Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 16/09/2020 - 14:16

Venstre vil hjælpe idrætten og justere kviklånslov

Venstre er klar på at forhandle om kviklånslov for at imødekomme idrætsverdenen. SF mener, at loven fungerer.

Claus Bech/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Den omdiskuterede kviklånslov, der trådte i kraft denne sommer, skal drøftes på politisk plan i denne uge. Det oplyste erhvervsminister Simon Kollerup (S) mandag.

Det sker, efter at det danske landshold og danske sportsklubber er blevet ramt, fordi loven ikke tillader, at spiludbydere må reklamere side om side med banker, der tilbyder kviklån.

Venstres idrætsordfører, Stén Knuth, mener, at loven bør justeres.

- Hensigten med loven var at bremse aggressiv markedsføring fra kviklånsudbydere, indleder Stén Knuth et skriftligt svar til Ritzau.

- Hensigten var ikke at ramme hverken elite- eller breddeidræt i forhold til sponsorater, og det er i håbet om at få rettet det op, vi vel skal se ministerens indkaldelse til forhandling, for det er vi selvfølgelig klar til i Venstre.

- Så vi både rammer efter hensigten, men samtidig sikrer, at idrætten - elite som bredde - kan fastholde sponsorater fra blandt andet banker og pengeinstitutter, lyder det fra Knuth.

I SF ser idrætsordfører Charlotte Broman Mølbæk ingen grund til at justere loven. Hun mener, at den fungerer efter hensigten.

- Det var for SF helt centralt at sikre forbrugerne mod at blive bombarderet med reklamer for forbrugslån og kviklån samtidig med reklamer for betting, når de ser sport. Hvad end det foregår live eller foran skærmen.

- Det var der enighed blandt partierne om før sommer, og jeg har derfor svært ved at se, hvorfor vi nu skal til at drøfte sagen igen, konstaterer Charlotte Broman Mølbæk i et skriftligt svar til Ritzau.

Hun mener, at klubberne må vælge mellem sponsoraterne.

- Landsholdet og fodboldklubberne er ikke til for at give bettingfirmaerne en platform for reklame.

- De er til for at skabe glæde og inspiration. Især for de unge mennesker, som jeg er meget optaget af at beskytte fra reklamer for betting, udtrykker Charlotte Broman Mølbæk.

Superligaklubben AaB er netop blevet politianmeldt for et muligt brud på den såkaldte kviklånslov, skriver Nordjyske.

Det er Alliancen mod Spilafhængighed, der har anmeldt klubben, fordi den angiveligt bryder kviklånsloven ved at reklamere for både Spar Nord Leasing og spiludbyderen Mr. Green på sin trøje.

I Dansk Boldspil-Union (DBU) håber man, at loven snarest bliver lavet om.

DBU-næstformand Bent Clausen peger på, at det ikke kun rammer eliten, men også breddefodbolden. Han pointerer, at klubberne er afhængige af sponsorater fra lokale banker.

- Ingen kan jo være uenige i vigtigheden af at sikre danske forbrugere, og at vi skal bekæmpe ludomani. Men jeg er forundret over, hvor firkantet loven bliver tolket, når det kommer til delen om, at banker og spilfirmaer slet ikke må markedsføres i forbindelse med hinanden.

- Den del kan komme til at sætte frivillige foreningsfolk i en gevaldig knibe. Flere politiske ordførere har da også udtalt, at loven rammer forkert i forhold til deres ønske med den. Derfor håber vi, at loven snarest bliver lavet om, siger Bent Clausen.

/ritzau/

København, 20/12/2025 - 13:04

Grev Nikolai har landet job som konsulent i Dansk Industri

Fra årsskiftet skal grev Nikolai arbejde med kommercielle opgaver som konsulent i Dansk Industri Ejendom.

Grev Nikolai har landet et job uden for de kongelige rammer som konsulent hos brancheorganisationen Dansk Industri (DI).

Det oplyser DI til Billed-Bladet.

Efter nytår tiltræder den 26-årige greve som konsulent i DI Ejendom, hvor han skal arbejde med kommercielle og datadrevne opgaver.

Sidste sommer fik han sin kandidatgrad i Economics and Business Administration - Sales Management fra Copenhagen Business School (CBS).

Under uddannelsen på CBS læste grev Nikolai et semester i Australien, hvor han var indskrevet på University of Technology Sydney som en del af hans uddannelse på CBS.

Netop hans uddannelsesmæssige baggrund er en af de ting, DI Ejendom har lagt vægt på i ansættelsen, lyder det fra Helle Juhler-Verdoner, der er branchechef for DI Ejendom.

- Nikolai har en kommerciel baggrund via sin CBS-uddannelse og erfaring fra job i ejendomsbranchen, som passer til DI Ejendom, og vi glæder os som altid til at tage imod og arbejde sammen med en ny kollega, siger hun til Billed-Bladet.

/ritzau/

Læs Mere >>

Lemvig, 20/12/2025 - 12:40

Kong Frederik styrer Danmarks første batteritog i Vestjylland

Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Landets første batteridrevne passagertog er indviet i Lemvig. Kong Frederik kørte toget over målstregen.

Med kong Frederik i førerrummet er Danmarks første batteridrevne passagertog fredag blevet indviet.

Efter en længere togtur fra Holstebro ankom kongen til Lemvig, hvor toget kørte over en rød snor for at markere den officielle åbning.

Midtjyske Jernbaner pensionerer dermed sine otte dieseltog for at gøre plads til syv nye batteritog. De skal køre på strækninger omkring Lemvig, Holstebro og Skjern.

- Det er en stor begivenhed for det her område i Danmark. Jeg er stolt af at være her og at få et transportmiddel med grønne fortegn, siger kong Frederik efter togturen til TV 2.

Selv ønskede kongen dog ikke at bedømme, hvordan han klarede opgaven med selv at køre toget det sidste stykke fra førerrummet.

- Det må I spørge min hjælperytter om, siger kong Frederik med et grin til den fremmødte presse.

Indvielsesfesten begyndte fredag formiddag på Holstebro Station, hvor også transportminister Thomas Danielsen (V) også var til stede.

De syv batteritog er af togtypen Siemens Mireo Plus B.

Tre af de nye batteritog og ladeanlægget i Lemvig er finansieret af Region Midtjylland, mens de resterende fire batteritog og ladeanlæggene i Holstebro og Skjern er støttet af staten.

Projektet er en del af statens mål om at gøre den kollektive trafik CO2-neutral og har givet Midtjyske Jernbaner rollen som "eksperimentarium" for batteritogdrift på regionale strækninger i Danmark.

Midtjyske Jernbaner blev etableret i 2002 som et fælles driftsselskab for de midtjyske privatbaner, i første omgang ved at overtage driften fra Vemb–Lemvig–Thyborøn Jernbane. I 2012 blev også Odderbanen en del af Midtjyske Jernbaner.

Tidligere hed jernbanevirksomheden VLTJ (Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane) og kaldes det stadig i folkemunde.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 19/12/2025 - 11:01

FAKTA: Alternativer til nytårsbordet

* Mens blæksprutten stortrives i det danske farvande, ser det mindre positivt ud for torsken.

* Sidste år opfordrede Verdensnaturfonden (WWF) til, at danskerne sprang nytårstorsken over. WWF anbefalede at gå efter østers, muslinger og blæksprutte som alternativer.

* Torskebestanden i Østersøen er så kritisk, at det er forbudt for lystfiskere at fiske efter den klassiske nytårsfisk her, mens erhvervsfiskeriet i flere år har været begrænset til bifangst.

* EU-landene har indgået en ny aftale, der i 2026 reducerer kvoten for fiskeri af torsk i Nordsøen med 44 procent.

Kilder: WWF og Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 19/12/2025 - 08:00

FAKTA: Ulykker ved nytåret 2024-2025

* I nytårsdøgnene 31. december 2024 og 1. januar 2025 kom 209 personer i hele landet i akut behandling for skader forårsaget af fyrværkeri. Af dem var 42 alvorligt tilskadekomne, og én person mistede livet.

* Lovligt fyrværkeri stod for knap 90 procent af skaderne. 59 personer blev skadet af batterier, 47 af raketter og 30 af bomberør, mens 13 personer kom til skade ved brug af ulovligt fyrværkeri som kanonslag, strygere og luftbomber. Resten er blandt andet heksehyl, romerlys og indendørs fyrværkeri.

* Tre ud af ti af de tilskadekomne havde sikkerhedsbriller på.

Kilde: Ulykkes Analyse Gruppen ved OUH Odense Universitetshospital, 2025.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek