København, 03/02/2025 - 07:00
Gennemsku junglen af ladeløsninger til elbilen
Offentlige ladestandere har forskellige priser, og derfor bør du altid huske at sammenligne priser, hvis du skal lade ude.
Af: Af Murat Tamer, Ritzau Fokus
Hvis du allerede ejer eller overvejer at købe en elbil, har du måske fundet ud af, at markedet for ladeløsninger kan være en uigennemskuelig jungle.
Men en vigtig overvejelse, du skal have som nuværende eller kommende elbilejer, er, om det er muligt for dig at få installeret en ladeboks i hjemmet.
Det anbefaler Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom i bilejernes interesseorganisation, FDM.
- For langt de fleste vil det være billigst med en ladeboks derhjemme, så man har mulighed for at lade på de billigste tidspunkter om natten, siger han.
- Man kan vælge at købe eller leje en ladeboks. Som det typisk er, når man lejer noget, vil det være dyrest at leje ladeboksen i længden.
Du skal også tage stilling til, om du vil have en serviceaftale. Når du lader derhjemme, har du mulighed for at få refusion af elafgiften, der er på cirka 90 øre per kilowatt-time. Men det kræver, at du har en serviceaftale med ladeoperatøren.
For at kunne få refusion må din bolig desuden ikke have solceller, elvarme og varmepumpe, der i forvejen giver mulighed for at få reduceret elafgiften.
- Hvis man skal bruge offentlige ladestandere, er der efterhånden mange ladeoperatører at vælge imellem. Ligesom når man tanker benzin eller diesel, skal man huske at sammenligne priser for at finde frem til den billigste. Der er forskellige apps, som kan hjælpe med det, siger Ilyas Dogru.
- Markedet for opladning af elbiler er forholdsvis ungt med stort behov for forbedringer, så det bliver nemmere for bilisten at gennemskue både pris og muligheder.
Ladeboks i hjemmet og jagten på den billigste ladestander, når ladebehovet melder sig, gælder som tommelfingerregel for bilister, der kører under 25.000 kilometer om året, forklarer han:
- Men kører man over 25.000 kilometer om året, bør man overveje at få et såkaldt flatrate-abonnement, der gør, at man kan lade ubegrænset både ude og hjemme.
Ilyas Dogru vurderer, at det for tiden især er dieselbilejere, som har set skriften på væggen og skifter til elbil, fordi diesel bliver dyrere.
Også markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang vurderer, at elbilisten skal jagte den billigste pris per kilowatt-time, når elbilen trænger til opladning, medmindre der bliver kørt over 25.000 kilometer om året.
- Det kan godt kræve lidt benarbejde fra en elbilist at få overblikket og gennemskue markedet, siger han og uddyber:
- Men det kan betale sig, for det kan variere meget, hvad det koster at oplade elbilen fra ladestander til ladestander.
Han håber, at priserne bliver enklere at gennemskue i fremtiden.
/ritzau fokus/