København, 18/06/2025 - 12:32
Gymnasieformand efterlyser forsøg med kunstig intelligens til eksamen
Udbredt brug af kunstig intelligens stiller ifølge rektor spørgsmålstegn ved værdien af årskarakterer.
Sara Gangsted/Ritzau Scanpix
Af: /ritzau/
Der bør hurtigst muligt sættes gang i forsøg, hvor brug af kunstig intelligens ved udvalgte eksamener afprøves.
Sådan lyder det fra formand for gymnasiernes organisation, Danske Gymnasier, Maja Bødtcher-Hansen.
Formanden, der til daglig er rektor på Frederiksberg Gymnasium, reagerer på en opfordring fra rektor på Roskilde Gymnasium Henrik Nevers.
I et debatindlæg på SN.dk giver han udtryk for, at de skriftlige årskarakterer ikke længere tegner et retvisende billede af elevernes kunnen.
Det skyldes udbredt brug af kunstig intelligens, lyder det fra Henrik Nevers. Han siger til Berlingske, at skriftlige årskarakter således hverken er "retvisende" eller "troværdige" og foreslår helt at droppe dem.
Gymnasiernes formand genkender billedet af udbredt brug af kunstig intelligens fra sin egen hverdag på gymnasiet på Frederiksberg.
- Fuldstændig. Vi er også for længst holdt op med at give karakterer for hjemmeopgaver i langt de fleste fag.
- Lærerne fortæller også om, at de bliver helt glade, når de ser opgaver, som helt tydeligt er lavet af eleverne selv med de fejl og forsøg, det indebærer.
Alligevel vil det ifølge Maja Bødtcher-Hansen være "forhastet" at skrotte skriftlige årskarakterer helt.
Men hun erklærer sig åben over for, at man kan gøre det i visse fag og beholde dem i andre.
- Jeg tror, vi skal se på eksamensformerne og finde nogle gode løsninger. Det kunne være at fjerne skriftlige årskarakterer i nogle fag.
- I andre fag kan det være, man skal til eksamen med brug af kunstig intelligens, siger Maja Bødtcher-Hansen.
Brug af kunstig intelligens kan ifølge gymnasieformanden ske i "udvalgte eksamenssituationer".
- Men det er også vigtigt, at vi stadig har analoge eksamener, hvor man viser, hvad man kan, når man sidder selv og skal formulere sig på skrift om et emne. Det skal være en kombination af begge dele.
Det haster med at komme i gang med at afprøve mulighederne, mener hun:
- Jeg efterlyser først og fremmest, at vi får gang i forsøg med vores eksamensformer. Det er meget vigtigt at få sat skub i det.
- Og det skal gå utroligt hurtigt, fordi Roskilde Gymnasium og Henrik Nevers jo har ret i, at vi er rigtig pressede i hverdagen ude på skolerne over det her, siger Maja Bødtcher-Hansen.
/ritzau/