Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 24/10/2021 - 08:00

Sofie Linde: Der skal mere til at skræmme mig

Sofie Linde er tilbage fra barsel. Som mor til to er hun vant til at have det rolige overblik, og det kan hun bruge i "X Factor", hvor følelserne får frit løb.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Af: Af Grith Larsen, Ritzau Fokus

Sidste sæson sad Sofie Linde derhjemme i sofaen med sin højgravide mave, da liveshowene i "X Factor" strøg over skærmen.

Hun havde været med til auditionrunderne, til five chair challenge og den endelig udvælgelse og gik på barsel, da liveshowene fik premiere.

Nu er Sofie Linde tilbage - som nybagt mor til Søs, som hun har fået sammen med manden Joakim Ingversen - og er klar til sin sjette sæson som X Factor-vært.

- Jeg er så meget på toppen. I virkeligheden var det faktisk ret godt at tage et skridt tilbage, for så mærkede jeg virkelig, hvor meget jeg har savnet det, jubler Sofie Linde.

- "X Factor" har været en del af mit årshjul i ret mange år. Så hvis man ikke er med til det, føler man sig nærmest lidt udenfor, så det er så dejligt at være tilbage, siger den prisvindende tv-vært.

Melvin Kakooza var hyret ind som Sofie Lindes barselsvikar. Men få dage inden showstart på liveudsendelserne blev Melvin Kakooza akut sygemeldt med en godartet tumor i hjernen.

Det betød, at TV 2 måtte haste ud for at finde en barsels- og sygevikar for henholdsvis Sofie Linde og Melvin Kakooza. Og ind trådte "X Factors" allerførste vært, nemlig Lise Rønne, som stod i spidsen for fire programmer, da det i sin tid blev sendt på DR.

Sofie Linde er glad for at være tilbage, men ser det på ingen måde som en selvfølge.

- Jeg er bevidst om, at jeg ikke kan kile mig fast til den stol for evigt. Jeg ser det heller ikke som mit domæne eller som noget, der er mit, siger Sofie Linde.

- Men jeg har egentlig ret god selvtillid, i forhold til at jeg ikke føler, at jeg skal måle mig op med andre.

Sofie Linde overtog værtstjansen på "X Factor" i 2016 fra Eva Harlou, og der er ingen metaltræthed at spore i den 32-årige stjerne.

- De vigtigste ingredienser hvert år er jo de nye deltagere. Det er vidt forskellige mennesker hver gang, og vi aner ikke, hvad der dukker op, før vi står til audition, og så er det ligesom knald eller fald, lyder det fra Sofie Linde.

- Jeg synes stadig, der er en kæmpe klump af uforudsigelighed i det, som er det, der gør, at man kan skille hver sæson fra de andre.

Det samme gælder liveshowene.

I sine seks sæsoner som vært har Sofie Linde skullet håndtere alt fra deltagere, der er gået i sort på scenen, til dommere, der er røget i totterne på hinanden.

Læg dertil teknik, der kokser, skærme, der går ned, og lyd, der driller.

- Nu er jeg jo mor til to, så der skal mere til at skræmme mig, siger Sofie Linde med et grin, inden hun fortsætter:

- Jeg tror, at det bedste, man kan gøre, er ikke at forberede sig på alt. Det handler om at lytte med begge ører, være til stede og følge en eller anden form for mavefornemmelse.

Der er store følelser på spil både blandt dommere og deltagere i "X Factor". Men showets rutinerede værtinde tager det med stoisk ro.

- Det her program er med ægte følelser - hos alle, der er involveret. Jeg gør mig hvert eneste år umage med at forsøge at sætte mig ind i alles sted og forstå, hvad det er, vores deltagere har på spil. De er i gang med en kæmpe oplevelse, som er helt verdensomvæltende for dem, forklarer Sofie Linde.

- På samme måde er dommerne personligt investerede i deres deltagere. De bruger enormt meget tid sammen med dem og arbejder på, at de skal dygtiggøre sig og udkomme bedst muligt. Derfor blusser følelserne nogle gange op, hvis det ikke lykkes, eller de andre dommere ikke reagerer, som de havde forventet.

Dommertrioen anno 2022 består af "X Factors" grand old man Thomas Blachman, sidste sæsons debutant, Martin Jensen, som gør comeback, og så sætter musikeren Kwamie Liv sig for første gang ved dommerbordet.

- Jeg tror, hun kommer til at være en rigtig god og rolig søjle i kraftværket mellem Martin Jensen og Thomas Blachman. Kwamie kommer med fødderne solidt plantet i jorden. Og så er det min klare fornemmelse, at hun står helt skarpt i modvind også, lyder det fra Sofie Linde.

- Der er en masse selvtillid og anciennitet. Og så er hun også en "no bullshit-kind of girl". Det tror jeg, er meget godt. Jeg tror, hun kommer til at svinge rigtigt godt med drengene og passe rigtig godt ind i dommertrioen.

15. sæson af programmet får premiere på TV 2 i januar 2022.

/ritzau/

København, 16/12/2025 - 14:02

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december klokken 6.00 på DRTV og 1. januar klokken 20.00 på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

Første afsnit kan ses 28. december på DRTV.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 16/12/2025 - 13:00

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december klokken 6.00 på DRTV og 1. januar klokken 20.00 på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

Alle afsnit kan ses 28. december på DRTV.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

FAKTA: Cashback kan være svær at gennemskue

* Du skal normalt tilmelde dig, før du kan optjene og få cashback.

* De vilkår, du får præsenteret, bør du nærlæse ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her vil der blandt andet fremgå, hvordan du optjener og får cashback, samt hvordan dine data bliver behandlet.

* Det kan være en betingelse, at du skal have optjent et bestemt beløb, før pengene kan blive udbetalt.

* Hvis du returnerer et køb, kan den optjente cashback blive annulleret.

Kilder: Visa, MasterCard og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

Cashback er blevet populært - men vær opmærksom på ulemperne

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Der er forskel på cashback-ordninger, og hvordan du kan få glæde af penge eller point, du optjener, når du handler. Derfor bør du sætte dig ind i vilkårene.

Få penge tilbage, når du handler. Det lover flere udbydere, der tilbyder såkaldt cashback, hvor du får noget af dit købsbeløb tilbage, hvis du handler med et bestemt betalingskort eller bruger en specifik app.

Men der er i bund og grund tale om et loyalitetsprogram, som ikke nødvendigvis er gratis. Det fortæller forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann.

- Det er nok et lidt klassisk forbrugerråd, men det er altså vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i vilkårene for cashback, før man tilmelder sig. For det er meget forskelligt, hvilke rabatter man får, og hvordan man kan indløse en eventuel besparelse, siger hun.

Hun anbefaler blandt andet, at du ikke stirrer dig blind på en rabat, da du måske kan finde bedre tilbud andre steder.

- Optjente point har til formål at skabe loyale kunder. Når man bruger sine point, sparer man måske lidt i den butik, hvor man indløser dem, men varen kan sagtens være billigere et andet sted. Vi opfordrer derfor til, at man altid undersøger markedet og priserne i andre butikker, siger hun.

Du bør også være opmærksom på, at du i nogle tilfælde betaler med data om din købsadfærd, som kan deles med tredjepart.

Desuden bør du undersøge, om du får cashback tilbage som rede penge på dit betalingskort, eller om du optjener point, som du kan bruge til at købe mere.

- Vi har også set eksempler på, at cashback bliver givet som rabat på et kreditlån, så det bliver nedskrevet, siger Susanne Aamann.

De to store kortudbydere Visa og MasterCard tilbyder eksempelvis cashback.

Hvis der er udgifter forbundet med at have bestemte betalingskort, risikerer du, at en eventuel rabat bliver spist op.

- Koster det for eksempel 500 kroner årligt, og man får 200 kroner tilbage i cashback, ender man med at have betalt 300 kroner for kortet, siger hun.

Der er også en anden relevant overvejelse. For hvis cashback er knyttet til et bestemt betalingskort, bliver både butikken og forbrugeren fastholdt, og det kan i nogle tilfælde betyde, at forbrugeren kommer til at betale mere.

Det vurderer Henrik Sedenmark, der er fagchef for betalinger og detailhandelsikkerhed i brancheorganisationen Dansk Erhverv.

- For langt de fleste butikker vil det være dyrere at modtage betaling med for eksempel visakort end med dankort. Den ekstra udgift er der kun én til at betale, og det er forbrugeren, siger han.

- Det samme gælder, når forbrugeren får en rabat. Så må den erhvervsdrivende typisk enten skrue på prisen eller hente pengene hjem på anden vis.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek