Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Stockholm, 18/06/2025 - 10:02

Svensk avis udpeger Øresundsbroen som den dyreste at køre over

Øresundsbroens driftsselskab forklarer høje priser med, at lån skal betales tilbage af brugerne af broen.

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Øresundsbroen markerer for tiden 25-års jubilæum med et nyligt afholdt broløb og en større fejring på vej 1. juli.

Men onsdag har den fået en titel, som næppe vil blive mødt med stor begejstring.

Den svenske avis Sydsvenskan har gennemgået verdens broer og kombinerede brotunneler - og ingen af dem er ifølge mediet dyrere at køre over end den i alt 16 kilometer lange forbindelse mellem Amager og Skåne.

Prisen for en enkeltrejse på 510 danske kroner for en personbil gør således Øresundsbroen til den klart dyreste, skriver mediet.

Også hvis man anskaffer sig abonnementet Øresund Go, er broafgiften ifølge Sydsvenskan den dyreste i verden på de første fem ture. Cirka 80 procent har ifølge avisen rabat i form af Go eller pendlerkort.

På andenpladsen over de dyreste broer i bil kommer dobbeltbroerne mellem Kobe og Naruto i Japan, Confederation Bridge i Canada er treer og på fjerdepladsen er Storebæltsbroen mellem Fyn og Sjælland.

Linus Eriksson, der er administrerende direktør for driftsselskabet Øresundsbron, forklarer de høje priser med, at det er brugerne, der betaler for broen.

- Vi har ikke brugt en eneste skattekrone for at betale for denne bro. Og indtil videre har vi stadig en gæld at betale tilbage, siger Eriksson.

Øresundsbroen blev etableret med en anlægssum på 14,8 milliarder kroner i 1990-priser via den såkaldte statsgarantimodel. Lånene betales tilbage af brugere på anlæggene.

Eriksson henviser også til aftalen mellem Sverige og Danmark om at bygge broen som forklaring på priserne. Heri står, at broens priser skal tage udgangspunkt i færgetakster mellem Helsingør og Helsingborg.

Ifølge Sund & Bælt udgør tilbagebetalingstiden højst 50 år fra åbningen i 2000, og dermed vil Øresundsbron og landanlæggene på både dansk og svensk side være tilbagebetalt senest i 2050.

Sydsvenskan beskriver, at det har brugt værktøjet ChatGPT Deep Research til at slå afgifter op for alle broer og kombinerede brotunneler verden over. Herefter har mediet gennemgået de 100 længste broer i verden og alle broafgifter i Europa.

Det er sket med udgangspunkt i den normale pris for en enkelttur i personbil uden rabat. For de ti dyreste broer har mediet tjekket den aktuelle pris og valutakurs 9. juni 2025.

/ritzau/

Torino, 19/06/2025 - 23:39

Danske Alchemist er verdens femtebedste restaurant

Sergei Gapon/Ritzau Scanpix

Torsdag blev det offentliggjort, hvilke restauranter der kan kalde sig blandt de 50 bedste i verden.

Danske Alchemist i København kåres som verdens femtebedste restaurant ved prisuddelingen World's 50 Best Restaurants.

Det viser direkte billeder fra uddelingen i Torino i Italien.

- Det er nærmest en Oscar i vores branche. Det var dejligt at kravle lidt op ad listen, siger køkkenchef bag restauranten Rasmus Munk.

Restauranten stiger tre pladser fra sidste års placering, hvor den fik en ottendeplads.

Ud over Alchemist kommer danske Kadeau ind på listen på en 41.-plads.

Den peruanske restaurant Maido fra Lima kåres som verdens bedste.

Asador Etxebarri i Spanien indtager ligesom sidste år en andenplads.

Restauranten Quintonil i Mexico kravler ligesom Alchemist op ad listen og skifter sidste års syvendeplads ud med en tredjeplads.

Troen på, at Alchemist kan kravle yderligere op ad listen er lille hos restaurantens køkkenchef, Rasmus Munk.

- Det kræver, at jurymedlemmerne kan få bord på restauranten. Det er en negativ konsekvens ved Alchemist. Vi bliver fuldt booket på et par minutter, når vi åbner for nye bookinger, siger han.

Det er World Best Restaurant Academy, der hvert år rangerer verdens bedste restauranter.

Akademiet består af over 1000 medlemmer, som er udvalgt på baggrund af deres kendskab til den internationale madscene.

En tredjedel af dem er kokke og restaurantører, mens de andre to tredjedele udgøres af henholdsvis madskribenter og berejste gastronomer.

En aften hos Alchemist, der ligger på Refshaleøen i København, varer fire til seks timer, og priserne begynder ved 5400 kroner, skriver restauranten på sin hjemmeside.

Til den 50-retters menu kan gæster tilvælge vinmenu eller en alkoholfri menu.

Rasmus Munk, der står bag projektet, som med hans egne ord tilbyder en oplevelse, hvor man bliver guidet "gennem Alchemists unikke fysiske rum, såvel som gennem dine egne sanser".

- Kom venligst med et åbent sind, og vær klar til at udvide din idé om kulinarisk kunst sammen med os, lyder det blandt andet på restaurantens hjemmeside.

Men selv om, at Alchemist både kan kalde sig verdens femtebedste og mandag fik lov til at beholde sine to michelinstjerner, viste restaurantens seneste regnskab, at det er dyrt at drive en restaurant i verdensklassen.

Det har i hvert fald kostet Alchemist et underskud på mere end ti millioner kroner, skrev Ekstra Bladet tidligere på måneden.

Årets underskud er således større end sidste år, hvor det lød på 9,7 millioner kroner i runde tal.

Danske restauranter har flere gange toppet listen over verdens 50 bedste restauranter.

I 2022 indtog den danske restaurant Geranium førstepladsen. Og året forinden var det Noma i København, der blev kåret som verdens bedste restaurant for femte gang.

Men siden 2022 har der været en regelændring i kåringerne - en tidligere vinder kan ikke blive nummer et igen. De optages i stedet på listens "hall of fame".

Derfor figurerer hverken Noma eller Geranium på listen over verdens 50 bedste restauranter 2025.

Sidste års førsteplads gik til den spanske restaurant Disfrutar, der er lokaliseret i Barcelona.

/ritzau/


Læs Mere >>

Torino, 19/06/2025 - 22:50

Danske Alchemist er verdens femte bedste restaurant

Sergei Gapon/Ritzau Scanpix

Torsdag blev det offentliggjort, hvilke restauranter der kan kalde sig blandt de 50 bedste i verden.

Danske Alchemist i København kåres som verdens femte bedste restaurant ved prisuddelingen World's 50 Best Restaurants.

Det viser direkte billeder fra uddelingen i Torino i Italien.

- Det er nærmest en Oscar i vores branche. Det var dejligt at kravle lidt op ad listen, siger køkkenchef bag restauranten Rasmus Munk.

Restauranten stiger tre pladser fra sidste års placering, hvor den fik en ottendeplads.

Ud over Alchemist kommer danske Kadeau ind på listen på en 41.-plads.

Den peruanske restaurant Maido fra Lima kåres som verdens bedste.

Asador Etxebarri i Spanien indtager ligesom sidste år en andenplads.

Restauranten Quintonil i Mexico kravler ligesom Alchemist op ad listen og skifter sidste års syvendeplads ud med en tredjeplads.

Troen på, at Alchemist kan kravle yderligere op ad listen er lille hos restaurantens køkkenchef, Rasmus Munk.

- Det kræver, at jurymedlemmerne kan få bord på restauranten. Det er en negativ konsekvens ved Alchemist. Vi bliver fuldt booket på et par minutter, når vi åbner for nye bookinger, siger han.

Det er World Best Restaurant Academy, der hvert år rangerer verdens bedste restauranter.

Akademiet består af over 1000 medlemmer, som er udvalgt på baggrund af deres kendskab til den internationale madscene.

En tredjedel af dem er kokke og restaurantører, mens de andre to tredjedele udgøres af henholdsvis madskribenter og berejste gastronomer.

En aften hos Alchemist, der ligger på Refshaleøen i København, varer fire til seks timer, og priserne begynder ved 5400 kroner, skriver restauranten på sin hjemmeside.

Til den 50-retters menu kan gæster tilvælge vinmenu eller en alkoholfri menu.

Rasmus Munk, der står bag projektet, som med hans egne ord tilbyder en oplevelse, hvor man bliver guidet "gennem Alchemists unikke fysiske rum, såvel som gennem dine egne sanser".

- Kom venligst med et åbent sind, og vær klar til at udvide din idé om kulinarisk kunst sammen med os, lyder det blandt andet på restaurantens hjemmeside.

Men selv om, at Alchemist både kan kalde sig verdens femtebedste og mandag fik lov til at beholde sine to michelinstjerner, viste restaurantens seneste regnskab, at det er dyrt at drive en restaurant i verdensklassen.

Det har i hvert fald kostet Alchemist et underskud på mere end ti millioner kroner, skrev Ekstra Bladet tidligere på måneden.

Årets underskud er således større end sidste år, hvor det lød på 9,7 millioner kroner i runde tal.

Danske restauranter har flere gange toppet listen over verdens 50 bedste restauranter.

I 2022 indtog den danske restaurant Geranium førstepladsen. Og året forinden var det Noma i København, der blev kåret som verdens bedste restaurant for femte gang.

Men siden 2022 har der været en regelændring i kåringerne - en tidligere vinder kan ikke blive nummer et igen. De optages i stedet på listens "hall of fame".

Derfor figurerer hverken Noma eller Geranium på listen over verdens 50 bedste restauranter 2025.

Sidste års førsteplads gik til den spanske restaurant Disfrutar, der er lokaliseret i Barcelona.

/ritzau/


Læs Mere >>

, 19/06/2025 - 10:00

FAKTA: Definitionen på en pakkerejse

* En pakkerejse er karakteriseret ved, at den består af mindst to forskellige rejseydelser, der knytter sig til den samme tur.

* Det kan være flyrejse og hotel (transport og indkvartering).

* Busrejse og camping (transport og indkvartering).

* Færgebillet og luftkort (transport og turistydelse).

* Hotel og leje af bil (indkvartering og billeje).

* Hotel og billet til koncert eller fodboldkamp (indkvartering og turistydelse.).

Kilde: forbrug.dk.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 19/06/2025 - 10:00

Klag straks hvis feriehotellet flopper

Nacho Doce/Reuters

Du går nemt glip af kompensation, hvis du tøver med at klage over fejl og mangler ved feriens indkvartering.

Bookingen lovede havudsigt og få skridt til stranden, men i virkeligheden skimtes ingen bølgeskvulp fra hotelværelsets vindue, og turen til vandet viser sig at være en halvlang vandring.

Det er irriterende, når pakkerejsens hotel ikke lever op til forventningerne, men det nytter ikke noget at holde brokken for dig selv og først klage, når du er hjemme igen.

For så risikerer du, at din klage bliver afvist, fortæller Susanne Aamann, der er kontorchef i Forbrugerpolitisk Center hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Hvis tingene ikke er som forventet, skal man med det samme gøre rejsearrangøren opmærksom på det, så rejsearrangøren har en chance for at rette op på fejlen, siger hun og henviser til loven for pakkerejser.

Den siger sort på hvidt, at rejsearrangøren - og altså ikke kun hotellet - skal have besked om manglen "uden unødig forsinkelse", efter at du har konstateret den.

Kigger man sidste års klagesager fra Pakkerejse-Ankenævnet igennem dukker eksempler op, hvor de rejsendes klager er blevet afvist, fordi klagen er landet for sent. I en af sagerne havde en rejsende klaget over et hotel i Egypten, der på hjemmesiden havde lovet, at der var 0 meter til stranden.

Der viste sig dog at være 500 meter. Det havde også fremgået af hjemmesiden, at hotellet rummede et fitnesscenter, men det var i stedet lokaliseret på et søsterhotel i nærheden.

Klagen endte med at blive afvist, fordi den rejsende ikke havde gjort rejsearrangøren opmærksom på problemerne under selve ferien.

Hvis rejsearrangøren havde fået besked, ville man have haft mulighed for at finde et andet hotel til klageren, vurderede Pakkerejse-Ankenævnet, og derfor var der ingen kompensation at hente.

Ud over at være hurtig på aftrækkeren med din klage, er det vigtigt, at du har dokumentation på, at du har klaget. Sørg derfor for at gøre det på skrift.

- Du kan godt ringe til rejsearrangøren, men sørg altid for at ledsage henvendelsen med en mail, så du senere hen kan dokumentere, at du har klaget. Ellers bliver det svært at bevise, fordi det bliver ord mod ord, siger Susanne Aamann.

Tag også gerne billeder af det, du er utilfreds med. På den måde styrker du dokumentationen, hvis sagen senere havner i Pakkerejse-Ankeklagenævnet.

Er din ferie selvarrangeret og altså ikke købt som en pakkerejse, gælder reglerne fra loven for pakkerejser selvsagt ikke. Men her råder Susanne Aamann dig ligeledes til at klage hurtigst muligt og gøre det på skrift. Eneste forskel er, at du nu skal klage direkte til hotellet.

- Man skal altid klage med det samme, hvis man er utilfreds med den ydelse eller produkt, man har købt. Igen skal den erhvervsdrivende have mulighed for at udbedre manglen, give en kompensation, eller tilbyde dig at få dine penge tilbage, siger hun.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek