Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 03/03/2024 - 08:00

D-A-D: 40 år med langt hår og stramme bukser

Rockstjernerne fra D-A-D kan fejre rubinjubilæum. Fra at være unge festaber er de nu blevet familiefædre. Men bassen banker lige så hårdt i brystet som altid.

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Af: Af Thit Lund Bording, Ritzau Fokus

Sex, drugs and rock'n'roll. Hver dag var en fest for de fire unge fyre, der levede i en rus med kvinder, musik og lyden af publikum, der skreg deres navn.

Nu er der gået 40 år, og det danske rockband D-A-D bestående af brødrene Jesper og Jacob Binzer, Stig Pedersen og Laust Sonne kan i år fejre rubinjubilæum efter fire årtier sammen.

I dag handler det om at komme hjem til familien end videre til fest. Ud over at håret stadig er langt og bukserne stramme, banker musikken stadig i deres blod.

- Jeg er ligeglad med festen og rejsen. Det er det samme hver gang - jeg synes, det er røvsygt. Men så meget desto mere sætter jeg en ære i at spille en god koncert. Og det er sgu lige meget, hvor det er. Det er det, man bruger energien på, og det er stadig sjovt, siger guitarist Jacob Binzer, inden trommeslager Laust Sonne tager over:

- Det er kærligheden til musikken, der holder en kørende. Vi er privilegerede, at vi får lov til at leve af det, vi elsker, siger Laust Sonne.

- Og at vi har et sprog ved siden af sproget, tilføjer forsanger Jesper Binzer.

De griner alle fire. Det gør de meget, og det vidner om en fælles indforståethed.

En symbiose, der kommer af at have været fast inventar på den danske rockscene i 40 år.

D-A-D har med 12 albummer, der rummer hits som "Everything Glows", "Sleeping My Day Away", "Laugh 'n' a 1/2" og "I Won't Cut My Hair", over tusind koncerter lyder et estimat - dog er det svært for bandet at opgøre 80'erne - og adskillige priser spillet sig ind i dansk musikhistorie.

De fire årtier har de taget en dag ad gangen. For det handler om ikke at tænke hverken for langt frem eller tilbage. Ellers bliver man svimmel.

- Da vi begyndte, tænkte vi ikke, at vi skal leve af at være rockband. Man kan godt have ambitioner, men for os handlede det bare om at spille den næste koncert, lave det næste album, skrive den næste sang, siger Jacob Binzer og bliver suppleret af sin storebror:

- Man gør det vel vidende om, at man gør det for at kunne gøre det igen, siger Jesper Binzer.

Selvironien, kærligheden til rockmusikken og de stramme jeans følger stadig D-A-D. Men de fire musikere sidder ikke fast i 80'erne.

- I de 40 år har det også været en rejse at blive mere og mere opmærksom på, at det er følelsernes sprog, man er nødt til at have tjek på. Det er vigtigt, for det er det, musikken er lavet af, siger Jesper Binzer og fortsætter:

- Man er så heldig som kunstner at være tvunget til at udvikle sig, for ellers skriver man bare om det samme. Derfor er der ikke noget at gøre. Man bliver nødt til at grave dybere og dybere.

- Udvikling er godt. Kort sagt: At gå i terapi er godt for gode tekster, siger han.

Skruer man tiden tilbage til begyndelsen, dengang gruppen var kendt som Disneyland After Dark, og trommeslageren hed Peter Lundholm Jensen og ikke Laust Sonne, lander man i en kælderlejlighed på 1980'ernes Østerbro.

- Vi var meget optagede af bare at kigge i egen navle og havde sådan set kun rockmusik for øje, siger Jesper Binzer, som sammen med Stig Pedersen og Peter Lundholm Jensen boede i kælderen, der gik under navnet "D-A-D-booking".

De unge fyre havde mødt hinanden gennem skateboard- og punkmiljøet.

- Hvis man skulle være sej i København, skulle man køre på skateboard og have et band. Så vi var meget seje, konstaterer Jacob Binzer.

- Laust var lige så sej - bare ti år senere. Og det var jo sjovt at finde ud af, da vi mødte ham udelukkende på grund af hans faglige kompetencer, tilføjer Jesper Binzer om Laust Sonne, der blev bandets trommeslager i 1999, efter at Peter Lundholm Jensen forlod D-A-D for at blive ingeniør.

3. marts 1984 blev en skelsættende dag. De fire oprindelige medlemmer spillede deres første koncert sammen.

Den aften blev D-A-D født.

Et halvt år efter var der kø ned ad gaden, når Disneyland After Dark gik på scenen. Få år senere udgav de deres debutalbum, "Call of the Wild", og måtte skifte navn til akronymet D-A-D for ikke at få Disney på nakken.

De første mange år føltes koncerterne som at gå til fest, fortæller Jacob Binzer.

Dengang var halvdelen af deres fokus på musik og karriere - den anden på fest og eventyrlyst.

Men det blev en anelse mere seriøst, da bandet fik en international pladekontrakt i 1989.

- Men der var stadig fart på, siger Jesper Binzer.

- Det var damp i begge ender, tilføjer hans lillebror.

Sex, drugs and rock'n'roll var indbegrebet af de første år.

- Man skal huske på, at vi havde altså virkelige lækre, små røve og virkelig, virkelig velvasket, nyt hår, der var stort og langt, siger Jesper Binzer med et smil.

- Nu er håret blevet gråt, griner Jacob Binzer og fortsætter i en mere seriøs tone:

- Der var fest og ballade. Men samtidig satte vi en ære i at gøre det ordentligt. Vi har haft en protestantisk pligtfølelse, der altid har været med: Gør det ordentligt - ellers bliver vi selv utilfredse, siger guitaristen.

Stig Pedersen sammenligner pligtfølelsen med at gå til tandlæge. Man ved man skal, og der er ingen vej udenom.

- Man skal spille klokken 22. Det er ufravigeligt. Det skal man kunne klare. Så der er grænser for, hvor meget man kan skeje ud, uddyber Jacob Binzer.

- Man kan gemme sig, man kan låse sig inde på toilettet, men de finder en, ler Stig Pedersen, og Laust Sonne fortsætter:

- Du kan løbe ned ad den tyske autobahn - bussen kommer alligevel efter dig.

Nedturene kan man heller ikke løbe fra - det er en uundgåelig del af livet sammen i 40 år.

Faktisk er der krise hele tiden, mener forsangeren, omend det er sagt en smule i sjov.

- Definitionen af den kreative proces er at stå - i bedste fald - i kaos, men oftest i lort til halsen og smile. Og ikke kigge ned, siger Jesper Binzer.

Selv om musikken er det samlende for de fire medlemmer, er det særligt også det, der kan skille dem ad.

- Det værste er, når man kommer med sin lille baby af et riff, som man glæder sig til at vise de andre, fordi man synes, det er så fedt. Og det første, der sker, er, at de river armen af babyen. Så river de hovedet af, og så kommer der nye ben på - og så er det slet ikke ens baby længere, men pludselig er det noget D-A-D, siger Laust Sonne.

Der handler det om at tilsidesætte sit eget ego og give til fællesskabet.

- Så er det ikke mit længere. Så er det vores, siger Laust Sonne.

De fire medlemmer ligger meget tid og energi både i at lave ny musik og ved at spille koncerter.

Men når man står deroppe på scenen, og 20.000 mennesker råber på en, kan man godt blive revet med af al opmærksomheden.

Derfor er det rart at have familie at falde tilbage på, fortæller Laust Sonne.

- På en eller anden måde påvirker det en, også selv om man siger, at man er ligeglad. Så man kan lige blive hevet ned på jorden igen, når man skal stå tidligt op og smøre madpakker. Det er en svær balance. Men når man finder den, kan det være rigtig fint, siger trommeslageren.

At være musiker er det fuldstændigt modsatte af at være forælder, mener Jacob Binzer.

- Og det er rigtig sundt og fedt. Når man har sådan et fleksjob, som det her er, så er der god tid til at have børn, siger han.

Men samtidig har man heller aldrig rigtig fri som kunstner.

- Det kan være svært at slå omkvædsmaskinen fra, selv om man egentlig bare burde være hjemme med sine børn. Så det er en øvelse i at være nærværende, der hvor man er. Når man er på scenen, skal man være der, og når man er hjemme, skal man være der, siger Laust Sonne.

Dog er det tydeligt for bandet, at D-A-D's succes er baseret på deres arbejdsetik.

- Det kan vi også se nu: Det er fandeme det hele værd at lægge så meget arbejde i musikken. Den bliver bedre af det, siger Jesper Binzer.

Samtidig er der også noget nærmest afhængighedsskabende i det.

- Det er en sirenesang, fortæller Jesper Binzer.

Afhængigheden er nærmest blevet en livsfilosofi.

- Det er jo måden at trække vejret på. Hvis du først har brugt ti år på at prøve at finde på et omkvæd, så kan jeg love dig for, at så kan man ikke lade vær de næste 30, siger Jesper Binzer.

- Så stopper det ikke, nikker Laust Sonne, og forsangeren fortsætter:

- Så er man fanget af det. Og det er superfedt. Jeg synes, det er ekstremt dejligt at hver eneste koncert er ny og spændende i forhold til den forrige, og det at lave et album er stadig en kæmpe oplevelse. Så derfor. Jeg gør det nærmest kun for at få lov til at gøre det igen, siger Jesper Binzer.

Musikken har fulgt dem hele deres voksne liv, og den protestantiske pligtfølelse hænger stadig ved.

- Paul McCartney og Rolling Stones bliver også ved og ved og ved. Og da vi ikke sidder yderst på grenen, må vi også blive ved, siger Stig Pedersen.

Hvor længe de bliver ved, tør ingen spå om. I sjov siger Stig Pedersen, at når Beatles-stjernen dør, så dør rock'n'roll'en også - så måske det bliver enden på D-A-D?

- Det er jo det, man heldigvis ikke behøver at svare på. Hvis man har lyst til at lave et projekt mere, så er det det, der tæller, siger Jacob Binzer.

Det næste år er i hvert fald skemalagt med både jubilæumskoncert og et nyt album på vej.

Tænker man længere frem, bliver man svimmel.

- Det må være det. Så må vi se, hvad der sker, siger Laust Sonne.

/ritzau/

Oslo, 11/11/2025 - 12:40

Udgivelsen af endnu en bog om Marius Høiby fremskyndes

Hakon Mosvold Larsen/Ritzau Scanpix

En ny bog om Høiby udkommer, mens advokater forsøger at standse salget af en allerede udgivet bog om ham.

Udgivelsen af endnu en bog om den norske kronprinsesses søn Marius Borg Høiby fremskyndes til udgivelse den 12. november.

Det oplyser forlaget bag bogen Bonnier ifølge NRK.

Forlaget havde tidligere oplyst, at bogen "Ude af kontrol: Afsløringen af Marius Borg Høiby" ville komme ud i butikkerne 18. november.

- Vi ville helst have haft bogen i butikkerne for flere uger siden, men vi har brugt ekstra tid på at sikre alle detaljer. Da trykkeriet nu formår at trykke i turbofart, var det bare at tage taknemmeligt imod, siger den administrerende direktør i Bonnier, Alexander Even Henriksen, til NRK.

Bogudgivelsen sker, alt imens Høibys forsvarere forsøger at standse salget af den allerede udgivne bog "Hvide striber, sorte får" fra forlaget Aschehoug, der også handler om den 28-årige norske kronprinsessesøn.

Forsvarerne vil have standset salget med den begrundelse, at Aschehoug ikke har vist "vilje til at tage de faktuelle fejl, vi har påpeget, til efterretning".

Det forklarede Petar Sekulic, der er en af Høibys forsvarere, til det norske medie NRK i slutningen af oktober.

De har blandt andet fokus på en hændelse, der er beskrevet i bogen, hvor civile betjente skulle have observeret Høiby sælge kokain i Oslo.

Ifølge Høibys advokater er det forkert.

Pressechef ved politiet i Oslo Unni Grøndal har i et skriftligt svar til mediet oplyst, at politibetjente ud fra politiets oplysninger har "observeret, at han har været beruset, men ikke at han har solgt narkotika".

Forsvarerne, der har bedt forlaget rette fejlene, repræsenterer Høiby, der er tiltalt for 32 forhold, som ud over voldtægter omhandler mishandling i nære relationer og flere voldshandlinger.

Alexander Even Henriksen har tidligere udtalt til det norske medie VG, at det er helt forventeligt, at en bog om Høiby-sagen skaber "store bølger" med hentydning til "Hvide striber, sorte får".

- Vi forventer ikke mindre brok omkring vores bog, tilføjede han.

Marius Borg Høiby er ikke formelt en del af det norske kongehus. Det skyldes, at han er født, før Mette-Marit blev gift med kronprins Haakon, som heller ikke er far til Høiby.

/ritzau/

Læs Mere >>

Berlin, 11/11/2025 - 12:04

OpenAI taber sag om ophavsret mod tyske kunstnere

Dado Ruvic/Reuters

Musikorganisation beskylder OpenAI for at krænke ophavsret ved at bruge beskyttede sangtekster til AI-træning.

En tysk domstol giver den tyske organisation for musikeres rettigheder Gema medhold i en retssag om ophavsret mod OpenAI.

Det skriver Reuters.

Sagen handler blandt andet om, hvorvidt OpenAI har krænket ophavsretten ved at bruge beskyttede sangtekster til at træne sine AI-modeller.

Derudover mener organisationen, at OpenAI's chatbot ChatGPT gengiver sangtekster fra ophavsretsbeskyttede tyske sange uden tilladelse.

Domstolen fastslår ifølge det tyske nyhedsbureau dpa, at OpenAI har krænket ophavsretten på ni populære sange.

Derudover må OpenAI ikke lagre sangteksterne eller gengive dem i sine AI-modeller, mens AI-firmaet ligeledes skal betale en erstatning i sagen.

Dpa understreger dog, at afgørelsen sandsynligvis vil blive anket og ikke er endelig.

I Danmark har en lignende sag fundet vej til retssystemet.

Den danske musikrettighedsorganisation Koda har lagt sag an mod den amerikanske musiktjeneste Suno, der producerer sange ved hjælp af kunstig intelligens.

Det oplyste Koda i starten af måneden.

Kodas juridiske og politiske direktør, Nicky Trebbien, kalder dommen i Tyskland for historisk.

- For første gang slår en europæisk domstol fast, at AI-tjenester skal have tilladelse og betale for at bruge rettighedsbeskyttede sangtekster. Det er et vigtigt skridt for at sikre, at musikkens skabere får en retfærdig betaling, når deres værker bliver brugt af AI-tjenesterne, skriver han i en skriftlig kommentar.

Han mener desuden, at den tyske dom er opløftende nyt i forhold til Kodas egen retssag, som han mener, dommen understøtter.

Kodas søgsmål drejer sig om krænkelse af danske kunstneres og sangskriveres ophavsret.

Koda mener at have fremlagt beviser for, at Suno har stjålet numre fra deres medlemmer og brugt dem til at træne den kunstige intelligens eller til at skabe ny musik, der minder meget om medlemmernes musik.

Det gælder "Barbie Girl" af Aqua, "A Beautiful Life" af Christopher og "Final Song" af MØ.

Ifølge Koda er ingen af sangskriverne bag sangene blevet spurgt om tilladelse til, at sangene må bruges af Suno. De har heller ikke modtaget betaling, lyder det.

- Det er ikke bare ulovligt, det ødelægger økonomien i dansk musik, og det er en trussel mod vores fælles kultur, siger Nicky Trebbien.

Tyske Gema har også sagsøgt Suno for brud på ophavsret. Sagen forventes at komme for retten i januar.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 11/11/2025 - 08:00

FAKTA: Unge kan også forhandle

* Det er oftere kunder med højere indkomster, der forhandler med banken om for eksempel rentevilkår, mens særligt unge holder sig væk fra forhandlingsbordet. 

* Men der er god læring i at øve sig i at tale med sin bank, selv om man ikke har de store banklån. 

* Hvis man ikke får noget igennem her og nu, så kan man vise, at man bliver en interessant kunde i fremtiden. 

* Man kan som ung kunde indikere over for banken, hvis man for eksempel snart er færdig med at studere. 

Kilde: Forbrugerrådet Tænk og cheføkonom Morten Bruun Pedersen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 11/11/2025 - 08:00

Bliv en skarp forhandler og spar penge som bankkunde

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

De færreste forhandler med banken. Men der er penge at hente, hvis du bestiger forhandlingsbjerget og kommer i mål med at nedbringe renter eller gebyrer.

Størstedelen af danskerne har aldrig forhandlet med deres bank.

63 procent svarer i en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk nej til, at de har forsøgt at forhandle bedre priser, renter eller vilkår med banken.

Men du skal ikke holde dig tilbage med at indkalde din bankrådgiver til en snak om finanserne, fortæller cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Morten Bruun Pedersen.

- Alt i en bank er sådan set til forhandling, så man skal ikke sætte grænser op for sig selv, siger han.

Der er især penge at hente på at forhandle renten ned på bolig- og andelsboliglån.

Hvis du har et andelsboliglån på en million kroner, kan du ifølge Morten Bruun Pedersen spare op til 15.000 kroner om året, hvis renten sættes en procent ned.

Omvendt er der ikke meget at forhandle om, når det gælder renten og bidragssatsen på realkreditlån samt tinglysningsgebyret, da det fastsættes af staten.

Arbejdet bør begynde, allerede inden du booker mødet i banken, fortæller Morten Bruun Pedersen.

- Jeg synes, man skal starte med at få et overblik over ens lån, og hvad man har af engagement i banken.

- Og så vil jeg gå ud og se, hvad andre banker kan tilbyde. Måske hente et eller to tilbud fra andre banker, som jeg kan have i baghånden ved forhandlingsbordet, siger cheføkonomen.

Jane Ibsen Piper står bag flere bøger om hverdagsøkonomi og holder foredrag om at simplificere hverdagen og økonomien.

For hende var forberedelse også nøgleordet, da hun i forbindelse med købet af sin bolig mødte op i banken for at forhandle renten på sit lån.

- Vi havde fem års forbrug skrevet ind i et excelark, men mindre kan sagtens gøre det.

- Det gjorde det tydeligt over for banken, at vores økonomi var noget, vi gik op i, siger hun.

Jane Ibsen Piper forklarer, at du kan gå for eksempel et år tilbage i din netbank for at se, hvad du har brugt penge på og lave et overblik.

Når du henvender dig til banken med forhandling for øje, er der ingen grund til at pakke sine intentioner ind, fortæller Morten Bruun Pedersen.

- "Det drejer sig om, at jeg synes, at jeg betaler for meget for mit engagement hos jer. Kan vi få en snak om det?", siger han som eksempel på, hvordan man kan indlede samtalen.

På samme måde er det vigtigt at være ærlig over for banken om, hvem du er som kunde, mener Jane Ibsen Piper.

For rentesatser er et udtryk for risiko, og banken har derfor brug for at vurdere, hvilken risiko der er forbundet ved at sænke kundens rente.

- Når bankrådgiveren spørger ind til noget om ens forbrug eller jobsikkerhed, så er det ikke for at være på tværs. Det er simpelthen den måde, de fører forretning på, siger Jane Ibsen Piper.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk forlader langt de fleste forhandlingsbordet med nye vilkår og økonomisk gevinst.

Og hvis det lykkes, er det vigtigt at få aftalen på skrift, pointerer Morten Bruun Pedersen.

Samtidig kan du med fordel følge op et til to år efter for at lave en ny status.

- Man skal ikke rende og forhandle hele tiden. Men man må gerne markere over for banken, at man følger med, når for eksempel Nationalbanken sætter renten ned, siger Morten Bruun Pedersen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek