For nylig kom Nationalbanken med en anbefaling til alle danskere om, at man bør have 250 kroner per person i husstanden liggende derhjemme i tilfælde af en krise.
Og selv om det er en fornuftig anbefaling, bør man være opmærksom på, at det samtidig kan være en god dækhistorie til at begå svindel, advarer Lasse Karner, der er ekspert i svindelforebyggelse hos Nordea.
- Svindlerne er desværre lynhurtige til at opfinde nye løgnehistorier, hvis de ser en mulighed. Og de er enormt dygtige til at tænke kommunikation fra velkendte og troværdige virksomheder og myndigheder ind i en svindelkontekst. Det oplever vi ofte, siger han.
Risikoen er nemlig, at svindlerne møder op på særligt ældre borgeres adresser for at "hjælpe" dem med at hæve beløbet, forklarer Lasse Karner.
Vil du sikre dig og dine nærmeste mod svindel, er viden det første og bedste forsvarsværk.
- Hvis man ved, at den her type svindel findes, så vil man have nemmere ved at stå imod, lyder det.
Metoden, som Lasse Karner advarer imod, går ofte under navnet falske bankbude.
Den går eksempelvis ud på, at svindlerne først ringer ud til ofret og siger, at de er blevet hacket, og at nu kommer der en ansat fra banken forbi for at sikre kort og koder.
Svindlerne skynder sig derefter hen til nærmeste hæveautomat og hæver så meget, de kan slippe afsted med.
Foruden bankbude kan svindlen også foretages af falske politibetjente eller noget tredje.
- Og det er en type af svindel, vi i branchen har set en markant stigning i, siger Lasse Karner.
En undersøgelse fra Finans Danmark viste for nylig, at næsten seks danskere hver eneste dag i april, maj og juni fik franarret deres betalingskort ved metoden.
Og i første halvår af 2025 har falske bankbude samlet set svindlet godt 1100 danskere for over 15 millioner kroner.
- Det er udspekulerede kriminelle, der udnytter, at vi grundlæggende har tillid til hinanden, lød det fra underdirektør i Finans Danmark Michael Busk-Jepsen i forbindelse med undersøgelsen.
Også politiet tager det meget alvorligt. Og det er en type af svindel, der er stor fokus på i landets politikredse med forskellige forebyggende indsatser, oplyser Rigspolitiet.
Ifølge Lasse Karner er det især ældre, der er sårbare over for denne type svindel. Det bakkes op af tal fra Finans Danmark, der viser, at det primært er borgere over 70 år, der bliver ramt.
Hvis man har ældre personer i sin omgangskreds, er det derfor en god idé at tale med dem om det, påpeger svindeleksperten.
- Det er godt at have det på radaren. Netop fordi det handler om manipulation, siger Lasse Karner og fortsætter:
- Sat lidt på spidsen er det ligesom med et korttrick - hvis man har set, hvad der ligger bagved, så hopper man nok ikke på den anden gang.
Som forebyggelse kan du for eksempel indstille beløbsgrænser i din net- og mobilbank for at forhindre store uautoriserede transaktioner.
Du kan også begrænse online synlighed ved at fjerne personlige oplysninger eller få udeladt dit nummer fra de åbne telefonlister som 118.dk, lyder det fra Lasse Karner.
- Du bør heller aldrig dele personlige oplysninger som CPR-nummer eller bankoplysninger med fremmede, siger han og fortsætter:
- Og hvis nogen ringer, og du er i tvivl, om det er banken, så afbryd og ring selv banken op for eksempel gennem mobilbankens sikre forbindelse.
Hvis du vil vide mere om, hvordan du undgår identitetsmisbrug, kan du også ringe til Sikkerdigitals Cyberhotline på 33 37 00 37.
/ritzau fokus/