Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

Roanne, 13/06/2019 - 01:07

Ineos-læge: Froome pådrog sig flere brud i styrt

Chris Froome pådrog sig brud på højre lårben, albue samt ribben onsdag i sit styrt, bekræfter Team Ineos.

Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Det blev en særdeles mørk dag på cyklen i Critérium du Dauphiné onsdag, da superstjernen Chris Froome røg i asfalten i et slemt styrt.

Det skete forud for enkeltstarten i løbet, og flere brud koster Froome deltagelsen i Tour de France og naturligvis også i den resterende del af Critérium du Dauphiné.

Status ifølge Team Ineos blev et brud på højre lårben og højre albue samt ribbensbrud.

Det bekræftede holdet senere onsdag i en pressemeddelelse, hvor holdlæge Richard Usher kommenterede skaderne hos Froome.

- Chris blev taget til hospitalet i Roanne, hvor de indledende undersøgelser bekræftede flere skader og især et brud på højre lårben og højre albue. Han har også pådraget sig ribbensbrud.

- Han bliver nu fløjet til Saint Etienne Universitetshospital for yderligere behandling, siger Richard Usher i meddelelsen.

I et opslag på Froomes Twitter-konto beder Froome-lejren om, at læserne har Froome i deres tanker. Derudover skriver den, at der muligvis kommer ny information torsdag.

Froome var i gang med forberedelserne til Tour de France, som han vandt i 2013, 2015, 2016 og 2017, da han styrtede under opvarmningen til enkeltstarten onsdag.

Team Ineos-holdchef Dave Brailsford var hurtigt ude og meddele, at Froome var ude af stand til at køre Tour de France senere denne sommer og berettede, at styrtet skete på en nedkørsel.

I meddelelsen senere onsdag bekræftede holdet, at Froome er ude af Touren, og Brailsford fokuserede på Froomes tilstand.

- Vores primære fokus er nu naturligvis at sikre, at Chris får den bedst mulige pleje, så han kan komme sig så hurtigt som muligt.

- Selv om vi alle kender risikoen i vores sport, så er det altid traumatisk, når en rytter styrter og pådrager sig alvorlige skader, siger holdchefen.

Han roser videre Froomes mentale styrke.

Den tidligere holdkammerat og nuværende rival Richie Porte er ked af at høre om Froomes styrt.

- Rival eller ej, og uanset hvad folk tænker om Froome, har han stadig to børn og en kone derhjemme. Ingen kan lide at se nogen komme til skade.

- Jeg håber, at det ikke er slemt, selv om det ikke lyder alt for godt, siger Porte til det britiske cykelmedie Cyclingnews.com

Chris Froome blev nummer tre i Touren i fjor, da holdkammeraten Geraint Thomas vandt løbet.

Dette års udgave af Tour de France begynder i Bruxelles 6. juli.

/ritzau/

København, 01/12/2025 - 08:00

FAKTA: Amalie Dollerups blå bog

* Amalie Dollerup filmdebuterede i "Kun en pige" i 1995.

* Hun fik sit helt store gennembrud som barneskuespiller i tv-serien "Strisser på Samsø", som blev sendt fra 1997 til 1998.

* I 1997 havde Amalie Dollerup også hovedrollen i filmen "Nonnebørn", der indbragte hende en bodilnominering.

* Ud over skuespillet synger Amalie Dollerup, og hun har medvirket i en lang række musicals.

* Hun har også medvirket i Cirkusrevyen. Hun indtog de skrå brædder i Teltet på Bakken i 2018-udgaven af den ikoniske revy side om side med blandt andre Lisbet Dahl og Ulf Pilgaard.

* Privat er hun gift med skuespilleren Andreas Jebro, som også har medvirket i "Badehotellet". Sammen har de sønnen August.

Kilde: danskefilm.dk.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 08:00

Amalie Dollerup: Det var svært at slippe det dramatiske

Amalie Dollerup, der spiller med i "Valdes jul - vintermiraklet", skulle lære at slippe dramatikken fra "Badehotellet" for at træde ind i rollen som Malou.

Det kan være en kamp at holde julestemningen i kog gennem december. Juletraditioner bliver hurtigt glemt, og gejsten til at klippeklistre udebliver.

Sådan en jul har karakteren Malou, der spilles af Amalie Dollerup i TV 2-julekalenderen "Valdes jul - vintermiraklet". Hun prøver ihærdigt at holde gang i julegryden, mens hendes søster langtfra er i julestemning.

Det var heller ikke uden udfordringer for skuespilleren at skifte fra optagelserne af "Badehotellet", hvor hun spiller hotelbestyrerinden Amanda, til den mindre dramatiske julekalenderstemning i "Valdes jul".

- Det var lidt svært for mig, at det ikke var så konfliktoptrappende, som "Badehotellet" eksempelvis er. Jeg kom næsten direkte fra optagelserne af det, og i den serie er min karakter mere dramatisk. Det var svært at slippe i rollen som Malou, fortæller Amalie Dollerup.

Amalie Dollerup prøvede i første omgang at puste noget mere drama i sin nye karakter.

- Jeg havde det sådan lidt: "Er der ikke mere på spil her?". Men der er så meget drama andre steder i serien, så hjemme på matriklen skal der være hyggeligt. Der skal ikke være så mange konflikter.

Karakteren Malou er ikke ny i historien, men det er Amalie Dollerup. Hun overtager rollen som Malou, moren til Valde, fra Julie Agnete Vang, der spillede karakteren i den forrige Valde-julekalender.

Ifølge producer Tomas Hostrup-Larsen fra Cosmo Film skulle Julie Agnete føde midt i optageperioden, og derfor var det ikke muligt for hende at være med.

Amalie Dollerup er vant til udskiftninger på teatret, så det var ikke en helt uvant oplevelse at skulle udfylde en anden skuespillers sko, fortæller hun.

Amalie Dollerup kunne først for alvor træde ind i rollen som Malou, da hun sent i forløbet mødte sin fiktive søn for første gang.

- Det var syret, jeg først nåede at møde Sander Løkke Borg, der spiller Valde, første dag vi skulle optage. Det var en meget kold natteoptagelse på Fyn, hvor jeg skulle indstille mig på, at jeg har en 14-årig søn, og nu leger vi, at jeg er din mor.

- Det var også bare at blive kastet ud i det. Men det gik godt. Jeg er stolt af, at det gik så fint, fortæller skuespilleren.

Julekalenderen kan ses på TV 2 hver aften, mens dagens afsnit kommer på TV 2 Play fra morgenstunden.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 09:00

FAKTA: Få styr på garantien

* Du har altid to års reklamationsret - sikret gennem købeloven - når du køber en bil hos en forhandler. En garanti er derimod valgfri at udstede for garantigiveren, som i dette tilfælde vil være forhandleren eller importøren. Derfor bestemmer garantigiveren også, hvor lang garantien skal være, og hvilke betingelser der skal gælde.

* De fleste nybilsgarantier dækker kun materialefejl og fabrikationsfejl. Det er grundlæggende det samme dækningsområde som reklamationsretten i købeloven. I nogle tilfælde rækker garantien bare længere end købelovens to års reklamationsret.

* Få altid garantien på skrift, og læs den grundigt igennem. Formuleringerne i garantien er afgørende for, hvad den dækker. Er der eksempelvis givet garanti på bilens motor, omfatter det ikke gearkassen. Er der derimod givet en uspecificeret garanti, omfatter den hele bilen.

* Der er forskel på garantien på en ny og en brugt bil. Hvor nybilsgarantien dækker materialefejl og konstruktionsfejl - og muligvis mere - er brugtbilsgarantier typisk holdbarhedsgarantier, der lover dig en vis holdbarhed.

Kilde: FDM.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 01/12/2025 - 09:00

Forkert formulering i bilgarantien kan koste dyrt

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Der er stor forskel på garantien fra mærke til mærke, når man er på jagt efter en ny bil. Og så gælder det om at lægge mærke til det med småt.

Hvis du er på udkig efter en ny bil, har du nok blikket rettet mod prisen, størrelsen, designet, og hvor langt den kører på literen eller på en opladning.

Men det er også værd at vide, at garantien, der følger med det dyre køb, kan variere med længder. Og i år har flere bilmærker meldt sig ind i kampen om købernes gunst, fortæller advokat Michael Ern Nielsen fra bilejernes interesseorganisation, FDM.

- Vi kan se, at der er flere og flere garantigivere, der giver længere og længere garantier. Det er vores overbevisning, at de ikke gør det for sjovs skyld. Det er, fordi forbrugerne vægter det højest.

- Vi tror, det har at gøre med et indtog af mange udenlandske biler - primært fra Østen - og de har lange garantier. Det efterlader et marked, hvor de korte garantier skiller sig ud, forklarer Michael Ern Nielsen.

På markedet kan man få garantier på alt fra to år - som er samme længde som reklamationsretten, du har gennem købeloven - til syv år. Så hvad er en god garanti efterhånden?

FDM skærpede i januar sin anbefaling, så den nu lyder, at man skal gå efter en garanti på fem år eller 150.000 kilometer.

Tallene kan dog ikke stå alene. Det er lige så vigtigt at have øje for det med småt, påpeger Michael Ern Nielsen.

- Nogle har måske syv års garanti, men kun tre års garanti på infotainmentsystemet. Med elbiler er hele bilen knyttet op på infotainmentsystemet, og så oplever vi nogle fejl, hvor man faktisk ikke kan bruge bilen, forklarer han.

Det er ikke, fordi man skal udelukke en garanti, der har nogle begrænsninger eller betingelser. Det har de allesammen. Spørgsmålet er, om de giver mening.

Nogle af dem er nemlig "lidt spøjse", fortæller advokaten.

- Nogle siger, at man skal vedligeholde sin bil - hvilket i sig selv er fint - men at det kræver, at du vasker din bil nedenunder hver uge, hvis du bor inden for 50 kilometer af vand, siger han og bemærker, at det gælder stort set hele den danske befolkning.

Køber du en elbil, skal du være særligt opmærksom på batterigarantien. Her skal du se efter, om den kun dækker kapacitet - altså hvor mange procent der er tilbage på batteriet -eller den også dækker fejl på batteriet.

Vær også skarp på, om garantien stopper ved batteriet, eller om den også dækker eksempelvis inverteren og ladeporten.

- Nogle gange sidder vi og kigger på, om ledningerne er gået i stykker på den ene eller anden side af kassen, fordi det er afgørende for, om batterigarantien dækker, fortæller Michael Ern Nielsen.

Et fokuspunkt hos FDM er garantier, der bortfalder, hvis man ikke overholder serviceintervallerne. Dem råder de til at gå uden om.

- Det betyder ikke, at man ikke skal servicere sin bil, men det er vores holdning, at hvis man kommer til at gå to uger over service, så skal garantien stadig gælde, hvis noget var defekt fra fabrikken, siger han, med henvisning til at garantien dækker producentens egne fabrikations-, materiale- eller konstruktionsfejl.

Fejlen skal have været til stede, da bilen blev leveret - også selv om den måske først materialiserer sig senere.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek