Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Roskilde, 01/07/2023 - 08:00

Sikkerhedschef på Roskilde Festival: Vi har et stort ansvar

Roskilde Festival gør alt, hvad den kan, for at sikre publikum under koncerter, siger sikkerhedschef.

Helle Arensbak/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Mange mennesker har prøvet at stå til koncert på en festival. Bassen pumper, promillen er høj, luften er varm, og du skråler med på den ene sang efter den anden omgivet af andre glade festivaldeltagere.

Og mens du forsøger at komme så tæt på scenen som muligt uden at vælte øl ud over for mange mennesker på vejen, er der faktisk nogen, der passer på dig.

Det fortæller sikkerhedschef på Roskilde Festival Morten Therkildsen, som har været del af sikkerhedsteamet siden 1994.

- Det er et stort projekt at sørge for, at folk er i sikkerhed under sådan en koncert. Vi vil gerne have, at folk står tæt, for det skaber fællesskab, men de må heller ikke stå for tæt, siger han.

En del af beredskabet, som hedder Crowd Safety, tager vare på festivaldeltagerne og guider dem, hvis der for eksempel er for mange mennesker i den ene side af en scene.

- Vi ved jo, at der nogle gange kommer mange fra det ene sted til det andet. Det sker tit, hvis det er nogle meget attraktive koncerter, så det betyder også, at vi skal være opmærksomme på at få fordelt folk ordentligt.

- Så vi udregner, hvor mange mennesker der kan stå hvor. Og så justerer vi undervejs, siger han.

Morten Therkildsen fortæller, at festivalen skal være ekstremt forberedt til hver enkelt koncert, fordi der er så mange forskellige kunstnere, scener og talks. Over 180 kunstnere er en del af årets festivalprogram.

- Hvad er det, vi forventer? Hvad er mønstret? Og hvordan afviger virkelighedsbilledet fra det? Det skal vi have planer for, siger han.

I år har festivalen blandt andet sat flere kameraer op og spærret af på veje, hvor mange mennesker går igennem.

- Der var en gennemgang, hvor der bare ikke var plads nok til alle de mennesker, der ville igennem. Så mellem første og anden dag lukkede vi den passage ned, siger han.

Men ellers har der ikke været de store problemer, siger Morten Therkildsen. For festivalen har været forberedt ned til det mindste - lige fra vejret til sikkerhed ved koncerter, til samaritter og dialog med politiet.

- Vi har en forpligtelse på Roskilde Festival, når vi er så store, som vi er. Også med den historik, vi har med i rygsækken, siger han og henviser til ulykken ved Roskilde Festival i 2000.

Her omkom ni unge mennesker under en koncert med Pearl Jam ved Orange Scene. Efterforskningen viste, at det var en ulykke, som især skyldtes crowdsurfing.

Crowdsurfing er et fænomen, hvor en person i vandret stilling bliver båret rundt af publikum under en koncert.

Under ulykken faldt mange, men et bestemt sted kom crowdsurferne ikke op igen. Dem, der var nederst, døde, fordi de ikke kunne få luft.

Efter det blev crowdsurfing forbudt i det meste af Europa.

- I festivalbranchen flytter Roskilde Festival grænser for alle andre. Så vi skal hele tiden være villige til at flytte os og kigge på nye ting. Vi har et stort ansvar, siger Morten Therkildsen.

Han påpeger, at gennemsnitsalderen på Roskilde Festival er langt lavere end på mange andre festivaler i Europa. Der er flere unge mennesker i længere tid ad gangen.

Roskilde Festival er Nordens største festival og samler omkring 130.000 mennesker. Det gør Roskilde til Danmarks fjerdestørste by i perioden.

Gennemsnitsalderen på Roskilde Festival er 24 år.

/ritzau/

København, 16/12/2025 - 14:22

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december om morgenen på DRTV og om aftenen på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

De resterende afsnit kan ses de to følgende søndage på DR1. Alle afsnit er tilgængelige på DRTV fra 28. december.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 16/12/2025 - 14:02

Ny DR-serie dykker ned i Mærsk-dynastiets begyndelse

Silas Stein/Ritzau Scanpix

"Dynastiet Mærsk" får premiere 28. december på DRTV og 1. januar på DR1. Serien består af tre afsnit i alt.

En ny dramadokumentar fra DR skildrer virksomheden A.P. Møller-Mærsks spæde begyndelse i slutningen af 1920'erne.

Serien får premiere 28. december klokken 6.00 på DRTV og 1. januar klokken 20.00 på DR1.

Det skriver DR i en pressemeddelelse.

Serien, der har fået navnet "Dynastiet Mærsk", vil bestå af tre afsnit.

Jacob Lohmann indtager rollen som A.P. Møller, mens Oscar Giese indtager rollen som en ung Mærsk Mc-Kinney Møller.

Serien dykker ned i perioden omkring Wall Street-krakket i 1929, hvor mange danske virksomheder gik nedenom og hjem.

A.P. Møller havde i 1928 ekspanderet sin rederivirksomhed gennem nye og store investeringer, hvilket serien dykker ned i.

