Dengang den fremadstormende musicalstjerne Søren Torpegaard Lund stadig var en lille purk, klædte han sig helt ublu ud og rendte rundt og gjorde, hvad han havde lyst til.
Men da både han og omgivelserne omkring ham blev ældre og mere selvbevidste, blev han spurgt om, hvorfor han dog havde mascara på. Senere eskalerede spørgsmålene og blikkene over i seksualiserede skældsord.
- Man har en helt anden stillingtagen til sig selv og sin identitet i en tidlig alder, når man er vokset op som queer-person, fortæller Søren Torpegaard Lund.
Ifølge Den Danske Ordbog omfatter ordet queer blandt andet kønsidentiteter, der ligger uden for traditionelle opfattelser af køn og seksualitet.
- Jeg mærkede, at jeg måske bare helst gerne ville være sådan, som jeg troede, alle andre ville have, jeg skulle være. Så der var to år, hvor jeg undertrykte det og troede, jeg skulle spille fodbold, fortæller Søren Torpegaard Lund.
Der var ikke nogen at spejle sig i omkring Gudme på Sydfyn, hvor Søren Torpegaard Lund voksede op. Nogle gange krævede det mod bare at gå uden for hoveddøren. Men når han havde psyket sig op, føltes det som en superkappe.
- Jeg har været vant til, at jeg har skullet acceptere mig selv og stå op for mig selv, når jeg har mærket, at andre ikke gjorde det for også at kunne gå ud i verden og sige: "Det her er mig". Det er også noget, jeg tager med i branchen, siger Søren Torpegaard Lund.
Den 24-årige fremadstormende stjernespire er en del af dansk scenekunst, og nu venter den næste store udfordring.
Snart begynder han prøverne på den danske opsætning af "Jersey Boys".
Musicalen skildrer den sande historie om gruppen Frankie Valli & The Four Seasons og kvartettens kurs - og siden kollisionskurs - mod stjernerne, og Søren Torpegaard Lund portrætterer kvartettens yngste medlem, Bob Gaudio.
"Jersey Boys" er opkaldt efter det område, som de fire ungersvende kom fra, inden de sang sig op ad hitlisterne med numre som "Sherry", "Dawn" og "Big Girls Don't Cry".
- Jeg kan relatere til at være den yngste i en gruppesammenhæng, for det har jeg tit været, og jeg kan relatere til at være den, der er lidt mere blåøjet, naiv og ny i verden, men samtidig har en masse gåpåmod og åbenhed, lyder det fra Søren Torpegaard Lund.
- Jeg ved i hvert fald, at Bob Gaudio endte med at sige fra over for de større personligheder i gruppen, så den rejse glæder jeg mig til at lave.
Det er også en rejse, som Søren Torpegaard Lund selv har været på.
Det var, da han i niende klasse kom på en efterskole, hvor alle regnbuens farver blev favnet, at rejsen for alvor fik luft under vingerne, og han kunne udtrykke sit autentiske jeg. Her stod Søren Torpegaard Lund side om side med andre unge, der delte hans interesse for sang, dans og musik.
Talentet førte ham til Det Danske Musicalakademi, hvor han blev optaget som den yngste nogensinde i en alder af bare 17 år.
Men her kom selvbevidstheden snigende igen.
- Jeg havde altid spillet amatørteater, men jeg havde aldrig fået særligt meget undervisning, inden jeg kom ind. Det, der føltes som en leg og var allermest naturligt for mig, blev lige pludselig også en profession, som man skulle være professionel omkring og kigge enormt meget indad, fortæller Søren Torpegaard Lund.
- Jeg begyndte egentlig at føle mig ret låst, for jeg blev bevidst om, hvad jeg lavede. Og hvis jeg mærkede, at det enten ikke var rigtigt, eller at det var dårligt, så turde jeg ikke noget.
I virkeligheden handlede det om, at han var blevet sin egen største kritiker.
- Jeg er i en branche, som nogle gange også bliver ens identitet. Men jeg har fundet ud af, at det kun er halvdelen af mig, siger Søren Torpegaard Lund.
- Jeg har også et helt privat liv, som er det, der er vigtigst. Det er der, jeg skal have det godt, for at jeg også kan være en god kunstner. Så det er jo i virkeligheden den professionelle mig, der skal stå op for den personlige mig, for at det hele kan gå, siger han.
Søren Torpegaard Lund står nærmest selv der, hvor Bob Gaudio var i begyndelsen af sin karriere, som den skildres i "Jersey Boys", og hvor det handler om at holde fast i sig selv, når passionen bliver professionaliseret.
Man skal stå op for sig selv.
- Jeg tror, at det vigtigste som kunstner er, at det ikke bliver for meget et arbejde, fordi man skal blive ved med at dyrke den der lyst, der gjorde, at man startede, da man var ti år gammel og gik til teater, lyder det fra Søren Torpegaard Lund.
"Jersey Boys" har premiere i Tivolis Koncertsal 4. oktober.
Siden drager musicalen på danmarksturné og runder Esbjerg, Randers, Aalborg, Odense, Viborg og Aarhus.
/ritzau/