Det kan helt bogstaveligt betale sig at opbygge et godt forhold til din bankrådgiver, og derfor gør du klogt i at investere noget tid i det.
Sådan lyder rådet fra Pernille Oldgaard, der er aktuel med bogen "Overblik - alt du skal vide om hverdagsøkonomi".
- Jo bedre relation, du har, jo nemmere er det at forhandle priser i banken, siger hun.
Og Pernille Oldgaard ved, hvad hun taler om. Hun er selv tidligere bankrådgiver og filialdirektør og arbejder nu som privatøkonomisk rådgiver og deler ud af sin viden på instagramprofilen Moneymum.
For at komme på bølgelængde med din rådgiver i banken er det først og fremmest vigtigt at lave en forventningsafstemning.
Har du ikke gjort det, anbefaler Pernille Oldgaard dig at booke et møde med rådgiveren.
- Når I har fået afstemt jeres forventninger, er det meget nemmere at tale sammen. Det er for eksempel godt at få afklaret, hvordan det skal håndteres, hvis du får overtræk på kontoen. I kan også tale om priserne på dine lån, og om du ønsker proaktiv kunderådgivning, siger hun.
Med proaktiv kunderådgivning menes, at du gerne vil have, at bankrådgiveren kontakter dig, hver gang der opstår en situation, hvor dine vilkår kan forbedres.
- Det er ikke en selvfølge, at du får det at vide af banken. Derfor kan du sige til din rådgiver: "Jeg vil gerne have, at du fortæller mig alt det, du ser, kan være en fordel for min økonomi", siger Pernille Oldgaard og fortsætter:
- Når der kommer nye produkter i banken, trækker man kundelister og kontakter folk fra en ende af, men man når aldrig dem alle, fordi hver rådgiver har mellem 400 og 500 kunder, de skal kontakte.
Derfor kan det være en fordel at være meget klar over for din bankrådgiver om, at du i hvert fald gerne vil ringes op - eller det modsatte.
- Der er nogle kunder, der bliver helt paniske over, at banken ringer med et tilbud, og nogle bliver sure. Så det er godt at få sagt, hvilket forhold man ønsker.
En anden god ting at gøre for at holde dig på god fod med bankrådgiveren er at undgå overtræk, overholde dine aftaler og betale dine lån til tiden. Bankerne har nemlig et ratingsystem, der hele tiden registrerer, om kundernes konto går i minus eller plus.
- Den rating kan få en betydning, hvis du for eksempel skal låne penge til en bolig. Hvis kunden har haft overtræk alle 12 måneder det seneste år, kan rådgiveren tænke: "Hvis pengene ikke slår til nu. Hvad sker der så, når økonomien bliver endnu strammere, når der kommer et lån oveni?", fortæller Pernille Oldgaard.
Sidst, men ikke mindst, så spiller kemi en væsentlig rolle for jeres relation. Det er en mere luftig størrelse, men som regel ved du, om den er der eller ej.
- Hver dag skifter folk rådgivere, fordi kemien bare ikke er der. Det er ikke noget, som rådgiveren bliver stødt over. Hvis kunden oplever dårlig kemi, så har rådgiveren højst sandsynligt heller ikke følt, at den var der, og derfor kan det faktisk være en befrielse, hvis kunden ønsker en anden, siger Pernille Oldgaard og opfordrer derfor til, at du ikke tøver med at skifte rådgiver, hvis ikke I er på bølgelængde.
- Kemi kan gøre en stor forskel - for eksempel ved kreditindstillinger, hvor kunder er indstillet til et lån (når kunder skal godkendes til at låne penge, red.). Jo bedre kemi, du som rådgiver føler med kunderne, jo længere vil du gå for dem, fortæller hun og fortsætter:
- I sådan en situation føler man sig som en forsvarsadvokat for sine kunder, og jo bedre kemien er, jo mere har du lyst til, at det lykkes.
/ritzau fokus/