Serien vil blandt andet centrere sig om, hvordan A.P. Møller vil investere sig gennem krisen ved blandt andet at se muligheder i transport af olie og fossile brændstoffer, der på dette tidspunkt ikke var den primære energikilde i verden, skriver DR.

A.P. Møller-Mærsk er i dag verdens største rederi- og logistikselskab med omkring 100.000 ansatte, 700 containerskibe og aktiviteter i 130 lande.

Anne Garlichs, der er chef for eksternt tv i DR, fortæller, at ambitionen med historieformidlingen er at dyrke de fortællinger, der har påvirket danmarkshistorien.

- Med "Dynastiet Mærsk" fortæller vi historien om begyndelsen på det, der ikke bare bliver en af de største og mest betydningsfulde virksomheder, men også familier, i Danmark.

- Gennem fortællingen om A.P. Møller giver serien et billede af, hvad årene op mod Anden Verdenskrig betød for danske erhvervsdrivende, siger hun.

Anne Garlichs fortæller, at serien vil skildre de dilemmaer, danske erhvervsdrivende stod med under den tyske besættelse, samt hvordan denne periode formede erhvervslivet i Danmark i flere årtier efterfølgende.

Sonja Richter indtager rollen som A.P. Møllers hustru, Chastine.

Erhvervsmanden H.N. Andersen spilles af Jesper Christensen, mens den tidligere socialdemokratiske statsminister Thorvald Stauning spilles af Preben Kristensen.

Første afsnit kan ses 28. december på DRTV.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

FAKTA: Cashback kan være svær at gennemskue

* Du skal normalt tilmelde dig, før du kan optjene og få cashback.

* De vilkår, du får præsenteret, bør du nærlæse ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Her vil der blandt andet fremgå, hvordan du optjener og får cashback, samt hvordan dine data bliver behandlet.

* Det kan være en betingelse, at du skal have optjent et bestemt beløb, før pengene kan blive udbetalt.

* Hvis du returnerer et køb, kan den optjente cashback blive annulleret.

Kilder: Visa, MasterCard og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

, 16/12/2025 - 10:00

Cashback er blevet populært - men vær opmærksom på ulemperne

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Der er forskel på cashback-ordninger, og hvordan du kan få glæde af penge eller point, du optjener, når du handler. Derfor bør du sætte dig ind i vilkårene.

Få penge tilbage, når du handler. Det lover flere udbydere, der tilbyder såkaldt cashback, hvor du får noget af dit købsbeløb tilbage, hvis du handler med et bestemt betalingskort eller bruger en specifik app.

Men der er i bund og grund tale om et loyalitetsprogram, som ikke nødvendigvis er gratis. Det fortæller forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Susanne Aamann.

- Det er nok et lidt klassisk forbrugerråd, men det er altså vigtigt, at man sætter sig grundigt ind i vilkårene for cashback, før man tilmelder sig. For det er meget forskelligt, hvilke rabatter man får, og hvordan man kan indløse en eventuel besparelse, siger hun.

Hun anbefaler blandt andet, at du ikke stirrer dig blind på en rabat, da du måske kan finde bedre tilbud andre steder.

- Optjente point har til formål at skabe loyale kunder. Når man bruger sine point, sparer man måske lidt i den butik, hvor man indløser dem, men varen kan sagtens være billigere et andet sted. Vi opfordrer derfor til, at man altid undersøger markedet og priserne i andre butikker, siger hun.

Du bør også være opmærksom på, at du i nogle tilfælde betaler med data om din købsadfærd, som kan deles med tredjepart.

Desuden bør du undersøge, om du får cashback tilbage som rede penge på dit betalingskort, eller om du optjener point, som du kan bruge til at købe mere.

- Vi har også set eksempler på, at cashback bliver givet som rabat på et kreditlån, så det bliver nedskrevet, siger Susanne Aamann.

De to store kortudbydere Visa og MasterCard tilbyder eksempelvis cashback.

Hvis der er udgifter forbundet med at have bestemte betalingskort, risikerer du, at en eventuel rabat bliver spist op.

- Koster det for eksempel 500 kroner årligt, og man får 200 kroner tilbage i cashback, ender man med at have betalt 300 kroner for kortet, siger hun.

Der er også en anden relevant overvejelse. For hvis cashback er knyttet til et bestemt betalingskort, bliver både butikken og forbrugeren fastholdt, og det kan i nogle tilfælde betyde, at forbrugeren kommer til at betale mere.

Det vurderer Henrik Sedenmark, der er fagchef for betalinger og detailhandelsikkerhed i brancheorganisationen Dansk Erhverv.

- For langt de fleste butikker vil det være dyrere at modtage betaling med for eksempel visakort end med dankort. Den ekstra udgift er der kun én til at betale, og det er forbrugeren, siger han.

- Det samme gælder, når forbrugeren får en rabat. Så må den erhvervsdrivende typisk enten skrue på prisen eller hente pengene hjem på anden vis.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek