagen endte med at blive afvist, fordi den rejsende ikke havde gjort rejsearrangøren opmærksom på problemerne under selve ferien.

Hvis rejsearrangøren havde fået besked, ville man have haft mulighed for at finde et andet hotel til klageren, vurderede Pakkerejse-Ankenævnet, og derfor var der ingen kompensation at hente.

Ud over at være hurtig på aftrækkeren med din klage, er det vigtigt, at du har dokumentation på, at du har klaget. Sørg derfor for at gøre det på skrift.

- Du kan godt ringe til rejsearrangøren, men sørg altid for at ledsage henvendelsen med en mail, så du senere hen kan dokumentere, at du har klaget. Ellers bliver det svært at bevise, fordi det bliver ord mod ord, siger Susanne Aamann.

Tag også gerne billeder af det, du er utilfreds med. På den måde styrker du dokumentationen, hvis sagen senere havner i Pakkerejse-Ankeklagenævnet.

Er din ferie selvarrangeret og altså ikke købt som en pakkerejse, gælder reglerne fra loven for pakkerejser selvsagt ikke. Men her råder Susanne Aamann dig ligeledes til at klage hurtigst muligt og gøre det på skrift. Eneste forskel er, at du nu skal klage direkte til hotellet.

- Man skal altid klage med det samme, hvis man er utilfreds med den ydelse eller produkt, man har købt. Igen skal den erhvervsdrivende have mulighed for at udbedre manglen, give en kompensation, eller tilbyde dig at få dine penge tilbage, siger hun.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek