Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 14/01/2024 - 08:00

Oh Land: Vi er ikke forsigtige med hinanden

Det blev til en pause på tre år for kunstneren Oh Land, der nu er tilbage som dommer i underholdningsprogrammet "X Factor".

Thomas Traasdahl/Ritzau Scanpix

Af: Af Amalie Dinesen, Ritzau Fokus

Da Oh Land sidste gang sad bag dommerbordet i "X Factor", var hun dybt begravet og engageret i sine deltagere.

Nu har den kendte artist holdt tre års pause fra sangkonkurrencen i bedste sendetid på TV 2, og det har været tiltrængt.

- Når du har lavet "X Factor" i et stykke tid, kommer du også til at tro, at hele verden drejer sig om det, siger Oh Land.

- Du bliver jo nærmest opslugt af dine deltagere og mister lidt perspektiv.

Det var dog en noget anderledes oplevelse at vende tilbage, for på trods af at der er sket ændringer, blev hun ikke på samme måde blændet af programmet.

- Det er dejligt at møde på arbejde og faktisk vide, hvad formen er og ikke være: "Wow, hvad sker der nu?", siger Oh Land, der bærer det borgerlige navn Nanna Øland Fabricius.

- Men jeg ved, at det bliver benhårdt, fordi Thomas og Simon er i topform, og de har ikke tænkt sig at dovne den, tilføjer den 38-årige artist.

Foruden Oh Land består sæsonens dommertrio af sidste års debutant, musiker og satiriker Simon Kvamm, og programmets grand old man, Thomas Blachman.

Når Oh Land skal gøre sit hold af deltagere klar til liveprogrammerne i februar . blandt andet sammen med sin mand, producer og pianist Adi Zukanovic, gør hun det med et åbent sind.

Hun arbejder ikke med dogmer som sin meddommer Simon Kvamm, der gerne ser sine deltagere synge på dansk.

- Dogmer kan på en måde være kunstens fjende. Jeg prøver ikke at sætte for stramme koncepter op, fordi deltagerne trods alt er fuldstændig uprøvede artister, som skal have lov til at begå fejl, forklarer Oh Land.

Alligevel har hun set en tendens, som hun gerne vil ændre på. Det er hendes opfattelse, at den hvide mand har domineret en vis grad som afsendere af sange til liveshows.

- Jeg har helt klart et blik for at prøve at sprede det lidt mere ud dér, hvor det giver mening, siger Oh Land, som ønsker mere diversitet.

Selv sidder hun mellem to hvide mænd. Men dem er hun helt på bølgelængde med. Det er også en af grundene til, at årets sæson er særligt sjov at lave, fortæller hun.

- Der er ikke noget, som vi ikke må sige eller gøre. Vi er ikke forsigtige med hinanden, og det er ret befriende. De er ligesom veninderne, fortæller Oh Land med et grin.

- Jeg synes tit, at de bedste arbejdsforløb er nogle, hvor man gider se folk privat, fortsætter hun og tilføjer så:

- Det betyder ikke, at vi klapper hinanden på skuldrene over alt. Tværtimod giver det en større tillid til, at man kan være kritisk over for hinanden, fordi man ved, at det er med en grundlæggende respekt og kærlighed.

Det er et langt CV, der følger Oh Land. Foruden sine tidligere sæsoner som dommer i "X Factor" er hun sangerinde, komponist, skuespiller og musiker.

Derudover har hun skrevet en opera og skabt musikken til Tivolis opsætning af "Snedronningen", hvor hun samarbejdede med dronning Margrethe, som stod for scenografien.

Det er blandt andet de ting, hun har brugt tiden på, mens hun har været væk fra "X Factor".

- Det har været vildt godt for mig at komme ud, lave mine egne ting og hente inspiration fra den virkelige verden, konstaterer Oh Land.

"X Factor" havde premiere på årets første dag, og det nyeste afsnit kan ses hver fredag på TV 2 og TV 2 Play.

/ritzau/

København, 08/11/2025 - 20:03

Breaking Bad-skabers nye serie begejstrer samtlige anmeldere

Valerie Macon/Ritzau Scanpix

En postapokalyptisk tv-serie lavet af manden bag succesen "Breaking Bad" falder i god jord hos anmelderne.

Der er positive anmeldelser over hele linjen til "Breaking Bad"-skaber Vince Gilligans nye tv-serie "Pluribus", der har fået premiere i denne uge.

Det fremgår af filmhjemmesiden Rotten Tomatoes, hvor serien har fået 100 procent positive anmeldelser.

Siden samler filmanmeldelser til en samlet score.

"Pluribus" beskrives som en postapokalyptisk science fiction-serie.

I serien følger man romanforfatteren Carol Sturka, der er en af 12 personer i verden, der er immune over for et virus. Virusset relaterer sig til rumvæsener, og det gør de inficerede fredelige og tilfredse.

Hovedpersonen spilles af Rhea Seehorn, der også var blandt de medvirkende i Gilligans anden tv-succes "Better Call Saul".

BBC kalder Gilligans nye skud på stammen "en af 2025's mest begavede serier".

Mediets anmelder giver "Pluribus" fem stjerner og fremhæver især seriens kritik af kunstig intelligens.

Det amerikanske underholdningsmedie Variety roser serien for sin eksperimentelle facon og for hovedpersonens præstation.

- Det er en fryd at se et talent som Seehorn få et lærred, som det, hendes talent fortjener, skriver anmelderen.

Også herhjemme får serien og hovedrolleindehaveren ros.

Politikens anmelder kalder serien intelligent, sorgfuldt meningsfuld og sjov og giver den fem ud af seks hjerter.

Anmelderen beskriver en trang til at afsløre seriens plot, men vil ikke snyde læseren for fortællingens overlegne spænding, skønhed og kamp med eksistens.

- Man er fra starten dybt følelsesmæssigt engageret i Carols skæbne og nye virkelighed, der er en form for "Palle alene i verden"-fortælling, hvis Palle altså valgte ensomheden, i stedet for - som i alle memes'ne - at underkaste sig rumvæsenerne, skriver anmelderen.

Tv-serien kan ses på streamingtjenesten Apple TV.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 08/11/2025 - 19:19

Breaking Bad-skabers nye sci-fi-serie tager kegler hos anmelderne

Valerie Macon/Ritzau Scanpix

En postapokalyptisk tv-serie lavet af manden bag succesen "Breaking Bad" falder i god jord hos anmelderne.

Der er positive anmeldelser over hele linjen til "Breaking Bad"-skaber Vince Gilligans nye tv-serie "Pluribus", der har fået premiere i denne uge.

Det fremgår af filmhjemmesiden Rotten Tomatoes, hvor serien har fået 100 procent positive anmeldelser.

Siden samler filmanmeldelser til en samlet score.

"Pluribus" beskrives som en postapokalyptisk science fiction-serie.

I serien følger man romanforfatteren Carol Sturka, der er en af 12 personer i verden, der er immune over for et virus. Virusset relaterer sig til rumvæsener, og det gør de inficerede fredelige og tilfredse.

Hovedpersonen spilles af Rhea Seehorn, der også var blandt de medvirkende i Gilligans anden tv-succes "Better Call Saul".

/ritzau/

Læs Mere >>

, 08/11/2025 - 10:00

FAKTA: Sådan streamer danskerne

* I 2024 streamede hver dansker 1 time og 19 minutter dagligt. Det var en fremgang på 6 minutter (svarende til 8 procent) siden 2023.

* Det er på streamingtjenesterne DRTV og TV 2 Play, der er sket den største fremgang i antallet af streamingminutter siden 2023.

* De to public service-tjenester tegner sig for 54 procent af danskernes streamingforbrug.

* Siden 2018 er tallet for, hvor mange der ser film og serier via tv-kanaler eller tv-pakker, faldet.

* Det er mest udbredt blandt unge mellem 16-24 år at streame på mobil eller tablet, mens man er på farten.

Kilder: TV 2-rapporten "Streaming i Danmark: Tre tendenser, der tegner streamingmarkedet i 2024" og Danmarks Statistik.

/ritzau fokus/ 

Læs Mere >>

, 08/11/2025 - 10:00

Forstå algoritmerne og kontroller dit streamingforbrug

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Bag dine streaminganbefalinger gemmer sig målrettede mekanismer, der vil fastholde dig foran skærmen. Og det er en god idé at være opmærksom, siger eksperter.

Streaming er blevet en fast del af manges hverdag - og for nogle en sand tidsrøver.

I tredje kvartal af 2025 brugte hver dansker i gennemsnit en time og ni minutter dagligt på at streame indhold. Det viser en nylig undersøgelse fra TV 2.

Tal fra Danmarks Statistik har desuden vist, at andelen, der streamer film og serier via streamingtjenester, som de betaler for via abonnement, er stigende.

Hvis du gerne vil have mere kontrol med dit streamingforbrug, handler det i høj grad om at forstå algoritmerne bag, forklarer Rasmus Rex Pedersen, der er lektor på Roskilde Universitet, hvor han forsker i streaming.

- Som brugere af de her streamingtjenester har vi generelt været for ukritiske omkring vores forståelse af algoritmerne, siger han.

"Hvis du var vild med "Borgen", vil du også elske "House of Cards"". Du er sikkert selv blevet mødt med et lignende scenarie.

Tippet kommer fra en algoritme, der forsøger at forudsige, hvad du vil synes om baseret på din tidligere adfærd og præferencer.

Og det er smart, når streamingtjenesterne råder over så massive mængder af indhold, forklarer Rasmus Rex Pedersen.

- Man kalder det for "the paradox of choice" - altså at det kan være svært at navigere i så meget indhold, så vi har brug for nogen, der kan kuratere indholdet for os, siger han.

Ifølge forskeren har mange en ret stor tiltro til, at algoritmen er objektiv.

- Men det er vigtigt at være bevidst om, at de ikke bare er neutrale. Algoritmerne har en klar ambition om at understøtte virksomhedens mål. Og for en stor del af streamingtjenesterne handler det om at fastholde os så længe som muligt, forklarer Rasmus Rex Pedersen.

Det er noget radikalt anderledes end den måde, vi tidligere har mødt kultur på - særligt i public service-sammenhæng, uddyber han.

Generelt anbefaler forskeren derfor, at du tænker over, hvordan du opsøger noget, der kan supplere det, som algoritmen giver.

- Algoritmerne arbejder statistisk med kvantitative data, og det er vigtigt at supplere med noget kvalitativt som for eksempel at læse anmeldelser eller at tale med folk i sin omgangskreds, siger han.

Ud over at være bevidst om algoritmernes magt, er der dog tiltag, du selv kan forsøge, hvis du vil minimere din streaming, siger medieanalytiker Camilla Mehlsen.

- Man kan sætte sine egne skærmbegrænsninger med en timer. Særligt hvis man bruger sin telefon eller tablet, kan man lægge en tidsbegrænser på de streamingapps, der er de største tidsrøvere, foreslår hun.

For ifølge medieanalytikeren er der ingen tvivl om, at kampen om vores opmærksomhed er vokset.

Netflix-stifter Reed Hastings har sågar tidligere proklameret, at han ser søvn som streamingtjenestens største konkurrent.

- Der er kommet flere og flere udbydere, der kæmper om det. Og de bruger mange af de samme tricks for at fange og fastholde vores opmærksomhed, siger Camilla Mehlsen.

Det gælder for eksempel en funktion som autoplay, hvor indhold såsom videoer eller musik starter automatisk, når noget er slut.

Også anbefalingsalgoritmer, som man også kender fra sociale medier som TikTok, har en enorm stor betydning for, hvor meget indhold vi ser, påpeger Camilla Mehlsen.

- Man ved, at det kan betyde meget at indsætte noget friktion, der kan være små stopklodser i ens forbrug, siger hun og fortsætter:

- Industrien skal pålægges noget ansvar i forhold til fastholdelsesmekanismer. Og der bør særligt være hensyn til mindreårige. Det kan ikke kun være op til den enkelte bruger.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek