Hvis du vil sidde bedst muligt i flyet, handler det ikke kun om at have alverdens støttepuder med. Det handler også om, hvilket sæde du sidder i.
Dog er der ikke et fasttømret regelsæt, som du kan følge, siger Flemming Lundberg Poulsen, der er chefredaktør for branchesitet FinalCall.travel.
- Flyselskaberne indretter flyene forskelligt, men i mange tilfælde kan man godt følge nogle tommelfingerregler for at finde de bedste sæder, siger han.
Hvis du vil mindske støjen fra flymotoren og mindske turbulensen, bør du eksempelvis vælge et sæde så langt fremme som muligt, fortæller Flemming Lundberg Hansen.
Det rigtige sædevalg kommer i de fleste tilfælde også an på personlig præference, men det er som regel de færreste, der er interesserede i midtersædet, lyder det fra chefredaktøren.
- Her kommer du til at sidde i et i forvejen trængt sæde mellem folk, du ikke kender.
- Det kan være smart som familie, men rejser du alene, kan det godt være surt, for det er svært at komme på toilettet, få noget fra hattehylden eller strække sig.
Ved gangen har du typisk privilegiet at have mere benplads og at kunne gå på toilettet uden at skulle kravle over de andre, mens du ved vinduet har nemmere ved at sove.
- Prøv dog så vidt muligt at undgå at købe gangpladsen lige ved toiletterne, for så kommer du til at sidde midt i en kø, og det kan godt være forstyrrende på en lang flyvetur, siger Flemming Lundberg Poulsen.
- Ligeledes er det dødens pølse at få en vinduesplads, hvor der så ikke er et vindue. Og det er der faktisk ofte en eller to rækker, der ikke har, i et normalt passagerfly.
Flemming Lundberg Poulsens råd er at bruge hjemmesiden seatguru.com, hvor du kan søge en specifik flytype frem og få en oversigt over, hvordan sæderne er indrettet, samt en rød, gul eller grøn score.
- Hjemmesiden er ikke hundrede procent korrekt, da den er bygget på feedback fra passagerer, men det er en god rettesnor, siger han.
Du kan også gå efter de mere specielle sæder som eksempelvis ved en nødudgang eller helt forrest, hvor du ikke har en række foran dig.
Men alle specielle sæder kommer med en risiko, advarer Flemming Lundberg Poulsen.
- Selv om du har mere benplads ved en nødudgang og på første række, så har du dit bord i armlænet ved siden af, og det gør sædet en smule smallere.
Du kan heller ikke have din taske liggende foran dig, hvis du sidder ved en nødudgang af sikkerhedsmæssige hensyn, fortæller chefredaktøren.
- Er du to meter høj, så er det måske en pris, du gerne vil betale.
Pas også på med de helt bageste sæder. For på især langrutefly kan du ifølge Flemming Lundberg Poulsen komme ud for, at sæderne ikke kan slås så langt tilbage, som de andre sæder kan.
- Ofte er der også en tendens til, at sæderne bagest kan sidde lidt tættere sammen, fordi flyskroget er en smule smallere der.
- Det kan dog også være en fordel, hvis så flyselskabet har valgt at placere to sæder i stedet for tre bagest. Så har du mere plads, tilføjer han.
/ritzau fokus/